První dojmy: Commandos 3 - druhá světová na dlani

Sérii taktických strategií Commandos můžete zbožňovat či nenávidět - mezi hráči tak existují zaryté skupinky obdivovatelů i odpůrců této řady. Připravovaný třetí díl má za úkol nepříznivou situaci definitivně zvrátit a přiblížit tak toto jedinečné dílo opravdu každému. Nabízí nám španělští Pyro Studios skutečně akčnější a zajímavější zážitek, který zaujme širší hráčskou obec? A jak se bude hra líbit hardcore fanouškům?

Původní hra Commandos byla svěžím oživením na poli realtime strategií - ovládání malé skupinky vojáků ve hře, která klade větší důraz na myšlení a taktiku než pouhou akci, tím vším se první díl pyšnil a také lišil od zavedených standardů. Poslední pokračování z dílny španělských Pyro Studios má v mnoha ohledech v tradicích a zvyklostech pokračovat. Commandos 3 tak bude jedinečnou sbírkou významných okamžiků druhé světové války, filmových snímků, historických knih a dobových materiálů. Má však také nabídnout koncept, který osloví dosavadní odpůrce herní série i nováčky ve světě počítačových her. Jaký je tedy výsledek usilovné práce tvůrčího týmu, který je převážně složen z autorů předchozích dvou dílů? Díky demoverzi již máme jasnou představu.

Tři bojové fronty - Stalingrad, Střední Evropa, Normandie

Deset plnohodnotných misí je směšné číslo, tedy z pohledu jakékoliv akční hry - nikoli však v případě, že se jedná o levely druhého dílu série Commandos. Ten třetí by měl k potěšení mému i dalších davů nabídnout tři rozsáhlé, velkolepé, a co je podstatné, samostatné kampaně s vlastní příběhem. Můžete se tak věnovat situaci ve městě Stalingrad a v libovolný okamžik hry přeskočit k dění v Normandií (například se stát součástí tolik proklamovaného vylodění na Omaha Beach). O třetím dílu se v mnoha ohledech hovořilo jako o akčnějším následovníku předchozích, možná příliš taktických předchůdců, kterým byla s odstupem času vyčítána (a to i ze strany samotných tvůrců) malá rozmanitost misí. To vše by se mělo změnit.

   
Úvodní menu hry * Výběr jedné ze tří kampaní a tutorialu * Green Beret v hlavní roli dostupného tutorialu

Tvůrci nám při mnoha seancích a odpovědích na všetečné dotazy novinářů (mimo jiné poskytli rozhovor i nám) prozradili spoustu příkladů konkrétních misí - čeká tak na nás likvidace nebezpečného snipera v ulicích Stalingradu (inspirováno snímkem Enemy at the Gates), navštívíme také Londýn, kde se ještě před zahájením druhé světové vlky pokusíme o vniknutí na německou ambasádu a získání důležitých dokumentů. Vžijeme se také do role velitele čety deseti vojáků z různých končin světa, který musí naplánovat útok na německou posádku s více než stovkou mužů, tanky a dalšími vojenskými prostředky. Ignacio Perez Dolset, hlavní designér projektu, označil za vůbec nejpůsobivější misi na palubě jedoucího vlaku - právě ji jsme si mohli vyzkoušet v nedávno zveřejněné demoverzi. Naneštěstí jsme se však nedočkali slíbeného úkolu převzetí kontroly nad vlakem v časovém limitu a tak nás autoři v demu doslova "obtěžovali" osekanou verzí tohoto levelu s tak trochu nezajímavým úkolem infiltrace všech nepřátel.

Rozmanitá řešení a dynamické změny

Jednou z přislíbených inovací třetího dílu je rozmanitost úkolů - tvůrci tak hodlají svým fanouškům nabídnout odlišné mise, které je donutí průběžně měnit strategii i obvyklý způsob řešení vzniklých situací. Vítaným zpestřením jsou dynamické změny v průběhu hry - typickým příkladem budiž mise ve vlaku, kdy vás po zlikvidování některých nacistů čeká nepříjemný přísun nových posil. Máte-li tak aktuálně jednotky špatně rozmístěny, můžete o jednu z nich velmi snadno a rychle přijít. A jak jistě víte, smrt jediného vojáka se v případě Commandos rovná i konci hry. 

   
Přenášet mrtvolu není zrovna lehké * Sniper je pro likvidaci nepřátel velmi užitečná osůbka * Nepřátelský tank zničen!

Neočekávané změny, přísun nových jednotek či změny v zadání úkolu s sebou přináší další faktor, se kterým je nutno počítat. I přesto však zůstává všem stratégům dostatek času i příležitostí pro pečlivé naplánování každého kroku hrou - využívat musíte všech členů týmu i jejich vybavení, částečně ulehčit situaci vám mohou také předměty rozmístěné po lokaci či nalezené u mrtvol zabitých vojáků. Balíček cigaret tak lze například využít k odlákání pozornosti patrolujícího vojáka. Zřejmě z pouhé novinářské zvědavosti jsem se v jediné misi demoverze (nepočítám-li ukázkový a krátký tutorial) rozhodl hned napoprvé zlikvidovat co nejvíce z přítomných vojáků gestapa v kůži jediné ze tří postav, známého zeleného bareta Jerry Michale. Při pečlivém plánování každého útoku se mi podařilo vyčistit od vojáků veškeré venkovní lokace i interiéry poloviny z vagónů. Za třetí říši tak odhadem padla více než polovina ze zhruba šesti desítek přítomných nepřátel.

Hrubá síla a obtížnost

Bezvýchodné situace (okamžiky, kdy se ani po desítkách minut myšlení nedostavuje skutečně nápadité řešení) lze vyřešit také použitím hrubé síly - trojice puškou vybavených vojáků je schopna vyřídit i početnější skupinky nepřátel. Hrubá síla je však přesto posledním, nešťastným a mnohdy naprosto neúčinným způsobem řešení. Rozmanitost misí i zkušenosti z předchozích dílů nám navíc obecně napovídají, že bude jejímu použití v mnoha ohledech bráněno - nutností proniknout nepozorovaně a beze stop, jasnou přesilou nepřátel a desítkami dalších způsobů. Jsem si jist, že v tomto ohledu nás nečeká nic nového.

   
Konečně jsem ve vlaku - bohužel, motorka to napálila přesně do boudy u tratě * Jak vidno, nepřátelé jsou v jasné přesile * Právě si mě všiml některý z patrolujících nacistů

Nedovolím si odhadnout obtížnost hry, pro obyčejného hráče (za kterého se považuji) je však dostatečná, pro mnohé začátečníky pak znovu nepřekonatelným problémem. Zajímavé bude sledovat slibovanou křivku rostoucí obtížnosti, k jejímuž zvýšení by mělo docházet misi po misi, v průběhu celé hry. Již nyní je však jisté, že právě obtížnost neumožní třetímu dílu uspět i mezi dosavadními odpůrci série (pouze v případě, že by tvůrci nabídli v podobě volby "easy" neuvěřitelně plýtkou a nezajímavou hru). Dost dobře si však nelze představit Commandos 3 coby jednoduchou taktickou akci - vždyť právě vyšší obtížnost je jedním z faktorů, na kterých celá řada již od svého prvopočátku staví. K potěše všem méně zkušeným hráčům budiž možnost průběžného ukládání hry - a věřte mi, že jako vždy budete ukládat hojně a velmi často. Nesmím opomenout zmínit přítomnost in-game sekvencí a filmečků - ty by měly v hráčích navodit pocit, že jsou skutečnou součástí druhé světové války.

Vzhůru do boje!

Zpět jsou hrdinové, které tak dobře známe z předcházejících her série a jejich opomenutí v mém článku by bylo jistě chybou - již zmiňovaný Green Beret (vlastním jménem Jerry Michale), který oplývá fyzickou silou, umí zacházet se všemi zbraněmi i účinným nožem, Sniper (hádejte, co je jeho specializace?), Thief (zloděj) či Spy (špión). Výčet postav není konečný, pro příklad však bezpochyby postačující - mezi jinými však rozhodně zamrzí vyškrtnutí půvabné Natashy či užitečného pejska. Malou náhradou vzniklé situace má být možnost řídit mnohá vozidla, některé z jinak neozbrojených postav budou konečně schopny používat zbraně. K dispozici budou také statické zbraně, typicky těžké kulomety.

   
Proti takové přesile nemá nikdo šanci * Tiché plazení, nůž a obratnost - klíč k pozabíjení všech nepřátel * Zloděj umí do vlaku proniknout přes okna

Znovu nutno zmínit, že každý z charakterů je jedinečnou směsicí různorodých schopností a jejich vzájemné "soužití" tak nabízí dostatečně široké spektrum možných řešení - zatímco zloděj dokáže nepozorovaně obrat spícího bachaře o klíče od cely s vězni, špión se v převleku za německého důstojníka stává výbornou figurou pro průzkum i infiltraci jinak těžko dostupných lokací. Nevyhnete se ani situacím, kdy je nutné německou ostrahu odlákat, k čemuž se vám budou hodit rychlé nohy zloděje. O tiché zlikvidování hlídajících nacistů se snadno postará také nůž v rukou Green Bereta. Jednou z novinek, které by neměly uniknout vaší pozornosti, je také agresivní způsob chování. Jaká inovace se skrývá pod tímto pojmem? Je to prosté a velmi jednoduché - při jeho aktivování bude jakákoliv z postav pečlivě hlídat svoji pozici a zastřelí každého z nepřátel, který se jí dostane do přímého výhledu. Díky tomuto jednoduchému režimu můžete velmi snadno zabezpečit dobyté pozice a plně se soustředit na jiné ovladatelné postavy či jinou fázi vašeho plánu.

Úprava grafiky i umělé inteligence

Slíbené vylepšení grafiky se samozřejmě konalo, i přesto se nemohu ubránit dojmu, že i po této stránce se mohla snaha tvůrců projevit zřetelněji. Zatímco v interiérech lze kamerou rotovat plynule v celém rozsahu 360 stupňů, u exteriérů se budeme muset spokojit s otáčením o 90 stupňů a z toho plynoucí porcí čtyř různých pohledů. Z vlastní zkušenosti musím přiznat, že tento systém stále považuji za drobnou vadu hry. Raději se však podívejme právě do uzavřených prostranství - Commandos 3 totiž s sebou přináší zbrusu nový 3D engine pro interiéry. Povedl se či nikoliv? Mé dojmy jsou veskrze rozporuplné - graficky jsou všechny změny nepochybně pozitivní, z praktického hlediska je však 3D grafika překážkou. Zejména ve vyhrocených situacích s nutností úniku je nezbytné pohybovat se interiéry bez zaškobrtnutí, čehož se dá dosáhnout pouze precizním ovládáním kamery (a její zvládnutí vám nějakou dobu rozhodně potrvá).

   
Jisto jistě nezajímavá diskuse fanatických nacistů * Pohled do útrob vagónu - copak nás tam asi čeká? * Přichází čas na trik s krabičkou cigaret

Drobných úprav se měla dočkat také umělá inteligence postav. Demoverze ukázala kladné i záporné stránky AI a v zásadě tak nikterak nepřekvapila. Bohužel, nepřátelé velmi často přehlédnou mrtvolu svého druha či ji objeví hned několikráte, vždy s patřičným německým komentářem a hláškou "Alarm!" Jejich počínání v boji nijak zvláště nepřekvapí, mezi jednoznačné výhody patří schopnost rychle reagovat a zejména v interiérech je každé setkání s pozorným vojákem velmi nebezpečné (není kam utéci, kam se schovat a tak podobně). Při pronásledování jednoho z vašich vojáků však nacisté pátrání (upozorňuji po chvíli tupého zírání) vzdají a odkráčejí zpět na své původní pozice. Taktiky odlákání tak lze hojně a často využít k proniknutí do týla nepřátelských pozic.

I pro obyčejné hráče? Nezdá se

Zřejmě nejhodnotnější inovaci třetího dílu jsme zatím nemohl na vlastní kůži okusit a tak vám ji přiblížím alespoň zprostředkovaně, díky mnoha prohlášením tvůrců. Čeká nás tak plnohodnotný multiplayer, který se bude odehrávat v prostředí singleplayerových map - k dispozici má být hned několik různorodých módů, z nichž nutno zmínit klasický Deathmatch či Capture the Flag. Hrát budete moci s vlastním týmem proti počítačem řízeným soupeřům, lze však bojovat pouze ve skupince skutečných hráčů či ji eventuelně doplnit o další NPC postavy.

   
Minimapa ukazuje žijící nepřátele * Podříznutí vojáka je rychlé a elegantní zároveň * Smrt jednoho je koncem pro všechny

Na papíře (či webové stránce) se Commandos 3 jeví coby více než solidní následovník svých předchůdců a ani ve skutečnosti tomu není jinak - nepochybně bychom mohli již v demoverzi (která se mi však jevila coby slabý odvar plnohodnotné hry a která nám nedovolila okusit všechny slasti třetího dílu) najít několik méně či více významných nedostatků, jejichž význam se naštěstí ztrácí díky mnoha zajímavým inovacím. I přes všechny kladné a záporné stránky se však v podání Commandos 3 nedočkáme tolik očekávaného útoku na širší hráčskou obec. S velkou pravděpodobností se tak na vnímání série nic nezmění - jedni budou Commandos 3 nenávidět, druzí zbožňovat. Z tohoto faktu může nepochybně těžit česká konkurence, skvěle vypadající výtvor Korea: Forgotten Conflict brněnských Plastic Reality.

Homepage hry: http://www.eidosinteractive.co.uk/gss/commandos3/
Výrobce: Pyro Studios (http://www.pyrostudios.com)
Vydavatel: Eidos (
http://www.eidos.com)
Vydavatel v ČR: Cenega (
http://www.cenega.cz)
Datum vydání: Září 2003

Hratelná demoverze (234 MB): 3D Gamers

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Taktická strategie
Výrobce: Pyro Studios | Webové stránky hry
  • Nový grafický kabátek
  • Přidaný multiplayer
  • Zpřístupnění interiérů
  • Přidané schopnosti postav
  • Kvalitní videa a filmečky
  • Vyšší obtížnost
  • Zbytečné chyby a chybičky ve zpracování
  • Relativně malý počet misí
  • Už je to prostě stereotyp
Diskuze (2) Další článek: Pětice screenshotů stealth akce Thief 3!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,