Project CARS: závody, jaké jste chtěli (recenze)

Dlouho očekávaný projekt pro všechny závodní nadšence je tu. Jak obstál v tvrdé konkurenci?

Na začátku byla touha britských vývojářů ze Slightly Mad Studios připravit nejlepší možnou závodní hru. Takovou, kterou vyladí k dokonalosti nejen pár testerů, ale rovnou desítky tisíc hráčů, kteří sami přispějí k vývoji nejen penězi, ale i zpětnou vazbou. A po pětiletém vývoji je tu finální verze Project CARS. Závodní hry, která nabízí unikátní zážitek pro všechny fandy rychlých aut.

CARS neznamená jen „auta“

Název hry nemá slovo CARS psané velkými písmeny jen tak z důvodu lepšího upoutání. Je to totiž zkratka Community Assisted Racing Simulator (komunitou spoluvyvíjený závodní simulátor)

Project CARS cílí na fandy silničních automobilových závodů. Závodí se převážně na okruzích a k dispozici je i pár tratí vedených po běžné silnici, ovšem zajištěné pro závody a tedy bez účasti běžného silničního provozu. Prostě žádné arkádové legrácky, tady jde o závodění a řízení blízké simulátoru. Do hraní se mohou pustit majitelé PC i nových konzolí, hra ve finální verzi vyšla pro všechny tři hlavní platformy zároveň.

Přestože je tedy zaměření hry docela jednotvárné, nabídne v rámci žánru poměrně širokou paletu zábavy. Zajezdit si totiž můžete na velmi pestré skladbě tratí a s velmi různorodými auty.

67841838

Žádné hračičky, ale pořádné závodění

Na výběr máte z několika režimů hraní. Těmi nejrychlejšími jsou volné tréninky či měření jednoho kola. Prostě si jen vyberete auto, okruh a počasí a vyrazíte na trať. Sami, při měření kola vám může dělat společnost duch. Trochu více času už může vzít volný závod, kdy si navíc naklikáte, kolikrát obkroužíte okruh, kolik chcete soupeřů a jak mají být dobří. To už si užijete i tlačenici v závodním poli. Potěší, že na takovéto volné ježdění máte už od počátku k dispozici všechna auta a všechny tratě.

627736640 521736201984148844 928359377Výběr volného závodu a jeho konfigurace. Ano, soupeřů můžete mít najednou až 41 a počasí se může v průběhu závodu měnit. 

Pak jsou tu možnosti online závodění, kdy se můžete s reálnými soupeři z celého světa utkávat buď přímo na trati při závodech, anebo prostřednictvím stopek na jednotlivých tratích. Připojit se k online závodům se mi ale ne vždy dařilo a chybová hláška přitom nijak konkrétně neinformovala o příčině. Že by přetížení? Možná, v jinou denní dobu už to šlo. Závody samotné už pak probíhají bez problémů a na trati je to občas pěkná mela, když místo umělé inteligence řídí zákeřní lidští tvorové.

974148715 Při online závodech obzvlášť není nouze o dramatické chvilky

Stěžejním herním scénářem je ale kariéra. A mile mě potěšilo, že jak se hra snaží o věrné ztvárnění herního režimu, tak se celkem věrně chopila i režimu kariéry z pohledu závodníka. Jste prostě závodník, žádný manažer, mechanik nebo tuner. Zajímá vás akorát, jaký šampionát si vyberete, s jakým týmem podepíšete smlouvu a pak už jen termíny závodů a získané body. Žádné pseduovydělávání peněz, žádné otevírání dalších aut, žádné kupování nových součástek, abyste v pozdějších fázích kariéry soupeřům vůbec stačili, žádné tunění, barvy a nálepky…

700769664 994837600 
Kromě kalendáře můžete v režimu kariéry rovněž sledovat příchozí zprávy a „twíty“ od fanoušků • nemusíte se honit za penězi a za každou cenu vyhrávat, tady jde o ryzí závodění a přetahovanou o body

Kariéru můžete začít v různých třídách aut a překvapí, že si můžete rozjet hned několik kariér najednou. Začnete na motokárách nebo slabších cestovních autech, postupně se můžete prokousávat dál. Před každou sérií závodů podepíšete smlouvu s nějakým týmem, který vám poskytne auto. Neshledal jsem, že by byl výběr týmu pro kariéru nějak fatální, asi je to víceméně jedno. V průběhu jedné série získáte pár pozvánek na jiné závody, což vám kariéru zpestří. Jinak prostě jezdíte, sbíráte body za dojetí a snažíte se být co nejlepší. Odměnou vám budou nějaké ty statistiky, odznaky, sbírání bodů do soukromého profilu a posun dál. A hlavně – pocit z pokoření soupeřů.

768503872 84779589 
Před každým závodem si můžete zvolit, jak bude dlouhý a jak v něm budou soupeři nároční. Když vás trénink či kvalifikace nebaví, můžete je přeskočit simulací. Hra vás prostě k ničemu nenutí, závodíte pro radost a s takovou náročností, s jakou sami chcete

Pokud si chcete dopřát realitu, mohou se závody kariéry dost protáhnout. Stačí nastavit délku závodů na 100 %. Ale ono bohatě stačí výchozích pár jednotek. Nejprve si zajedete trénink na seznámení s tratí a doladění nastavení auta, poté následuje kvalifikace a nakonec závod. Jednotlivé kroky a někdy i celé závody lze ale přeskočit a nasimulovat. To když vás daný závod zrovna moc nebaví a chcete se posunout v kariéře dál. V závodě se jinak připravte, že musíte myslet i na pit stopy, benzín dochází, pneumatiky se sjíždí, občas někde něco urvete... Do boxu leckdy musíte i povinně.  

116409783Většina reálných závodníků začínala na motokárách, můžete to zkusit taky

K realitě blízko, ale nic není dokonalé

Hlavním magnetem hry je jízdní model. A rovnou říkám, že pokud si tento aspekt chcete dopřát naplno, potřebujete volant. Hru jsem zkoušel hrát i na klávesnici a se zapnutými asistenty to docela jde, zkoušel jsem to i s gamepadem, kdy už můžete plynule dávkovat plyn, brzdu i otočení volantu a zážitek z řízení se tak o velký kus posune kupředu. Ale pak jsem připojil volant Logitech G27 a to je herní zážitek s předchozími způsoby nesrovnatelný.

648360982 976011619 
Pro plný požitek je volant nutnost • možnosti nastavení asistentů

Zážitky z řízení jsou velmi silné. Auta se chovají každé trochu jinak a pocit z ostré jízdy je velmi autentický. Měl jsem možnost se pár silnějšími vozy svézt a párkrát jsem se svezl i po brněnském okruhu, tak mohu lehce srovnávat. Dojem z rychlosti či nervozity auta na hranici smyku je věrohodný, vyladěná zpětná vazba navíc krásně tahá za volant a ucítíte sebemenší ztrátu adheze. Je to vskutku silný zážitek a každý závod, který pojedete na hraně, vás prolije adrenalinem a endorfiny.

Nováčci využijí asistenty a automatické řazení, fajnšmekři si mohou vše vypnout a k tomu si zapnout třeba spojku a řazení pákou v Háčku. Kompatibilita je zaručena s celou řadou volantů a funkčnost s G27 byla bezproblémová. Kromě ryze umělých asistentů řízení a brždění pro úplné začátečníky se asistence nabízí trojí – zamezení smyku při brždění, kontrola trakce při akceleraci a kontrola stability. Můžete je trvale zapnout, vypnout anebo nechat v režimu „real“, tedy když je dané auto ve skutečnosti nabízí, tak budou k dispozici, jinak ne.

410445316Chcete-li jezdit s rozevlátou zádí, chce to trochu přenastavit auto. A trénink...

Řízení se není třeba bát. Není to však žádná arkáda a na dobré časy to bude chtít trochu tréninku a citu. Ale není to ani čistokrevný simulátor. To poznáte především v situacích, když s autem začnete trochu „blbnout“ mimo to, co se od vás čeká. Nejvíce mě zamrzel patrný posun k neotáčivosti většiny aut, která se tak při průjezdu zatáčkou trochu snadněji krotí než třeba u konkurenčního titulu Assetto Corsa, u kterého se mi zdá, že má ještě větší důraz na simulaci. Další chybkou jsou reakce force feedbacku volantu v nestandardních situacích.

Možná by se v jízdním modelu našly nějaké ty hříšné mouchy na úkor simulace, ale řízení v CARS je ve výsledku velmi věrohodné a zábavné zároveň. Při závodech vám ho budou ztěžovat soupeři, kteří jsou vybaveni velmi dobrou „umělou inteligencí“. Nejsou zákeřní tak, jako skuteční lidé (které potkáte v onlinu), ale zadarmo vás předjet rovněž nenechají. Přitom sami občas udělají chybu a třeba i nabourají. Závodění s nimi prostě baví. 

V Lambu si nezajezdíte

Aut je na výběr je 66. To zní ve srovnání s některými tituly jako trapně malé číslo, ale vybírat z čeho je a lze na to pohlížet i pozitivně. Takto vás to totiž nutí dané auto používat častěji, čímž ho daleko lépe poznáte. Jenomže když chybí i takové typické ikony sportovních aut, jako je Ferrari nebo Lamborghini, tak to zamrzí. Dá se vytušit, že tvůrci bojují s licencováním. I vozy Porsche totiž ve hře nejsou přímo, ale pouze prostřednictvím klonů německého úpravce Ruf. Auta by měla průběžně přibývat, tak uvidíme, co budou zač.  

937047674Výběr aut není nijak oslnivý, ale stačí to

Auta si nemůžete dovybavovat nějakými tuningovými součástkami atp., ale můžete vyladit jejich vlastnosti. A ladění to může být vskutku detailní. Od nastaven pneumatik, přes aerodynamiku, telemetrii, brzdy, tlumiče, diferenciál až po odstupňování převodových stupňů. Rozpoznat ale rozdíl v některých nastaveních se zdá být prakticky nemožné. V reálnu byste cítili, co vám auto pod zadkem dělá, ale vizuální vjem či zpětná vazba od volantu mají přece jen své limity.

Detailní je také grafické zpracování aut. Úroveň detailů je leckdy až překvapující, třeba když vám po nárazu odpadne kapota a uvidíte pod ní celou dobu jinak skrytý propracovaný motor. Není co vytýkat, snad jen, že vše je až příliš perfektní a zejména u interiérů je všechno až příliš čisté, nové a dokonalé. Nějaký škrábanec či šmouha by pro přiblížení reality občas docela prospěly.

847598683 882097175Detaily jsou mnohdy fascinující. Třeba zpracování motoru staré otevřené formule, anebo i běžného cesťáku, kde je motor běžně skrytý. Po nárazu a ztrátě kapoty se budete divit.
219112829 864682747 
Někdy toho moc neuvidíte - třeba když je obecně špatný výhled a k tomu mlha • anebo když byste si třeba v noci nezapli světla a zmizeli dál od osvětlené cílové rovinky na neosvětlené části okruhu

Zvenku si však škrábance můžete celkem snadno opatřit, stačí to s autem opřít o svodidla. Model poškození dovoluje nastavit, že bude poškození jen vizuální, nebo vůbec žádné, anebo že se přiblíží realitě. I tak je to ale dost s rezervou, ani náraz v plné rychlosti do zdi auto nezruší, jen třeba začne zlobit řízení. V tomto směru bych se v kůži tvůrců nebál být k hráčům tvrdší. Je tu alespoň trýznitelská možnost nastavit si výskyt poruch.

Líbí se mi možnosti nastavení pohledu z auta. Můžete si vyladit zorný úhel, výšku sedačky i vzdálenost od volantu, k dispozici je kromě pohledu řidiče i možnost pohledu ze středu vozu, zezadu nad autem, z kapoty nebo předního nárazníku. Upravit si také můžete zobrazení doprovodných informací a jejich rozmístění na obrazovce. K dispozici je mód na podrobnou diagnostiku.

816940155Pozor, můžete to rozbít

Třeba na třech 4K monitorech

Detailně graficky zpracované jsou i tratě a jejich okolí. Nejsou to přitom jen statické kulisy, ale podél trati jsou přešlapující záchranáři či věčně telefonující traťoví komisaři. Tribuny jsou pak zaplněny lidmi, kteří jsou mixem statických figur a hýbajících se postav, které dotváří dojem živého davu. Dokud nepřijedete tribunu vyloženě zkoumat, tak to nepoznáte a zpracování považuji za dostatečné. Jen je trochu podivné, že lidé na tribunách zůstanou v krátkých tričkách a bez deštníků, i když lije jako z konve.

518552592Lije, ale záchranář má sluneční brýle a na tribuně byste někoho s deštníkem či pláštěnkou hledali marně. Ale o to tu naštěstí nejde, tomu se dá jen zasmát.

Kapitolou samou o sobě je právě počasí. Závodit můžete od slunného dne přes mlhu až po bouři s hustým deštěm, větrem a blesky. Počasí se přitom během závodu může proměnit a v rámci volných jízd si můžete „naprogramovat“ jak, zvolit si lze také denní dobu a závodit třeba za tmy, nebo si dopřát oslňující slunce nízko nad obzorem. S počasím se samozřejmě mění i vlastnosti tratě a přizpůsobit tomu musíte řízení či volbu pneumatik.  

927909554 29326766 
Jednou budete hledat, jak se zapínají stěrače • jindy budete hledat sluneční brýle

Project CARS je první hrou oficiálně podporující hraní na třech 4K monitorech. Sám jsem až do takového extrému nezacházel, ale počítač mi umožnil připojit ultraširoký prohnutý monitor Sasmsung LS34E790 s úhlopříčkou 34" a rozlišením 3440×1440 bodů. Proto jsou ukázkové screenshoty tak široké. Hra se širokoúhlým formátem nemá problém a dokáže ho využít, pro automobilový simulátor je to ideální řešení, obzvlášť v zahnutém provedení.

Výkonná hardwarová výbava vám umožní znásobit grafické zážiky, ale ty ryze herní si můžete dopřát i na „základním železe“. Když slevíte z některých detailů či způsobu vyhlazování, zahrajete si i na neherním notebooku. A když jste naopak extra nároční, koupíte si příští rok Oculus Rift a užijete si závodění ve virtuální realitě. Hra je na to připravena stejně, jako na Project Morpheus.

194328546 486698603 
Možnosti nastavení grafiky

Když už si tvůrci dali takovou práci s grafikou, tak ve hře nechybí foto-mód, který ji umí zachytit ve statickém obrázku. Umožní vyfotit auto v libovolném okamžiku na trati z pohledu, jaký se vám zrovna líbí. Fotku přitom můžete všelijak ladit a stylizovat.

64790859Fotomód vám umožní ze hry pořizovat poutavé obrázky

Mínus z hlediska grafického zpracování patří boxům. Tam se totiž neděje vlastně nic. Kamera se přepne do pohledu řidiče, který sleduje jen mechanika stojícího před autem. Až se dozvíte, že je vše hotovo, můžete jet. Odtrpíte si chvilku čekání a nic zajímavého přitom neuvidíte.

964632343 41219035 
Nájezd do boxů. Co se bude dít? • Automat převezme řízení, kamera se přepne do kokpitu a vy si jen chvilku počkáte. Nic zajímavého k vidění.

A kde vlastně budete jezdit? Nabídka okruhů nabízí 30 lokací a v nich 73 dílčích tratí. Nechybí žádné důležité okruhy známé ze seriálu Formule 1, je tu i brněnský Masarykův okruh a nechybí ani 21 kilometrů a 73 zatáček Severní smyčky. Zpestřením jsou pak tratě Claifornia Highway a Azure Coast, které nejsou okruhy, ale dvacetikilometrové úseky na běžné silnici.

713004828Nabídka tratí v Project CARS

Závody, nic víc. A to je dobře.

Prostě se to povedlo. Je to bezvadná závodní hra, kterou pomohla vybudovat komunita a je znát, že na hráče se tu myslelo především. Líbí se mi, že mě hra nijak nesvazuje a k ničemu nenutí. Nabízí bezvadné zážitky při řízení auta a je jedno, jestli máte zrovna čas jen na deset minut nebo tři hodiny, zabavíte se.

         

Dostupné pro: PC, Wii U, PS4, Xbox One
Žánr: Závodní | Závodní simulátor
Výrobce: Slightly Mad Studios
Začátek prodeje: 7. května 2015
  • Model řízení
  • Věrohodnost simulace
  • Perfektní grafika a zvuk
  • Detailní možnost nastavení
  • Volitelná kariéra
  • Menší výběr aut
  • Zpracování pit stopů
  • Slabší motivace v kariéře
    

Pokud ale nejste zapálený fanda do aut, asi se brzy začnete nudit. Jinde vás zabaví doprovodné hry, skákání, driftování, vydělávání peněz či šlechtění auta, v Project CARS je to „jen“ to závodění. Ale jaké!

Diskuze (5) Další článek: Red Dead slaví výročí skvělým fanouškovským trailerem z GTA V

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,