První dojmy: Crysis – v džungli to vře

Crysis sice nese jiné jméno než akce Far Cry od stejných autorů, přesto ji lze označit za pokračování par excellence. To alespoň slibují první okamžiky u hry, jež zaujmou příběhovým upoutáním a volnomyšlenkářskou hratelností. A jak drtí moderní hardware slibovaná špičková grafika?
Objednejte si na shop.doupe.cz

Crysis
PC: 1 250,- Kč
PC (sběratel. edice): 1 499,- Kč

Platforma: PC
Žánr: Akce
Výrobce: Crytek Studios (
http://www.crytek.com/)
Vydavatel: Electronic Arts (
http://www.ea.com)
Distributor v ČR: EA Czech (
http://www.electronicarts.cz/)
Předpokládané datum vydání: 16. listopadu 2007
Minimální konfigurace: Procesor 2,8 GHz (Windows XP) nebo 3,2 GHz (Vista), 1 GB RAM (XP) nebo 1,5 GB RAM (Vista), 256 MB grafická karta, 12 GB na HDD


„Far Cry byla jenom betaverze.“ Taková slova před nějakou dobou prohlásil o akci, jež poprvé využila takřka všech předností boje o přežití v exteriéru, její duchovní otec a hlava frankfurtského studia Crytek, Cevat Yerli. Tehdy to znělo jako nabubřelé vychloubačství před vydáním ideového pokračování Crysis. Již původní hra držela několik zlatých medailí jako například umělou inteligenci vojáků operujících v týmu, naprosto volnou ruku při plnění mise různými způsoby a jedinou bramborovou placku představoval uměle šroubovaný příběh o mutantech v závěru – proč chtít víc? Po vydání dema Crysis a rozeslání plných novinářských verzí je jasno. Yerli nelhal a představuje hráčům důkladně vybroušené dílo, na kterém on i jeho programátorští otroci pracovali diamantovými řezáky dnem i nocí.

 

Výpravní vetřelci

Crysis v první řadě příjemně překvapí příběhem a jeho prezentací. Ačkoliv jde o klasickou omáčku mimozemské hrozby, je řádně odleželá a bez jakýchkoliv zbytečných příloh chutná jako syrová dávka filmových vetřelců. Tam, kde se ve Far Cry vynořil hlavní hrdina Jack Carver z hlubin oceánu, zde se hráč prodírá skrze mraky na křídlech padáku, aby v roli člena komanda speciálně vycvičených vojáků v superoblecích prošetřil zvýšenou aktivitu severokorejských hlídek v oblasti. Odříznutí od skupiny, kroky ve tmě noční pláží, první střet s vojáky a zohavený parťák přivázaný hlavou dolů na stromě. Crysis má tendenci táhnout hráče dějem intenzivněji než její předchůdce. Jedno hlášení velitele střídá druhé, na mapě skryté pod tabulátorem svižně přibývají cíle mise (hlavní i nepovinné, za jejichž splnění je hráč odměněn zbraněmi, municí a dalším kouskem dech beroucí grafiky), přičemž hlavní slovo mají dramatické střihové sekvence dávkované v častých zlomových momentech. Nynější protagonista Jake Dunn navíc drží freemanovského bobříka mlčení, takže hráči nepodbízí svou pevně danou podobu, ale nechává každého, aby se do něj co nejintenzivněji cítil. Je tu pouze on, nanotechnologický oblek a džungle.

Navzdory příběhovému magnetu ponechali tvůrci hráči takřka stejnou volnost jako ve Far Cry. Tropické ostrovy jsou opět hřištěm k dovádění po zuby ozbrojeného agenta, jež neklade limity žádnému myslitelnému postupu. Je-libo vojáka zastřelit? Žádný problém, navíc se nabízí další volby, zda to udělat jednou kulkou do hlavy nebo přepnout zbraň na automatiku a vyprázdnit do něj celý zásobník. Tichošlápci nahodí uspávací šipky, ovšem pozor, nabíjí se neúnosně dlouho a protivníci se ze slastného odpočinku brzy probírají ke svátečnímu povyku.

   

To jsou pouze možnosti dané preferovaným stylem hry, ale Crysis ponouká další prostředky, jak dát každé situaci desítky řešení. První housle hraje prostředí, které z počátku v každém aspektu připomíná hustý podrost džungle přecházející plynule v písčité pláže z Far Cry. Jak se hráč plazí nebo v podřepu sune kupředu, rázem jej do tváře přestanou bičovat čepele tropického listí a očím se otevře pohled na pobřežní radarovou základnu v plném provozu – v chatrčích patrolují vojáci, opodál stojí džíp s kulometčíkem a po moři se prohání hlídkující člun. Obhlédnou situaci dalekohledem a odskočit si na kafe, aby se myšlenky o přepadové akci stačily usadit a zvolily jednu z mnoha alternativ útoku. Jen aby nebyla nevhodná denní doba a Slunce, které v Crysis nespaluje vodík, ale výkon moderních grafických karet, neoslnilo výhled. V rámci misí se totiž střídají denní a noční cykly což vypadá nadmíru impresivně. Příznivci Far Cry mají šanci být s vzdušnou architekturou Crysis spokojeni. I přes návštěvy pokřivených realit mimozemských lodí s mrazivou atmosférou se většina dění odehrává pod širým nebem stíněným vysokými palmami. Není zde absolutní volnost pohybu, návrháři hráči sem tam pošeptají „Dej se tudy!“, ovšem jako celek vypadá tropický ráj uvěřitelně.

Jak na nejvyšší nastavení s DirectX 9 kartou a Windows XP?

V demu Crysis se autoři hry uchýlili k podlému činu, když dedikovali nejvyšší nastavení grafiky pouze majitelům Windows Vista s DirectX 10 grafickými kartami – ostatní zvolit položku Very high v menu zkrátka nemohli. Některé prvky z toho to módu však vůbec nepotřebují asistenci nejnovějšího rozhraní Microsoftu a jsou systémům s DX 9 zapovězeny proto, aby byl rozdíl mezi jednotlivými verzemi markantnější. Herní obec si ale pomohla sama. Stejně jako ve Far Cry i zde lze modifikací konfiguračních souborů upravit mnoho věcí. Upravené soubory lze stáhnout například zde, přičemž detailněji se problematikou zabývají tyto stránky. Jen aby tvůrci v plné verzi hry podobným eskapádám nezabránili.

Důvtipná šelma

Doprovodné prvky dělají z auta střední třídy komfortní vůz s plnou výbavou. Například zbraně nemají ve jménu komplexnosti pouze přepínací tlačítko na poloautomatickou a automatickou střelbu nebo speciální náboje, ale po stisknutí další klávesy se otevře modifikační nabídka. Ta umožňuje nasazení tlumiče, optického hledáčku nebo jeho výměnu za laserový a další úpravy dělající z obyčejné útočné pušky holku pro takřka každou situaci. Do druhé studnice voleb ponořuje své vědro nanotechnologický oblek s unikátními schopnostmi – posílením rychlosti, odolnosti, síly nebo maskováním. Přepínání probíhá bleskově přidržením prostředního tlačítka myši a výběrem z radiální nabídky (paradoxně inspirace konzolemi, jimž se hra vyhýbá). Díky univerzální energii jsou všechny schopnosti vyváženy a jen stěží se hledá jediná, kterou je radno preferovat. Rychlost dělá z hráče geparda při úprcích před vojáky, zatímco sílu lze využít ke gargantuovským skokům na jinak nedostupné skály nebo střechy stavení, odkud se výtečně přepadává. Jediná neviditelnost ční o nanochlup nad ostatními. Ačkoliv není absolutní a za dobrého světla a při pohybu nepřátelé hráče prostě i přes mimikry uvidí, dokáže při včasné aktivaci vyřešit řadu ztracených situací a udělat z nic netušících protivníků i přes jejich kooperaci tupé stádo k odpravení. Zároveň ale není všelékem – distribuce energie probíhá inteligentně, a tak není radno s maskováním rychle pobíhat, jinak vydrží jen pár vteřin, po nichž je nutné přibližně stejnou dobu čekat na její samovolné doplnění.

  

Crysis vyniká solidností žulové kostky zalité do karbonitu. Organický návrh úrovní napomáhá maximální autenticitě stejně jako další faktory. Ty ze hry naštěstí nedělají nemastnou, neslanou simulaci, ale podléhají hratelnosti. I když po sestřelení kulometčíka v džípu jeho mrtvola stále povlává na korbě, ze zbraně lze během řízení stále střílet a klestit si cestu dále. Rovněž zásahový model vítá hráče svou jistou kulkou do hlavy, ačkoliv i zde se lze vyklonit zpoza rohu a v nestřeženém okamžiku padoucha ustřílet do podrážky. Týmová kooperace vojáků je tradičně na vysoké úrovni, vzájemně volají posily, a pokud je v akčním rádiu zběsilého pokřiku džíp nebo člun, ihned obrací svou pozornost k hráči. Zahraniční média, jež hru pokořila, hlásí o něco přímočařejší bestiálnost mimozemských protivníků, což lze připsat zvýšenému spádu gradujícímu k impozantnímu finále v závěru reálné patnáctihodinovky střílecího a plíživého snažení.

Vlídný nuzák nebo nafintěný ničitel

Crysis není hrou voleb pouze svým stylem, ale rovněž grafikou. Hra se dokáže na minimálních konfiguracích převléct do kostýmu „vypadám jako Far Cry z roku 2004 na nejvyšší detaily“ až po démanty poseté róby „ždímám DirectX 10 efekty do krve.“ Engine nabízí čtyři stupně nastavení, přičemž ten nejvyšší je vyhrazen pouze majitelům operačního systému Windows Vista a grafických karet podporujících zmíněné rozhraní DX10. Ani pod verzí systému XP však hráči zkrátka nepřijdou, viz zahraniční srovnání obou verzí na stránkách http://webpages.charter.net/bliss/ (po najetí na obrázek se ten původní překreslí na verzi pořízenou pod DirectX 10). Rozdíl je zejména v nasvětlení celé scény a ostřejších texturách, přičemž právě prvně jmenovaný prvek dává ožít paprskům volumetrického světla razícího si cestu skrze listoví palem a dělá z podívané skutečnosu lahůdku. Ano rozdíl mezi verzemi zde je, nicméně jak je zřejmé z doprovodné tabulky u tohoto článku, některé efekty jsou majitelům DirectX 9 uměle odepřeny a jdou po machinaci s konfiguračními soubory zapnout.

Na co se těšíme
  • Výrazný příběh, výprava
  • Herní volnost s desítkami možností postupu
  • Nanooblek, zbraně a jejich přizpůsobivost
  • Monumentální hudba
  • Zdokonalená Far Cry každým coulem
Čeho se bojíme
  • Hardwarová náročnost
  • Grafika v nízkých nastaveních

Důležité je, že pokud chce hráč provozovat Crysis s účelem, aby sledoval pokrokovou grafiku a fyziku, při které střelba z kulometu čechrá listí a kácí stromy, musí si přichystat pořádně silný hardware. Na nízká nastavení je džungle sice příjemně plynulá, nicméně kostkovaností dělá reklamu stavebnici Lego a i chování objektů je o několik úrovní níže. Vždy stejná naštěstí zůstává dramatická hudba profesionálního skladatele Inona Zura,jež se rozeznívá ve správných chvílích a svou rázností podtrhuje výpravnost Crysis.

Jak se těšíme: 95 %

Diskuze (6) Další článek: Galerie: Beowulf

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,