Proč nemají rádi Xbox už teď?

Proč je na zahraničních fórech různých webových magazínů nová konzole od Microsoftu tak často zatracována? Zdá se, že hráči videoher, především fanoušci Segy, Nintenda a Sony přímo fanaticky nenávidí nový slibný stroj od mocného velikána počítačového průmyslu. Proč?
Proč je na zahraničních fórech různých webových magazínů nová konzole od Microsoftu tak často zatracována? Zdá se, že hráči videoher, především fanoušci Segy, Nintenda a Sony přímo fanaticky nenávidí nový slibný stroj od mocného velikána počítačového průmyslu. Proč?

Možná si řeknete, že stejně dobře bychom se mohli ptát, proč je obloha modrá a tráva zelená, nicméně i když je možné chápat vzájemné antipatie fanoušků PS2 a GameCube, stejně jako zatvrzelý odpor Segistů vůči celému zbytku videoherního světa (ačkoliv právě fanoušci Segy by měli jásat – i když jejich DreamCast umírá, poselství jejich oblíbených programátorů bude žít od nynějška navždy na ostatních systémech – Sega se přeci rozhodla skončit s vývojem konzolí a věnovat se pouze hrám, zato pro všechny platformy), jednotný a silný odpor k Xboxu přichází od všech frakcí konzolistů, což je přímo zarážející. Je to snad proto, že za tímto strojem (jehož technické parametry jsou v současné době víc, než úctyhodné – na konzoli) stojí firma, která vždy představovala druhou stranu barikády – PC?

Místo abychom padali na kolena a plakali pro nenáviděný Xbox, měli bychom se raději zamyslet nad lidskou emocí zvanou nenávist a její příčinou v tomto případě. Hodně hráčů videoher předpokládá, že Xbox nebude disponovat tím typem her, na který jsou zvyklí a který mají rádi. I když je pravda, že několik velkých firem, tvořících v první řadě konzolové hry (čti Konami a Squaresoft) vyjádřilo přímo (X – verze Metal Gear Solida a Silent Hillu) či nepřímo (Final Fantasy XI bude pro další konzole nové generace) podporu, stále se počítá s tím, že Xbox budou živit především tituly samotného Microsoftu (nejlepším příkladem je Halo, které mi samo o sobě připadá jako dobrý a dostatečný důvod, proč si Xbox koupit) a konverze PC titulů, pro které je Xbox se svojí hardwarovou architekturou jako stvořený (to „jako“ tam možná ani nepatří).

Pokud se někde rozpoutá debata o novodobých konzolích, které na sebe strhávají stále více a více pozornosti nejen herního světa (tuhle jsem si půjčil film na DVD a hned na přední straně obalu jsem našel upozornění, že tento disk je kompatibilní s PlayStationem 2), většinou zjistíte, že jednu stranu barikády tvoří majitelé PS2 (které občas trochu děsí představa, že budou muset utrácet za další stroj – tohle platí obzvlášť pro evropské hráče a v menší míře pro hráče z USA, v Japonsku jsou domácnosti elektronikou natolik zahlcené, že jedna konzole navíc se tam ztratí – tam má ale Xbox jiný problém, mnoho Japonců je proti konzoli made in USA už z principu) a druhou lidé, těšící se na to, jak si Xbox koupí (sám znám tři takové).

V takové debatě se pak objeví příspěvek nějakého rozumného člověka, který prohlásí, že nevidí důvod, proč by měl nenávidět Xbox, GameCube nebo proč by měl tolik milovat PS2 (což se teď stalo docela módou). Ještě méně mu však jsou jasné příčiny, proč někteří lidé vyvádějí a vytvářejí hype okolo systému, na kterém si ještě ani nemohli nic zahrát.

Fascinující v tomto směru je vzpomínání Glenna Kuenziga, což není nikdo jiný, než obyčejný průměrný hráč videoher, který tvrdě pracoval na mnoha brigádách, aby si před léty vydělal na ohlášený supersystém Sega Mega CD, který měl využívat fascinující moderní CD média (ne jako zastaralé Super Nintendo cartridge) a přinést skutečně báječně vypadající tituly jako Sonic CD a Super Monaco GP CD, plus neuvěřitelnou Night Trap, kde člověk přímo hrál svoji roli ve filmu. Říkalo se, že Sega s tímto systémem ovládne videoherní svět navždy. Všichni víme, jaké zklamání nastalo. Monaco nikdy nevyšlo, kvalitní a původní hry pro Mega CD by se daly bez problémů sečíst na prstech jedné ruky. Ostatní byly stejné jako ve své inkarnaci na cartridge, pouze s lepší hudbou, umožněnou CD. Vrcholem všeho byl propadák Night Trap, jehož hlavní hvězda Dana Plato následně v reálném životě s depresemi propadla drogám, pornu a nakonec zemřela. Navíc se Glennovo Mega CD porouchalo po roce provozu.

Proto mám pro všechny jednu prostou radu. Nesuďte Xbox ani žádnou jinou z nových konzolí dříve, dokud neuplyne pár měsíců jejich existence na trhu a nevyjde dostatek titulů udávajících směr, kterým se nový kůň bude ubírat.

Diskuze (85) Další článek: Unreal Championship – Xbox útočí

Témata článku: , , , , , , ,