Profil vývojáře: 3D Realms Entertainment – zbožňovaní i odsuzovaní veteráni herního průmyslu

I když by to mohlo vypadat jako nejapný vtip, v dnešním díle seriálu Profil vývojáře jsme se rozhodli vám představit studio, které se chce již léta vrátit na výsluní slávy herního průmyslu. Začínají prosakovat nové informace o vývoji Duke Nukem Forever a díky včerejšímu vydání zbrusu nového teaseru jsme si řekli, že bychom si mohli jeho autory malinko připomenout.

Jméno vývojářského studia: 3D Realms Entertainment (Apogee Software, Ltd.)
Homepage:
http://www.3drealms.com
Kontaktní osoba nebo e-mail: georgeb@3drealms.com
Sídlo společnosti: Garland, Texas (USA)
Aktuální počet zaměstnanců: Díky migraci vývojářů aby se v tom čert vyznal
Aktuální počet volných pracovních míst: 0 (tým je kompletní)
Nejúspěšnější projekt: Duke Nukem 3D
Aktuální projekt: Duke Nukem Forever, Earth No More, Prey 2


Vznik a historie firmy

Studio 3D Realms Entertainment (pravé jméno Apogee Software, Ltd.) bylo založeno v roce 1987 Scottem Millerem. Všeobecně známý název 3D Realms původně vznikl pouze jako označení pro odnož Apogee Software věnující se výhradně 3D žánru, jelikož ta vytvářela či produkovala spousty her různých typů (např. pinball s názvem Pinball Wizards). Velmi brzy však začaly 3D hry dominovat hernímu průmyslu, a tak se společnost Apogee rozhodla zaměřit výhradně na ně (psal se rok 1996). V současné době je studio všeobecně známo pod názvem 3D Realms Entertainment, nicméně její oficiální jméno i v současné době stále zůstává Apogee Software.

Kdybych se měl pouštět do kompletní historie Apogee Software ještě před vznikem odnože 3D Realms, vydalo by to na solidní knihu, a tak se spíše zaměříme na rok 1994, kdy dnes představovaný tým vznikl. Jejich prvním dílkem (avšak v roli produkce) byl hit Terminal Velocity vydaný v roce 1995. O rok později však spatřil světlo světa titul zapsaný zlatým písmem do dějin herního průmyslu. Nebyl jím nikdo jiný než Duke Nukem 3D. V roce 1997 vznikla hra běžící na stejném enginu (Build engine), avšak z prostředí japonské mytologie s názvem Shadow Warrior, která paradoxně uzavírá všechny vytvořené hry studia 3D Realms.

Od stejného roku až do současnosti plnilo již pouze roli produkčního nebo poradce pro spousty hitů jiného druhu či portů famózního Duke Nukem 3D. Například v roce 2001 byl vydán Max Payne, jenž by právě bez 3D Realms světlo světa nikdy nespatřil, protože právě dnes popisovaný tým plnil funkce investora, poradce, marketingového specialisty a doplňkového programátora pro nadějné finské studio Remedy Entertainment. V podstatě to samé platilo i při vývoji jeho druhého pokračování vydaného v roce 2003, Duke Nukem: Manhattan Project od Arush Entertainment a také nedávného hitu Prey vydaného v minulém roce vývojáři z Human Head Studios (http://www.doupe.cz/h/Special/Ar.asp?ARI=116606). V současné době se pilně pracuje na nejdéle vyvíjeném titulu všech dob, a to na Duke Nukem Forever a také na Earth No More ve spolupráci s týmem Recoil Games.

Co se týče zrušených projektů, jedná se o čtyři kousky, avšak tři z nich byly nakonec úspěšně vydány. Prvním z nich jest Ruins: Return of the Gods, který byl nakonec prodán společnosti Playmates Interactive a po dokočení vydán jako Exhumed (v US známý pod názvem Powerslave). Další hrou byl i dnes nezapomenutelný Blood, jelikož během vývoje koupila jeho práva společnost Monolith Productions, která ho nakonec dokončila a vydala pod distributorem GT Interactive. Třetím oříškem pro Popelku se stal Descent: Freespace – The Great War dokončený studiem Volition (http://www.doupe.cz/h/Special/Ar.asp?ARI=117229) a vydaný společností Interplay. Posledním neřádem bylo další pokračování drsného blonďáka s názvem Duke Nukem: D-Day vytvářený externím týmem N-Space, ovšem právě tento titul se svého vydání již nikdy nedočkal.

Duke a Nukem

Scott Miller (zakladatel Apogee Software, spolumajitel 3D Realms, programátor)

Scott Miller začal své hry programovat již v roce 1975, a to v laboratořích Wang 2000, když ještě bydlel v rodné Austrálii. Všechny byly určeny pro operační systém DOS a namátkou mohu vybrat například Beyond the Titanic, Supernova nebo Kingdom of Kroz. V osmdesátých letech také pomáhal s napsáním knihy Shootout: Zap the Video Games, každý týden pravidelně přispíval do The Dallas Morning News, kde měl svůj sloupeček s názvem Video Vision (později přejmenováno na Computer Fun) a také posílal své články do dalších časopisů jako třeba COMPUTE!`s PC & Pcjr. V roce 1987 založil studio Apogee Software, které svými činy a výtvory pomohlo v rapidním rozvoji herního průmyslu a prakticky ve většině známých legendárních počinech má své prsty (viz například série Doom, Wolfenstein 3D, Commander Keen a pochopitelně Duke). O jeho životě se dá opět opravdu dlouho mluvit, nicméně my si řekneme už jen poslední věc, a to jeho revoluční myšlenku distribučního systému shareware. Mnozí z vás jistě vědí, oč se jedná, a tak je zbytečné si tento princip vysvětlovat.


Zleva: George Broussard, Levelord, Scott Miller

George Broussard (spolumajitel 3D Realms, designer, producent, CEO, personální manažer)

George Broussard není nikdo jiný než produkční specialista a také designér, který je počítačové komunitě znám především jako jeden ze dvou stvořitelů a duchovních otců nadřeného hrdiny Duke Nukema (druhý byl Todd Replogle). George ve svém mládí také hojně vytvářel své vlastní hry, avšak většinou se nejednalo o nic úspěšného, tedy ovšem kromě těch titulů vydaných společností Micro F/X Software, jenž sebou v roce 1991 přinesl do studia 3D Realms, kde se stal jeho spolumajitelem a výkonným ředitelem. Dá se také říci, že se pasoval i do role tiskového mluvčího a personálního manažera, jelikož veškeré nabídky práce nebo všechna tisková ohlášení v různých diskusních fórech nebo magazínech má na svědomí právě tento hyperaktivní človíček. Nejvíce sympatické je to, že jsou se Scottem Millerem stále hrdými vlastníky studia a snaží se vytvářet revoluční a hlavně velice zábavné hry, což jim prozatím jde přímo výborně. Co se týče budoucích plánů, něco více si povíme v závěrečném odstavci tohoto článku.

Vydané hry

Co se týče všech vydaných her, není to zrovna krátký seznam, nicméně jak již bylo řečeno, 3D Realms se po vydání úspěšného Duke Nukem 3D vrhlo spíše na poradenskou a produkční činnost. Kompletní seznam je následující: Terminal Velocity (1995 - Terminal Reality), Duke Nukem 3D (1996 - 3D Realms), Shadow Warrior (1997 - 3D Realms), Duke Nukem 64 (1997 - Eurocom), Duke Nukem: Total Meltdown (1997 - Aardvark Software), Duke Nukem: Time to Kill (1998 – N-Space), Duke Nukem: Zero Hour (1999 – Eurocom), Duke Nukem (Game Boy Color - 1999 - Torus Games), Duke Nukem: Land of the Babes (2000 – N-Space), Max Payne (2001 - Remedy Entertainment), Duke Nukem: Manhattan Project (2002 - ARUSH Entertainment/Sunstorm Interactive), Duke Nukem Advance (2003 - Torus Games), Max Payne 2: The Fall of Max Payne (2003 - Remedy Entertainment), Duke Nukem Mobile (2004 - Machine Works Northwest/Tapwave), Duke Nukem Mobile II: Bikini Project (2005 - Machine Works Northwest), Duke Nukem Mobile 3D (2005 - Machine Works Northwest) a Prey (2006 - Human Head Studios). Z tohoto seznamu si ovšem vyberu pouze dvě hry, které má na svědomí pouze a jen samotné 3D Realms, a to Duke Nukem 3D a Shadow Warrior.

Duke Nukem 3D

Vévoda Duke, co k němu dodat? Já osobně si myslím, že snad neexistuje nikdo, kdo by o tomto hrdinovi nikdy nic neslyšel. Snad jen v rychlosti si můžeme zopakovat, v čem spočíval mimořádný zájem hráčů po celém světě. Předně to byl povedený Build engine od Kena Silvermana splňující dokonalý audiovizuální požitek z hraní, dále všudypřítomná akce, božská hratelnost, charismatický akční hrdina ala Rambo, nápaditý design levelů, unikátní a neokoukané zbraně, zajímaví protivníci, spousta skvělého humoru a peprných hlášek, vynikající multiplayer a jako bonus editor vlastních levelů, ve kterém hru sami autoři stvořili, a tak měli všichni hráči k dispozici přesně to samé. Když se člověk řádně zamyslí, příběh hry byl v podstatě primitivní a poměrně i směšný, ale to je přesně to, co hru dělalo také tak atraktivní a přehnanou. Ostatně, na James Bonda se také kouká dobře, i když všichni moc dobře vědí, že by byl již nejméně stokrát mrtvý na mnoho různých způsobů.

  

Úryvek z našeho článku: „Dalším tahákem hry byl jednoznačně humor, kterým autoři ani v nejmenší nešetřili. Kde jinde by bylo možné vidět mimozemského zabijáka sedícího na záchodě? Nebo nepřátele dívající se na již zmiňovaný film v kině? Ve které jiné hře si šlo zazpívat v baru u mikrofonu Born to be Wild? Nechat vydělat slečnu u tyče nějaký ten doláč se slovy Shake it baby? Močením na toaletách si odlehčit a zároveň i přidat zdraví? Zábava, to bylo to, co dotahovalo hratelnost k jejímu vrcholu.“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=108116

Shadow Warrior

Přesně jeden rok od vydání Duke Nukem 3D přichází další a až do dnešní doby poslední titul od studia 3D Realms. Jelikož první bitvu mezi Duke Nukem 3D a Quake vyhrál suverénně právě blonďák, v druhém kole už to tak jednoznačné rozhodně nebylo. Přeci jen, když postavíte proti sobě Shadow Warrior a Quake 2, minimálně v oblasti audiovizuálního zpracování SW silně pokulhává. Avšak ani to nebyl důvod k panice, jelikož vesměs všechny klady jeho duchovního předchůdce zůstaly, a tak si hráči opět vychutnávali vyšperkovanou hratelnost, akci, humor a spoustu nadsázky, a to v prostředí japonské mytologie s novým sympatickým hrdinou Lo Wangem.

  

Budoucí plány

Co se týče budoucích plánů, rozhodně si teď nebudeme připomínat vývoj Duke Nukem Forever, protože o něm bylo snad napsáno všude již vše možné i nemožné. Jediné, co můžeme dodat je náznak toho, že by vše možná mohlo být hotové do konce příštího roku. Přeci jen, autoři před pár měsíci oznámili plný stav svých zaměstnanců, a tak zcela určitě všichni pilně pracují, přičemž nové posily již nepřijímají. Během desetiletého vývoje si DNF prošel třemi zásadními změnami enginu, momentálně běží na silně modifikované verzi Unreal Warfare (2) enginu, který si však vývojáři upravili natolik, že ani vzdáleně nepřipomíná původní engine zakoupený od Epicu. Sám George Broussard potvrdil, že vývoj aktuální verzi DNF začal v roce 2004, a tak pokud přimhouříme oči, vývoj v podstatě trvá necelé 4 roky.

Před nedávnem se objevil zbrusu nový screenshot s oznámením, že velice brzy vyjde teaser původně určený pouze pro interní prezentaci na vánočním večírku. Jak autoři slíbili, tak učinili a po celém světě se odkazy na toto video šíří a letí rychleji, než pornočasopis v klášteře. Také bylo oficiálně oznámeno datum vydání projektu Earth No More, a to na rok 2009. Pokud se ještě odvážíme stoupnout na led spekulací či výkřiků autorů na diskuzních fórech, plánuje se v pořadí již pátý Duke Nukem, což je snad neskutečné. Čemu však věříme je fakt, že ve již nyní ve spolupráci s Human Head Studios vzniká druhý díl kulervoucí akce Prey. Tak tedy co vy na to, jak to nakonec celé dopadne? I když se to zdá být ode mne neskutečně hloupé, autorům věřím, že dokáží DNF přivést na naše monitory do konce příštího roku. A víte co, když někdo něčemu opravdu věří, většinou se tak i stane, a tak nám nezbývá nic jiného, než doufat a držet autorům palce.

Diskuze (3) Další článek: Předobjednejte si God of War 3

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,