První dojmy: Deus Ex Invisible War – božské RPG je zpátky

Deus Ex, legenda počítačového cyberpunku, si získal zástupy příznivců na celém světě. Mezi těmito fanoušky se již od začátku podzimu šíří neklid, protože všechny zprávy jasně nasvědčují brzkému vydání očekávaného pokračování. Nedávno vyšlé demo obsadilo okamžitě vrchní příčky vytíženosti na většině download serverů. Podívejme se tedy předvánočnímu dárečku zblízka na zoubek.

Co pocítíte ihned po spuštění dema, to je především hutná atmosféra prostředí. Skoro to vypadá, jakoby Ion Storm chtěli založit nový kult, jehož členové se bojí vycházet na ostré denní světlo a plíží se tmavými stíny u špinavých stěn.

  

Na výzvědách v baru * Strážce s pádnými argumenty do debaty * Spider boti, účinná zbraň

Dominantním prvkem grafiky je nepřehlédnutelná hra světla a stínu. Stínování je doslova živé, takže houpající lampa u stropu nebo provizorní ohniště v rezavém barelu hrají drobná představení barev pro hladové oči nenasytného hráče. Podobně se předvádí barevně bohaté neonové nápisy a reklamy propagující jeden z mnoha produktů masové výroby. Zářivé body v černém světě špíny a nepochopitelného strádání perfektně podporují pocit z temné budoucnosti světa Deus Ex, která nás doufejme nečeká.

Mise

V demu jste postaveni před jeden úkol, ale i na tomto jediném kousku skládanky se dá vycítit, v jakém duchu se bude Invisible War ubírat. Samotný Deus Ex se proslavil vysokou dávkou svobody v rozhodování nad řešením problémů; pokračování tedy nemá důvod skvělý nápad reformovat. Dokonce jej Ion Storm prohlubují a po internetu se šíří slogan ve smyslu:

„V Deus Ex Invisible War se nabízí i řešení, o kterých neví ani sami tvůrci!“

Věta zní vskutku zajímavě, doufejme jen, že v plné hře nebude následovat nekonečný had patchů.

  

Nový inventář v detailu * Stínování je nepochopitelné * Kyselina bolí; před smrtí křičel

V demu potřebujete získat zpět loď od místního pašeráckého bose, který ji zabavil původnímu majiteli jako zástavu za dluhy. Řešení jsem objevil hned několik: pasujte se do role těžké kavalerie a vyřiďte bose i s jeho ochrankou pěkně po řeznicku. O něco rafinovanější je zlikvidovat jednoho strážného a přeprogramovat automatický kulomet na „friendly,“ takže strážci, běžící svému šéfovi na pomoc, dostanou pořádnou dávku olova. Třetí možnost se dá zařadit do kategorie stealth. S bosem pašeráků se dohodnete na zaplacení pilotových dluhů, avšak dlužnou  částku pochopitelně nemáte. Začíná honba za penězi. Něco se mi podařilo nakrást a taky jsem hacknul bankomat. Získal jsem necelou polovinu dluhu a rozhlížel se, kde své kredity rozmnožit. Dal jsem se tedy na sázení.

  

Bezpečnostní kamery je třeba se zbavit * Trochu to opeču a prodám do Mekáče * Plameny očistí tvou duši od hříchu...

V suterénu místního baru je malá aréna, kde za peníze bojují malé, jedovaté ještěrky a je možné na favorita vsadit nemalou částku peněž. Sázením i drobnými podvody se dá dohrabat ke kýžené sumě pro bose a konečně vykoupit pilotův dluh. Promyšlenost mise se projevuje ve skrytých informacích. Jeden z lidí u baru vám prozradí, kde sehnat pilota, barman vám dá třeba typ na favorita v zápase ještěrek. Pokud se podaří, čemuž pevně věřím, udržet laťku podobně vysoko u všech misí plné verze hry, dočkáme se opět titulu, který stojí za opakované dohrání už jenom proto, abychom odhalili všechny finty, které jsou ve hře ukryty. Podotýkám, že mě vydrželo poměrně krátké demo při zkoušení různých variant asi na hodinu hodně dobré zábavy!

Nová tvář

Invisible War je poznamenán řadou změn oproti svému předchůdci. Inventář už není koncipován jako prostor, do kterého ukládáte předměty v závislosti na velikosti. Nyní je opasek soubor šesti slotů a nezáleží na tom, zda do jednoho slotu ukládáte brokovnici nebo pistoli. Některé předměty jako granáty, spider bomby nebo paklíče se dají uložit ve větším počtu do jednoho slotu. Další změnou je absence zkušeností a systému dovedností, který automaticky umožňuje používat všechny dostupné zbraně.

  

Starý známý z Deus Ex 1 * Brokovnice v akci * Efekty vás nenechají nadechnout

Diverzita hraných postav se přesunula do biomodů, které se dělí na pasivní a aktivní. V demu jsou přístupné čtyři biomody: recyklace zabitých nepřátel (sci-fi vampyrismus :-)), lampa, hackovací rozhraní (vhodné na bankomaty, bezpečnostní systémy,...) a rentgenový filtr, sloužící k odhalení protivníků za zdí.

Již brzy na pultech!

Oficiální datum vydání v USA je prosinec tohoto roku. Všechno zatím vypadá pro fanoušky a hráče tak, že hned ze začátku nového roku bychom mohli mít nový Deus Ex na stole i v Evropě a hrát jako o život. Čeká nás podle prvních dojmů hodně. Mluví se o nelineárním příběhu, který nabízí svobodu při volbě „zaměstnavatelů,“ přesvědčivou zápletku a dějové zvraty. Technické zpracování Invisible War je impozantní, přesto chodí demo perfektně i na průměrném PC.

  

Že ho nepálí záda... * Záhadný následník Řádu * Ještěrčí souboje

Na obrázcích okolo na vlastní oči uvidíte, jak skvěle vypadá v akci třeba plamenomet. Co už na obrázcích těžko zachytíte, je možnost manipulovat s většinou předmětů ve hře, přestavovat stoly, židle a podobné předměty. Z pohledu třetí osoby by mohlo být zajímavé pozorovat tajného agenta, který se hrabe v kontejneru, hledá něco užitečného a vyhazuje papírové krabice na všechny strany...

Diskuze (16) Další článek: Budeme PS3 ovládat očima?

Témata článku: , , , , , , , , ,