První dojmy: Bioshock – exkluzivní test nejočekávanější akce dneška

Zůstal by Bioshock stejně očekávaný, i kdyby názvem neevokoval legendární System Shock? Naplní očekávání fanoušků prastaré modly, stane se již brzy letním hitem a stojí vůbec za pozornost? Vydali jsme se na první uzavřenou prezentaci hry v České republice a přinášíme dojmy z hraní takřka celé první poloviny!
První dojmy: Bioshock – exkluzivní test nejočekávanější akce dneška
Seznam kapitol
  1. Naděje pro žánr; dojmy z prezentace; Rapture se otevírá
  2. Příběh, plasmidy, zbraně a architektura

Objednejte si Bioshock na shop.Doupě.cz

Bioshock (PC): 899 Kč

Bioshock (Xbox 360): 1799 Kč

Platforma: PC, Xbox 360
Typ hry: Akční RPG
Výrobce: Irrational Games (http://www.irrationalgames.com/)
Vydavatel: Take 2 (http://www.take2games.com/)
Distributor v ČR: Cenega (http://www.cenega.cz/)
Homepage: http://www.bioshock-online.com
Datum vydání: 24. srpna 2007


 

 

 

 

Je těžké nalézt správný poměr všech žánrových ingrediencí a stmelit je v jeden celek, který splňuje jednak požadavky žádoucí originality, tak hratelnosti a přístupnosti co nejširšímu spektru hráčů. Mnoho tvůrců již hledání takové formule dávno vzdalo a coby padlí vývojářští andělé se uchýlili k produkci řadových a ničím výjimečných her. Ne tak Ken Levine, bývalý zaměstnanec studia Looking Glass (System Shock, Thief) a zakladatel společnosti Irrational Games. Ken si vzal za úkol oživit ducha legendárního simulátoru přežití System Shock (škatulkáři tomu říkají povrchně RPG), čímž se vtělil do role současné videoherní modly, k němuž se upírají toužebné zraky všech znalců původní hry i herních svišťů očekávajících něco více než jen tuctovou akci. Nyní přichází čas, kdy bude Levine pozlacen nebo naopak stržen z piedestálu.

Čistokrevný originál

Jelikož se vydání hry plánované na 24. srpna neodvratně blíží, vydali jsme se do pražských kanceláří lokální distributorské firmy Cenega, kde za zavřenými dveřmi zasedací místnosti číhala hratelná verze obsahující čtyři kompletní úrovně – dle slov PR pracovníka Take 2 přibližně celá první polovina hry. Bioshock prokázal sílu svého charakteru již primitivním zjištěním po konci předváděčky. Ačkoliv nadosah přihlížejících stál stůl posetý bohatým pohoštěním, po zhruba šestihodinové herní seanci (plus jízda zácpou z Brna), zůstaly talíře plné – nikoho ani nenapadlo odtrhnout oči od obrazovky. Ne všechna očekávání ale zůstala naplněna.

  

V přímém porovnání tváří v tvář System Shocku jeho duchovní nástupce neobstojí. Je zde mnoho faktorů, které dokážou zaryté staromilce zklamat, ať již jde o odsunutí klasického inventáře do pozadí, možnost s sebou neustále nosit všechny zbraně a předně probíhat chodbami se stisknutou spouští likvidujíc nepřátele jako kdekoliv jinde. To je však jen jedna z možností! Bioshock je digitální plastelínou a dovoluje hráči, aby ho pod svými prsty zdeformoval do stylu, který mu nejvíc vyhovuje. Již úvodní volba obtížnosti svým způsobem definuje, jakým tónem se temné vyprávění ponese. Akční styl vyvražďovacího Ramba je možný pouze na nejlehčí variantu, střední cesta předpokládá důmyslnější postup s rozmyslem a až položka „hard“ dává vzpomenout na chvíle strávené u System Shocku. Logické minihry se stávají nelidsky obtížnými, prostředí vyžaduje striktní využívání jeho výhod a hráč počítá s každým nábojem v zásobníku a komoře poctivě vylepšovaných zbraní.

  

První kroky připomínají klasiku žánru. Hráčovo letadlo bičované deštěm havaruje do náručí mořských vln a jen šťastnou náhodou mezi dohořívajícími plameny a sípěním ohně vykoukne silueta monumentálního majáku tyčícího se z pláně oceánu. První kroky ve tmě, skriptovanou hru se světlem a krvavý výjev za nerozbitným sklem následuje popadnutí francouzáku a přetáhnutí prvního protivníka po hlavě. Na pohled akční úvod využívající ověřené prvky většiny populárních akcí včetně Half-Life a jemu podobných pomalu přechází v uvědomění, čím že to chce Bioshock vlastně ohromit. „Rapture!“ odpovídá během sestupu k mořskému dnu batyskafem umístěným v majáku vědec Andrew Ryan, jenž zůstane po zbytek hry hybatelem veškerých událostí. Rapture je hermeticky uzavřeným světem, který představuje zároveň herní prostředí, vypravěče příběhu i hlavní lákadlo hry. Identita hlavního hrdiny je potlačena hned na počátku, když zahazuje svou vitruální peněženku do plamenů letadla – je zde pouze podmořské město, jehož tajemství budeme odkrývat.

Kulisy vypravěčem

Návrh prostředí nezaujme pouze sekvencemi, kdy za Ryanova zaznamenaného hlasu klesá batyskaf pod vodní hladinu a hudba, jež vystřihla poklonu Dannymu Elfmanovi, obepíná mohutné budovy tonoucí v nekonečné modři nehybné vody. Město Rapture je zároveň prostředníkem, který mění obyčejnou akci v nevšední zážitek. Za několika prvními rohy se nachází jeden z mnoha automatů na plastidy, genetická vylepšení hlavního hrdiny, jenž mu pro začátek nadělí možnost koncentrovat elektrickou energii v silné výboje. Rapture pak již jen přihazuje drobné nuance v návrhu prostředí. Tu se rozlévá kaluž, v níž stojí smečka splicerů v roli základních, polointeligentních protivníků, do níž stačí vyslat pár stovek voltů a monstra bez velkého povyku usmažit, jinde zase podlahu pokrývá vrstva oleje, který lze zapálit. Bioshock násilně nenutí specifické postupy, kdy je nekompromisně nutné využívat všech fines návrháře nadřazeného hráči, a ani nevystavuje mokré kaluže nebo olejové skvrny přímo pod nos. Benevolence je poměrně velká, a tak lze danou pasáž bez problémů překonat jak násilným, tak takticko-vykutáleným způsobem.

  

„Proč by se měl člověk klanět bohům nebo umělým symbolům, když může být bohem sám?“ zní propagandistická slova Andrewa Ryana. Šílený vědec postavil komplex Rapture jako hájemství vědy, rozumu a pokroku chráněné před bídou a válečnými událostmi vnějšího světa. Chvíli absolutní utopie fungovala, ovšem pak vědci na dně moře nalezli tajemného živočicha. Extrakcí jeho buněk vznikl adam, zázračná surovina propůjčující lidským bytostem fantastické schopnosti. „Zapalte si cigaretu vlastní ukazováčkem!“ hlásají dobové plakáty pověšené na stěnách chodeb. Po celém Rapture se ihned rozrostly automaty na plastidy, genetické doplňky vyživované substancí adam, po nichž se mohli obyvatelé utlouct. A to doslova! Být nadčlověkem chtěl být každý, ovšem limitovaná produkce adamu omezila jeho použití pouze na Ryanovy vyšší kruhy. To se samozřejmě nelíbilo plebsu starajícímu se o chod celé instalace. Vzpoura přišla z Fountaineových rybáren a nejen z nich – adam s sebou nese obsesivní závislost, a tak se elita zeměkoule počala kvůli vzácné substanci systematicky vyhlazovat. Přežili pouze nejsilnější, entity, jež absorbovali nejvíce plastidů, a ty nyní ve své zetlelé tělesné schránce čekají uprostřed příšeří Rapture na další oběť, která může být zdrojem adamu. Nebo na zásah zvenčí!


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A
Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, novinkách a budoucnosti hry

Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, …

DayZ je ve vývoji už opravdu dlouho. Naštěstí se na něm stále pracuje a jak nás vývojáři z Bohemia Interactive na Gamescomu ujistili, mají hodně plánů, co se hrou chtějí dělat.

7.  9.  2018 | | 8 N/A
Za malý poměr hráček si může herní průmysl sám, říká Alžběta Trojanová

Za malý poměr hráček si může herní prů…

11.  9.  2018 | | 15 N/A