Project Cars 2: závodní hra roku? (recenze)

Na startovní čáru se nám řadí letošní první velký favorit na titul závodní hry roku 2017. Alespoň tedy papírově. Dlouho očekávané pokračování závodního simulátoru Project Cars je na světě. Jak tedy dopadl?

Tak jsme se konečně dočkali. Závodní žně začaly a vývojáři do světa chrlí jednu závodní hru za druhou takovou kadencí, že hráči neví, kam dříve skočit. Jenže protentokrát je situace o něco málo vážnější, neboť Project Cars 2 je jeden ze žhavých kandidátů na hru roku, alespoň tedy ve své kategorii. Dost možná i na nejlepší závodní simulátor vůbec.

Herní módy? Klasika

V prvé řadě zmiňme v podstatě obligátní herní módy v podobě volného tréningu, vlastního závodu a samotné kariéry. U prvních dvou variant asi není třeba nic moc komentovat, kariéra si ovšem trochu slov zaslouží. Ne snad, že by byla až tak moc převratnou, nicméně působí sympaticky díky své košaté struktuře.

Project Cars 2 se totiž vydává cestou téměř kompletně odemčeného obsahu, a tak máte ihned v úvodu možnost vrhnout se do závodění v některé z vyšších tříd vozů. Mnohem lákavější a hlavně i rozumnější je ovšem pomalu postup skrze jednotlivé třídy, kterých je na výběr skutečně mnoho.

Project Cars 2 nabízí spoustu módů ve většině závodních disciplín.

Princip je přitom jednoduchý. Na své kariérní cestě učiníte celkem šest zásadních kroků, ve kterých si volíte, v jaké sérii vlastně chcete závodit. Na úvod tak máte na výběr např. Formula Rookie nebo sérii motokár. Tento způsob kariéry tak nejenže nabízí velkou míru svobody a pocit dopadu vlastního rozhodnutí, ale je vhodný především z důvodů edukačních, neboť skočit rovnou do série GT není zrovna rozumné. Na druhou stranu, konkrétně motokáry se chovají tak nevyzpytatelně, že se natrápíte tak jako tak.

Na své kariérní cestě učiníte celkem šest zásadních kroků, ve kterých si volíte, v jaké sérii vlastně chcete závodit.

Mód kariéry je monstrózním veledílem, neboť v každé ze zvolených sérií můžete dále volit mezi krátkou a dlouhou verzí sezóny, která vám rozhodně zabere mnoho času. Berme v potaz volné tréninky, kvalifikaci, závod. Tady se rozhodně nejedná o chvilkovou záležitost. A velkou měrou se o to stará především samotná obtížnost hry.

Simulátor se vším všudy

Obtížnost Project Cars 2 je něco, co se bude asi často skloňovat. A není se vlastně čemu divit. Chtěli jsme simulátor, máme ho mít. Připravte se tak na skutečně ultimátní zážitek, který rozhodně nesedne každému. Ti z vás, kteří odjezdili své mládí na závodních hrách typu NFS či Forza Horizon, by měli Project Cars 2 raději silně ignorovat. Pakliže ovšem nechcete upgradovat svůj skill na trochu jinou úroveň...

Opět můžete počítat s věrohodnou simulací v každém ohledu. Je jen na vás, jak moc do hloubky půjdete

Jízdní model je hodně povedený a hraní bez vypnutých asistencí na gamepadu je téměř nemožné. Platí tedy stále omílané pravidlo, že k závodním hrám je určen volant, nikoli gamepad. Slušností by bylo jistě uvést, že si vývojáři k pilování jízdního modelu přizvali skutečné závodníky. Svými poznatky tak přispěli např. Nico Hamilton (bratr Lewise) či Tommy Milner. Těžko však posuzovat, jak se spolupráce s profesionály motosportu na výsledku podepsala. Nebo budeme-li přesnější, jakou měrou skutečně přispěli k výsledku.

K poměrně reálnému jízdnímu modelu je však třeba přičíst také slušnou umělou inteligenci počítačem ovládaných soupeřů, kteří vám rozhodně nedají nic zadarmo. Tato kombinace tak dohromady přináší opravdu hardcore hratelnost. Nejenže soupeři jezdí opravdu hodně rychle a stabilně, ale jsou také někdy až přehnaně agresivní. Mnohdy agresivita až přerůstá únosné meze a mění se svou intenzitou na cílenou likvidaci. Podobná nevybalancovanost by se v závodním simulátoru asi objevovat neměla.

Nejenže soupeři jezdí opravdu hodně rychle a stabilně, ale jsou také někdy až přehnaně agresivní.

Tento nešvar se však dá částečně eliminovat slušným množstvím nastavení, které vývojáři hráčům umožňují. Měnit a přizpůsobovat se dá ve hře téměř všechno. Od klasické úrovně AI, přes agresivitu, úhly kamer, míru nejrůznějších asistencí až po citlivost brzd apod. Z tohoto pohledu je tak personifikace PC2 opravdovou radostí, je však třeba počítat s mnoha a mnoha hodinami testování, než si přizpůsobíte hru obrazu svému a především do takové podoby, aby zážitek nebyl příliš stresující a zároveň hratelnost představovala nějakou tu výzvu.

Reálné podmínky na trati

Krom zmíněného však do celkového jízdního modelu dále promlouvá ještě mnoho dalších proměnných. Vývojáři si dali mnoho práce, aby závodění proměnili ve skutečně komplexní záležitost plnou těch nejjemnějších detailů, které ve výsledku budou určovat ráz celého závodu. Tento systém pojmenovali LiveTrack 3.0 a představuje skutečně ojedinělou a revoluční technologii v rámci počítačových her, která v reálném čase simuluje mnoho proměnných na závodním okruhu.

Pojďme se ovšem podívat více do hloubky. U každého ze závodních okruhů si můžete sami navolit roční období, ale klidně i datum a čas, ve který chcete jezdit. K tomu všemu ovšem vybíráte i z celkem 17 druhů meteorologických podmínek, které budou na trati vládnout. Od jasna, polojasna, přes poprchávání či bouři, až po skutečné sněhové vánice. Vše vypadá krásně a hlavně reálně. Pakliže se nechcete s ničím nastavovat, můžete výběr odevzdat do rukou osudu a nechat se překvapit.

Výhodou je, že technologie LiveTrack 3.0 představuje živoucí organismus plný nečekaných změn. Zvolit si dále můžete také časový progres v různých poměrech a užít si tak jízdu při západu slunce a jezdit klidně až do jeho východu. A to nejlepší nakonec. Ať už budete jezdit v jakýchkoliv podmínkách a v jakémkoliv ročním období, váš vůz se bude chovat naprosto jinak. Odlišná bude přilnavost pneumatik, aerodynamický odpor a spoustu dalších prvků. Během deště se na okruhu budou vytvářet kaluže vody, které není radno projíždět. Vězte tedy, že si s touto vyspělou technologií užijete opravdu hodně zábavy a vývojářům za ni patří palec nahoru.

Tratě a vozy

Dostáváme se k další důležité záležitosti každé závodní hry, a tou je vozový park a jednotlivé okruhy. Zároveň se jedná o záležitost, na kterou každý může nahlížet tak nějak odlišným způsobem. Co se někomu může zdát příliš, jinému může přijít zase ostudně málo.

Řečí čísel, Project Cars 2 nabízí více než 180 závodních vozidel v mnoha třídách, což sice ve srovnání s konkurenční Forzou Motorsport 7 představuje cca jednu čtvrtinu, ale rozhodně se nejedná o zahanbující číslo. Ba naopak, vozů je skutečně dostatek a hlavně jsou zastoupeny relativně vyrovnaně napříč jednotlivými třídami. Těšit se můžete například na premiéru rallycrossu, který je nově zastoupen.

Zajezdit si lze na okruzích pro NASCAR, k dispozici jsou městské okruhy, pro rallycross a vývojáři nezapomněli ani na nějaký ten průjezd krajinou.

Tomu jsou pochopitelně přizpůsobeny i tratě, po kterých se budete prohánět. Těch je ve hře okolo šedesáti. U mnoha z nich navíc nalezneme také alternativní verze, které upravují původní okruhy. Jako příklad uveďme mírně pozměněnou Monzu bez ostrých šikan.

Závodní tratě jsou namíchány skutečně pečlivě. Zajezdit si lze na okruzích pro NASCAR, k dispozici jsou městské okruhy, ty pro rallycross a vývojáři nezapomněli ani na nějaký ten průjezd krajinou. Zajímavostí jsou potom také dva ledové okruhy, které představují namrzlá koryta, ve kterých se parádně vyřádíte. Zkrátka a jednoduše, v PC2 je rozhodně s čím závodit a hlavně kde závodit.

Grafická stránka, technický stav

Po grafické stránce je PC 2 hrou protikladů. V některých momentech je hra skutečně oku lahodící, jindy jsou dojmy o mnoho slabší. Celkově je však hra po grafické stránce skutečně na úrovni, byť nedosahuje kvalit grafické špičky Forzy Motorsport 7. Jednotlivé vozy a okruhy jsou zpracovány skutečně krásně, slabší je potom určitá prázdnost v okolí závodních okruhů či občasná ignorace grafického podání některých fyzikálních daností. Na druhou stranu během závodění budete mít trochu jiné starosti než sledovat, zda-li v okolí Red Bull Ringu rostou nebo nerostou stromy.

Graficky je Project Cars na úrovni, a to nejen z hlediska počasí a pěkných efektů.

Palec nahoru patří také photo módu, který rozhodně nepředstavuje nějakou zásadní novinku, ale jistě potěší. Nabízí opravdu hodně možností nastavování a výsledné fotografie jsou mnohdy skutečnou pastvou pro oči. Ostatně, podívejte se na obrázky kolem.

Tou temnější stránkou hry jsou bohužel určité technické nedodělky, na které upozorňují jak recenzenti, tak samotní hráči. Mnohdy se nejedná o velké prohřešky, ale vzhledem k tomu, že se zde bavíme o simulátoru závodění… např. při volném tréningu je někdy váš čas direktoriátem závodu stornován, a to z naprosto nepochopitelných důvodů. Hlášeno je navíc několik naprosto nesmyslných bugů týkajících se jak samotného chodu hry, tak přímého závodění. Nejrychlejší bohužel nejsou ani loadingy. Celkově tak hra není v úplně dobrém stavu, a to je věc, kterou nemůžeme úplně tak ignorovat a věříme v urychlenou nápravu.

Až na zmíněné problémy a určité nedodělky je Project Cars 2 naprosto parádním závodním simulátorem okruhových závodů. Nutno dodat s hardcore hratelností a opravdu velkou obtížností. Nabízí ovšem skvělý jízdní model, velké množství reálných licencovaných okruhů a jejich alternativních verzí, téměř dvě stovky závodních vozů a skvělý model kariéry. Navíc, a to hlavně, hra nabízí skutečně široké možnosti co se personifikace týče a také naprosto bezkonkurenční technologii LiveTrack 3.0. Suma sumárum Project Cars 2 může po nějakém tom patchi v poklidu aspirovat na závodní simulátor roku 2017.

Hodnocení: 4 / 5

Klady:

• Velké množství tratí