Průvodce herními žánry – dungeony a rpg

Nová série článků funguje jako taková menší herní škola seznamující se světem her. V prvním díle se věnujeme královně žánrů, dungeonům a RPG.

Naškatulkovat hry mezi různé žánry není důležité jen pro kategorie e-shopů. Podle žánru snadno odhadnete, jestli vás taková hra bude bavit, nebo má šance nižší. Průvodce typy her nezačneme u dnes nejpopulárnějších akčních stříleček, ale vrátíme se do kobek dungeonů a RPG.

computer.PNGSeriál Průvodce herními žánry vychází pravidelně v časopise Computer. Cílem není podat vyčerpávající pohled na historii toho kterého herního žánru a na všechny hry, které aspoň trochu stojí za zmínku. Spíše vysvětluje, čím se ten který typ her odlišuje od ostatních a stručně zmiňuje několik vybraných her, jež by v případě zájmu o daný žánr neměly ujít vaší pozornosti. Pokud tedy hodláte do fascinujícího světa počítačových her zlákat někoho nového, tato série článků vám budiž dobrou pomůckou.

 

V aktuálním čísle Computeru se průvodce věnuje logickým hrám. 

S recenzemi videoher se na stránkách Computeru setkáváte pravidelně. I proto jsme se rozhodli naše místní herní doupě rozšířit sérií článků, v nichž se budeme zabývat rozličnými herními žánry a hrami, které je definují. Samozřejmě není cílem podat vyčerpávající pohled na historii toho kterého žánru a na všechny hry, které aspoň trochu stojí za zmínku – to ani s ohledem na prostor není možné.

Hry z kategorie RPG se vyznačují větší hloubkou, náročností i délkou, než bývá zvykem u jiných žánrů

Raději vysvětlíme, čím se ten který typ her odlišuje od ostatních a stručně zmíníme několik vybraných her, jež by v případě zájmu o daný žánr neměly ujít vaší pozornosti.

Z papíru na monitor

Hry z kategorie RPG se vyznačují větší hloubkou, náročností i délkou, než bývá zvykem u jiných žánrů. Současně (s výjimkou akčněji zaměřených titulů, jako je například Diablo) zpravidla nezkouší hráčův postřeh a rychlost jeho reakcí, jako to dělají střílečky či arkády. Namísto toho kladou překážky v podobě taktických soubojů, kde hráč musí využít dovedností své postavy (nebo družiny postav), ale i logických hádanek.

art02.jpg

Samotný herní žánr původně existoval jen v tzv. pen-and-paper podobě. Jde o hry, v nichž se dobrodružství odehrává čistě ve fantaziích jednotlivých hráčů, přičemž jeden z nich příběh a herní prostředí vymýšlí, ale také zastupuje všechny postavy a monstra, na něž ostatní narazí, a to podle předem daných pravidel. Slavná zahraniční předloha, která dala vzniknout mnoha videohrám i knihám, nese název Dungeons & Dragons, v českém prostředí se velké obliby těší Dračí doupě.

Ať už se hráč ujímá jediné postavy, nebo celé skupiny, podstatné je, že každá postava je definována určitým souborem atributů a schopností, které jdou zpravidla vyjádřit nějakou číselnou hodnotou. Ta pak hraje roli při vyhodnocování herních situací: tedy to, jestli protivníka zasáhnete do hlavy, nezávisí na vaší přesnosti práce s myší, ale například na dovednosti postavy v zacházení s daným typem zbraně.

Z vidláka hrdinou

Podstatným rysem RPG je postupné vylepšování postavy. Systémů je několik, přičemž nejčastější je odměňování hráče za splněné úkoly a zabité protivníky zkušenostními body. Jakmile dosáhnou určitého množství, postava získá další tzv. úroveň, což s sebou zpravidla nese vyšší počet životů, více energie na používání speciálních dovedností, vylepšení základních atributů či třeba zisk nových schopností.

  
The Elder Scrolls: Oblivion

Zajímavou koncepcí je také vylepšování toho, co postava skutečně používá – na tomto principu stojí zejména série The Elder Scrolls, z níž budete znát hlavně dva poslední díly, Morrowind a Oblivion. Systém těchto her se obejde bez zkušenostních bodů; místo nich přímo vylepšujete konkrétní vlastnosti své postavy. Používáním luku budete střílet přesněji, opakovaným kouzlením ohnivé koule se zlepšíte v destruktivní magii atd.

Mezi magií a hvězdami

RPG jsou obvykle zasazena do fantasy nebo sci-fi prostředí, kde celá koncepce působí nejpřirozeněji. Počátky jdou vysledovat k tzv. krokovacím dungeonům, jako je třeba „Ultima 0“ Akalabeth: World of Doom nebo slavný Dungeon Master či série Wizardry. Tyto hry zavedly hráče do prostředí, kde se pohyboval skokově po určitých konstantních vzdálenostech, díky čemuž bylo možné (a kvůli rozloze prostředí často potřebné) zakreslit mapu na čtverečkovaný papír. Právě tato uzavřenost prostředí spolu s typickými návštěvami hlubokých, spletitých podzemí dal subžánru dungeonů jeho název.

akalabeth.jpg planescape.jpg
Akabaleth: World of Doom * Planescape Torment

Pro RPG je také velmi důležitý obsáhlý příběh a interakce s dalšími, počítačem řízenými postavami (NPC). To bylo velmi dobře vidět na dnes již legendárních titulech ze světa Forgotten Realms: Baldur’s Gate, Icewind Dale a hlavně příběhově neuvěřitelně silný Planescape Torment. Tyto hry se vyznačovaly řízením několika hrdinů, detailní 2D izometrickou grafikou a systémem převzatým z papírových AD&D.

kotor.jpg nwn2.jpg
Star Wars: Knights of the Old Republic * Neverwinter Nights 2

Na úspěch her později navázaly ještě dnes hrané a oblíbené Neverwinter Nights, již ve zdařilé 3D grafice a se skvělým editorem vlastního obsahu, nebo třeba aktuální hit Dragon Age: Prameny
Pro zástupce sci-fi žánru nepůjdu daleko do minulosti: Star Wars: Knights of the Old Republic a jejich pokračování The Sith Lords čerpaly ze systému a enginu Neverwinter Nights, ale přinesly senzační a obsáhlý příběh odehrávající se dávno před slavnou filmovou hexalogií.

Doupě kuriozit

Karel Kališ, šéfredaktor herního magazínu Doupě.cz, o herních bizarnostech

pokemoni.jpgPokémon u nás pro většinu znamená přitroublý kreslený seriál a tuny přidružených hraček. Jenže málokdo asi ví, že Pokémon bylo prvně RPG na GameBoy. Hra používá všechny praktiky žánru – máte obrovský svět, hrdinu, který začíná jako nula, jsou tu zkušenosti a úrovně, NPC, léčivé předměty, tahové souboje… jenže hra zároveň přidává spousta svých nápadů. Svět je současný, žádné nudné fantasy, místo postav bojují a vylepšují se právě Pokémoni, kteří mají různé vlastnosti atd. Dalo by se toho napsat mnoho, ale jedno je jisté: Pokémoni mají své místo v Top 5 RPG hrách.

 Ale sci-fi a fantasy není jedinou možností, oblíbeným prostředím je také postapokalyptická budoucnost (Fallout a jeho pokračování) či třeba steampunk (Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura).

RPG vycházejícího slunce

Tam, kde západní svět preferuje nelineární prostředí a RPG, kde hráčovy volby mohou jeho postavy zavést k několika různým koncům, představuje japonský svět zcela jiný přístup. Japonská RPG jsou přísně lineární a doprovázená někdy až neuvěřitelně dlouhými animovanými sekvencemi.

Běžné je také směšování fantasy a sci-fi prvků, ovšem zpravidla velmi vkusné a zdařilé

V pasážích, kde se hráč konečně dostane ke hraní, je pak důraz kladen na propracované souboje, v nichž je důležitá volba správné taktiky a vhodné načasování speciálních schopností. Běžné je také směšování fantasy a sci-fi prvků, ovšem zpravidla velmi vkusné a zdařilé.

ff13.jpg lostodyssey.jpg
Final Fantasy XIII * Lost Odyssey

Tradiční sérií japonských RPG je Final Fantasy. Zajímavostí je, že každý díl je vlastně unikát odehrávající se v novém, originálním světě. Zatím poslední v přímé sérii je třináctý díl. Za typická díla japonské provenience jsou také považovány Xenogears a jejich duchovní následovník Xenosaga. Majitelé Xboxu 360 určitě ocení velmi zdařilé RPG Lost Odyssey.

Diskuze (18) Další článek: Old Republic bude velkým zklamáním

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,