Profil vývojáře: Zima Software – byl jednou jeden Polda

V dnešním díle seriálu Profil vývojáře si podrobně představíme české vývojářské studio Zima Software, které je proslulé zejména díky nepřekonatelné sérii Polda s Pankrácem v hlavní roli. Řeč bude o historii firmy, dosavadních úspěších i propadácích a také zajímavostech.
Profil vývojáře: Zima Software – byl jednou jeden Polda

Jméno vývojářského studia: Zima Software
Homepage:
http://www.zima-software.cz
Sídlo společnosti: Praha, Česká republika
Aktuální počet zaměstnanců: není znám
Aktuální počet volných pracovních míst: min. 5 (
http://www.zima-software.cz/prace/index.php)
Nejúspěšnější projekt: série Polda
Aktuální projekt: není znám


Vznik a historie firmy

Firma Zima Software vznikla v roce 1995 s jasným cílem, a to vyvíjet hry pro platformu PC. První úspěšně vydanou hrou byla real-time strategie Mutarium, která vyšla v roce 1997. O rok později byla vydána další strategie Sirius, jež se od žánrově předchozího titulu lišila, jelikož se jednalo o tahovku. Ve stejném roce spatřil světlo světa Polda, kterým si firma získala srdce mnoha hráčů v naší zemičce. Snad jen pro doplnění, tato hra byla vytvořena ve spolupraci s týmem SleepTeam Labs, jenž se v současné době zaměřuje převážně na Indie hry.

V roce 1999 se na pulty obchodů dostal titul Hypercore vyčnívající akčním spádem a výbornou hratelností. V tomto roce stihlo studio vytvořit pokračování úspěšného Poldy, čímž nasadilo laťku žánru českých adventur opravdu vysoko. O rok později byl vydán (opět úspěšný) třetí díl. Autoři získali mnoho potřebných financí, a tak se přestěhovali do nově zrekonstruované budovy na Hroznětíně. Po obrovském úspěchu byl v roce 2002 vydán díl čtvrtý a mnoho hráčů už v něm trochu cítilo nastavovanou kaši.

Autoři se rozhodli pro krátkou pauzu v žánru adventur a s nadšením se pustili do vývoje FPS s tajuplným názvem Bloodline. Ta nakonec spatřila světlo světa v roce 2004, kritiky však byly zdrcující. Od té doby se vývojáři odmlčeli, ale ne na příliš dlouhou dobu. Na veřejnost postupně prosakovaly spekulace o dalším pokračování série Polda, které se nakonec ukázaly pravdivými. Polda 5 byl nakonec po dlouhém vývoji vydán v roce 2005 a od té doby vývojáři ze Zima Software opět jen a jen zarytě mlčí.

Vydané hry

Mutarium (http://www.zima-software.cz/vydane_hry/mutarium/index.php)

Debutová hra Mutarium patřila do žánru real-time strategií. Co se týče trénování jednotek, bylo je  možné kombinovat až 2000 různými způsoby, což je úctyhodné číslo. Hra potěšila zejména příznivce mechů, jelikož i zde byli tyto obří plecháči k nalezení. Příběhová linie rozhodně nikoho neurazila a byla rozdělena do celkem dvaceti misí. I když se jednalo o debutový titul, umělá inteligence si rozhodně zasloužila pochvalu. S odstupem času byl vydán oficiální patch, jenž jednak umožnil titul hrát i na slabších počítačích v operačních systémech MS DOS, Windows 95 a 98, a hlavně do hry přidal síťovou podporu, a tak se proti sobě mohli postavit až čtyři hráči. Tento patch je i nyní k dispozici volně ke stažení na oficiálních stránkách firmy Zima Software.

  


Signus – The Artefact Wars (http://www.zima-software.cz/vydane_hry/signus/index.php)

Jednalo se o tahovou strategii, které nechyběl celkem napínavý příběh, propracované bojové sekvence a relativně slušná umělá inteligence nepřátel. Pro hráče bylo k dispozici 45 druhů jednotek a 11 budov. Jednotky se dále dělily na pozemní, námořní, letecké a podpůrné. Každá měla jednu nebo více zbraní, docházelo jí palivo i střelivo, a tak jste museli své svěřence bedlivě sledovat. Taktika a kooperace patřily mezi hlavní rysy tohoto titulu, nejvíce se vyplatilo využívat tvaru terénu a také terénních překážek. I když se audiovizuální zpracování pohybovalo v rovině průměru, přesto byl Signus zábavnou záležitostí.

  

Hypercore – Out of Dimension (http://www.zima-software.cz/vydane_hry/hypercore/index.php)

HyperCore není ničím jiným než adrenalinovou akční arkádou s drobnými prvky strategie. Hra byla  doplněna vkusně provedenými animacemi, které navazovaly na děj, a díky kvalitnímu audiovizuálnímu zpracování byl přechod mezi animací a samotným hraním takřka přirozený. I když by se mohlo zdát, že se jednalo o pouhou budgetovkou, není tomu tak. Výborné efekty, kvalitně zpracované prostředí a spousta akce dávaly dohromady skvělý titul. Pocit ze hry ale srážel stereotyp.

Úryvek z naší recenze: „Všechny mise jsou krásně a detailně vykresleny, což značně zvyšuje nároky na procesor. Na pozadí hry se dějí úžasné věci v podobě hořících meteorů a nepřátel, kteří se přibližují, až se stanou vhodnými objekty pro vaše kanóny. Sem tam letíte kolem startovací dráhy, odkud odlétá bojový stroj. Ovšem má to i stinné stránky – např. při průletu rojem meteoritů se jich na pozadí míhá tolik, že po pár sekundách nedokážete rozlišit mezi meteory a nepřáteli. Ti vypadají prostorově a hýří světelnými efekty; bohužel v bitevní vřavě máte sotva čas kochat se kreslenou nádherou. “


 

Bloodline (http://www.bloodlinegame.cz)

Jak už bylo řečeno výše, po vydání tří dílů série Polda autoři zabrousili do neznámých vod a hráčům přivedli na obrazovky FPS s názvem Bloodline. Jednalo se o mix tří různých žánrů, a to akce, adventury a survival hororu. Hra disponovala nadprůměrným audiovizuálním zpracováním a  skvělou, hrůzu nahánějící atmosférou, která dokonale přikovala hráče k monitoru. Kvůli uspěchanému vývoji (aby se hra dostala na předvánoční trh) byl největším neduhem betatesting -  Bloodline bylo v mnoho ohledech téměř nehratelné.

Úryvek z naší recenze: „S většinou věcí je možno nějakým způsobem manipulovat. Otevírat, zavírat jednotlivá křídla skříňky, každou zásuvku stolu, pohrávat si se závěsy. Ale. Zase není jasné, proč můžete otvírat každou skříňku, ale krabice a mrazáky vám zůstanou zapovězeny. Máte nervy natažené k prasknutí, slyšíte na chodbě zombíka a chcete si chvilinku odpočinout v pokoji. Dveře ale najednou nejdou zavřít. Jindy zase dostáváte záchvaty paranoie ve chvíli, kdy se za vámi dveře zavřou samy. Jenom tak, z ničeho nic.“

   

 

Polda 5 (http://www.polda5.cz)

Kdo by neznal sérii Polda, jako by nežil. Nevěřím, že by se mezi vámi našel někdo, kdo by policistu/detektiva Pankráce na svém harddisku alespoň pár desítek minut neohřál. Pokud ano, pravděpodobně k nám přilétl na šutru z hoooodně vzdálené galaxie. Polda 5 je prozatím poslední vydanou hrou studia Zima Software a můžeme jen doufat, že ne poslední. Co se týče audiovizuálního zpracování, vše se vrátilo do kreslené podoby á la Polda 3, což některým hráčům samozřejmě vadilo. Vše v podstatě zůstalo při starém, žádných zásadních novinek jsme se bohužel nedočkali. Díky krátkosti a také občas nejapnému humoru byl tento díl pasován do role černé ovce celé série.

Úryvek z naší recenze: „Náročného a dychtivého hráče potěší spád, jakým hra disponuje. Polda 5 se umí hnát za řešením problémů a objevováním nových lokací stejnou rychlostí, s jakou Mick Jagger běhá po koncertních pódiích. Hra od začátku nasazuje vysoké tempo – hluchá místa byste na Poldovi 5 nacházeli stejně obtížně jako nedostatky na albech Beatles. Bohužel možná i proto se dá nový počin z dílny Zima Software dohrát za slabých pět hodin čistého herního času.“

   

Zajímavosti

V září 2002 společnost Zima Software zakoupila nové zařízení pro snímání pohybů Gypsy 3.0 od americko-britské firmy ANIMAZOO Ltd. k internímu využití pro potřeby vývoje her. Vzhledem k vyšším nárokům na prostor byly pro toto vybavení zřízeny nové prostory v Praze - Chodově, čímž vznikla pobočka MoCap studio. Volné kapacity tohoto zařízení doposud nabízí jako službu pro další vývojové týmy, reklamní společnosti, film,  televizi a školství.

 

Autoři jsou zřejmě milovníky easter-eggů, což dokazuje i první v trojici následujících screenshotů. Pozorným čtenářům při pohledu na následující scénu určitě neuniknou jména Falta a Odon, které můžete nalézt na dvou náhrobcích. Tato jména nejsou ničím jiným, než jmény grafiků, kteří na Poldovi 4 pracovali. Zbývající dva screenshoty zobrazují rané scény dvou lokací, jež se ve finální verzi hry neobjevily, resp. byly notně předělány (jedná se o kancelář hokejového družstva a policejní stanici).

   

Budoucí plány

O budoucích plánech vývojářů ze Zima Software není bohužel známo vůbec nic. Jak již bylo zmíněno na začátku tohoto článku, autoři opět prapodivně mlčí, a tak by se nikdo asi nedivil, kdyby byl v přípravě šestý díl série Polda, čemuž některé indicie nasvědčují. Je to však jen a pouze spekulace, a tak si na oficiální vyjádření budeme muset ještě nějaký ten pátek počkat.


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si let…

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

25.  11.  2020 | |18 N/A
Ladislav Novák
Nejlepší hryTémaMobily
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |6 N/A
Martin Nahodil
Konzole
Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Steamu a Black Friday

Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Stea…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

27.  11.  2020 | |1 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce