První dojmy: Xenosaga: Episode III: Also Sprach Zarathustra

Epická vesmírná trilogie se uzavírá. Po několika letech se budeme loučit se Shion a všemi ostatními, kteří nám za tu dobu přirostli k srdci. Dostala se nám do rukou americká verze a s ní i odpovědi na mnoho palčivých otázek. Podařilo se tvůrcům opět zvednou úroveň po slabším druhém dílu? Čtěte naše první dojmy.
První dojmy:  Xenosaga: Episode III: Also Sprach Zarathustra

Lenka VlkovaPlatforma: Playstation 2
Typ hry: japonské RPG
Výrobce: Monolith Software (
http://www.monolithsoft.co.jp/)
Vydavatel: Namco Bandai (
http://www.bandainamco.co.jp/en/)
Homepage:
http://xenosaga3.namco.com/
Datum vydání v EU: neohlášeno

Když před lety vyšla hra jménem Xenogears, mnohým doslova vyrazila dech. Velkolepé vesmírné drama, které se zakládá na složitých psychologických a filozofických úvahách a obsahuje mnoho odkazů a narážek na náboženství, nevychází každý den. Hra se pro mnoho fanoušků stala kultem a i když jsme se evropského vydání nikdy nedočkali, jistě o ní již někteří z vás slyšeli, či ji přímo hráli. Příběh na první pohled obyčejného vesničana Feie a jeho životní lásky Elly pohnul mnohými srdci. Propracovaný popis vesmíru Xenogears, jeho historie, specifikace robotů i profily charakterů vyšel v Japonsku jako kniha jménem Perfect Works. V té byla časová linie vesmíru rozdělena do šesti episod. Již v této době se začalo spekulovat o dalších pokračování či prequelech, ke kterým ale nikdy nedošlo. Alespoň oficiálně a pod hlavičkou Squaresoftu, pod kterým Xenogears vyšly.

Potřetí a naposledy?

  
Chaos při jednom ze svých speciálních útoků * T-elos a její Overdrive * Nechybí efektní souboje při cut-scénách

Režisérem i scénáristou Xenogears byl geniální Tetsuya Takahashi, který mimo jiné spolupracoval i na starších dílech Final Fantasy. Od Squaresoftu odešel v roce 1998, díky financím od Namca založil vývojářskou společnost Monolith Soft a začal pracovat na sérii Xenosaga. Práva na Xenogears ale zůstaly u Squaresoftu (nyní Square Enix), a tak se Xenosaga mohla stát pouze „duševním prequelem“ a všechna oficiální prohlášení jakoukoliv spojitost s Xenogears odmítají. I přesto lze ve všech dílech Xenosagy najít mnoho odkazů a bonusů pro fanoušky, kteří znají Xenogears, jako například podobnost některých charakterů a robotů. Xenosaga se měla původně skládat z šesti epizod, ale kvůli malé prodejnosti byla zkrácena na tři, i když tvůrci neustále tvrdí, že pokud bude zájem, vývoji dalších dílů se nebrání.

První díl přinesl manga-stylizované charaktery, mnoho dlouhých cut-scén a rozporuplný bojový systém. I když očekávaný „boom“ se nekonal, Xenosaga si našla věrnou fanouškovskou základnu. Druhý díl přinesl naproti tomu realističtější vzhled všech postav, propracovanější bojový systém, ale slabší zjednodušený příběh způsobený hlavně snahou o získání více hráčů. Velmi kritizovaná je také délka hry, která je oproti prvnímu dílu poloviční. Ve třetím díle se tvůrci snažili poučit z obou předchozích her i z reakcí mnoha fanoušků a za sebe můžu říci, že odvedli dobrou práci.

  
Skutečný účel KOS-MOS bude konečně vysvětlen * Odkaz na Xenogears – vzpomínáte? * Úžasná bitva robotů v začátcích hry

Xenosaga III s podtitulem Also Sprach Zarathustra, což je také název pro jedno z nejslavnějších děl Friedricha Nietszcheho, se odehrává rok po konci druhé epizody. Hlavní hrdinka Shion po zjištění o propojení útoků Gnosis s Vectorem odchází z vývoje a začíná spolupracovat s tajnou organizací Scientia, která se snaží odhalit pravdu za všeovládající korporací Vector. Brzy se začíná dozvídat velmi znepokojivé informace nejen o Vectoru, ale i o svém otci, o zastavení projektu KOS-MOS a jejím nahrazení novou robotkou T-elos. Otázek je mnoho, odpovědi žádné (alespoň na začátku :)). Xenosaga III neplýtvá časem a hned od začátku na vás sype jeden zvrat za druhým. Hráči bez znalosti předchozích dílů to nebudou mít vůbec lehké.

Počet a délka namluvených cut-scén se od druhého dílu opět zvýšil - na celkových osm hodin. I přesto, že lokalizace proběhla neobyčejně rychle (hra vyšla již dva měsíce po japonském vydání), na dabingu se to neprojevilo. Hlasy našich starých známých jsou kombinacemi z prvního a druhého dílu a drtivá většina herců odvádí dobrou práci, obzvláště pak „ti na druhé straně“ (neboli záporáci, i když v Xenosaze není nikdo černobílý…).

Vím, že nic nevím…

  
T-elos se až nápadně podobá KOS-MOS * Tričko, co má Shion na sobě můžete ukradnou jednomu ze závěrečných bosů * Při chůzi si lze opět vybrat koho budete ovládat

Nenahraditelnou pomůckou pro důkladné pochopení příběhu pro všechny je obrovská databáze, která obsahuje informace o všem možném, na co při putování po Federaci i mimo ni narazíte. Postupně se doplňující studnice informací slouží jako pomůcka při vysvětlení neznámého, nebo zapomenutého pojmu (U-DO, U.M.N., U-TIC – jenom na u je jich spousty), ale i jako doplnění celkového obrazu o dění ve Federaci (například informace o maskotovi Shion). Narazíte i na spoustu perliček, jako například vysvětlení Albedova oblíbeného pojmu „péche“. Nejen prohlížením databáze můžete při „nehraní“ Xenosagy III strávit hodiny. Dalším bonusem jsou modely postav a robotů, které si můžete podle libosti prohlížet ze všech stran a úhlů. Design postav nalezl sympatický poměr mezi manga a evropským stylem.

Graficky patří Xenosaga III mezi nadprůměr a i když většinou kvůli temným sci-fi komplexům krásu prostředí neoceníte, najdou se i lokace, co překvapí. Nechybí ani efektní bojové útoky a při cut-scénách si můžete vychutnat pěkně udělané výrazy emocí a gestikulaci u postav. S hudebním doprovodem přichází opět Yuki Kajiura (spolupracuje od druhého dílu, k prvnímu dělal hudbu Mitsuda). Na hudební doprovod jsem již slyšela kladné i záporné reakce, já sama mu však nemohu nic vytknout. V dramatických scénách má potřebný dopad a při pobíhání v hlubokých dungeonech neruší a neoposlouchá se (jedinou výjimkou budiž jazzová skladba při uplně prvním dungeonu).

„Vše se v prach obrátí.“

  
Idylka na pláži * Skvělá minihra HaKox * Hádanky v dungeonech jsou jednoduché a zábavné

Neoddělitelnou součástí každého RPG je bojování hordy rozmanitých nepřátel v mnoha dungeonech. Bojový systém Xenosagy III opět spojuje několik prvků z obou předchozích dílů, ale také přináší několik úplných novinek. Poprvé v Xenosaga sérii nenajdete různé útoky podle tlačítek, která se řadí do komb. Útok probíhá jednoduše volbou „attack“ z bojového menu. Samozřejmostí jsou útoky etherové (variace na magii), které spotřebovávají body EP a speciální útočné techniky, které také spotřebovávají EP. Každý charakter má také vlastní speciální útoky. Kromě normálních životů má každý také „break“ životy. Ty, když vyprchají, nemůže postava dvě kola nic dělat a útoky na ni jsou silnější. Systém boostování také prošel proměnou a kromě získání kola navíc se boosty dají využít i na již zmiňované speciální útoky. Nechybí ani velký podíl bitev v robotech, kteří na základě svého vybavení a energie mohou provádět mnoho destruktivních útoků.

Světlé stránky hry
  • Odpovědi na většinu otázek

  • Bitvy v obřích robotech

  • Apokalypsa
  • Plavky postav :)
Temné stránky hry
  • Přílišná myšlenková složitost
  • Cenzura
  • Dabing některých postav

Xenosaga III má z pohledu fanouška série blízko k dokonalosti. Mnoho a mnoho dramatických scén plných emocí (bohužel degradované úplnou absencí krve), zábavné jednoduché bitvy, minihry, mnoho vedlejších questů, zodpovězení mnoha otázek, filozofická hloubka, náboženské odkazy… Prostě finále série se vším všudy. Avšak pro všechny ostatní, kteří Xenosaga sérii neznají bude velmi těžké do tohoto rozjetého vlaku naskočit. Myslím si ale,že to bude stát za to. 

Předběžné hodnocení: kolem 9/10
 


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

15.  7.  2018 | | 5 N/A
V Minecraftu postavíte cokoliv, podívejte se na Paříž z 19. století

V Minecraftu postavíte cokoliv, podíve…

Minecraft nás svými možnostmi nepřestává překvapovat. Nejzajímavější projekty jsou však stále ty, které simulují reálná města.

17.  7.  2018 | | 8 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 6 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A