Project Logan: revoluce v mobilním hraní podle Nvidie

Hry na úrovni současných konzolí na všem mobilu. Minimálně teoreticky to skutečně jde! Nvidia se nám to nyní snaží dokázat.

Pokrok nezastavíte a ačkoli to některým nemusí být po chuti, doba, kdy vládly hraní na cestách handheldy pomalu odeznívá. Nejen, že ty aktuální už zdaleka nepatří mezi špičku, ale ony navíc ani nenabízejí zrovna dvakrát kvalitní hry. Obzvláště ve světle stále sílícího trendu nadupaných chytrých telefonů a tabletů, které bez větších obtíží nabídnou stejný komfort hraní a mnohem větší škálu kvalitních titulů.

 

Do tabletu a mobilu se vejde grafický čip se stejným výkonem, jaký nabízí klasické konzole a dokonce i počítače

 

Ba co více, tablet nebo přinejmenším chytrý telefon už dneska nosí každý, a tak se jedná o tu nejpřirozenější a nejdostupnější platformu. V budoucnosti navíc možná i tu nejvýkonnější. Ano, do tabletu a mobilu se vejde grafický čip se stejným výkonem, jaký nabídnou klasické konzole a dokonce i počítače. Alespoň to tedy slibuje Nvidia s novou platformou Kepler, respektive Logan.

Hudba budoucnosti

Čistě v teoretické rovině se bavíme o použití současné architektury počítačových karet v malých přenosných zařízeních. O výkonu na úrovni Playstationu 3 nebo grafiky Nvidia 8800 GTX, a to přeci jen není na mobilní zařízení špatné. Pro ještě trošku lepší srovnání pak můžeme vzít současný iPad, který by nová technologie měla překonat hned pětkrát a Project Logan se údajně dostane i na poloviční výkon nového Macbook Pro v plné výbavě. Takže hry jako Battlefield 3 nebo Crysis 3 ve vysokých detailech by neměly být problém. A to už se vyplatí.

logan-kepler-660x385.png

To všechno nám ale Nvidia šeptá do ouška jako prázdná čísla a předpoklady. Co na to praxe? Ta jednoduše odpovídá hodně překvapivým, ale také slibným demem. Někteří si možná vzpomenou na hodně povedené tech demo renderování tváře, které běželo na grafice Nvidia GTX Titan. A právě to samé demo nám nyní výrobce ukazuje i na výše popsané platformě. Dalším pádným důkazem je pak demo ukazující ostrov ve stylu Crysis.

 

Jak se zdá, použití technologií DirectX 11 a OpenGL 4.4 již není zase tak vzdálenou budoucností

 

To už se nebavíme pouze o jedné tváři, nýbrž o fungujícím modelu přírody, vody a vegetace, zobrazeném za pomocí nejmodernějších technologií a těch nejvyšší grafických standardů. A víte co, i tohle Logan se svým jediným SMX procesorem zvládl. Jak se tedy zdá, použití technologií DirectX 11 a OpenGL 4.4 již není zase tak vzdálenou budoucností. Tedy minimálně pro zařízení používající Windows RT a Android. A navíc se stejnou spotřebou, jako současné řešení u iPadu 4.

Ale hodně daleké

To všechno se sice poslouchá přímo královsky, ale co to vlastně znamená pro samotné hraní? Tak vedle naprosto nového standardu v audiovizuálním podání mobilních her především šanci na postupné smazávání rozdílů mezi konzolovým a mobilním hraním. Programovací jazyk, vyvinutý přímo Nvidií totiž společně s API rozhraním umožňuje velice jednoduché konverze konzolových, potažmo počítačových her na přenosná zařízení. Leč se to tedy nezdá, za tři roky si třeba místo další konzole pořídíte nový mobil a zahrajete si ty samé hry.

renderings-580x267.png

Tedy minimálně jednou to bude možné. Loby jednotlivých herních firem a vydavatelů tomu totiž moc nepřeje. Ani Sony, ani Microsoft rozhodně nevyklidí pole a velkou překážkou jsou momentálně i samotní výrobci hardwaru a softwaru. Nvidia totiž udělá grafický čip, ale co procesor nebo operační paměť? A co vlastně samotný systém?

Ani Android, ba dokonce iOS nejsou na žádné "velké" hry připraveny a jejich výrobci ani tímto směrem nesměřují. Takže Nvidii můžeme zatleskat. Ano, je to možné, ale pouze teoreticky. Současná praxe totiž takové herní revoluci nepřeje a my si tedy můžeme pouze zoufat a doufat, že snad někdy příště. Novinka se má dostat na trh už v příštím roce, o jejím opravdovém využití však zatím můžeme pouze spekulovat. Co si o tom myslíte vy?

Diskuze (8) Další článek: Payday 2 vás zve do ulic: nový trailer + galerie

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,