Project Nomads: báječný lidičky na létajících ostrovech - recenze

Mé váhání nad zařazením Project Nomads v posledním preview se po dohrání plné verze ukázalo jako neopodstatnělé. S klidným srdcem mohu nyní o Project Nomads psát jako o čistokrevné akční hře. Nicméně neházejme flintu do žita, protože na akčních hrách přece není z principu nic špatného. Už vůbec ne na takových jako jsou Project Nomads.

Typ hry: akční adventura
Multiplayer: LAN, Internet
Minimální konfigurace: procesor 450 MHz, 64 MB RAM, 1 GB na HDD, 32MB 3D grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 1 GHz, 128 MB RAM, 1 GB na HDD, 64MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1500+, 256 MB RAM, GeForce 2 Ti 64 MB, Windows 2000 SP3
Výrobce hry: Radon Labs (http://www.radonlabs.de/)
Distributor hry: CDV (www.cdv.de)
Distribuce v Česku: zatím není známo

Tři hrdinové si vyrazí na dobrodružnou výpravu po světě rozpadlém na maličké ostrůvky, když tu je přepadnou zákeřní Strážci. Idylický vyhlídkový let mezi vznášejícími se kusy skal se znenadání mění v napínavý souboj mezi třemi hrdiny a chladnými posluhovači kultu strojů. Po kratší přestřelce jsou dva z hrdinů odvlečeni do zajetí a třetí se řítí ve smrtící vývrtce vstříc jisté smrti nárazem na pevnou zem jednoho z ostrovů. Dokonáno jest a hráč přebírá odpovědnost nad trosečníkovým osudem. Začíná cesta za dobrodružstvím, pouť na jejímž konci snad čeká záchrana zajatých přátel. A kdoví, možná budeme zachraňovat celý svět.

Project Nomads Project Nomads

Project Nomads Project Nomads

Zatopte pod kotlem, poletíme! ... ?

U Project Nomads vás přivede do rozpaků možná vícero obrazů, ale vzhled rozervaného světa, kde obrovské kusy skal nepodléhají zákonům gravitace, vám nedá spát ještě nějaký čas po prvním kontaktu. Krajina jako vystřižená ze surrealistických snů, kde lidé žijí v moři prázdna a jejich příbytky nabírají šílených i krásných tvarů zároveň. Architektura střídá období antiky, navazuje středověkými hrady a postupně se mění přes metaforu evropského průmyslového 19. století ve futuristické stavby čistě z říše fantazie. Představte si, jak se po této okouzlující krajině prohánějí letadla nejrůznějších tvarů; od lehkých kluzáků po ohromné létající pevnosti. V chaosu bezpočtu bitev pochopitelně dominuje váš ostrov s vysokým majákem a ostatními budovami, které zajišťují chod celé pevnosti. Samotný maják skrývá tajemný zdroje energie udržující ostrov mimo nám známé fyzikální zákony a je nejostřeji sledovaným objektem v Project Nomads. Shodou okolností vyfasuje hrdina (resp. hrdinka) ostrov vybavený podobným zařízením. Ještě před zahájením letu (nebo snad plavby) za dobrodružstvím projde novopečený vzduchoplavec krátkým výcvikem objasňujícím elementární funkce létajícího ostrova. Klíčem k úspěchu v Project Nomads je efektivně fungující ostrov. Ten bohužel disponuje omezeným stavebním prostorem, staveb je široká škála a hráč si tedy nemůže dovolit plýtvat. Vzhledem k akčnímu zaměření hry se stává druhým nejdůležitějším prvek po majáku protiletecká obrana. V počátečních pasážích tato obrana nefunguje automaticky a hráč musí dohlížet na sestřelování nepřátelských letadel osobně. V praxi se zoufalá obrana třemi manuálními věžemi mění ve zbrklé přeskakování tabulátorem mezi dvěma věžemi na přídi a jednou na zádi podle toho, ze které strany se na vás z výšky řítí letka Strážců (Sentinels). Abyste si nervák při náletu lépe představili, budu vám muset popsat veškeré činnosti, které má vzduchoplavec na starosti. Například konstruuje stavby z magických artefaktů, které získává od poražených nepřátel nebo darem od přátel, popřípadě je vyslídí na některém z nenápadných osamělých ostrovů. Navíc osobně opravuje všechny budovy na vlastním ostrově. Zatímco některé stavby je možné po jejich úplném zničení postavit znovu, jiné jsou na jedno použití a v případě, že se na onen svět odporoučí váš maják, neprodleně jej následuje i hrdina. Takový zmatek se nedá dlouho vydržet, a proto jdou všechny obranné systémy zdokonalit. Jsou tři úrovně obraných věží a již druhá je plně automatická, čímž hrdinovi odpadají starosti se zajišťováním letového prostoru v bezprostředním okolí ostrova. Třetí úroveň věží je pouze vychytanou variantou druhé s delším dostřelem a větší účinností. Elektrárny, které zajišťují energii pro obranné systémy a pokrývají  nároky na opravy, taktéž existují ve třech verzích. Nakonec, podobně jsou na tom i zásobníky energie. K upgradování budov slouží speciální lis na artefakty, který jednoduše ze dvou budov nižší úrovně vytlačí budovu o úroveň lepší. Některé zvláštní budovy existují  pouze v jednom provedení. Patří mezi ně obrovský kanón, který je ideálním odpuzovačem těžkých kobercových bombardérů. Mimochodem tito létající drobečci v akci jsou opravdovou  pastvou pro oči. Těžký kanón je s postupujícím časem vyměněn za řízené rakety, které sice trochu kazí sladký pocit z vlastnoručně utrápené stíhačky, nicméně obrana ostrova se konečně stává procházkou růžovým sadem. Naši seznamovací pasáž o materiálním vybavení ostrova bych rád ukončil poslední budovou – hangárem. Stáj, která místo živých koní skrývá koně mechanické, s jejíž pomocí se konečně propracováváme k jádru pudla.

Project Nomads Project Nomads

Project Nomads Project Nomads

Lock And Load

Co by byl pravý vzduchoplavec bez pořádného létajícího stroje? V Project Nomads jsou na výběr sice jen dva typy letounů: stíhač a bombardér, plus jedno částečně utajené letadlo, ale nemějte strach, že by jste se nějak nudili. Podobně jako přepínáte pomocí tabulátoru ovládání jednotlivých věží, tak lehkým stisknutím stejné klávesy přeletí kamera těsně za ocas letadla a vy se konečně dostáváte do centra dění mimo váš ostrov. Konečně si užíváte kličkování mezi střelami cizácké protiletecké obrany a s lehkostí dravého jestřába kroužíte mezi útesy nad zoufalými dělostřelci. Druhou variantou je idiotský nálet do skály. Ale nemusíte mít strach. Po krátké chvilce studu z neobratného manévru se vám vyrobí nové letadlo a vy se můžete vydat znovu na lov. Pro případ, kdy se cíl nachází hodně z ruky, si autoři připravili chytrou pomůcku, která se dá nejvěrněji přirovnat k warpu. Dvojklik pravého tlačítka na myši vrhne vaše letadlo prudce vpřed a rázem jste tam, kde jste před několika vteřinami trapně napálili do skály nebo budovy. V prvních okamžicích byly sice problémy s ovládáním, nicméně posléze jsem shledal ovládání plynulým a začal jsem si užívat těsných průletů okolo skalisek s prudkými obraty a střemhlavými nálety na obranu a průmyslové stavby. Kamikadze do skal se stávaly s přibývajícími zkušenostmi méně častými. Jelikož nepřátelé okupují obdobné zázračné ostrovy, taktéž musejí zpravidla chránit klíčové budovy podobné těm vašim. Jediný rozdíl je v jejich sprosté početní převaze. Zatímco vy disponujete jediným letadlem, oni létají v celých letkách. Když se na to mrknem z opačné stránky, aspoň je do čeho říznout. Ale aby jste si nemysleli, že všechny mise jsou jen monotónním bombardováním odkrytých nepřátelských základen, musím vás vyvést z omylu. Na jednom z nebeských přístavů jsem například o svůj ostrov přišel a následovala špionážní akce ve stroji nenáviděných Strážců. Sestávala se na první pohled z nudného letu ve formaci mezi skalami. Naštěstí v technickém provedení, které Project Nomads nabízí, se z této banální mise stala pastva pro zrakové smysly. Později se ve hře začaly objevovat broukovité obludy, které zahájily sérii misí vyžadujících osobní účast vaší postavy. Vyzbrojen fireballem a svazkem dynamitů vyráží hrdina neohroženě do boje na vlastní pěst. Tentokrát si bohužel nemůžete dovolit udělat chybu, protože recyklace hrdiny jaksi není možná. S tím se na scénu dostavuje adrenalin potřebný pro pořádnou akční hru. Zážitek se násobí roztomile rozprsklými brouky, kteří se po vaši křížové výpravě válí všude po okolí. Mou soukromou libůstkou se stala záškodnická akce s dynamitem. Hrdina nabíhá neohroženě do houfu brouků, kteří se líně (a značně tupě) sunou k vaší postavě. Upouští mezi přerostlým hmyzem jeden kousek dynamitu a prchá za nejbližší roh. PRÁSK! ČVACHT! ŽBLOB! Škoda, že hrdina při upuštění dynamitu nekřičí třeba: „Fire in the hole, fire in the hole!!“ Přes skvělé „mezihry“ s vlastním hrdinou se nic nevyrovná přestřelkám ve vzduchu a náletům. K této záležitosti bych měl vlastně jedinou výtku. Vůbec by neuškodilo, kdyby byli nepřátelé o něco inteligentnější. Je pravda, že často útočí z různých stran, ale dílčí inteligenci v provádění útoků vskutku nenabrali a není neobvyklé, aby celý bombardér vletěl po dlouhém přímočarém letu přímo do vašeho ostrova. Nenadále také dochází u postavy k zaseknutí v texturách, což v extrémních případech končí restartem levelu nebo loadingem. Ale víc bláta se mi v tomto ohledu na Project Nomads naházet nepodaří ani kdybych sebevíc chtěl.

• grafika, zvuk
  • různorodost levelů
  • dynamit :)
  • malinko krátké
  • občasné konflikty s texturami

Grafikova svatyně, zvukařův oltář

Z několika větiček v minulých odstavcích prosáklo, že za technické zpracování pravděpodobně nebudu Project Nomads kritizovat. A opravdu se nechystám. I když se převážná část hry odehrává na písčitých ostrovech, které vypadají jako rozkrájený Grand Canyon, není grafika v Project Nomads nějak jednotvárná nebo nudná. Tato hra je, dámy a pánové, ohňostrojem nejrůznějších barev a efektů. Světýlka na majácích, kouřové efekty, stíny a spousta záblesků od vybuchujících objektů jsou malým divadelním představením na obrazovkách monitorů.  Mohu pokračovat u detailních textur budov, které oslňují kovovými odlesky. Také bych mohl mluvit o efektních gejzírech hlíny, které vyhazují do vzduchu tunové bomby obřích bombardérů. Kdyby se náhodou stalo, že se budete u Project Nomads nudit, doporučuji vyhlídkový let při západu slunce. Můžete si vybrat mezi letadlem, hrdinou s jetpackem nebo se proleťte rovnou s celým ostrovem, když už to tato nevšední hra nabízí. Samotný design staveb jsem opěvoval již na začátku, takže vás tímto odkazuji na screenshoty okolo recenze. Co vám naopak obrazy neodkryjí, je propracovaná zvuková kulisa. Svištění raket a praskání protileteckých granátů skvěle dokresluje atmosféru leteckých přestřelek. Nicméně vaše uši bude svádět také slabý zvuk jemného vánku, brumlání motorů nebo další z mnoha zvuků, které mají Project Nomads k dispozici.

Project Nomads Project Nomads

Project Nomads Project Nomads

Tak takový byl Project Nomads. Záměrně používám minulého času, jelikož závěrem této recenze jsem si uvědomil, jak jsem hrál příjemnou hru, jejíž kouzlo bohužel vyprchalo příliš brzy. O třetinku bych přidal na délce dobrodružství a všechno by bylo OK. Naštěstí se nabízí volba mezi třemi hrdiny, z nichž každý vnáší do hry nepatrně odlišnou atmosféru a také styl, jelikož každá postava má jiné rozložení sil. Design budov se také mění a musím přiznat, že architektonický styl použitý u každé z postav přesně ladí s její vizáží. Takže co tu vlastně mám co vytýkat? Utíkejte hrát Project Nomads.

Zvuky: 9/10

Lehčí, svěží akční hra, která potěší nádherným technickým zpracováním, originálním pojetím a obstojnou, přestože ne příliš dlouhou, dávkou zábavy.

Diskuze (4) Další článek: Týden v rubrice Plné hry: škola je kráva?