První dojmy: Doom 3 – návrat zlé hry

V brokovnici zbývají poslední čtyři náboje. Chodba je sporadicky osvětlována záblesky rozbité zářivky. Zahýbáte za roh a ze tmy s hnusným řevem vyskočí démon – první výstřel jde do zdi, myš letí na zeď a vy padáte ze židle. Pamatujete? Po deseti letech se Doom vrací a jeho jediným cílem je vzbudit v hráčích stejné pocity a závislost jako tenkrát. Daří se mu to? Čtěte naše první dojmy z hraní.

koupit (1439 Kč)
DOOM 3 za jedinečných 1439 Kč pořídíte jen v internetovém obchodě Doupě na Vltavě. A jen tam získáte ke hře ZDARMA předplatné Doupě DVD. Více informací na adrese vltava.doupe.cz.

Výrobce: ID Soft
Distributor v ČR: Cenega(
www.cenega.cz), tel. 257 189 511-14
Internetové stránky hry:
www.doom3.com
Cena: 1.799,- Kč
Minimální požadavky: Procesor 1,5 GHz, 384 MB RAM, 2,6 GB na HDD, 64 MB grafická karta

„Cvak BOOM, to je DOOM!“

Lidová tvořivost

-mbr-: Tak jsem si objednal dooma3, abych aspoň nějak naplnil chtíč po hře… možná to ještě nevíš, ale prozradím ti jednu tajnou věc: ta hra bude asi úplnej HU HU HU HU HU KOOOOOOOOOOOT!

Raptor: Sakra, to mě nenapadlo..

-mbr-: Právě jsem ti to prozradil, abys pak nedostal z toho moc velkej záchvat..

Raptor: Díky..

-mbr-: ..ale tomu se stejne nevyhneš... Mimochodem tu hru sem si objednal u konkurence, chachaaaaa!

Raptor: Ty jsi ZLO!

-mbr-: Nene, to ze mě udělala TA hra! ..je to zlá hra..

Raptor: Ano, to je… smrt…utrpení… bolest… a tak…

-mbr-: A sakra, co sem si to objednal? Pomoc! ..ale něco na tom bude co jsi říkal… možná trošku zla v té hře je:

Raptor: Jo, to je jak u mýho zubaře..

Autentický rozhovor dvou hardcore hráčů, demonstrující duševní stav fanoušků, čekajících na další pokračování série Doom celých deset let

Doom je živoucí legenda. Snad o žádné počítačové hře se nikdy tolik nemluvilo, snad žádná jiná neudělala tolik pro přitáhnutí nových lidí k počítačovým hrám a jejich zpopularizování, žádný jiný titul se nikdy nedočkal tolika konverzí a zcela určitě jsem nic jiného ve svém životě nehrál tolik (sta)tisíců hodin (prakticky 4 roky nepřetržitě).

  

Jedna z překavipých puzzloidních pasáží s jeřábem * Úplná tma nikdy nebyla ve hře tak děsivá! * Exteriéry jsou omezené skalami a ubýváním kyslíku

Neříkám, že musíte mít Doom rádi, ale zcela určitě jej znáte a pokud jste jen trochu objektivní, musíte mít k jeho jménu respekt. Svého času jej „zkoušeli“ opravdu všichni – od studentů na kolejích přes bankovní úředníky po ředitele firem nebo školní profesory. Každý chtěl vidět a vyzkoušet ten pocit „virtuální reality“ a údajně nekonečně děsivé atmosféry, na kterou se nezapomíná (mimořádně děsivé to bylo v nejmenším možném okně na „třiosmšestkách“ bez zvukové karty – tenkrát nejrozšířenější počítače:-)).

Histo(e)rie se opakuje

Nový Doom není pokračováním staré série, nýbrž jejím remake – vzkříšením do moderní podoby. A je až s podivem, do jaké míry se mu daří podle toho působit: opět se o něm všude mluví, znovu jej každý chce vyzkoušet, jako tenkrát zdaleka ne každý si může dovolit jej na svém počítači spustit v plné kvalitě... a vrátila se hrůza, tvořená novým pojetím realistického virtuálního světa i zvrácenými nápady tvůrců, kteří neukazují ve hře nic menšího, než otevřené brány pekelné.

  

Efektně zpracovaná výměna zásobníku v Plasma Gun * Užijete si průlezy, milované z AvP série * Lost Soul démon to právě schytal přímo do tvářičky

Jako remake vypráví Doom 3 znovu stejný příběh, nicméně s drobnými obměnami a hlavně, jak si doba žádá, mnohem pečlivěji a podrobněji. Jakožto jeden z členů vojenské posádky zajišťující bezpečnost se dostáváte na planetu Mars. Místní základny gigantické společnosti UAC (během úvodního intra je tato společnost nápadně podobně prezentována jako korporace Umbrella ze série Resident Evil, což je pěkná narážka:-)) zkoumají všemožné aspekty vesmírného prostoru a kromě experimentů s úpravou atmosféry Marsu se zde pracuje na využití prostorových bran.

  

Nepřátelé se po smrti efektně rozpadnou * Hnusní a rychlí pavouci * Jedna z krátkých příběhových animací... ano, ten člověk nese Big Fucking Gun model 9000

Jak už to tak bývá, hrátky s vesmírnými silami skončí katastrofou a brány se otevřou do zcela nechtěného místa: do Pekla. Základna je zamořena démony a mrtví vstávají, aby sloužili temné síle, která se začíná drát do našeho světa. V brutálním krveprolití jste rychle ponechání osamoceni v temnotách a věřte mi, přežít následujících 24 hodin nebude žádná procházka růžovou zahradou.

Prezentace

Od hry s takovým jménem, jako má Doom 3, má člověk tendenci očekávat zázraky, prostě něco, co nikde neviděl. Proto je úvod do hry poněkud rozpačitý: po obligátním a nenápaditém menu (jen si vzpomeňte třeba na stylové 3D menu z české hry Mafia:-)) následuje vcelku skromné intro, během kterého se na temné obrazovce píše zápletka hry a následně vidíme (navíc částečně jen symbolicky na radaru) přílet raketoplánu s naším hrdinou na základnu na Marsu (spolu s ním přicestuje ještě dvojice vysoce postavených lidí se společnosti UAC, aby zde prověřila práci hlavního vedoucího výzkumu).

  

Granáty si zvyknete používat často jako rychlé a elegantní řešení - jako v Halo * Samopal také připomíná Halo * Pistolka je pěkná, ale svým slabým účinkem spíš pro masochisty

Ani v titulní obrazovce, ani nikde jinde nenabídne Doom 3 zajímavou hudbu. Je to velká škoda, protože nápadité a nezapomenutelné melodie z Dooma 1 a 2 se remixují dodnes a hráči je milují. Ve třetím díle ale úvodní obrazovku naplňuje tuctový rock a v samotné hře se dočkáme jen tzv. ambient music, tedy velmi slabě načrtnuté hudby pro podchycení atmosféry, kterou lze spíše popsat jako různé hučení a jiné zvukové efekty, než jako hudbu s melodií. Ano, uznávám, že to napomáhá očividnému cílu tvůrců o co nejrealističtější atmosféru, ale stylová hudba mi v Doomu prostě chybí – ve starých dílech jsem ji miloval: a navíc onu hudbu na pozadí lze také vytvořit mnohem lépe, jak dokládá konverze původního Dooma na PlayStation, kde má hra snad nejlepší ambientní hudbu, jakou jsem kdy slyšel.

  

Peklo a armáda démonů? Jste chlap, ne? Nandejte jim to pěstí! * K čemu by se tak asi mohla hodit motorová pila na Marsu...?? * Peklo postupně zaplavuje základnu

Příběh je dále ve hře prezentován kraťoučkými cutscénami v engine hry, událostmi okolo vás přímo během hraní (metoda známá z Half-Life) a především skrz vaše PDA. Drobný osobní počítač vám umožní přístup k údajům zaměstnanců základny, jejich emailům i záznamům v denících, různým videonahrávkám (prezentace jednotlivých částí základny, vybavení, zbraní apod.). Je to právě skrz tyto emaily a záznamy, kde se dozvíte drtivou většinu informací o příběhu, postavách nebo prostředí. Číst a procházet si záznamy na PDA tak znamená zvednout dobu hraní Dooma 3 minimálně na dvoj až trojnásobek a samozřejmě to také výrazně ovlivní atmosféru hry (nemluvě o tom, že tyto záznamy vždy obsahují kód k nějaké té bezpečnostní skříňce s municí a výzbrojí, které pokud nebudete otvírat, čekají vás zřejmě největší problémy s nedostatkem munice, jaké jste kdy ve hře zažili). Ale když se tak bavíme o prezentaci, jistě už chcete slyšet, jak dopadla ta slibovaná grafická revoluce.

Grafická (r)evoluce

Doom 3 je krvavě náročný na hardware. Zatímco minimum tvoří procesor 1,5 GHz, 384 MB RAM, 2,6 GB na HDD a 64 MB grafická karta, je potřeba si říci, že na takové konfiguraci je Doom 3 naprosto jiná hra, než na výkonnějším stroji. Je to stejný rozdíl, jako mezi Doomem 3 hraným za světla s kamarádem za zády a Doomem 3 hraným za tmy, s prostorovým zvukem a zcela o samotě. Na slabších strojích zkrátka rozběhnete průměrnou akční hru, na silnějších strojích rozběhnete bezprecedentní grafické orgie, nad kterými zůstává rozum stát a oči nestíhají.

  

Hmm, někdo hacknul místní počítače... a podepisuje se pentagramy * Na co je na Marsu sud s hořlavinou? * Další cutscéna a náš hrdina (vpravo)

Na mojí sestavě (AMD 2,5 GHz, 512 MB RAM a GeForce FX 5700) hra běžela se slušnou plynulostí v mírně nadprůměrné kvalitě (druhé ze čtyř předdefinovaných nastavení grafiky v menu) a jak můžete posoudit z obrázků, vypadala proklatě dobře. Nezbývá než se těšit na upgrade a závidět těm, kdo si Doom 3 užívají v nejvyšší možné kvalitě díky čerstvě zakoupenému high-end PC již nyní (dobrou šanci mají také majitelé Xboxu, na televizní obrazovce bude podle obrázků a trailerů Doom 3 vypadat také fantasticky).

Jak už asi tušíte z obrázků i videí, největším esem grafiky Dooma 3 jsou stíny a obecně práce se světlem (hodilo by se spíš říct tmou). Prakticky celá hra se odehrává ve tmě a ne nadarmo je základním předmětem (zbraní) svítilna (můžete jí mlátit nepřátele po hlavě, ale vyplatí se spíš pro souboje přepnout na něco účinnějšího). Jedním dechem dodávám, že svítilna v Doomu 3 je zatím nejlepším vyobrazením „efektu svítilny“ v počítačových hrách a sama o sobě zvedá realistickou atmosféru hry i její děsivost na příčku nejvyšší. Samozřejmě vás čekají území, kde nebude blikat stroboskopové světlo (efekt vykradený z filmu Vetřelec) ani rudé poplachové sirény (Vetřelec 2): dostanete se na mnohá území, ponořená do naprosté tmy. Pak zkuste něco špitnout o nedostatečně děsivé atmosféře, obzvlášť, když hra geniálně pracuje se zvukovými efekty a kromě rozličných kovových pazvuků z útrob základny se kolem vás rozléhá nářek dětí (efekt poprvé použitý v Doomu pro PlayStation) nebo ďábelský smích démonů.

  

Peklo dále zaplavuje základnu aneb vrcholné grafické efekty s žijícími stěnami * Procházka do hor člověku pročistí hlavu * Pán je zřejmě dřevorubec a fanda Přemka Podlahy

Dalším pomocníkem v budování atmosféry je úžasně detailní prostředí. Zatímco ve Far Cry jsme obdivovali (a stále obdivujeme) rozlehlou a nádhernou přírodu, Doom 3 (tvořený prakticky 100% interiéry) nabízí až fanaticky detailně zpracované prostředí industriální základny budoucnosti, takže na každém kroku míjíte nějaké – často opravdu obří a impozantní – stroje, vykonávající za výrazného zvukového doprovodu nějakou činnost. Realistickému pocitu z industriálního prostředí hry ještě napomáhá fakt, že u většiny strojů se nějakým způsobem můžete dočíst nebo dozvědět, nač přesně slouží. Stroje jsou přitom originálně designované a do posledního šroubečku detailně zpracované. Je až symbolické, jaký protipól z estetického hlediska tvoří Doom 3 se svými továrními halami vůči Far Cry s jeho panenskou přírodou.

Posledním bodem ve výčtu grafických zázraků jsou postavy. Animace postav lidí je dle mého názoru srovnatelná s Far Cry (= žádná revoluce, ale prostě současná špička), nicméně když dojde na pohyby a detailnost zpracování démonů, proti kterým budete bojovat většinu hry, pak mi dochází slova. Jak už víte z obrázků, tvůrci přepracovali milovaná monstra z prvních Doomů do realističtější podoby (takže třeba létající lebky mají v temeni zaraženy trysky) a posílají tak na vás armádu biomechanických zvráceností, které jsou navíc mnohem rychlejší, drsnější a agresivnější, než tomu bylo v předchozích dílech.

Srdce hry: hratelnost

Zatímco grafika dostala po zásluze největší prostor v rámci článku (aby byl správný poměr ingrediencí Dooma 3 zachován, bude potřeba vydat k tomuto článku ještě dalších šest dílů, popisujících jen a pouze DOKONALOU atmosféru hry, o tolik dospělejší, vážnější a děsivější než cokoliv předtím, že to vlastně ani popsat nejde... ), k hratelnosti lze zmínit prosté „je to do značné míry to, co býval starý Doom“. Ano, chytrý a logický design úrovní, nápadité rozestavení nepřátel, výbušných barelů a rozličných power-upů (motorovou pilu najdete v malé čtvercové místnosti, která se vzápětí naplní nejslabšími lidskými protivníky, abyste měli na čem její ostří vyzkoušet apod.) – to všechno známe ze starých Doomů.

Ačkoliv se mnozí z nás báli, že díky náročné grafice bude ve hře mnohem méně nepřátel zaráz (a to se do značné míry vyplnilo), budete střílet prakticky nepřetržitě, protože téměř každá místnost nějakého protivníka skrývá a díky jejich rychlosti i síle se s každým z nich budete rvát o kousek víc, než s jejich předchůdci z Dooma 1 a 2. Trochu zamrzí, že se zřejmě nedočkáme pamětihodných scén z původní hry, kdy člověk masakroval zástupy desítek nepřátel na jednom velkém prostranství. K protivníkům ještě dodám, že jejich silnou stránkou je zmíněná síla a rychlost (často také pečlivě naplánované odhalení se – vyskakují překvapivě z mezery mezi schody, skrz dveře apod.), z hlediska umělé inteligence mi nepřátelé přišli o něco jednodušší, než například ve Far Cry (démoni se obecně řítí rovnou na vás a mrtví lidé se sice kryjí, nicméně také postupují dost přímočaře).

 

Právě jsem sebral "berserka" a můžu trhat nepřátele holým rukama... * ...asi takhle:-)

Návrat hlásí všechny původní zbraně (od motorové pily nebo pěstí přes brokovnici až po plasma gun nebo BFG 9000) a jejich pečlivě vyvážená účinnost. Přidáno je pár nových, v čele se standardním samopalem (tuhle zbraň kromě americké armády zpopularizovalo hlavně Halo) a originální Soul Cube.

První dojmy

Za nějakých pět hodin hraní jsem se dostal do zhruba desáté úrovně hry a nemám důvod nevěřit první recenzi, která slibovala okolo 20 hodin hraní (na internetových fórech si délku hry pochvaluje většina fanoušků).

Světlé stránky hry
  • Děsivá, dospělá, dech beroucí atmosféra
  • Realistický design, překonávající dosavadní hry
  • Absolutní grafická špička
  • Návyková hratelnost
  • Dobrá nabídka zajímavých zbraní
  • Mnoho druhů nepřátel
  • Moře příběhových detailů v emailech a záznamech
  • Detailní prostředí plné složitých strojů
  • Perfektní hororové okamžiky a efekty, děsivé podání zla a pekla
Temné stránky hry
  • Prakticky nulový soundtrack
  • Víceméně chybí prezentace příběhu
  • Vysoké hardwarové požadavky
  • Pro někoho může být i nejnižší obtížnost tvrdá

Učinil jsem drastickou zkušenost ohledně diametrálního rozdílu v hraní Dooma 3 za světla a s někým proti hraní o samotě potmě (jak jsem se snažil naznačit, nepopsatelná atmosféra je na první i poslední pohled nejsilnější stránkou hry a vyčnívá o tolik výše než veškerá konkurence, že pro to prostě chybí slova). Uvědomil jsem si, že přesně jak bylo řečeno v recenzích na Doupěti, jediná dvojice počítačových her snese srovnání s dospělým designem (vše od barev po tvary nestvůr nebo kostýmy postav) Dooma 3 a to Resident Evil 0 a Remake pro GameCube. Naťukl jsem s několika zasvěcenými fanoušky multiplayer a dočkal jsem se od nich názoru, že tohle pohřbí Quake 1 vs1 a 2 vs 2. A hlavně: nabyl jsem silného pocitu, že nejen díky svému dobrému (ehm... nejlepšímu v branži:-)) jménu se zřejmě bude Doom 3 prodávat jako žádná jiná hra tento rok. Doufám, že se o ní bude i stejně horlivě mluvit, jako o předchozích dílech – rozhodně si to zaslouží!

Předběžné hodnocení

Vážení čtenáři, předběžné hodnocení nabízíme výjimečně vzhledem k mimořádnému zájmu o daný titul a abychom přidali podnět pro diskuzi. Jde pouze o prvotní odhad, který se může výrazně lišit od hodnocení, založeném na opakovaném dohrání celé hry.

Grafika: 10/10
Hratelnost: 9/10
Zvuky: 10/10
Hudba: 4/10
Atmosféra: 666/10

Doom 3 vás během prvních hodin hraní vtáhne do svého vesmíru a zatímco se budete snažit „normálně hrát“, zlo tryskající z otevřených bran pekelných zaplaví vaši duši, takže po chvíli zjistíte, že se z vás stává buď roztrhaná a vyděšená troska jako z obyvatel základny UAC na Marsu, nebo řvoucí a chechtající se démon.

Celkové hodnocení: 9,4/10

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | FPS, akční horor
Výrobce: id Software | Webové stránky hry
Začátek prodeje: podzim 2012 (X360, PS3)
  • Atmosféra hustější než krev
  • Nepřekonaná grafika
  • Špičkové ozvučení
  • Přímočará akce
  • Artefakt
  • Multiplayer pro 8 hráčů, CTF
  • Dvouhlavňová brokovnice
  • Relativní věrnost satanské bibli
  • Betrugerova poslední svačina
  • Krátkost
  • Grabber
  • Průhledné skriptování nepřátel
  • Přímočará akce
  • Neoriginální prostředí
Diskuze (150) Další článek: 100 obrázků z DOOMa 3

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,