První dojmy: Codename: Panzers – strategie jako hrom

Ještě než vypukne okurková sezóna ve svém plném rozsahu, hrnou se na nás ze všech stran hry různých žánrů. Jedním z obsahově nejpočetnějších jsou bezesporu realtime strategie, konkrétněji z období světových válek. Codename: Panzers má být údajně strategií jako hrom. Nasvědčuje tomu také fakt, že zahraniční novináři ve svém konečném hodnocení nešetří vysokými numery.
První dojmy: Codename: Panzers – strategie jako hrom

Výrobce: StormRegion (http://www.stormregion.com
Vydavatel hry: CDV (
http://www.cdv.de)
Distribuce v ČR: Cenega (
http://www.cenega.cz)
Homepage hry:
http://www.panzers.com
Datum vydání: září 2004

Válka poznamenala lidstvo v mnoha ohledech. Paradoxní je, že i v zábavě. Na její motiv vznikla přímo tuna her, které ji popisovaly v celé své „kráse“. Do této kategorie spadá i Codename: Panzers, jenž si bere na paškál Hitlerovo řádění v Evropě. Pro posouzení mých prvních dojmů mi byla k dispozici distributorská preview verze.

Rudé hvězdy, svastiky a orlice

Po vpádu do menu jsem měl na výběr nespočet možností. Krom primární kampaně se zde nalézal také nezávazná volná hra (neboli skirmish), multiplayer, tutoriál do začátku a tréninkový kemp. Mé kroky však směřovaly přímo ke kampani, kde jsem měl na výběr ze tří klíčových postav, hrdinů chcete-li. Byl to člen Osy Hans vod Gröbel, rudý Aleksander Vladimiriov a v neposlední řadě spojenec Jeffrey S. Wilson. Za každého z nich jsem mohl odehrát po pěti misích, přičemž v plné verzi jich bude k dispozici jednou tolik.

  

Připraveni k boji * První potyčka na mostu * Varšava v obležení

V případě německého vojáka hra začíná hned vpádem do Polska, Aleksander nabírá zkušenosti při obraně Moskvy no a Jeffreymu se život naruby obrátí seskokem nad Normandií. Ve třicítce misí se zkrátka podíváte do téměř všech podstatných míst, kde se odehrávaly ať už lité nebo ryze taktické boje.

No a o tom to je

Herní princip je naprosto jednoduchý, leč se stává názornou ukázkou skvělé symbiózy dobře vykonané práce s vychytanými prvky. Ze začátku dostanete pod svůj velitelský palec strohou armádu nezkušených mladých Janků, kteří povětšinou nejsou nikterak dobře vycvičeni a válku znají možná tak z vyprávění svých otců. Tento celek je však pevné jádro týmu a je jedno, jestli v daném úkolu zahynou. Příchodem další mise tu opět budou a v závislosti na tom, kolik si vydobudete u svého nadřízeného respektu, potažmo prestiže, si můžete dokupovat další a další vojáky. Krom nich ale také lehkou či těžkou techniku, bez které byste to bohužel měli na celé čáře prohrané.

Na výběr máte z nepřeberného množství jednotek. Ať už to jsou tanky, nákladní vozy, džípy, přenosná děla nebo tucty specializovaných vojáků, vše je detailně zpracováno dle reálných předloh. Jak sami autoři říkají, byla to piplačka. Nutno ale dodat, že stála zato! Princip platby za jednotky jsem mírně nastínil již výše, ovšem dovolte mi se k tomuto tématu vrátit. Během bitvy nezískáváte jen zkušenostní body, nýbrž také jakousi prestiž. Ta je přímo úměrná vašemu postupu v dané bitvě. To znamená, že se odvíjí od počtu zničených jednotek, od počtu ztrát, od času potřebného ke splnění úkolu, od efektivity bojování, atd. No a čím více jste prestižní, tím více je o vás slyšet, což znamená, že máte i větší důvěru u nadřízených. To má za následek více prostředků k zhotovení armády snů.

  

Tvrdé bombardování * Početná armáda * Přímočaré jednání

Codename: Panzers disponuje i RPG prvky, přestože nejsou tak výrazné. Když najímáte nějakého žoldáka, můžete celé jeho jednotce dokoupit do osobní výbavy speciální věci. A tak lze „týmu“ pořídit granáty, nafukovací čluny (inu i přes řeku se válčí), miny apod.. Zajímavé je, že co armáda, to trochu jiné pomůcky. Kupříkladu spojenecký voják dává přednost obyčejnému granátu, avšak věrní synové matičky Rusy nepohrdnou molotovovým koktejlem. Německý smysl pro detail se zkrátka opět prokázal.

Těžko na cvičišti, těžko i na bojišti

Na bojišti se ukáže, zdali jste pánem situace. Na jednom se však všichni stratégové určitě shodnou, Codename: Panzers se hraje skvěle. Intuitivní ovládání je podtrženo dobrou prací s kamerou, což se podepsalo na devadesátkovém hodnocení v zahraničí. I když se v podstatě nejedná o nic převratného, autoři dokázali zakomponovat chutné omáčky z ostatních strategií do jedné jediné.

Jednotkám udáváte klasické pokyny směru jízdy (popřípadě chodu) a střelby. Krom toho můžete své pěšáky schovat do opuštěných budov, kde si naleznou útočiště pro krycí palbu. Někdy ale ony budovy prázdné nejsou, ba naopak, jsou plné nepřátelských vojáků. Když tam pošlete své svěřence, odkryje se pro lepší vidění střecha domu a vy z povzdálí sledujete jatka odehrávající se uvnitř. Krom budov si máte možnost osvojit také traktory, automobily nebo i opuštěné tanky, na což však musí být specializovaná jednotka s řidičem v čele. Hra je natolik detailní, že jednotlivým vojákům, respektive jejich malým skupinkám, lze zadat, zdali budou běžet, chodit skrčení nebo se plazit. Samozřejmě tyto rutinní záležitosti dělají automaticky, ovšem někdy je potřeba jim k tomu dopomoci.

  

Přes řeku jedině člunem * Úprk před výbuchy * Krvelačná tanková bitva u mlýnu

Mezi skvělé prvky bych mohl směle zařadit možnost přivolání posil. Kliknutím na příslušnou ikonu a označením místa se lze snadno a rychle dostat z přicházejících patálií. Na výběr máte z parašutistické jednotky, ostřelování těžkou artilerií, bombového útoku, cíleného náletu či jen leteckého průzkumu terénu. Každopádně je to skvělá vychytávka, jež bude hrát hodně podstatnou roli v taktizování. 

Trochu zavádějící je výdrž jednotek. Abych pravdu řekl, v tomto směru skočili autoři spíše k arkádě, neboť vojáci nejsou vojáky, nýbrž roboti, a tanky nejsou tanky, ale neprůrazná monstra. Poměrně často se stává, že se dva tanky zastaví na místě, střílejí po sobě, střílejí, střílejí, stále střílejí a po hodně dlouhé době slabší z nich vyletí do povětří, načež z něho vyleze posádka. Nejvíc patrná přehnaná neporanitelnost je právě u pěchoty. Ukrutná jatka, z nichž by nemohl vyjít živ snad nikdo, jsou pro vojáky v Panzers běžnou věcí. Tank do nich musí svým kulometem střelit třikrát a to z bezprostřední blízky. A dělo? Jen polechtání po bříšku.

Přívětivé je, že lze zničit takřka cokoliv. Sama sebou počínaje, obytnými domy, kostely a rozhlednami konče. Co se však ničit nedá, je krajina. Po těžkém bombardování sice na zemi zůstane trochu černých šmouh, nicméně po pořádné jámě ani vidu ani slechu. Trochu lepší je fakt, že stroje těžší tonáže mohou kdeco převálcovat. Bohužel to neplatí pro nepřátelské jednotky. Ať přejíždíte jak přejíždíte, nikomu tím neublížíte. Neostřílení benjamínci zjevně na svých bedrech těch pár tun masivního pancíře dokáží v pohodě unést.

  

Vyslýchání zajatce * V chumlu nelze nikoho rozpoznat * Hrrr na ně

Jenomže tyto drobné nedostatky jsou v porovnání s klady téměř bezvýznamné. Když pomyslím na to, že Codename: Panzers nabízí skutečnou válku se vším všudy, hodím raději nemožnost někoho přejet daleko za hlavu. Hra je natolik promyšlená, že vozidla mají dokonce omezený počet nábojů, dají se snadno přehřát, míra poškození má přímý vliv na jízdní vlastnosti a schopnosti střelby, nebo že každá jednotka nabírá zkušenostní body, čímž se zlepšuje!

Louky, řeky, kopce

Už nějaký ten pátek herní kritici, ba i fandové nadějných strategií, ví, že bude Codename: Panzer oděn do převelice vydařeného trojrozměrného grafického kabátku. Aby také ne, když běží na výkonném enginu, jenž dovolí i takové maličkosti, jako pohupování stromů či keřů do „rytmu“ větru. Rovněž tekoucí voda vypadá skvěle, i když dosti stereotypně. Když proplouvá člun divokou řekou, můžete pozorovat kruhy od pádel, pěnu, atd. Nicméně pozadu nemohou zůstat ani všemožné výbuchy, které vypadají přímo skvěle. O tom i o mnohém dalším ostatně jasně hovoří screenshoty. Přímo v enginu běží rovněž in-game animace. Sice protagonisté neotevírají svá ústa, ale na strategii je to detailní až až. O poznání propracovanější jsou animace doprovázející děj, ale o tom se jistě již brzy přesvědčíte sami.

Práce s kamerou je uspokojivá. Máte naprostou volnost pohybu, můžete točit do všech různých směru i přibližovat. A právě zde je kámen úrazu. Maximální přiblížení je sice uspokojivé, ovšem maximální oddálení už nikoliv. Hodně často se stává, že vám zkrátka nepostačí možnosti vidění, budete potřebovat kameru ještě více oddálit. Bohužel, nejde to.

  

Výsadkáři v plné síle * Další bombardování dopadlo úspěšněji * Nashledanou v září

Září, Panzers zazáří

V září začala válka a ten samý měsíc se do naší zemičky Codename: Panzers dostane, zatímco v domácím Německu je hra k dostání už teď. Ať už bude náš osud jakýkoliv, jedno je jisté. Tento titul se na nějaký čas zapíše zlatým písmem do pomyslné Bible strategií, protože je setsakramentsky dobrý. Já osobně se už nemohu dočkat chvíle, kdy si dohraji zbylé mise a naplno vyzkouším multiplayer, jenž bude také pěkné kvítko.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Real-time strategie
Výrobce: StormRegion | Webové stránky hry
  • Vynikající atmosféra hodná metálu
  • Tři příběhové kampaně čítající 30 misí
  • Množství jednotek a možností
  • RPG prvky
  • Vše nač si vzpomenete
  • Práce s kamerou a kamera sama
  • Terén nelze deformovat
  • Tanky mají moc velkou výdrž a vojáci jsou nadlidi
  • Pár nelogických úkolů

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A