Profil vývojáře: Bullfrog Productions – jak se stal z ošklivé žáby krásný princ

V dnešním díle profilu vývojáře si představíme tým, jenž se do historie herního průmyslu zapsal zlatým písmem. Řeč bude o společnosti geniálního Petera Molyneuxe, který je špičkou ve svém oboru a vyrovnat se mu dokáže málokdo. Jeho začátky však nebyly zdaleka tak slavné, a pokud se o nich chcete dozvědět něco více, neváhejte a čtěte.

Jméno vývojářského studia: Bullfrog Productions, Ltd.
Homepage:
http://www.bullfrog.ea.com (již nefunkční)
Sídlo společnosti: Surrey, Velká Británie
Aktuální počet zaměstnanců: 0
Aktuální počet volných pracovních míst: 0
Nejúspěšnější projekt: Dungeon Keeper
Aktuální projekt: Žádný

Vznik a historie firmy

O založení společnosti Bullfrog se v roce 1987 zasloužili Les Edgar a Peter Molyneux. Hlavním posláním nově vzniklé firmy bylo přinést něco nového do světa herního průmyslu, což se ihned u debutového titulu podařilo. Byla jím hra Populous, jejíž série se zařadila mezi skvosty v celé historii herního odvětví. Její mimořádný úspěch u hráčů spočíval v tom, že se mohli doslova vcítit do role boha a dělat si takřka, co sami uznali za vhodné. Tím v podstatě vznikl nový žánr se zajímavým názvem – hra si na boha. Distributorem hry byla společnost Electronis Arts, která se jako jediná z ostatních vydavatelských společností nebála originality a v té době neznámý tým zafinancovala, což se jí později bohatě vyplatilo.

Díky úspěchu prvního titulu a zázemí velké distributorské společnosti na sebe další úspěchy nenechaly dlouho čekat. Bullfrog vydával jednu kvalitnější hru za druhou, namátkou jmenujme výborný Syndicate, Magic Carpet nebo Theme Park. V roce 1995 bylo studio svým vydavatelem Electronic Arts koupeno, čímž se síly obou lídrů ještě více spojily, a tak během následujících pár let vznikly ještě větší a dodnes nezapomenutelné hity jako Theme Hospital nebo dokonalý Dungeon Keeper, který si od některých časopisů odnesl téměř absolutní ohodnocení. Drobné neshody s majitelem začaly postupem času nabírat na síle, což vyústilo v odchod duchovního otce celé společnosti Petra Molyneuxe, a to v roce 1997. Peter však nelenil a téměř okamžitě založil nové studio Lionhead Productions a jako vydavatele si kupodivu opět vybral v té době již obří firmu Electronic Arts.

Ve stejném roce měl předseda vlády Tony Blair projev, v němž ústně pochválil některé společnosti za mimořádný přínos pro svou zemi. Jak tušíte, mezi nimi se nacházelo i dnes představované vývojářské studio. O dva roky později se Les Edgar více soustředil na zájmy svého vydavatele a během krátké chvíle se ujal vedení v kanadské pobočce Electronic Arts, kde dohlížel zejména na Bruce McMillana pracujícího v té době na nejvýdělečnější sérii FIFA. Oficiální ukončení činnosti studia Bullfrog bylo v roce 2000, kdy se kompletně celé integrovalo do koncernu Electronic Arts pod novým jménem EA UK (série Harry Potter), avšak ještě rok poté využívali tvůrci původní logo, a tak posledním titulem byl nakonec Theme Park Inc, který byl vydán v roce 2001.

Žijící legenda

Peter Molyneux (spoluzakladatel Bullfrogu, legendární herní vývojář)

Peter se narodil 5.května roku 1959 ve malebném městě Surrey ve Velké Británii. Svou kariéru začal založením firmy Taurus v roce 1982, jež se specializovala na prodej disket s počítačovými hrami pro platformy Atari a Commodore 64. Aniž by něco tušil, ve Velké Británie existovala jiná společnost s téměř identickým jménem Touras. Jednoho krásného dne přišla Peterovi nabídka na obří zakázku ohledně prodeje softwaru, avšak nabízející chtěl znát, zdali je opravdu ředitelem společnosti Touras. Peter se dlouho rozmýšlel, přičemž si připadal jako by mu radil anděl a ďábel sedící na jeho vlastním rameni (tuto zkušenost poté využil při vývoji hry Black & White). S vidinou velkých peněz nakonec neodolal, poslechl svého ďábla a potvrdil svou neexistující pozici, s čímž měl poté celý rok obrovské problémy. Jeho společnost nakonec zbankrotovala, a to v roce 1984.

Peter se logicky rozhodoval, co bude dál a když viděl, jak začíná herní průmysl kvést, skočil do něj rovnou po hlavě. Jeho první hrou byla Entrepreneur, což byla simulace krušných začátků v  šoubyznysu. Protože si myslel, že dosáhne ihned velkého úspěchu, řekl předem svému pošťákovi, aby se připravil na brzký nával příchozí pošty od fanoušků. Bohužel, skutečnost byla zcela jiná, a tak mu přišly pouhé dva dopisy, a to od jeho maminky. Počet prodaných kusů dosáhl neuvěřitelného čísla 2, přičemž nemusím zdůrazňovat, kdo si je koupil. Svým neúspěchem se nechal zahanbit a opět se vrátil k prodeji disket. O tři roky později sebral zbytky odvahy a pokusil se jako vývojář prosadit znovu. Protože to myslel vážně, zariskoval a rovnou založil vývojářské studio Bullfrog. I když mu tento krok způsobil mnoho bezesných nocí, úspěch a dokonce obrovský se dostavil za velmi krátkou dobu a v podstatě přetrvává i dodnes. Co se dělo dále, je již popsáno v samotné historii studia.

V současné době stále řídí své studio Lionhead, i když se z role designéra a programátora spíše nedobrovolně přesunul na marketing a produkci. Nicméně pokud to čas dovolí, velice rád přiloží ruce k dílu, a tak v současné době pilně pracuje na Fable 2 a dosud neoznámeném projektu. Rovněž je na místě zmínit se o jeho formálním titulu, jelikož se mu dostalo té cti a získal Britský řád Impéria, což se povede opravdu jen pár vyvoleným. Zároveň je také nositel řádu Ordre des Arts et des Lettres, což je francouzské ocenění pro významný přínos pro vědu a umění. A aby toho nebylo málo, v letošním roce získal platný akademický titul Doktor věd, a to od Southamptonské Univerzity. Jak tedy vidíte, jeho přínos zejména pro herní průmysl je zkrátka obrovský a za svůj život dostal ocenění, o kterých se nám smrtelníkům může jen zdát. A já pochybuji, že ještě nějaké nezíská.

Vydané hry

Dnes popisované studio má na svědomí kvantum kvalitních her a není od věci si je všechny vyjmenovat – Populous (1989), Flood (1990), Populous (1991), Powermonger (1992), Syndicate (1993), Magic Carpet (1994), Theme Park (1994), Syndicate: American Revolt (1994), Tube (1994), Hi-Octane (1995), Magic Carpet 2 (1995), Gene Wars (1996), Syndicate Wars (1996), Dungeon Keeper (1997), Theme Hospital (1997), Fusion (1998), Populous: The Beginning (1998), Theme Park World (1999), Dungeon Keeper 2 (1999), Aquarium (2001) a Theme Park Inc (2001). Jak asi sami tušíte, podrobnější popis se nemůže dostat na všechny, a tak s těžkým srdcem volím pouze 5 zástupců. Doufám tedy, že se na mě v komentářích nebudete zlobit.

Populous

Populous byli debutovým titulem čerstvě vzniklého studia a jako první na světě přišel s nápadem splnit svým hráčům sen a alespoň na pár hodin je pasovat na bohy. Mohli jste dělat takřka cokoliv, včetně manipulace či usměrňování lidí určitým (převážně vaším) směrem. Ve vaší moci byla také schopnost přetvářet okolní krajinu, čímž jste často ovlivňovali počet věřících. Populous byla jednou z prvních her razící nelineární cestu hraní. Výsledné skóre totiž vycházelo z celkem podrobné statistiky, v níž se bral ohled třeba na počet vystavěných měst nebo vítězných bitev svých svěřenců. Při splnění určitého počtu bodů jste se samozřejmě přesunuli dále, a to buď do jiného světa či další úrovně. Hra překonala i ty nejdivočejší očekávání a byla vydána takřka na všechny možné platformy své doby. Minulý měsíc byl potvrzen vývoj této nestárnoucí klasiky pro platformu Nintendo DS, což její majitelé ocenili. Netřeba připomínat, že hra bude notně graficky předělána a vylepšena, avšak samotné jádro zůstane netknuté.

  

Syndicate

Syndicate je real-time strategie viděná z izometrického pohledu odehrávající se v cyberpunkovém prostředí. Jako jedna z mála her ve své době využívala luxusní rozlišení 640x480. Obsahovala dva režimy, strategický a taktický. V taktickém hráč rozhoduje zejména o tom, jaký stát, agenty a jejich zbraně vybere pro vaši nadcházející akci nebo třeba nastavuje výši daní, aby bylo za co nakupovat. V tomto módu se také ovlivňuje vývoj nových zbraní a výstroje. Kromě toho může hráč upravovat samotné agenty pomocí různých kybernetických doplňků, jako jsou třeba nové oči nebo mozek, případně měnit celé orgány a části těla jako jsou srdce, ruce nebo nohy pro celkové vylepšení jejich statistik.

Úryvek z našeho článku: Syndicate excelentně skloubil žánr RPG a strategie. Máme k dispozici skupinu agentů a agentek, z kterých můžeme do boje poslat maximálně 4 vyvolené. A váš šatník jim má vskutku co nabídnout. Od klasických zbraní typu pistol, Uzi, brokovnice se dočkáme i palebních koncertů třeba takového minigunu či laseru. K tomu přibalíme pár nezbytností jako lékárnu, radar a několik výstřelků té nejmodernější špionážní techniky. Vašim svěřencům můžete zlepšit jednotlivá části těl a to ve třech několika verzích.“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=8107

Syndicate Syndicate Syndicate

Magic Carpet

V Magic Carpet jste se mohli vcítit do role kouzelníka a vyzkoušet si plachtit na létajícím koberci přesně jako v pohádkách tisíce a jedné noci. Náplň hry spočívala v očištění 50 světů od bojovníků nepřátelského kouzelníka. V každé misi bylo třeba sesbírat všechnu manu, díky které jste mohli čarovat. K dispozici bylo celkem 24 kouzel a bojovat jste mohli proti 13 různým druhů příšer, jakými byly kostlivci, džinové nebo krakeni. Tento titul byl výzvou pro hráče, jelikož se hra během mise nedala uložit, přičemž jedna ze standardních úrovní mohla zabrat klidně i několik hodin. I když by se mohlo zdát, že byla hra nudná, opak byl pravdou a díky dlouhé herní době si ji hráči dlouho a rádi užívali.

Úryvek z našeho článku: Nepotřebuje benzín, nevyžaduje údržbu, nemusíme ho vozit do servisu, není potřeba ho mýt. Nemá žádné složité páky, nezná rychlostní limity ani maximální možnou výšku. Dá se s ním létat těsně nad zemí nebo vysoko v oblacích. Je pohodlný, tvarovatelný a aerodynamický. Nejlepší dopravní prostředek. Koberec, model Bullfrog ’94.“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=9824

Magic Carpet Magic Carpet Magic Carpet

Dungeon Keeper

Když se podíváme na náměty drtivé většiny her, můžete jasně rozpoznat, že se hráči vžijí do role kladného hrdiny. Co takhle vyzkoušet stranu zloduchů? Něco vám prozradím, je vážně dobré být zlý. Ostatně většina z vás si to již určitě vyzkoušela. V této hře jste se vžili do role pána Horned Reapera, démona pokojně si sídlícího na svém trůnu, který sem tam udělal nějakou tu levotu, a množství dalších potvůrek. Jednalo se v podstatě o strategickou hru, v níž jste se museli postarat o bezproblémový chod vaší kobky. Přeci jen se sem tam přiřítil nějaký trapný kladný hrdina, jenž chtěl vyplenit vše smrdící sírou, setnout vám hlavu, sebrat pracně nakradené zlaťáky a za odměnu se oženit s princeznou místního kraje. Častokrát se tomu tak stalo, nebýt vaší naleštěné kosy, která měla s klaďasem trochu jiné plány. Ve své době hra kralovala nekončící zábavnou, originalitou a také nápaditým audiovizuálním zpracováním.

Úryvek z našeho článku:Dungeon Keeper nestavěl jen na originálním nápadu, ale dokázal jej přetavit v neskutečně nápaditou a instantně hratelnou záležitost. Ovládání naprosto intuitivní, díky pozvolně se objevujícím novým možnostem stereotyp neměl šanci. Co chvíli se objevovaly nové typy zrůdiček, které podle své moci pochopitelně vyžadovaly určitý luxus. Více místa k životu, větší příděl kuřat k jídlu, větší plat nebo třeba nutnost vybudovat knihovnu. Vy jako temný pán jste se prostě museli neustále otáčet, aby právě ty vaše kobky byly největší a příšery nejmocnější.“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=116290

  

Theme Hospital

Myslím si, že stejně jako předchozí hra i tato je známa každému milovníku nekonvenčních strategií. Zde se hráč ujal role manažera nemocnice, přičemž náplní hry z ní bylo vyrobit tu nejlepší nemocnici v celém kraji. I když se hráč staral o kompletní managment a personál nemocnice, to samé se o pacientech říci nedá. Ostatně právě kvůli tomu byla hra neskutečně zábavná, protože na vás každou chvilku čekala úsměvná situace. Hra byla prošpikována pořádnými dávkami britského humoru, který je podle mého názoru tím nejkvalitnějším. Na svou dobu se Theme Hospital mohl pyšnit kvalitním audiovizuálním zpracováním, a tak o jeho úspěchu a zařazení mezi legendy herního průmyslu již nic nestálo v cestě.

Úryvek z našeho článku: „...v čekárně si právě stěžuje Horned Reaper (nejhrozivější postava z Dungeon Keeperu) všude pobíhají doktoři a sestry - zkrátka pravá nemocniční atmosféra, náhle však zdánlivý klid v nemocnici narušuje přistání záchranné helikoptéry s těžce zraněným pacientem. Doktor znechuceně odhazuje herní ovladač od své oblíbené pařby a naštvaný odchází plnit své lékařské povinnosti. Na sále se připravuje vše k operaci, avšak právě přicházející doktor vyčká vhodného momentu, kdy sestra nedává pozor, vytahuje motorovou pilu a ukončuje zdánlivě nesnadný úkol :-).“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=9607

Theme Hospital Theme Hospital Theme Hospital

Budoucí plány

Jak jsme již řekli na samotném začátku článku, studio Bullfrog ukončilo činnost v roce 2001. Nechalo za sebou řádku herních skvostů, na které se ani dnes nedá zapomenout a dokonce se staly vzory i studnicemi nápadů pro současné vývojáře (viz nedávno recenzovaný Overlord). I když samozřejmě beru na vědomí ohromnou práci všech lidí bývalé společnosti, přeci jen ten největší kus spočívá na bedrech herní ikony Petera Molyneuxe. Ten se svou druhou firmou Lionhead vydal další vysoce hodnocené a originální tituly jako například série Black & White, Movies nebo Fable, a proto si zaslouží, abychom si Lionhead představili v jednom z následujících dílů seriálu Profil vývojáře trochu podrobněji.

Diskuze (2) Další článek: Prince of Persia: Ghost of the Past – fikce?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,