Proč StarCraft II není jen jednička ve 3D

Oblíbený argument, který je skloňován na každém koutě internetu, je nesmysl. Povíme vám, proč.
Kapitoly článku

StarCraft II potkal stejný osud jako řadu jiných her od Blizzardu. Nadšení fanoušci jej bez váhání vybírají z regálů obchodů a skladů e-shopů, spousta dalších lidí nadává. Že to Blizzardu trvalo XY let, že hra už teď vypadá staře, že nepřináší nic nového, že je to drahé, že je tam spousta pitomostí…  Jak to zatím pozoruji, řada těchto výkřiků pochází obvykle od lidí, kteří SC2 vlastně ani nehráli, jen využívají internetového prostoru k prezentaci své cool osobnosti, která přeci nějaké masové hysterii nepodléhá, na rozdíl od ovcí, co hned běží pro hru do obchodu (jak se to applovské označení najednou hodí).

 

Cílem tohoto článku není obhajoba SC2 a ani nečtete zaplacený PR hlod. Jen jsem se rozhodl podívat se na rozdíly mezi prvním a druhým StarCraftem – ať už pozitivní, nebo negativní – a shrnout je přehledně do jednoho článku, protože v recenzi samozřejmě tyto aspekty tolik prostoru nedostanou, aby zbylo místo na ostatní důležité věci.

Grafika

Vizuální stránka je to první, co na hře uvidíte, není tedy důvod s ní nezačít. Na první pohled toho z původního StarCraftu zůstalo hodně, jednotky i budovy do značné míry zachovávají podobu známou už dvanáct let. Je to špatně? Když sepřed pár lety objevil nový model pro terranský tank, fanoušci se natolik bouřili, že se Blizzard vrátil k původní podobě.

starcraft2wingsofliberty_27.jpg starcraft2wingsofliberty_28.jpg

Přesto se toho změnilo hodně, obrovský facelift vidím u zergů, kteří mi v SC1 přišli odporní, a to nikoli správným způsobem. Fialový hnus vzbuzoval představy čehokoli, jen ne zergského Creepu, budovy na tom nebyly o moc lépe. V SC2 je situace zcela odlišná a neplatí to jen pro zergy. Obyčejný mariňák je složen z 1500 polygonů a takových se na bojišti prohánějí desítky.

Starcraft 05.png Starcraft 09.jpg

Pokud soudíme grafiku, musíme se dívat důkladněji. Jednotky i budovy mají perfektní stíny, jejich animace jsou vynikající: od rafinerie, která těžařům podává barely s plynem, po Robotics Facility protossů při výzkumu. Nelze také nezmínit povedené efekty zbraní a explozí, dokonce si můžete všimnout, že trosky budov se realisticky kutálí na nakloněných plochách, než zmizí.

Dokonce si můžete všimnout, že trosky budov se realisticky kutálí na nakloněných plochách, než zmizí

Zvláště singleplayerové mapy pak disponují množstvím skvělých detailů, jako jsou pohupující se pouliční lampy apod. Zamrzí snad jen absence anti-aliasingu, nicméně mi nepřijde, že při dnes používaných rozlišeních je to vážný problém, navíc tak trochu předpokládám, že se AA v budoucnu dočkáme také.

Kampaň a náplň misí

Myslím si, že v tomto ohledu ušel StarCraft veliký kus cesty. Samozřejmě nezapomínám na to, že Wings of Liberty obsahuje jen terranskou kampaň a ostatní rasy si užijete jen v multiplayeru, kde jsou možnosti co do jednotek a upgradů oproti singleplayeru asi tak poloviční. Přesto je SC2 plnohodnotnou hrou s kampaní o délce kampaně z prvního StarCraftu.

starcraft2wingsofliberty_05.jpg starcraft2wingsofliberty_06.jpg

Navíc samotná náplň misí mi přijde bohatší, než tomu bylo dřív, kdy většina misí přes kvalitní příběhové pozadní měla sklon sklouznout k tradičnímu „vymlať vše na mapě“. Ve druhém StarCraftu je každá mise mimořádně kvalitně designovaným unikátem – tedy abychom si rozuměli, netvrdím, že jde o mise, jaké jste ještě nikdy neviděli, ale úkoly se různí a snadno si udrží vaši pozornost. Nevýhodou pochopitelně je, že ne každý typ mise sedne každému, takže nutně narazíte na kousky, které vás neohromí.

starcraft2wingsofliberty_art1.jpg

Vyzdvihnout je potřeba také nelineární postup kampaní spočívající v tom, že zpravidla máte na výběr mezi několika misemi. Každá vás nastálo obohatí novou jednotkou, takže se může stát, že zatímco při prvním zahrání prolétáváte mezi koloniemi uprchlíků univerzálním Vikingem, při druhém zvolíte jiné pořadí misí a k dispozici budete mít i Wraitha známého z prvního StarCraftu.

Zpravidla vybíráte ze dvou zel to menší

Asi si umíte představit, že to před designéry kladlo vyšší nároky na koncepci každé jedné mise, přičemž jsem toho názoru, že se s tím vypořádali na jedničku. A to ani nemluvím o několika misích, kde se musíte rozhodnout pro jednu ze dvou možností, jak se vlastně zachovat, přičemž zpravidla vybíráte ze dvou zel to menší.

Upgrady, technologie, žoldáci

Významnou změnou oproti prvnímu StarCraftu je systém upgradů jednotek, výzkumu technologií a najímání žoldáků. Přitom nejde o prkotinu, kterou snadno vymyslíte a hodíte do hry, má to totiž na kampaň veliký dopad. Každou jednotku a řadu budov je možné za peníze z misí vylepšit dvěma upgrady: budovy dostanou schopnost samy se opravovat na 50 %, Goliath bude mít možnost pálit proti pozemním i vzdušným jednotkám současně, kapacita bunkru se zvýší na šest míst atd. Přitom upgrady jsou relativně nákladné a rozhodně nebudete mít na všechny, musíte proto dobře vybírat, co využijete, vliv na hru je opravdu citelný.

starcraft2wingsofliberty_11.jpg starcraft2wingsofliberty_12.jpg

S technologiemi je ještě větší legrace. V každé misi naleznete několik artefaktů zergů nebo protossů, případně obdržíte určitý počet bodů automaticky po dokončení. Při každém násobku pěti bodů se vám otevře výběr mezi dvěma technologiemi inspirovanými jednou nebo druhou mimozemskou rasou. Vy si však můžete vybrat jen jednu, druhá se vám prostě uzamkne. Dáte přednost možnosti stavět Supply Depot instantně, nebo raději o 25 % zvýšíte rychlost těžení plynu? Budete chtít vyrábět velikou a odolnou transportní loď, co vyloží jednotky v mžiknutí oka, nebo raději Predatory, hodně silné protipěchotní jednotky schopné smést v málem počtu obrovskou přesilu Zerglingů?

Starcraft 10.jpg Starcraft 13.png

Podobné je to se žoldáky: za peníze z mise si můžete koupit možnost povolat do boje elitní skupinu určité jednotky. Funguje to tak, že za rozumnou cenu si v misi ve speciální budově pořídíte malou skupinku posílených jednotek (větší útok, více životů) a obvykle po určitém čase můžete povolat další jednu nebo dvě. Na první pohled se mi to zdálo jako zbytečnost navíc, ale když jsem v misi spokojený s přísunem standardních jednotek a mám zajištěnou ekonomiku, obvykle tvořím druhou, malou armádu složenou ze žodáků. Když k nim dodám několik mediků a SCV na léčení a opravy, mám zatraceně účinný úderný oddíl, který je schopen nadělat nepřáteli ohromné škody.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | RTS
Výrobce: Blizzard Entertainment | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 27. července 2010
  • Příběh a postavy
  • Originální mise
  • Znovuhratelnost
  • Zakomponování achievementů
  • Editor
  • Online služby
  • Nejasnosti u upgradů
  • Příliš velký zoom a UI

Témata článku: , , , , , , , , , , ,