První dojmy: Blue Dragon – retro v modrém

Hironobu Sakaguchi – jméno, které s úctou vyslovují miliony RPG fanoušků po celém světě. A právě první hra jeho studia Mistwalker se nám dostala do rukou. Pojďte spolu s námi nahlédnout pod modrý závoj a zjistit, co dokáže vývojářská legenda s next-gen konzolí.
Objednejte si na shop.doupe.cz
Blue Dragon
  • Xbox 360: 1 599 Kč
  • Platforma: Xbox 360
    Žánr: RPG
    Výrobce: Mistwalker (
    http://www.mistwalker.info)
    Vydavatel: Microsoft (
    http://www.microsoft.com/uk/games)
    Homepage:
    http://www.xbox.com/en-GB/games/b/bluedragonxbox360
    Předpokládané datum vydání: 24. 8. 2007

     

    Po několika marných pokusech dát vědět Japonsku o existenci jisté herní konzole začínající na X došlo Microsoftu, že na to potřebuje zbraň těžšího kalibru. Nikdo ale netušil, jak moc velkou ráží Microsoft najde – ukořistil samotného tvůrce ságy Final Fantasy, Hironobu Sakaguchiho. Ten si na pomoc přizval veterána herní hudby Nobua Uematsua a jakoby to nestačilo, tak i veleznámého Akiru Toriyamu – designéra postav např. série Dragon Quest. Všichni tři se hned dali do práce a k nám do redakce se nyní konečně dostala hratelná verze jejich společného produktu.

    Krátce po spuštění hry potěší možnost vybrat si z několika jazykových stop – nechybí mezi nimi ani japonská. Zároveň vás ale vyděsí „microsofťácké“ hlášení každé akce při hře. Vezmete předmět a nepříjemný ženský hlas zahlásí „item“, skončí animačka a ozve se stejně strašné „playable“. Netuším, proč to tvůrci do hry dali, ale jsem neskonale vděčná návrháři menu, ve kterém lze otravnou proprietu vypnout.

      
    Na chaloupce u lesa… * …v zápalu bitvy… * …i v živém městečku to Blue Dragonovi sluší

    Každý příběh má svůj začátek…

    Jakmile se zbavíte počátečních nepříjemností, můžete se konečně pořádně zabrat do obdivování jednoduché, ale pohledné grafiky ve vysokém rozlišení (hra může běžet až v 1080i, pokud na to máte vybavení) a tradičně kvalitní hudby mistra Uematsua. Blue Dragon začíná v malé vesničce, která je sužována útoky Pozemního Žraloka pokaždé, když se objeví tajemná fialová mlha. Tři hlavní se pokusí vesnici zachránit, ale jejich plán není zcela úspěšný a všichni tři skončí po odtažení Žralokem někde hluboko ve starověkých ruinách kdysi vyspělé civilizace.

    Ani tam jim není dopřáno klidu a po chvíli se ocitnou přímo před fialově zbarveným a nepříliš fešně vypadajícím hlavním záporákem Nene ve vzducholodi vysoko nad zemí. Nakonec se jim podaří uprchnout a začíná velké dobrodružství, které vede přes hory a doly, jeskyně a tak dále až k záchraně světa. Začínající příběh byl ale pro mne spíše zklamáním, protože z něj čišela dětskost a jednoduchost, stejně jako z charakterů.

      
    Podmořská jeskyně je překrásná * Modrý stín se zlobí… * Bitva z pozdější fáze hry * Příšerám originalita nechybí

    Hlavní hrdina Shu by se dal charakterizovat větou „Já se nevzdám!“, kterou opakuje až otravně často. Jeho kamarád Jiro zase splňuje archetyp tichého chytřejšího parťáka a ženský element přináší Kluke, jejíž rodiče umřeli při jednom z nájezdů Žraloka. Vzhledem k tomu, že příběh se rozkládá na třech DVDčkách, lze jen těžko odhadnout, jakým směrem se bude vyvíjet. Možná se dočkáme i mnoha originálních zvratů, ale dosud hratelný kus příliš neoslnil.

    Modré stíny

    Jednoduchostí zavání i boje, které probíhají v klasické aréně. Šarvátka probíhá na tahy, jejichž pořadí vidíte stejně jako ve Final Fantasy X předem. Každá z postav v bitvě (nejvíce jsem měla čtyři, ale dále ve hře jich přibude) se podle své rychlosti dostává na tah a může provádět různé akce na základě naučených schopností svého modrého stínu. Všechny postavy mají za zády modré draky, o kterých doposud nepadla zmínka – pojďme to napravit.

      
    Copak je asi ve vodě? * Celá parta pěkně spolu * Záporáka poznáte na první pohled

    Po dějové scéně, ve které všichni tři hrdinové spolknout tajemnou modrou kuličku se jim místo stínů začnou objevovat modré bytosti, které přebírají veškeré akce v bitvě. Tyto bytosti máte možnost učit různým schopnostem přidělením a levelováním tzv. třídy (myslete na třídy jako na klasická povolání). Třídy lze měnit kdykoliv se vám zachce a v průběhu hry odblokujete další a další. Z počátku máte k dispozici například bílého, černého mága a bojovníka, ale v průběhu můžete získat vraha (spíše klasický zloděj) nebo specialistu na podpůrnou či bariérovou magii.

    Staré bitvy s novými prvky

    Zajímavým prvkem je možnost kouzlení silnějších kouzel. Čím více postava kouzlo nabije, tím později se dostane k dalšímu tahu. Jinou zajímavostí je samotný vstup do bitvy. Všechny příšery totiž vidíte předem na mapě, takže se jim můžete na rozdíl od Final Fantasy vyhnout. Nejen to, můžete příšeru také napadnout zezadu a získat tak počáteční výhodu nebo zaútočit na více příšer zároveň a bojovat několik bitev přímo po sobě s různými výhodami získávanými mezi nimi.

    Nejzajímavější je možnost spustit bitvu se dvěma různými příšerami, jež se nemají příliš v lásce (poznáte to podle žluté barvy u jejich jmen). Tehdy se příšery začnou mlátit mezi sebou a vy můžete pouze slíznout smetanu v podobě zkušeností, bodů na zlepšování tříd a peněz na nákup kouzel a předmětů. Bitvy v Blue Dragonovi příjemně odsýpají a pokud jste fanoušky tradičních bojových systému ze starší generace RPG her, zcela jistě se vám zalíbí.

    Do oka padne i grafika, která sice ve svém jednoduchém stylu nevypadá zcela jako next-gen, ale nad některými scenériemi a jejich detaily se zatají dech. Potěší rovněž možnost vrátit se po aktivování Warp-pointu do kterékoliv z již navštívených lokací a spousty interaktivních míst se schovanými předměty či penězi.

    Těšíme se
    • Zavzpomínání na staré dobré časy
    • Zábavné souboje
    • Kombinace Sakaguchi / Uematsu
    Bojíme se
    • Přílišná dětinskost
    • Jednoduchost
    • Mechanismy již byly překonány

    První dojem z Blue Dragon je rozporuplný. Po celou dobu hraní jsem se nemohla zbavit pocitu, že hraji některou ze starších Final Fantasy na konzoli SNES s několika novými vychytávkami a mnohem lepší grafikou. Věřím ale, že Blue Dragon si získá své publikum, které ocení nostalgii, kterou je prodchnutý, a koneckonců ještě uvidíme, co bude v mnoha zbývajících hodinách hry, které dosud zůstávají skryty.

    Jak se těšíme: 70%

    Diskuze (4) Další článek: Se SKATE si zajezdíte již příští měsíc

    Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,