První dojmy: Entente - masakr z první světové

Taky vás to štve? V každé druhé hře s historickým pozadím někde pobíháte a zabíjíte Hitlerovy pohůnky nebo s četou elfů dobýváte hrady, případně střílíte z laserových zbraní na ufony. Zaběhlý stereotyp se naštěstí nebáli porušit tvůrci hry The Entente: World War I Battlefields, která vás zavede na dosud nepoznaná bojiště první světové války.
První dojmy: Entente - masakr z první světové

S hrami je to skoro jako s módou. Stejně jako desítky módních časopisů každý měsíc hlásají do světa, cože to právě "letí", a co si na sebe nemáte brát ani když jdete vynést koš s odpadky, mohli bychom sice v delších intervalech ale přeci, oznamovat světu, které hry jsou zrovna "in". Zatímco donedávna byla jasnou jedničkou na trhu druhá světová válka, poslední dobou se herní vývojáři snaží své tituly oživit zařazením do jiného historického údobí. Letos jsme tak mohli likvidovat kvanta příslušníků Vietcongu v rekonstrukcích marné války ve Vietnamu. A kdo ví? Třeba se hitem let následujících stane po vzoru Entente první světová válka.

Základní údaje

Celým názvem The Entente: World War I Battlefields je hra ruská, kterou má na svědomí mladičký tým vývojářů z Petrohradu. Do vydání hry sice ještě nějaký ten pátek chybí, ale my jsme přesto mohli díky alphaverzi proniknout do tajů hry a na vlastní kůži ozkoušet, co všechno jeden z prvních výletů do počátku minulého století přinese.

     

Tady je ještě klid * Tady je to už horší * Bitva v lesíku

V prvé řadě to je k mému velkému potěšení důraz kladený na historické události. Nevím jak vám, ale mě se mnohem lépe hraje, když vím, že to, co se zrovna děje na monitoru není mise XYZ, ale bitva u Ypres, a že se na bojišti nepohybují anonymní vojáčci (modří a červení), ale příslušníci nejvýznamnějších armád v dobových uniformách. Pokud vám dějepis ve škole příliš neučaroval, tak vám prozradím, že jsou to Britové, Francouzi, Rusové, Němci a samozřejmě také rakousko-uherská vojska.

Každou z těchto velmocí reprezentuje zvláštní kampaň, která vás provede nejvýznačnějšími milníky konfliktu, který se do historie zapsal jako nejkrutější střetnutí dosavadní. První světová válka kromě až do krajnosti využívané obranné taktiky vynikala nelidskými podmínkami v zákopech, používáním otravných látek a také prvním hromadnějším zapojením tanků, které se však svým dnešním modernějším bratříčkům příliš nepodobaly. Každopádně šlo také o střetnutí mnohdy až absurdní vojenské techniky, když se na jednom poli mohli střetnout kozáci s tanky nebo kdy se letadla sestřelovali střelbou ze vzduchovek. A právě všechny tyto aspekty se snažili ruští tvůrci vložit do hry. Jak historickou reálnost, tak autentičnost jednotek a rovněž dodržení většiny klíčových bitev. Takovou třešničkou na dortu je pak možnost svými úspěchy rovněž dění války ovlivnit a díky nelinearitě kampaní třeba změnit konečný výsledek války.

     

Tyto počty vojáků jsou naprosto normální * Feróvka - sto na sto * Historicky první bombardování nehodných Francouzů

Do boje!

Dost však bylo PR manažery vychvalovaných rysů hry. Přišli jste sem asi proto, abyste se dozvěděli, jak se Entente hraje ve skutečnosti. Odpověď na tuto otázku je jako skoro vždy nejednoznačná. Základní principy hry jsou podobné standardu real-time strategií - základna, těžba, výroba jednotek a pak HURÁÁÁ na nepřítele. Ovšem s jedním podstatným rozdílem - všechno se zde koná jaksi ve velkém. První moje mise v podstatě spočívala v tom, že jsem nevěřícným pohledem přejížděl celou, na normální poměry poněkud rozsáhlejší mapu, na které byly rozsety desítky a stovky jednotek. Po několika desítkách minut (a desítkách nepřátelských nájezdů) však na ploše nebyl nikdo, kdo by měl uniformu mnou vybrané armády.

Technická poznámka: Dlužno podotknout, že se jednalo o bitvu o pevnost Verdun, a že v návodu ke hře bylo důrazně upozorněno, že se jedná o misi pro pokročilé hráče - na to jsem však přišel až později...

     

Městský rozpočet nebude mít radost * Na lodě se také nezapomnělo * Bojuje se všude, ve městech i na venkově

Nicméně i ostatní mise se vyznačují vyšší koncentrací jednotek a mapami nadstandardních rozměrů. Samozřejmě nelze z alpha verze dělat nějaké předčasné závěry, ale když vám řeknu, že mise byly "omezeny" výrobou 65.000 jednotek, nebudu vůbec lhát. Pravda, nezkoušel jsem to, ale určitě bych autorům věřil. Ono není se ani čemu divit, pořád je to málo vzhledem k celkovým obětem jednotlivých "slavných" bitev - jen oběti střetu na Sommě jdou do miliónu. Přesto nakonec vzhledem k jisté neovladatelnosti bude plná verze obsahovat přísnější limity v podobě 10.000 vyrobených jednotek pro každou ze stran.

Obětí bude hodně

Zní to trošku šíleně, ale časem se to dá celkem zvládnout. Na mise bez ztráty kytičky sice můžete zapomenout, ale právě to je na Entente zajímavé a dá se říci autentické. Rozhodně však bude hra vyžadovat od programátorů velkou pozornost věnovanou AI. Už teď jsem objevil v průběhu hraní několik zajímavých zlepšení - například často opomíjený souběh více jednotek. Když označíte a pošlete do boje nějakou větší skupinu, vojáci nepůjdou proti nepříteli pěkně po pořádku ve frontě, podle toho, jak je která jednotka rychlá, ale inteligentně na sebe počkají a pohybují se kompaktně.

Na chvíli se vrátím ke vzpomínaným PR zprávám, když řeknu, že AI jednotek by měla být jednou z klíčových vlastností hry. Dokonce by měla jít tak daleko, že generálové na základě svých zkušeností budou schopni vést smysluplně okolní jednotky. To si po pravdě řečeno dost dobře nedovedu představit, ale třeba tomu tak v plné verzi opravdu bude.

     

Tady někdo byl * Spořádaný postup na nepřítele * Otravné látky jsou nejsmutnější kapitolou první světové

Dáme si do bytu ... něco od Vickersů

Zpátky do reality. Entente je hra ze staré strategické školy. Můžete se tak těšit na pěknou řádku budov nutných k zprovoznění válečné mašinérie. Už pět základních surovin dává tušit, že si s třemi chaloupkami pro misi nevystačíte. Spolu s dalšími specializovanými budovami (různými akademiemi, výzkumnými centry apod.) na cihly čeká bezmála třicet budov.

Jednotek je ve hře také spousta, takže o variabilitu armád nouze určitě nebude. Klasičtí vojáci, komanda, plamenometčíci, minomety, předpotopní tanky a artilerie. A co teprve až v potu tváře vybudujete první letadlo - to bude radosti. Zvláště když tento stroj vypadá natolik roztomile, že si jej skoro nedovedete představit jako smrtonosnou zbraň.

Když už jsme u roztomilosti, grafické stránce asi nikdo neupře jistou dávku zajímavosti. Všechny budovy jsou totiž doslova vymalované. Grafika se jinak drží standardu, tedy izometrického 2D nadhledu. Krajina je zpracovaná ve 3D, ale budovy a postavy mají o jeden rozměr míň. Z toho důvodu nejde s kamerou vyvádět psí kusy jak je poslední dobou čím dál víc populární, ale musíte se spokojit s jedním pevným pohledem (u kterého ostatně skončíte i u většiny 3D strategií).

     

Verdun znamenal obrat ve válce* Námořní blokáda přerostla v pořádnou bitku

Budeme bojovat?

Přiznám se, že mám pro historii slabost, zvláště pro tu "moderní". Proto se mi Entente docela zamlouvá. I když v mnohém se drží poněkud omšelých standardů žánru, pokud autorům vyjdou všechna přání, mohli bychom se zanedlouho dočkat nadprůměrné real-time strategie z neotřelého prostředí. Podle oficiálních stránek by to mělo být ve třetím čtvrtletí 2003, podrobnější informace hovoří o 26. září. Do té doby budete muset posečkat u svých Stalingradů, vyloděních v Normandii či bitev o Británii. Ale nezapomeňte! Verdun přijde již brzy!

 

The Entente: World War I Battlefields

Vývojář: Lesta Studio
Vydavatel: Buka Entertaiment (www.buka.com)
Distribuce v ČR: Cenega (www.cenega.cz)
Předpokládané datum vydání: 26.září 2003

Stáhněte si:

E3 Trailer: Gamer´s Hell (18 MB)
E3 Beta demo: Gamer´s Hell (365 MB)
Nejnovější demo: Gamer´s Hell (274 MB)

Diskuze (4) Další článek: Pětice screenshotů skvostné akce Far Cry

Témata článku: , , , , ,



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
S vývojem remaku Star Wars KOTOR Aspyru pomáhá studio Saber Interactive
Michal Maliarov
RemakeStar Wars: Knights of the Old Republic
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže americký salvový raketomet M270

Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže americký salvový raketomet M270

** Oživený výčet zbraní, které zaujmou technologickým řešením ** Neděláme si nárok na kompletní výčet** Informace často chybí, a tak se snažíme kličkovat mezi propagandou

Jakub Čížek
UkrajinaZbraněRuskoArmáda
Prodělaný covid? Jako když mozek zestárne o dvacet roků

Prodělaný covid? Jako když mozek zestárne o dvacet roků

** Zdoláním nákazy covid nekonč, následky mohou přetrvávat ještě řadu měsíců ** Práci mozku může choroba poznamená podobně, jako kdyby člověk zestárnul o dvacet let ** V IQ testech se to projeví poklesem o deset bodů

Jaroslav Petr
SARS-CoV-2COVID-19Mozek
Komunita si hraje s Unreal Enginem 5. Podívejte se na veverku s uzinou

Komunita si hraje s Unreal Enginem 5. Podívejte se na veverku s uzinou

Nový engine rozhodně nabízí mnoho zábavy.

Michal Maliarov
Unreal Engine 5Technologie
Munice ze zrušeného railgunu se postaví střelám s plochou dráhou letu

Munice ze zrušeného railgunu se postaví střelám s plochou dráhou letu

** Americké letectvo chce v nejbližší době postavit a otestovat prototyp nového samohybného děla ** To by mělo být schopné sestřelovat střely s plochou dráhou letu ** Při tom bude využívat munici určenou původně pro railgun

Stanislav Mihulka
VojenstvíUSA
Betonové baterie vyřeší energetické problémy, slibují autoři. První by mohla vyrůst v Česku

Betonové baterie vyřeší energetické problémy, slibují autoři. První by mohla vyrůst v Česku

** Umíme vyrobit elektřinu ze Slunce ** Potřebujeme ale obrovskou baterii, kam ji uložíme na noc ** Jednou z cest jsou betonové gravitační baterie

Jakub Čížek
EnergetikaObnovitelné zdroje