Průvodce herními žánry – plošinovky a arkády

Plošinovky a arkádovky, kdysi naprosto dominantní žánr plnící obrazovky hracích automatů i televizorů a počítačů v domovech. Zmizely v nenávratnu?

Nejprve ale tradiční ujasnění si pojmů. Plošinovky, nebo též skákačky, jsou hry prověřující hbitost a obratnost hráčových prstů. Základní princip představuje snaha dostat se z jednoho místa na druhé a přitom se nenechat zničit nástrahami, ať už je představují různé jámy, pasti či protivníci. V arkádách jde v podstatě o to samé, jen se trochu mění poměr v překážkách, kde spíš než o přeskakování propastí jde o naklepávání pozadí protivníkům.

double-dragon.png goldenaxe.jpg

Double Dragon * Golden Axe

A je jedno, zda je to pěstmi v beat’em up hrách (legendární Double Dragon nebo u nás velmi populární Golden Axe) či prostřednictvím střelných zbraní a poletuch v shoot 'em up (nebo též zkráceně shmup) hrách.

Seriál Průvodce herními žánry vycházel ve spolupráci s redakcí Doupě.cz v časopise Computer. Cílem není podat vyčerpávající pohled na historii toho kterého herního žánru a na všechny hry, které aspoň trochu stojí za zmínku. Spíše vysvětluje, čím se ten který typ her odlišuje od ostatních a stručně zmiňuje několik vybraných her, jež by v případě zájmu o daný žánr neměly ujít vaší pozornosti. Pokud tedy hodláte do fascinujícího světa počítačových her zlákat někoho nového, tato série článků vám budiž dobrou pomůckou.

Právě shmupy vypadly z herního mainstreamu úplně a zlatá doba her jako R-Type, Gradius či Raptor: Call of the Shadows je pryč a přežívají jen v podobě menších titulů jako Geometry Wars na Xbox Live Arcade a podobných službách.

Raptor.jpg r-type.jpg

Raptor * R-Type

Nejslavnější instalatér a modrý ježek

sonic art.PNGPlošinovky patří mezi poměrně oblíbené žánry, stále, ale výrazně změnily podobu. Pokud pohlédneme do historie, za vůbec první skákačku mnozí považují hru Donkey Kong z roku 1981. Tenkrát se ještě maník v červeném jmenoval Jumpman a musel se proskákat obrazovkou plnou překážek, aby zachránil dámu v nesnázích z tlap gigantické opice Donkey Konga. Právě z Jumpmana se o pár let později stala legenda plošinovek – Mario. A ostatně i Donkey Kong platí na platformách Nintenda za oblíbeného hrdinu. O rok později, 1982 se objevil na Atari 2600 Pitfall!, který přinesl technologii na sebe navazujících obrazovek.

Rok 1985 přinesl největší mezník, protože vyšla plošinovka Super Mario Bros., které se prodalo přes 40 milionů kusů, a zapsala se do Guinessovy knihy rekordů. Figurka Maria stále patří mezi největší herní ikony, skákaček s tímto obtloustlým instalatérem se prodalo celosvětově před 170 milionů. Co znamenal pro Nintendo Mario, byl pro Segu Sonic the Hedgehog. Nadzvukový modrý ježek, který ukázal sílu 16 bitových konzolí. Zatímco však Mario přežil přerod do 3D v podobě Super Mario 64 či aktuálnějšího Super Mario Galaxy 2 bez problémů, Sonic v třetím prostoru tápal, až poslední pokus jménem Sonic Colours se povedl.

Princové na PC

PC má svoji hopsačkovou legendu v podobě Prince of Persia z roku 1989. Nádherně animovaná hra, ve které se hrdina během hodiny musel proskákat z katakomb až k princezně, u nás svého času běžela snad v každé počítačové učebně. Díky stylu distribuce v podobě shareware je známá i série Commander Keen od týmu Apogee.

prehistoric.png Rayman.JPG

Další z populárních plošinovek: Prehistoric a Rayman

jazzjackrabbit art.gifOblíbené byly i daleko akčnější plošinovky, ve kterých jste kromě skákání z plošinky na plošinku i likvidovali protivníky. Opět díky shareware byl u nás oblíbený i Jazz Jackrabbit, hráčská srdce si získala díky úchylnému smyslu pro humor žížala ve skafandru – Earthworm Jim.       

Akčnější a 3D

V současnosti přežívají plošinovky ve své nejčistší podobě pouze prostřednictvím animovaných filmů. Prakticky každý nový animovaný biják je doprovázen stejnojmennou hrou, které se však utápí v naprosté průměrnosti. Pokud už hledáte povedenou licencovanou plošinovku, určitě by vám neměla ujít série filmových her zpodobněných pomocí stavebnice LEGO. Například zatím poslední taková hra – Lego Harry Potter – představuje velmi nápaditou plošinovku s četnými hádankami a nutností spolupráce dvou postav.

harrypotter.jpg Lego Harry Potter.jpg

Harry Potter v klasické a Lego podobě

Podobně specifickou hrou je Mirror’s Edge, která by se dala popsat jako parkour plošinovka v prvním pohledu. Ve hře ovládáte dívku Faith, jenž v totalitním městě budoucnosti běhá po mrakodrapech a přenáší ilegální zásilky. Právě co nejelegantnější a nejplynulejší překonávání překážek představuje hlavní cíl i zábavu hry, která bohužel právě vinou své netradičnosti nedosáhla vyšších prodejů.

Mirrors_Edge.jpg

Naprosto stejný případ je i Beyond Good & Evil. Nedá se říct, že by se jednalo přímo o plošinovku, protože slušnou část hry se pohybujete po otevřeném světě prostřednictvím vznášedla a bojujete. Hra opět nutí hráče přemýšlet o příběhu, který do pestrobarevné grafiky jemně míchá reálná témata, jako třeba i následky 11. záři. Možná právě tomu komerčně neuspěla, i když si získala určitý kult. Navzdory neúspěchu se připravuje nový díl.

Beyond Good & Evil představuje dobrý příklad přerodu klasických plošinovek do dospělejších akčních adventure – her, ve kterých se míchá překonávání nástrah úrovní s likvidováním protivníků, hádankami a důrazem na vyprávění. Přesně taková byla od začátku série Tomb Raider. Dobrodružství archeoložky Lary Croft uhranula 3D grafikou a elegantním překonáváním překážek. Stejně to samé, jen v pohádkové atmosféře představuje návrat legendárního Prince of Persia. Prince of Persia: Sands of Time (a pokračování) je velmi efektní hrou, ve které běháte po stěnách a uskakujete před rotujícími ozubenými koly, porcujete protivníky a skvěle se bavíte.

beoynd_good_evil.jpg Prince of persia.jpg

Beyond Good & Evil * Prince of Persia: Zapomenuté písky

Pokud podobné hry hledáte na konzolích, určitě by vám neměly uniknout série Jak and Daxter a Ratchet and Clank pro PS/ PS3. Obě spojuje postupný přerod čisté plošinovky v akčnější verzi. Unikátní hry představují japonské ICO a Shadow of the Colossus – díky své melancholické náladě a netradičním herním prvkům, kde musíte chránit éterickou dívku nebo ničit mnohometrová stvoření.

jak3.png shadow_of_the_colossus.jpg

Jak 3 * Shadow of the Colossus

Pro více akcechtivé hráče jsou tu novodobé arkády jako třeba God of War či Devil May Cry, což jsou hry kladoucí důraz na likvidaci protivníků. V podstatě stejně jako u každé podobné hry současnosti jsou v nich vmíchány i různé RPG prvky či minihry, aby co nejméně dotíral stereotyp. Pestrost a efekt jsou mantrou novodobých her. Nicméně i staré principy dnes přežívají, ale spíše v podobě indie, XBLA či PSN her nebo na platformách Nintenda. Maria se totiž i po letech prodávají desítky milionů kusů.

Castlevania_Lords_of_Shadows.JPG enslaved.jpg

Další příklad moderních arkdád: Castlevania: Lords of Shadow a Enslaved


 

 

Doupě kuriozit

Karel Kališ, šéfredaktor herního magazínu Doupě.cz, o herních bizarnostech


Touhou.jpgTradiční shoot 'em up vymizely z povědomí západních hráčů, nicméně stále si drží obrovskou popularitu v Japonsku. A jako obvykle, Japonci jdou ještě dál. Nejen, že vymysleli pojem „Bullet hell“, což jsou hry s ďábelským počtem projektilů na obrazovce, mezi kterými můře prokličkovat leda hodně pokročilý epileptik. Oni dokonce nahradili vesmírné stíhačky za roztomile kreslené loli holčičky, koťátka či podobné úchylnosti. Pokud chcete jen nevěřícně kroutit hlavou, vyhledejte si nějakou z her série Touhou.  

 

Diskuze (13) Další článek: The Longest Journey možná neskončilo

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,