Do rukou se nám dostala finální verze pokračování strategie, která v roce 2001 změnila dějiny. Na jedné straně v ní stáli lovci mamutů a středověcí rytíři, na straně druhé obrněná divize tanků doprovázená skupinkou futuristických strojů. Empire Earth se pokusila zpracovat celou historii lidského pokolení. V mnohém se jí to podařilo. Jak ale ukazuje notně vylepšené pokračování, i v žánru RTS je stále co vymýšlet a vylepšovat.
Kouzlo se opakuje a stejně jako první díl, i pokračování strategie Empire Earth vám v prvních hodinách nedopřeje spánku. Tisíce let lidské historie, každá doba dostatečně specifická na to, aby zamotala hlavu i znalcům historie - a právě důraz na lidské dějiny, kdy se jen špatně hledají chyby nebo slabá místa. Po prvních hodinách hraní však nezbývá než potvrdit, že hře zůstává šmouha, kvůli které první díl mnoho hráčů zatratilo. Tam, kde tkví síla EE2 (a mluvím o rozličnosti lidských epoch), nalézáme i její slabinu - rozevlátost, nepřehlednost a drobnou nedotaženost v místech, kde číhá silná konkurence.
Možná to po prvním odstavci vypadá, že Empire Earth 2 je zábava na několik prostých hodin, kdy vás čeká nadšené odhalování celé lidské historie, postupné vystřízlivění a situace, kdy se z potencionální přednosti stává spíše vada. Naštěstí záleží jen na vaší nátuře a přístupu ke strategickým hrám. Byl vám přístup původní Empire Earth sympatický a zaujal vás? Bude se vám líbit i pokračování. Stáli jste na druhé straně pomyslné barikády? Nic se nezmění.

Spojenci útočí a Německo se třese * Vyženeme Barbary z povrchu zemského * Němečtí rytíři v celé své kráse
Empire Earth 2 je nicméně od základu poctivý kus práce, ze kterého sálá nejen lidská historie, ale především odhodlání přinést funkční a zajímavé inovace. Tvůrci vyrazili do boje se zbraněmi, kterými jakýkoliv pocit stereotypu na desítky hodin zahání. Druhý díl se tak neomezuje jen na historicky podložené kampaně, ale přidává drobnosti, které z EE2 dělají největší událost žánru za posledních několik měsíců. Prvním vítaným zpestřením je přítomnost scénářů, u nichž je historické pozadí bodíkem k dobru. Věřím, že takové vylodění v Normandii má své kouzlo nejen pro dějepisu znalé.
Přesuňme se ale na bojiště, respektive pláně, louky a lesy herních map. Systém sběru surovin a jejich využití zůstal zachován (jistě to už z mnoha preview víte), a tak bohužel můžeme zapomenout na rychlé výpady okamžitě po zahájení hry. Sám jsem zvědavý, jak se pomalé tempo hry projeví na multiplayeru, kde stále zůstává vzorem legendární Starcraft. Kampaň pro jednoho hráče nicméně žádnou nemocí netrpí. Doposud jsem se vydal po stopách historie německého národa a jeho sjednocení. Úkoly jsou pestré a neopakují se - v prvních misích stačíte konvertovat barbarské národy tak, aby se podřídily vůli boží, sjednotíte po léta rozdělené Německo, vyženete Polsko zpět za jeho hranice a na závěr se postavíte mocné (a nemocné) Svaté říši římské. Navíc se neocitáte pouze v roli dobyvatele, ale také obránce svých hradů a panství.
Malá slabina hry se objevuje právě v místě, kde hlavní roli obstarává boj. Odehrává-li se hned na několika místech současně, stává se hra v některých chvílích chaotickou a místo zábavy vás čeká trpké scrollování z místa na místo. Podobná situace se projevuje také u managementu a abyste obstarali všem základnám skutečně odpovídající servis, museli byste se rozčtvrtit. Nepřehlednost se bohužel hře nevyhnula a sám jsem zvědavý, jak si s ní tvůrci poradili v dalších misích, které skýtají nejen počtem jednotek velkolepější bitvy. Na obranu EE2 je ale potřeba podotknout, že vše je o zvyku a zmíněná vada na kráse (skutečně jediná, kterou jsem prozatím objevil!) mizí pod nánosem make-upu (tedy inovací).

Zima vám znepříjemní i výhled * Bráním svůj hrad * Scénáře, kterými změníte historii
Vody válečného běsnění ale ještě neopustíme. Empire Earth 2 slibovala velkolepé bitevní vřavy, kterým budou vévodit prototypy hrdinů. Ti samozřejmě nechybí, nehrají však natolik stěžejní roli (ani se nepyšní takovou výdrží), jako jejich kolegové například z Warcraftu 3 - a je to jen a jen dobře. Počty jednotek na bitevních pláních přitom nabírají skutečně gigantických rozměrů a nesčetněkrát se potkají armády složené ze stovek jednotek. Počítejte s tím, že dají zabrat nejen obraně vašeho města, ale také hardwarové konfiguraci počítače.
Nahoře jsem sliboval inovace, kterými Empire Earth 2 kráčí před veškerou konkurencí. Vychytralou a příjemnou novinkou jsou koruny, které získáte za dominanci v určité oblasti. Řeč je přitom o koruně vojenské, hospodářské nebo imperiální. Pokud vás hra některou odmění, můžete se těšit na časově omezený bonus pro některé jednotky nebo oblasti vašeho hospodářství. Za vše snad jeden příklad. Jste-li vojenským postrachem současného světa, můžete získat vylepšení pro svou pěchotu, dělostřelectvo, letectvo nebo další složky armády.
Přestože systém Korun nabádá k jistým otázkám (proč odměnit někoho, kdo už je nejlepší?), nejpříjemnější (a na první pohled nepotřebnou) inovací je počasí a změna ročních období. Není nic horšího, než když se uprostřed vašeho tažení přihlásí o slovo zima. Jednotky se začnou pomaleji pohybovat, po obrazovce se rozvine vánice a kdo by chtěl zabíjet nepřátele, často nevidí ani své vlastní jednotky. Děkujme alespoň za ostatní, příjemnější roční období, které vám neztrpčují život.

Náladu dovede znepříjemnit i déšť * Vylodění v Normandii z pohledu německých jednotek * Vojsko budoucnosti?
Mám za sebou první desítku hodin hraní Empire Earth 2 a jakkoliv se pochybnosti o rozevlátosti hry objevovaly na počátku, s každou další minutou mizí a vypařují se rychleji než kapky vody na žhavém slunci. Empire Earth 2 se pyšní orgastickou hratelností, která ani na moment nepřerůstá v pocit stereotypu a která vás dokáže překvapit situacemi, jež atmosféru dokonale podtrhují. Je toho mnoho, o čem jsem se nestačil zmínit (například systém PIP, kdy je součástí ovládacího panelu malé okno s obrazem vybraného místa mapy), ponechejme si však překvapení také do recenze. Jak to tak zatím vypadá, ponese se ve velmi pozitivním duchu.
Předběžné hodnocení: kolem 9/10