Project Spark: tvořivá jiskra (recenze)

Chtěli jste si vždycky vytvořit vlastní hru? Nebo vyzkoušet hru vašeho kamaráda? Jestliže je vaše odpověď ano, mohl by vás zajímat Project Spark. O co jde a stojí za vaši pozornost? To se dozvíte v následující recenzi.

Než se pustíme do samotného hodnocení, určitě nebude od věci si Project Spark v krátkosti představit. Jedná se o zbrusu novou herní značku, za kterou stojí vývojáři z Team Dakota a SkyBox Labs a která světlo světa spatřila díky vydavatelské podpoře Microsoftu. Proto byste možná čekali, že Project Spark bude exkluzivní hrou pro Xbox One, ale není tomu tak – hra totiž zamířila i na Xbox 360 a stolní počítače s Windows. My jsme si každopádně ozkoušeli verzi pro Xbox One.

A o co tedy ve hře jde? Víceméně o nic konkrétního, ale zároveň o všechno. Project Spark je totiž hrou, ve které si můžete stvořit svoji vlastní hru. Té pak vdechnete život. To všechno nasdílíte na síť a jakýkoliv hráč z druhého konce světa si může váš výtvor zkusit. Zákonitě i vy budete moci probádat fantazii ostatních. Řekněte sami – nezní to skvěle?

Objevovat anebo tvořit?

Project Spark je rozděleno do dvou oblastí. Buď se vrhnete na hraní a prozkoumávání nejrůznějších světů a her, anebo je budete tvořit. Pokud se rozhodnete pro to první, budete mít k dispozici nepřeberné množství her, které stačily hráči vytvořit jen pár dní po vydání. Projekty se neliší jen prostředím, postavami nebo náplní hry, ale často i celým žánrem. V jeden moment můžete hrát plošinovku, pak si odskočit k first-person střílečce, vylepšit si postavu v RPG hře a nakonec to uzavřít několika partičkami Snakea ve stylovém Nokia 3310 provedení.

Ve startovním balíčku hra disponuje kampaní s názvem Void Storm vytvořenou přímo tvůrci

Ve startovním balíčku hra disponuje kampaní s názvem Void Storm vytvořenou přímo tvůrci. A ačkoliv byste možná čekali, že se tu vývojáři vyřádí a předvedou všechny možnosti hry v plné parádě, příběh i herní náplň stojí za starou belu. Prakticky to celé spočívá jen v souboji s nepřátelskými gobliny, přičemž boj probíhá neustálým mačkáním dvou tlačítek dokola a řešením zvláštních logických hříček. Sem tam se sice objeví nějaké zpestření, ale ani systém zkušenostních bodů a přítomnost několika různých postav, jejichž vlastnosti, schopnosti a zbraně se liší, nijak neohromí. Jde zkrátka o klasickou arkádovku, která ničím nevybočuje z šedi.

Fantazii se meze nekladou

To ale o Project Spark v podstatě nic nevypovídá. Čekali jsme sice, že právě tvůrci nám ukáží, co všechno je možné stvořit a že limity v Project Spark opravdu neexistují (jak tvrdí), zkrátka předvedou pravý potenciál hry. Ale ten se nejspíš (doufejme) odkryje naplno až s tvořivostí a fantazií samotných hráčů. V této oblasti má totiž hra nepředstavitelnou sílu.

Ve hře můžete stvořit cokoliv (na výběr je nepřeberné množství objektů, postav, prostředí a dalšího, přičemž všechno bude postupem času ještě přibývat a dál se bude modifikovat a upravovat). Nejen že lze herní svět namalovat od píky až po poslední detail, umístit do něj potvůrky, ale můžete si hrát i s takovými věcmi, jako je umělá inteligence, zvuky, definování funkcí tlačítek, reakcí nepřátel, případně spoluhráčů, kamerou, příběhem, skripty, a tak dále. V Project Spark můžete dělat téměř cokoliv, co vás napadne. A to vážně nekecáme.

Velkým plusem je, že ačkoliv je editor robustní a obsahuje spoustu nabídek, tabulek a možností, není nijak nepřehledný. Ba naopak, i na konzoli Xbox One a ovladači se ovládá naprosto pohodlně a svižně. Více než zajímavé je i využití periférie Kinect, díky které můžete nahrávat vlastní zvuky a animace a vkládat je do hry. Využít můžete i platformu Smart Glass. Celý editor akcí je založen na principu „když něco – tak něco“. To znamená, že definujete výsledek dané akce za určité podmínky.

Ti náročnější můžou AI naprogramovat zcela podle svého, ti ostatní mohou vybírat ze široké palety již předefinovaných modelů

To na první pohled může znít primitivně a neprakticky, ale v praxi to funguje výborně. Když například chcete, aby v konkrétním místě začala nepřátelská jednotka útočit, nejdříve ji umístíte, zvolíte velikost a typ. Pak se jedním kliknutím dostanete do mozku postavičky, kde definujete chování. Ti náročnější můžou AI naprogramovat zcela podle svého, ti ostatní mohou vybírat ze široké palety již předefinovaných modelů (to se týká AI, akčních tlačítek, všeho). Aby nebylo vytváření her a stále se opakujících schémat časově náročné, můžete si je ukládat jako šablony.

Technické obtíže

Doposud jsme hru vychvalovali, pojďme se teď podívat na nedostatky. Mezi ten první, za který ale samotná hra ani tvůrci nemůžou, je prozatímní absence výrazných a jedinečných her. Chápat to můžeme dvojím způsobem – buď je hra na trhu příliš krátkou dobu (což je), anebo je to kvůli tomu, že Project Spark ve skutečnosti není tak neomezený, jak se snaží tvářit (to nevíme). Ano, na Xbox Live naleznete hru se zombíky, rpgčko nebo jakýsi tower-jump, jenže všechno to vypadá až moc stejně a ani to není dotažené do konce. Pravděpodobně ukáže až čas.

Druhým nedostatkem je technické zpracování. Project Spark vypadá pěkně, zvlášť výtvarný styl, který kombinuje satiru, ironii a dětský nadhled, sedne naprosté většině hráčů. Ale nejde o žádnou grafickou bombu, což by nám nevadilo v případě, kdyby se hra na Xbox One nesekala. Nejde o žádné brutálnosti, ale hra, která byla primárně vyvíjena právě pro tuto konzoli, by na ní mohla šlapat naprosto bez problémů. Škoda, pár týdnů optimalizace by rozhodně prospělo.

V čem se Project Spark liší od Minecraftu? Především hloubkou editoru

Project Spark není první hrou, která vytvářením vlastních světů disponuje – za všechny zmiňme Minecraft nebo třeba Little Big Planet pro konzole od Sony. V čem se tedy Project Spark liší? Především hloubkou editoru. Koncept to není nový, ale je ze všech prozatím nejpokročilejší. Navíc je skvělé, že i hráči na Xbox One mají konečně možnost vytvářet své vlastní hry.

Jenže taková hra jako Project Spark má vždy dosti nejasnou budoucnost. Prozatím jsou vytvořené hry ve fázi experimentů a kampaň od tvůrců není nic, co by nás přesvědčilo o nekonečném potenciálu hry. Ale neztrácejme naději, protože lidská fantazie a tvořivost je to nejsilnější, co máme. Hra, ačkoliv má nedostatky v technickém zpracování, jim dává ten nejlepší nástroj. Škoda, že Microsoft nezainventoval do reklamy, a hra tak minulý týden spatřila světlo světa bez většího zájmu herního publika.

Dostupné pro: PC, X360, Xbox One
Žánr: Simulátory | Sandbox simulátor
Výrobce: Team Dakota, SkyBox Labs
Začátek prodeje: 7. října 2014
  • Hloubka editoru
  • Naprostá volnost v tvoření
  • Nevyužitý potenciál
  • Technické nedodělky

Project Spark není tak úplně hrou, je to spíše platforma. Jednak pro objevování nových světů, jednak pro jejich vytváření. Čeho si ale na hře ceníme nejvíce, je orientace na lidskou představivost. Ta je totiž v centru hratelnosti. Až se hra rozšíří a dostanou se k ní geniální mozky, dočkáme se něčeho velkého. Doufáme v to, protože potenciál tu bezpochyby je!

Váš názor Další článek: Far Cry 4: kooperativní řádění v příběhu v nových záběrech

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,