Profil vývojáře: Shiny Entertainment – elita mezi vývojáři

Pro dnešní díl našeho pravidelného seriálu Profil vývojáře jsme si přichystali povídání o studiu, které je i v dnešní době proslulé svými originálními a neotřelými nápady. Pokud vám je známé jméno David Perry, jste již určitě v obraze a víte, o jaké elitní vývojářské společnosti bude právě řeč. Pro komplexnost článku jsme našli maximum dostupných informací, a tak věříme, že dnešní díl stojí opravdu za to.
Profil vývojáře: Shiny Entertainment – elita mezi vývojáři

Jméno vývojářského studia: Shiny Entertainment
Homepage:
http://www.shiny.com
Kontaktní osoba nebo e-mail: saxs@shiny.com
Sídlo společnosti: Newport Beach, Jižní Karolína (USA)
Aktuální počet zaměstnanců: cca 70
Aktuální počet volných pracovních míst: 3 (Senior Animator, Audio Programmer, Animator Scripter)
Nejúspěšnější projekt: MDK
Aktuální projekt: The Golden Compass

Vznik a historie firmy

Společnost Shiny Entertainment byla založena Davidem Perrym v roce 1993. David nebyl žádný boháč, a tak počáteční kapitál poskytla firma Playmates Interactive Entertainment výměnou za vytvoření tři herních titulů právě pro ní. Prvním z nich byl Earthworm Jim z roku 1994, jenž získal velice kladná hodnocení od kritiků a dokonce i získal titul „Hra roku“ na platformě Sega, čímž si studio Shiny získalo přízeň mnoha hráčů a zároveň také přitáhlo pozornost médií po celém světě. O rok později a podle všech předpokladů vyšlo druhé pokračování žížaláka Jima dosahující stejné popularity. Protože si však autoři chtěli dát od komixů a vytříbenému humoru pauzu, rozhodli se pro změnu žánru.

Změna žánru byla poměrně razantní a z dlouho utajovaného titulu se vyklubala klasika přežívající v myslích mnoha hráčů dodnes – akce z pohledu třetí osoby s dosud stoprocentně neobjasněným názvem MDK. Po vydání tohoto hitu bylo Shiny koupeno společností Interplay, s čímž bylo jádro týmu nespokojeno. Vše vyústilo v odchod klíčových pracovníků, kteří založili vlastní studio s názvem Planet Moon Studios (Giants: Citizen Kabuto, Armed and Dangerous). Práce na druhém dílu MDK padlo do rukou velezkušenému týmu Bioware (tvůrci série Baldur´s Gate) a nakonec zopakovali famózní úspěch prvního dílu. Během pětiletého období u Interplay spatřily světlo světla další hry, jmenovitě Wild9 (1999), Messiah (2000) a Sacrifice (2000). Po jejich vydání se o činnosti týmu nevědělo téměř nic, a to až do roku 2002, kdy byl během vývoje Enter the Matrix prodán společnosti Infogrames (dnes Atari) i s právy na hry podle světa Matrixu.

David Perry se však nevzdal a vrhnul se na vývoj notně upraveného debutového titulu Eartworm Jim pro konzoli PSP (vývoj byl před 3 měsíci pozastaven), přičemž pracoval i na bojovce s názvem Age of Elements (vývoj byl v letošním roce zrušen) a také na dosud neoznámeném projektu nové generace pro Epic Games. Poměrně nedávno se Atari díky svým finančním problémům rozhodlo studio Shiny opět prodat, a tak sám David sháněl kvalitního kupce, aby svému vypiplanému děťátku zajistil co nejlepší nový domov. Firmu Shiny nakonec minulý rok koupila společnost Foundation 9 Entertainment – dosud největší vývojářské studio na světě. Mezi jeho členy můžeme nalézt například tým Collective (tvůrci Buffy a Indiana Jones: The Empheror´s Tomb) nebo Digital Eclipse (autoři Golden Axe nebo fenomenální akční série Contra známé z kdysi u nás oblíbených konzolí na vietnamských tržištích).

 

Jeden za všechny, všichni za jednoho

David Perry (zakladatel Shiny, veterán herního průmyslu, úspěšný poradce)

David se narodil v dubnu roku ve městě Lisburn, v Severním Irsku. Už v patnácti letech se učil programovat z dostupných knih a zanedlouho si dokonce i svou první hru naprogramoval, a to pro Sinclair ZX81. Jednalo se o jakousi závodní hru, kterou nakonec poslal do odborného časopisu. Postupem času jim začal posílat více a více her, načež mu studio obratem zaslalo jako uznání šek na 450 liber, což bylo pro teenagera něco naprosto neuvěřitelného. S vývojem her pokračoval dále a již ve svých šestnácti letech si tímto koníčkem vydělával 3500 liber ročně.

V sedmnácti se přestěhoval do Londýna, kde pracoval na hrách jako The Teenage Mutant Ninja Turtles nebo The Terminator pro společnosti Elite Systems, Mirrorsoft a Virgin Games. V roce 1991 byl společností Virgin povýšen, a tak odcestoval za velkou louži do americké pobočky jako hlava vývojového týmu. Zde pracoval na jedné z nejúspěšnějších her Walta Disneyho, a to na Aladdinovi. Během práce na tomto titulu zásadně poslouchal skupinu R.E.M, přičemž ho učarovala píseň „Shiny Happy People“, a tak je nyní nad slunce jasné, odkud vzal David inspiraci na pojmenování svého vlastního vývojářského studia.

Jak jsem psal o pár řádek výše, studio Shiny Entertainment bylo založeno v roce 1993, kde působil až do roku 2006 jako ředitel společnosti. V květnu roku 2006 zakládá firmu  GameConsultans.com specializující se na plánování a hlavní fáze vývoje her. V září téhož roku zakládá dceřinou společnost GameInvestors.com, jenž pomáhá novým týmům získat finanční prostředky a ochranná křídla velkých distributorských společností. V současné době řídí vývoj tří MMORPG pro společnost Acclaim Games, jmenovitě 2Moons, Dance! Online a Project: Top Secret. Pokud by měl někdo z vás zájem se dozvědět více nebo by chtěl Davida osobně kontaktovat, není nic jednoduššího než navštívit jeho webovou stránku dperry.com.

Vydané hry

Přehled dosud vydaných her je následující: Earthworm Jim, Earthworm Jim 2, MDK, R/C Stunt Copter, Wild 9, Messiah, Sacrifice, Enter the Matrix a The Matrix: Path of Neo. Představení všech těchto titulů by zabralo zbytečně moc místa, a tak se zaměřím pouze na ty, které získaly nejvíce uznání.

Earthworm Jim

Tento debutový titul bychom mohli zaškatulkovat jako klasickou akční skákačku s výborným komixovým zpracováním. Ujali jste se role žížaláka Jima, který si žil svůj pokojný hlístní život a sem tam si do něčeho vrtnul. Jednoho krásného dne však na něj spadl mimozemský kosmický oblek, díky čemuž Jim vyrostl a byl obdařen notnou dávku inteligence. Hra byla určena především pro mladší publikum, nicméně si ji oblíbili hráči každého věku, a to zejména díky jejímu svižnému hraní, ztřeštěnému příběhu, jednoduchosti a velké dávky vkusného humoru.

  

MDK

Murder Death Kill je third-person akce z budoucnosti, ve které napadne Zemi nechutný šmejd z vesmíru. Hráč se ocitnul v roli údržbáře Kurta, jenž se po odění do speciálního obleku od Dr. Hawkinse přemění do ultimátního drtiče všeho mimozemského. Hra byla vytvořena kompletně ve 3D bez nutnosti vlastnit grafický akcelerátor (!), a tak se o veškeré grafické výpočty staral pouze procesor. MDK se vyznačovalo zejména nikdy nekončící akcí, notnou dávku celkem ujetého homoru a hlavně v té době novou „fíčrou“ zvanou sniper mode.

  

Messiah

Messiah byl a ještě stále je jeden z nejoriginálnějších titulů v odvětví počítačových her. Zhostili jste se role anděla Boba, který byl poslán samotným Bohem na Zemi, aby opět zavedl pořádek a mír. Jakožto malé batole by však sotva něco zmohl a byl by zabit jediným dobře mířeným výstřelem, byl obdařen schopností skočit do jakéhokoliv těla a tím tak hostitele ovládat. To dávalo hře úplně jiný rozměr a doteď vzpomínám na přestřelku, kdy jsem zlikvidoval téměř 10 protivníků tím, že jsem postupně skákal z jednoho do druhého až zbyl nakonec jediný, v němž jsem vítězně zůstal. Audiovizuální zpracování bylo rovněž výborné a jediné, co hru sráželo, bylo trochu těžší ovládání a lehce otravné puzzly.

Úryvek z naší recenze: „Kromě úžasné možnosti skákat podle potřeby z hostitele do hostitele nabízí Messiah i další lahůdky. AI nepřátel je kupříkladu na velmi vysoké úrovni a v okamžiku, kdy dojde k soubojům, nemá hra chybu. Přestřelky se odehrávají v neuvěřitelném tempu, protivníci se kryjí, rychle se přesunují, lezou na bedny, padají z nich, útočí z několika stran a pokud jsou vybaveni např. zbraní, kterou osobně nazývám „harpunomet“:-), stačí jim jedna rána k tomu, aby vás přišpendlili na věky věků ke zdi. A to nemluvím o situacích, v nichž Bob musí mrtvé tělo opustit.“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=6738

S harpunometem je to nářez Kudy teď? Být dominou je taky fajn

Sacrifice

Sacrifice je titulem, který má i v dnešní době stále co nabídnout. Jedná se o mix realtime strategie a 3D akce, kde se vžijete do role mága bojujícího za jediného boha proti nepřátelům ostatních čtyřech božstev. Hra vynikala zejména jednoduchým konceptem, vynikajícím a osobitým audiovizuálním zpracování, poutavým příběh se zajímavými zvraty a hlavně propracovaným multiplayerem. Sacrifice byl prvním multiplayerovým titulem dnes představovaného herního studia a i když se sami autoři báli výsledku, výsledek předčil všechna očekávání.

Úryvek z naší recenze: „Do hry se pouštíte doslova s holým pozadím a to není stav, ve kterém by se dalo něco vyhrát… Takže jako správný čaroděj si nejprve vykouzlíte vaši armádu – potvůrek je deset od každého boha a několik základních (tuším, že čtyři) a rozhodně se nejedná o tuctově vypadající běsy. Vývojáři si vyhráli a tak můžete záhy okupovat zem i vzduch a zasypávat své protivníky šípy/kameny/ohněm/hmyzem… i na dálku. Některé jednotky mají navíc zvláštní schopnosti jako oslepení, štít nebo dokonce i předstírání smrti.“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=8053

Tvorba armády Vytvořte co chcete Multiplayer - tady to nedopadne dobře

Enter the Matrix

I když by se mohlo zdát, že se jedná o další hit z dílen Shiny Entertainment, bohužel není tomu tak. ETM rozhodně není špatný, nicméně se jedná o lehce nadprůměrnou hru, u které jde jasně vidět, že byla vytvořena jako dojič peněženek filmových fanoušků. Na druhou stranu abych jen nekřivdil, fanoušci série Matrix mohli být opravdu nadšeni, jelikož si mohli na vlastní kůži vyzkoušet ty nejoblíbenější akce z prvního dílu a zároveň i něco málo navíc. Co se týče audiovizuálního zpracování, jednalo se opět o lehký nadprůměr, avšak po stránce level designu je na místě pochvala. V každém případě se zde ukázalo přísloví „I mistr tesař se někdy utne“ jako pravdivé.

Úryvek z naší recenze: „Již z článku o prvních dojmech ze hry víte, že se ETM hraje velmi snadno a příjemně, přičemž také dobře vypadá. Systém mlácení i střílení protivníků je opravdu výborně ošetřen z hlediska ovládání i vizuálního ztvárnění, právě zde je zřejmě největší výhoda oproti titulu Max Payne, protože tam se spíš střílelo, kdežto ETM vám většinou dá na výběr a takové mlácení je zde často zábavnější i lépe vypadající, než likvidace palnými zbraněmi (nezapomínejte, že jste nadlidé a tudíž se s holýma rukama můžete v klidu postavit skupině ozbrojených policistů – jste totiž rychlejší a silnější).“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=103760

Budoucí plány

Co se týče budoucích plánů, Shiny Entertainment rozhodně nezahálí a pod křídly mamutí společnosti Foundation 9 Entertainment momentálně pracuje na hře s mystickým názvem The Golden Compass. Jedná se o epickou akční adventuru na motivy stejnojmenného filmu od filmové distribuční společnosti New Line Cinema. Hra je úzce spjata s filmem a uvede vás tak do role mladé dívky jménem Lyra, která putuje se svým démonem krajinou a hledá svého přítele s odhodláním jít až na samotný konec světa. O její ochranu se bude starat obří lední medvěd, s nímž se problémy zaženou velice rychle. Hra je vytvářena pro všechny konzole dnešní doby a datum vydání je stanoveno konec letošního roku. Upřímně si prozatím nedokáži nic konkrétního představit, a tak si raději počkejme na více informací od samotných autorů. Hned jak s nimi vyplují na povrch, určitě vás budeme o všem ihned informovat.

  

Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

K boji proti lootboxům se připojují další země, nechybí ani ČR

K boji proti lootboxům se připojují da…

20.  9.  2018 | | 29 N/A
Hráči fotí: Tomb Raider ukazuje ve fotorežimu krásy peruánské džungle

Hráči fotí: Tomb Raider ukazuje ve fot…

Nejnovější Tomb Raider možná není nabitý akcí, jako historický výlet do Mayské minulosti však poslouží skvěle.

23.  9.  2018 | | 1 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A
Shadow of the Tomb Raider: samé hrobky, žádná akce (recenze)

Shadow of the Tomb Raider: samé hrobky…

Reboot Tomb Raidera dospěl do svého zdárného konce a nám chybí jeho začátek.

14.  9.  2018 | | 9 N/A