Profil vývojáře: Starbreeze Studios – sympatický tým ze Skandinávie

V dnešním dílu seriálu Profil vývojáře se podíváme na zoubek mladému vývojářskému týmu, který nás navzdory věku jeho členů již dokázal přesvědčit o svých kvalitách. Řeč je o Starbreeze Studios, autorovi hitů jako Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay nebo aktuální temné podívané The Darkness.
Profil vývojáře: Starbreeze Studios – sympatický tým ze Skandinávie

Jméno vývojářského studia: Starbreeze Studios
Homepage:
http://www.starbreeze.com
Kontaktní osoba nebo e-mail: fans@starbreeze.com
Sídlo společnosti: Uppsala, Švédsko
Aktuální počet zaměstnanců: není znám
Aktuální počet volných pracovních míst: 10 (úvodní stránka homepage)
Nejúspěšnější projekt: Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay
Aktuální projekt: není znám, ale jistě se na nějakém pracuje


Vznik a historie firmy

V roce 1999 byla členy demoskupiny Triton založena společnost Starbreeze Studios AB, která se orientovala na vývoj počítačových a televizních her na zakázku, přičemž práva na ně ponechala distributorům za podmínky pokrytí případných ztrát financí při vytváření projektu. Tato symbióza vyhovovala oběma subjektům a v současné době je mezi vývojáři i nadále hojně využívaná. Pokud je projekt ziskový, studio dostává velice pěkné odměny, o kterých se nám může leda tak zdát. V roce 2001 došlo ke sloučení se studiem O3 Games (autoři hry Outforce), jenž bylo přejmenováno na Starbreeze AB. Nejedná se však o žádnou drastickou změnu a podle vydaných titulů jde vidět, že spolupráce mezi oběma spojenými týmy probíhá perfektně.

Prvním výtvorem dnes popisovaného studia byla hra Enclave vydaná roku 2002 na platformách PC a Xbox. O dva roky později spatřily světlo světa další dva tituly – Knights of the Temple pro PC, PS2, Xbox, Gamecube a Chronicles of Riddick: Espace From Butcher Bay pro PC a XBox, přičemž poslední jmenovaný je doposud nejvýdělečnějším a také nejúspěšnějším projektem v celé historii firmy. Právě herní adaptace filmového Riddicka zpochybnila známou fámu, že hry podle filmů stojí vesměs za starou bačkoru. Prozatím posledním vydaným titulem je čerstvá The Darkness určená pro Xbox 360 a PS3, jež se stala první hrou Starbreeze nepodporující starou dobrou platformu PC.

Tři veteráni

Mikael Wahlberg (level designér)

Mikaelův start v herním průmyslu započal v okamžiku, kdy začal vytvářet své vlastní úrovně pro Duke Nukem 3D a Quake. Jeho první publikovanou prací byly mapy pro modifikaci Red Rover, která se stala v roce 1998 součástí packu Quake 2 Extremities. Díky svým výtvorům rychle získal praxi s prací s texturami a v podstatně i se stavbou celých map. Není se tak čemu divit, když byl v roce 1999 přijat do Starbreeze Studios jako hlavní návrhář úrovní pro hru Enclave. Další tři roky svého života strávil v Remedy Entertainment na obdobné pozici a podílel se na vzniku druhého dílu Maxe Payna. Od té doby pracuje Mikael pro oba vývojářské týmy současně, a tak a má na svědomí i čerstvou akci The Darkness, přičemž během toho všeho a i v současné době pilně pracuje rovněž na očekávaném titulu Alan Wake.

 

Theo Savidis (3D modelář a gameplay designer)

Theo započal svou kariéru jako redaktor magazínu o počítačových hrách ve Švédsku, a to přesně v roce 1995. Díky nabraným zkušenostem a lásce ke hrám byl o čtyři roky přijat do Starbreeze jako 3D modelář. Postupem času se přeorientoval na pozici návrháře herních mechanismů (lze-li takto přeložit spojení gameplay designer), čímž se dá v podstatě říci, že jeho úkol spočívá ve tvorbě úrovní tak, aby byly co nejzábavnější a nejhratelnější. Podílel se na všech hrách vydaných právě popisovaného herního studia, přičemž v roce 2004 ještě stihl pracovat pro studio Avalanche na akci s názvem Just Cause.

Gustaf Grefberg (soundtrack a music artist)

Gustaf se narodil v roce 1974 ve městě Ostersund a již od dětství bylo jasné, že hudba bude jeho velkou láskou a koníčkem na celý život. První práce ve formě soundracku byla k dispozici již na Amize a touhu vyvíjet další melodie nezlomila ani povinná vojenská služba, ani následující roky studia na univerzitě. Byl aktivním členem demo-komunity a podle některých indicií se v této oblasti stále pohybuje. Jeho stopa se dá najít v mnoha známých skupinách jako například The Black Lotus nebo Razor 1911, a to pod přezdívkou Lizardking.

Vydané hry

Vývojářské studio nevydalo příliš mnoho titulů, ovšem kromě jediné výjimky lze říci „co hra to hit“. Protože se jedná opravdu a krátký seznam, výjimečně si popíšeme všechny díla. Ostatně většinu z nich díky jejich silnému hlasu již dobře znáte.

Enclave (http://www.starbreeze.com/enclave.jsp)

Enclave je akční mlátička z pohledu třetí osoby ve slušivém fantasy kabátku. Jejími přednostmi byla zajímavá kampaň a možnost volby strany zla či dobra. Rovněž potěšilo moderní audiovizuální zpracování, neustálá akce, spousta zbraní a vcelku slušná délka hry. Ta byla původně vydána pouze pro Xbox, kde sklidila slušné hodnocení, nicméně bylo jí vyčítáno příliš bugů a špatná optimalizace. Autoři se nakonec pochlapili, veškeré chyby opravili, interně vytvořený engine optimalizovali a předělanou hru vydali na PC, kde sklidila ještě větší úspěch.

 

Knights of the Temple (http://www.starbreeze.com/kott.jsp)

KOTT opět patří mezi povedené kousky. Příběh je zasazen do období křižáckých výprav, v nichž se ocitáte v kůži templáře Paula de Raque, který je pro záchranu světa schopen udělat cokoliv. Jeho jedinou nadějí je naleznout a zachránit Adellu – ženu s neuvěřitelnými schopnostmi, s jejíž pomocí zažene hrozbu zničení celé naší planety pekelným ohněm. Hra se vyznačovala příjemnou grafikou, destruktivním a do jisté míry i velmi interaktivním prostředím, slušnou délkou a zejména prudkou hratelností. KOTT byli tak úspěšní, že se po pár letech dočkali pokračování, avšak vývoj hry již neobstaralo studio Starbreeze, ale slovenský Cauldron (viz profil – http://www.doupe.cz/h/Special/AR.asp?ARI=116697).

  

Úryvek z naší recenze: „Poznávací znamení profesionálně designované a otestované hry, kterých je k velkému překvapení všech stále ještě málo. Ne náhodou jsem přirovnával KOTT k Max Payne 2, protože zážitek z hraní je skutečně velmi podobný. I zde na vás v jednotlivých úrovních 95% herního času vybíhají skupinky nepřátel, které kosíte za pomoci hladce vyvážené obtížnosti a zcela bezproblémového systému ovládání i automatického otáčení se čelem k nejbližší postavě.“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=106674


Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay (http://www.riddickgame.com/us/index.html)

Nyní jsme se dostali ke zlatému hřebu dnešního večera. Chronicles of Riddick zaznamenal v herním průmyslu obrovský úspěch, když výtečně skloubil tři herní žánry: akci, plížení a boj na blízko. Příběh hry propírá Riddickovu minulost a v podstatě lze říci, že stejnojmenný film dějem navazuje na tuto hru. Kromě tradičně skvělého audiovizuálního zpracování se hra chlubí nadstandardní délkou a hlavně výbornou atmosférou, jež vtáhne do hry a nepustí. Třešničkou na dortu je kvalitní namluvení, o které se postarali herci z filmu včetně Vina Diesela. Hra se v současné době prodává s originálním dabingem a českými titulky za neodolatelnou cenu 199 Kč u společnosti CD Projekt. Naleznout ji lze v nabídce „Nová Extra Klasika“.

   

Úryvek z naší recenze: „The Chronicles of Riddick je pro mne neuvěřitelným překvapením. Bez jakýchkoliv velkých řečí přišel a ohromil. Autoři nevypouštěli do světa žádný zbytečný hype, a i díky tomu je výsledek jejich práce příjemným překvapením. Počáteční rozpaky nad tím, jestli bude PC verze stejně dobrá jako ta Xboxová, tak nejsou na místě. Jsem ochotný přehlédnout i absenci multiplayeru. Pro mě je prostě Riddick jednoznačně nejlepší akcí loňského roku. Nejlépe na hru asi sedí rčení kdo neuviděl, neuvěří… Jděte se klouzat, Doome a Half-Life!“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=109769


The Darkness (http://www.2kgames.com/thedarkness/local.htm)

Tento titul je čerstvou novinkou na trhu a o jeho kvalitách se můžete přesvědčit, avšak pouze pokud jste hrdými vlastníky konzole PS3 nebo X-Box 360, což právem zamrzí každého PC hráče včetně mě. Jelikož byla recenze na hru zveřejněna v minulém čísle papírového Doupěte, popišme ji pouze jeho nečtenářům. Jedná se o FPS s nápaditým příběhem a skvělou hratelností. Starbreeze jasně dokazuje své kvality, a tak ve hře uvádí nečekané prvky. Protože je hlavní hrdina ovládán zlými silami, nedělá mu světlo vůbec dobře. V přestřelkách se hráč zaměřuje na likvidaci různých zdrojů světla a teprve až poté na samotnou eliminaci nepřátel, kteří jsou však díky dostatku tmy a hlavně vzrostlé síle vašeho svěřence naprosto bezmocní. Tím nejlepším je, že se nikdy nebudete nudit, jelikož se stále něco děje, a proto se od Temnoty zkrátka neodtrhnete. Nicméně má i své mouchy jako například nepovedený multiplayer a pochybnou umělou inteligenci.

  
Letecký den v New Yorku * Policie se potkala se záchranáři * Synchronizované létání

Budoucí plány

Vzhledem k tomu, že úspěšné navázání kontaktu se zahraničními studii je nadlidský výkon a jen málokdy se povede (většinou vůbec), nemohl jsem pro vás vyšťourat žádné nové informace. Nicméně pokud navštívíte oficiální stránky Stabreeze Studios, ihned na začátku vás upoutá obří nápis „Nabíráme!“, a tak mají vývojáři očividně spoustu práce před sebou. Doufejme tedy, že v blízké době kápnou božskou a prozradí, na čem to zase tak usilovně pracují. Pokud se tak stane, budete vy, naši čtenáři, mezi prvními, kdo se o tom dozví. Mějte se hezky a za čtrnáct dní se na vás budu těšit u dalšího dílu seriálu Profil vývojáře.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

18.  1.  2018 |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

13.  1.  2018 | | 8 N/A
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A