Profil vývojáře: Bitmap Brothers – velcí bratři „Z“ Británie

Dnes se vrátíme do dávných dob, kdy řada hráčů ještě trůnila na nočníku nebo ještě vůbec nebyla na světě. Právě v tomto období vznikla herní společnost, která svými produkty způsobila nejednu revoluci v herním průmyslu a tím si zaslouženě získala věčné a všemi uznávané jméno.
Profil vývojáře: Bitmap Brothers – velcí bratři „Z“ Británie

Jméno vývojářského studia: Bitmap Brothers
Homepage:
http://www.bitmap-brothers.co.uk
Kontaktní osoba nebo e-mail: contact@bitmap-brothers.co.uk
Sídlo společnosti: Wapping, východní část Londýna (Velká Británie)
Aktuální počet zaměstnanců: 17
Aktuální počet volných pracovních míst: 0
Nejúspěšnější projekt: Z
Aktuální projekt: Speedball 2


Vznik a historie firmy

Společnost Bitmap Brothers byla založena v roce 1987 Mikem Montgomerym, Ericem Matthewsem a Stevem Kellym. Svůj debutový titul vydali již o rok později a nebyl jím nikdo jiný než slavná arkáda Xenon, která se během pár měsíců umístila mezi 40 nejprodávanějšími hrami na Amize s celkovým počtem 100 000 prodaných kusů. Ještě ten samý rok byla vydána hra Speedball, jež prodloužila dosavadní úspěch firmy, jelikož získala spoustu různých ocenění (podle mnoha zdrojů se jedná o nejlépe designovaný titul pro dva hráče všech dob). Netřeba dodávat, že i následující projekty lámaly rekordy. Jedná se o Xenon 2, Cadaver, Gods, Speedball 2, Magic Pockets, The Chaos Engine 1 a 2, Speedball 2100 a hlavně legendární realtime strategii Z dodnes tkvící v myslích statisíců hráčů.

I když má firma skvělé jméno, není na škodu dodat, že veškeré úspěchy PC her se bohužel nevyrovnaly starším klasikám z legendárních dob Amigy. Od roku 2002 jsou porty her z tohoto počítače vydávány na Game Boy Advance a Pocket PC, čímž se společnost stává jednou z nejúspěšnějších firem právě na těchto dvou platformách. V roce 2003 se Bitmapoví bratři vrátili k platformě PC a vydali titul World War II: Frontline Command. Poté se však na oficiálních stránkách spoustu let neobjevila žádná novinka a celá situace zaváněla krachem. Nemožné se ale stalo skutečností a po dlouhých 5 letech přišli autoři se zprávou, v níž sdělují, že pracují na dalším titulu. Kdepak, jde vidět, že autoři mají stále spoustu sil a chuť bojovat o své právoplatné postavení v dějinách i současném herním průmyslu.

Bylo nás pět

Mike Montgomery (spoluzakladatel/programátor)

Jak jsme již řekli, Mike je jedním ze tří zakladatelů dnes představovaného vývojářského studia. Pracoval na všech jeho vydaných hrách, a to zejména jako programátor a návrhář. Už od přírody je to vůdčí typ a díky jeho více než dvacetiletým zkušenostem v herním průmyslu se z něj stal ostřílený veterán. K jídlu má rád klasický steak, jeho nejoblíbenější hudební skupinou je Pink Floyd a hra všech dob podle jeho názoru Dungeon Master, na kterého nedá ani v dnešní době dopustit. Bohužel se v roce 2004 rozhodl pokračovat dále samostatně a založil firmu Tower Studios, čímž byla spolupráce s Bitmap Brothers definitivně u konce.

Dave Cantrell (hlavní programátor)

Dave je dalším členem týmu, jehož získávání zkušeností se blíží k druhé dekádě. Programovat začal na Commodore 64 a samozřejmě i Amize. Jeho talentu si velmi brzy všimlo studio Vivid Image, kde pracoval na hrách jako Street Race či populárnější S.C.A.R.S. Na začátku roku 1999 ukončil pracovní poměr a následovně nastoupil do Bitmap Brothers. Tam se stal vedoucím programátorského oddělení a počal pracovat na Z: Steel Soldiers. Pro tento titul vyvinul zbrusu nový 3D engine, na jehož modifikované verzi běžela i hra vydaná v roce 2003 World War II: Frontline Command. Co se týče koníčků, Dave miluje hraní, tanec, seriál Přátelé a sci-fi jako seriál Babylon 5 nebo celovečerní snímek Pátý Element.

Neil Jones-Rodway (hlavní level designér)

Neilova první práce byla pro internetové vydavatelství v Londýně, avšak ta ho žádným způsobem nenaplňovala. Postupem času přišla nabídka k nezaplacení, a tak přijal nabídku studia Psygnosis (série Wipeout nebo Rollcage) a začal pracovat jako designér úrovní na titulu Nations z období druhé světové války. Po dokončení vývoje a následného uzavření studia si dal kratičkou pauzu a nakonec říjnu roku 1999 nastoupil do Bitmap Brothers, přičemž okamžitě začal pracovat na Z: Steel Soldiers a v současné době celý tým vede.

Mark Coleman (senior artist)

Mark Coleman (nezaměňovat s americkým zápasníkem wrestlingu) je ve společnost Bitmap Brothers už od samotného počátku a není divu, že má prsty v každé dosud vydané hře studia, hlavně co se týče grafického zpracování. Mark je výtečným grafikem a i v současné době má plné ruce práce na novém dílku Bitmap Brothers, o kterém se dozvíte více na konci článku. Je mu více než 40 let (!), rád čte sci-fi knihy, miluje sérii Homeworld a také typickou anglickou slaninu.

Vydané hry

Protože studio vydalo velké množství her, nebudeme je všechny popisovat. Vyberu pouze nejúspěšnější, čímž doufám nic nezkazím, protože ve většině ostatních případů se jedná jen a pouze o další (byť kvalitní) pokračování.

Xenon (http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/xenon.htm)

Xenon byl debutový titul studia Bitmap Brothers a jak jsme si připomněli, jednalo se o hit s celkovou prodejností více než 100 000 kusů, což bylo na rok 1988 něco neuvěřitelného. Hráč se vžil do role pilota vesmírné lodi a jednoduše sundal vše, co se zrovna svým pohybem prozradilo. Po zabití nepřátel bylo možné sebrat různé power-upy, čímž jste si vylepšili svůj vesmírný koráb. Pohyb lodi nebyl omezený, a tak jste se mohli hýbat na všechny světové strany, což bylo v té době něco unikátního.

  

Speedball (http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/speedball.htm)

Speedball – další velký hit od Bitmap Brothers. V čem tkvělo jádro pudlovitého úspěchu? Jednalo o sportovní hru se stejnojmenným názvem z budoucnosti, která je složena z celkem tří částí: házené, ledního hokeje a tenisu. Hraje se totiž rukama, klouže se na ledě a hrací plocha svými rozměry připomíná tenisový kurt, jenž je obehnaný vysokými ocelovými zdmi. Ze stejného materiálu je pochopitelně vyroben i míč. Na závěr lze pouze dodat, že Speedball postrádá jakákoliv pravidla a jakýkoliv druh fyzického kontaktu je povolen.

  

GODS (http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/gods.htm)

GODS byla zasazena to starověkého Řecka, přičemž jste se vžili do role hrdiny, který se vydal na cestu za nesmrtelností a věčnou slávou. Vaším úkolem bylo vyplenit veškerou démonickou havěť a splnit mnoho úkolů. Jednalo se o klasickou plošinovku s výtečným audiovizuálním zpracováním. Autoři se zjevně nechali inspirovat pověstí o Herkulovi, což rozhodně nebylo na škodu, ba naopak. Unikátní AI zajišťovala stále stejnou obtížnost hry, protože se veškerá monstra dokázala adaptovat na úroveň vašeho charakteru (a pak že je Oblivion revoluční, pozn. redakce). Hratelnost byla vynikající a většina hráčů s chutí tento titul dokončila hned několikrát za sebou.

   

The Chaos Engine (http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/chaos-engine.htm)

Arkáda The Chaos Engine pokračovala v nastolenému trendu drtivých akcí. K dispozici bylo celkem šest hratelných charakterů: The Thug, Preacher, Mercenary, Gentleman, Navvie a Brigand. Tito po zuby ozbrojení drsoni měli k dispozici více než 25 zbraní, se kterými se problémy zaháněly ještě dříve, než vůbec nastaly. Do party jste si však mohli vzít jen dva a s nimi se vrhnout do prohnilého světa chaosu a násilí. Hra obsahovala více než 16 rozlehlých úrovní ve výtečném grafickém zpracování plných pastí, puzzlů a tajných místností. Váš úkol byl jediný – střílet vše živé.

 

Z: Steel Soldiers (http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/present/z-steel-soldiers/index.htm)

I když je doposud nejúspěšnějším titulem dnes představovaného studia hra s prostým názvem Z, popíšeme si nyní jejího následovníka, který se téměř v ničem neliší. V podstatě se jedná o díl první převedený do 3D grafiky s vylepšenou hratelností a drobnými novinkami, jež nemají skoro žádný  vliv na solidní a do jisté míry revoluční základy této robotí ságy. I když patří série Z do žánru strategií v reálném čase, najdete v ní něco unikátního – zde totiž netěžíte absolutně žádné suroviny. Hezké, že? Primární cíl je zabrat co největší území a tím odrovnat svého nepřítele. Čím více miniprovincií držíte, tím více se vám dostává xeonitu, což je surovina, za níž poté můžete stavět další roboty nebo budovy. Záměrně jsem zvolil díl druhý, protože podle mého názoru s ním již mohla přijít do styku majorita dnešních hráčů a řádně si ho vyzkoušet.

  

Budoucí plány

Co se týče vyhlídek společnosti, až do tohoto roku nikdo více než 5 let nic nevěděl. Po vydání World War II: Frontline Command se po dalších novinkách od vývojářů slehla zem a nepříjemné tušení o konci Bitmap Brothers bylo nablízku. V březnu tohoto roku však byla vydána oficiální zpráva, v níž autoři celému světu sdělují, že pracují na dalším pokračování kultovní hry Speedball. Připravují prý mnoho novinek, moderní audiovizuální zpracování a hlavně kvalitní online podporu. Jde vidět, že i lidé v pokročilém věku mají stále své ambice a rozhodli se zůstat v herním průmyslu s cílem ještě něco dokázat. Pokud se objeví nové informace, budeme vás samozřejmě neprodleně informovat.

  

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

dnes | | 8 N/A
Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

18.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A