Profil vývojáře: Zima Software – byl jednou jeden Polda

V dnešním díle seriálu Profil vývojáře si podrobně představíme české vývojářské studio Zima Software, které je proslulé zejména díky nepřekonatelné sérii Polda s Pankrácem v hlavní roli. Řeč bude o historii firmy, dosavadních úspěších i propadácích a také zajímavostech.
Profil vývojáře: Zima Software – byl jednou jeden Polda

Jméno vývojářského studia: Zima Software
Homepage:
http://www.zima-software.cz
Sídlo společnosti: Praha, Česká republika
Aktuální počet zaměstnanců: není znám
Aktuální počet volných pracovních míst: min. 5 (
http://www.zima-software.cz/prace/index.php)
Nejúspěšnější projekt: série Polda
Aktuální projekt: není znám


Vznik a historie firmy

Firma Zima Software vznikla v roce 1995 s jasným cílem, a to vyvíjet hry pro platformu PC. První úspěšně vydanou hrou byla real-time strategie Mutarium, která vyšla v roce 1997. O rok později byla vydána další strategie Sirius, jež se od žánrově předchozího titulu lišila, jelikož se jednalo o tahovku. Ve stejném roce spatřil světlo světa Polda, kterým si firma získala srdce mnoha hráčů v naší zemičce. Snad jen pro doplnění, tato hra byla vytvořena ve spolupraci s týmem SleepTeam Labs, jenž se v současné době zaměřuje převážně na Indie hry.

V roce 1999 se na pulty obchodů dostal titul Hypercore vyčnívající akčním spádem a výbornou hratelností. V tomto roce stihlo studio vytvořit pokračování úspěšného Poldy, čímž nasadilo laťku žánru českých adventur opravdu vysoko. O rok později byl vydán (opět úspěšný) třetí díl. Autoři získali mnoho potřebných financí, a tak se přestěhovali do nově zrekonstruované budovy na Hroznětíně. Po obrovském úspěchu byl v roce 2002 vydán díl čtvrtý a mnoho hráčů už v něm trochu cítilo nastavovanou kaši.

Autoři se rozhodli pro krátkou pauzu v žánru adventur a s nadšením se pustili do vývoje FPS s tajuplným názvem Bloodline. Ta nakonec spatřila světlo světa v roce 2004, kritiky však byly zdrcující. Od té doby se vývojáři odmlčeli, ale ne na příliš dlouhou dobu. Na veřejnost postupně prosakovaly spekulace o dalším pokračování série Polda, které se nakonec ukázaly pravdivými. Polda 5 byl nakonec po dlouhém vývoji vydán v roce 2005 a od té doby vývojáři ze Zima Software opět jen a jen zarytě mlčí.

Vydané hry

Mutarium (http://www.zima-software.cz/vydane_hry/mutarium/index.php)

Debutová hra Mutarium patřila do žánru real-time strategií. Co se týče trénování jednotek, bylo je  možné kombinovat až 2000 různými způsoby, což je úctyhodné číslo. Hra potěšila zejména příznivce mechů, jelikož i zde byli tyto obří plecháči k nalezení. Příběhová linie rozhodně nikoho neurazila a byla rozdělena do celkem dvaceti misí. I když se jednalo o debutový titul, umělá inteligence si rozhodně zasloužila pochvalu. S odstupem času byl vydán oficiální patch, jenž jednak umožnil titul hrát i na slabších počítačích v operačních systémech MS DOS, Windows 95 a 98, a hlavně do hry přidal síťovou podporu, a tak se proti sobě mohli postavit až čtyři hráči. Tento patch je i nyní k dispozici volně ke stažení na oficiálních stránkách firmy Zima Software.

  


Signus – The Artefact Wars (http://www.zima-software.cz/vydane_hry/signus/index.php)

Jednalo se o tahovou strategii, které nechyběl celkem napínavý příběh, propracované bojové sekvence a relativně slušná umělá inteligence nepřátel. Pro hráče bylo k dispozici 45 druhů jednotek a 11 budov. Jednotky se dále dělily na pozemní, námořní, letecké a podpůrné. Každá měla jednu nebo více zbraní, docházelo jí palivo i střelivo, a tak jste museli své svěřence bedlivě sledovat. Taktika a kooperace patřily mezi hlavní rysy tohoto titulu, nejvíce se vyplatilo využívat tvaru terénu a také terénních překážek. I když se audiovizuální zpracování pohybovalo v rovině průměru, přesto byl Signus zábavnou záležitostí.

  

Hypercore – Out of Dimension (http://www.zima-software.cz/vydane_hry/hypercore/index.php)

HyperCore není ničím jiným než adrenalinovou akční arkádou s drobnými prvky strategie. Hra byla  doplněna vkusně provedenými animacemi, které navazovaly na děj, a díky kvalitnímu audiovizuálnímu zpracování byl přechod mezi animací a samotným hraním takřka přirozený. I když by se mohlo zdát, že se jednalo o pouhou budgetovkou, není tomu tak. Výborné efekty, kvalitně zpracované prostředí a spousta akce dávaly dohromady skvělý titul. Pocit ze hry ale srážel stereotyp.

Úryvek z naší recenze: „Všechny mise jsou krásně a detailně vykresleny, což značně zvyšuje nároky na procesor. Na pozadí hry se dějí úžasné věci v podobě hořících meteorů a nepřátel, kteří se přibližují, až se stanou vhodnými objekty pro vaše kanóny. Sem tam letíte kolem startovací dráhy, odkud odlétá bojový stroj. Ovšem má to i stinné stránky – např. při průletu rojem meteoritů se jich na pozadí míhá tolik, že po pár sekundách nedokážete rozlišit mezi meteory a nepřáteli. Ti vypadají prostorově a hýří světelnými efekty; bohužel v bitevní vřavě máte sotva čas kochat se kreslenou nádherou. “


 

Bloodline (http://www.bloodlinegame.cz)

Jak už bylo řečeno výše, po vydání tří dílů série Polda autoři zabrousili do neznámých vod a hráčům přivedli na obrazovky FPS s názvem Bloodline. Jednalo se o mix tří různých žánrů, a to akce, adventury a survival hororu. Hra disponovala nadprůměrným audiovizuálním zpracováním a  skvělou, hrůzu nahánějící atmosférou, která dokonale přikovala hráče k monitoru. Kvůli uspěchanému vývoji (aby se hra dostala na předvánoční trh) byl největším neduhem betatesting -  Bloodline bylo v mnoho ohledech téměř nehratelné.

Úryvek z naší recenze: „S většinou věcí je možno nějakým způsobem manipulovat. Otevírat, zavírat jednotlivá křídla skříňky, každou zásuvku stolu, pohrávat si se závěsy. Ale. Zase není jasné, proč můžete otvírat každou skříňku, ale krabice a mrazáky vám zůstanou zapovězeny. Máte nervy natažené k prasknutí, slyšíte na chodbě zombíka a chcete si chvilinku odpočinout v pokoji. Dveře ale najednou nejdou zavřít. Jindy zase dostáváte záchvaty paranoie ve chvíli, kdy se za vámi dveře zavřou samy. Jenom tak, z ničeho nic.“

   

 

Polda 5 (http://www.polda5.cz)

Kdo by neznal sérii Polda, jako by nežil. Nevěřím, že by se mezi vámi našel někdo, kdo by policistu/detektiva Pankráce na svém harddisku alespoň pár desítek minut neohřál. Pokud ano, pravděpodobně k nám přilétl na šutru z hoooodně vzdálené galaxie. Polda 5 je prozatím poslední vydanou hrou studia Zima Software a můžeme jen doufat, že ne poslední. Co se týče audiovizuálního zpracování, vše se vrátilo do kreslené podoby á la Polda 3, což některým hráčům samozřejmě vadilo. Vše v podstatě zůstalo při starém, žádných zásadních novinek jsme se bohužel nedočkali. Díky krátkosti a také občas nejapnému humoru byl tento díl pasován do role černé ovce celé série.

Úryvek z naší recenze: „Náročného a dychtivého hráče potěší spád, jakým hra disponuje. Polda 5 se umí hnát za řešením problémů a objevováním nových lokací stejnou rychlostí, s jakou Mick Jagger běhá po koncertních pódiích. Hra od začátku nasazuje vysoké tempo – hluchá místa byste na Poldovi 5 nacházeli stejně obtížně jako nedostatky na albech Beatles. Bohužel možná i proto se dá nový počin z dílny Zima Software dohrát za slabých pět hodin čistého herního času.“

   

Zajímavosti

V září 2002 společnost Zima Software zakoupila nové zařízení pro snímání pohybů Gypsy 3.0 od americko-britské firmy ANIMAZOO Ltd. k internímu využití pro potřeby vývoje her. Vzhledem k vyšším nárokům na prostor byly pro toto vybavení zřízeny nové prostory v Praze - Chodově, čímž vznikla pobočka MoCap studio. Volné kapacity tohoto zařízení doposud nabízí jako službu pro další vývojové týmy, reklamní společnosti, film,  televizi a školství.

 

Autoři jsou zřejmě milovníky easter-eggů, což dokazuje i první v trojici následujících screenshotů. Pozorným čtenářům při pohledu na následující scénu určitě neuniknou jména Falta a Odon, které můžete nalézt na dvou náhrobcích. Tato jména nejsou ničím jiným, než jmény grafiků, kteří na Poldovi 4 pracovali. Zbývající dva screenshoty zobrazují rané scény dvou lokací, jež se ve finální verzi hry neobjevily, resp. byly notně předělány (jedná se o kancelář hokejového družstva a policejní stanici).

   

Budoucí plány

O budoucích plánech vývojářů ze Zima Software není bohužel známo vůbec nic. Jak již bylo zmíněno na začátku tohoto článku, autoři opět prapodivně mlčí, a tak by se nikdo asi nedivil, kdyby byl v přípravě šestý díl série Polda, čemuž některé indicie nasvědčují. Je to však jen a pouze spekulace, a tak si na oficiální vyjádření budeme muset ještě nějaký ten pátek počkat.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

dnes | | 8 N/A
Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

18.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A