První dojmy: Fallout 3 - nukleární spad se vznesl nad E3

Uplynulo dvě stě let od doby, kdy zemský povrch polechtaly jaderné hlavice. V této bezútěšné době se otevírají masivní olověné dveře protiatomového krytu a z nich vychází malá postavička v modrém úboru. Na zádech brokovnici, na zápěstí PipBoy s naladěným rádiovým vysíláním vzdálené Enklávy. Přežije v nehostinném světě?
Kapitoly článku

Platforma: PC, PS3, Xbox 360,
Typ hry: Postapokalyptické RPG
Výrobce: Bethesda Softworks (
http://bethsoft.com/)
Distributor v ČR: Neznámý
Homepage:
http://fallout.bethsoft.com/
Předpokládané datum vydání: Podzim 2008

První dojmy ze čtvrteční prezentace společnosti Bethesda na losangeleské výstavě E3 již přinesla reportáž Honzy Morkese, která popadá dech v druhé kapitole dněšního článku. Co ale během nadšení a návalu adrenalinu uniklo jeho oku a v průběhu několika posledních dní prostoupilo informačními kanály jako záření gama lidskou pokožkou? Pojďme si přiblížit všechny známé aspekty pokračování legendy, jež nabírá na stále atraktivnějších obrysech.

Autoři se snaží každou lokaci zpracovat co nejkomplexněji. Již v původních dílech mohl hráč strávit dlouhé hodiny v lokacích jako Vault City nebo Den a stejně tomu bude zde. Úvodní kryt, ve kterém se hlavní hrdina narodí a během několika interaktivních herních hodin vyroste, nepředstavuje pouze startovací rampu o velikosti deset krát deset metrů, na kterou se po vyražení do světa ihned zapomene. Domovský Vault představí řadu příběhů, jako například ten o gangu Tunnel Snakes, který se zajímá o mladou dívku, se kterou hráč prožil své virtuální dětství. V tomto bodě se již rozehrává opera voleb nového Falloutu – varuje dívku, pomůže gangu nebo se otočí na patách a odejde z uzavřené kobky do světa?

Volnost v jednání má však moc hráče nakonec svázat, když si nedá pozor. Systém karmy neboli reputace v postnukleárním světě si pamatuje veškeré jeho akce a promítá jej do chování ostatních postav. Řada osad mezi své obyvatele zloducha, kterému se rýsuje na čele smrt, ani nepustí, natož aby se pak hráči povedl dobrý obchod či ukecání NPC k jakékoliv akci. Nebyl by to však Fallout, aby neodměnil i zlé hráče. Vždy půjde najít skupinu odpadlíků a vyděděnců společnosti, kteří mezi sebe vezmou i rozeného padoucha, pokud z toho něco budou mít. Často uváděný příklad představuje lokace Megaton, která představuje pomalu se rozkládající slumy s nevybuchlou atomovou bombou uprostřed. Netrvá dlouho a hráč se od jedné postavy dozví, že pokud by hlavice náhodou vybuchla, otevřou se v lokalitě nové možnosti výstavby zazobaných mrakodrapů. Co takhle zajít za šéfem stavební firmy a probrat s ním svou finanční budoucnost, porovnat ji se schopností opraváře (ti zde umí „opravovat“ i nukleární arzenál) a případně vymazat Megaton z mapy?

Samotné prostředí bude rozlohou menší než v Oblivionu, nicméně detailností jej o několik tříd překonává. Z roztahaného RPG Fallout 3 dění také rozdělení na menší zóny, jež se ale nyní budou nahrávat o poznání svižněji. Ačkoliv bude herní prostor omezen neviditelnou zdí (pokud ale do vydání nenaleznou tvůrci lepší způsob – proč nepoužít radiaci jako S.T.A.L.K.E.R.?), již na E3 předváděčce dokázal zaujmout ručním zpracováním lokací, takřka žádný kus světa se neopakoval. Neopakují se ani postavy – na ulicích spolu flirtuje omladina, nebo alespoň to, co po ní zásluhou dávky gama záření zbylo, technicky vyspělejší osady zdobí komunikativní roboti a vůbec celý svět skutečně žije. Pokus se hráč vydá mimo obydlený prostor, měl by se mít na pozoru. Z minulých dílů se vracejí náhodné přepady bandami pouštních nájezdníků, nicméně i hráč bude mít možnost oloupit kolem projíždějící karavanu. Další možností cestování se má stát civilizací opuštěné metro ve Washingtonu DC (půjde o obrovskou lokaci, jejíž projití pěšky zabere několik desítek minut), ovšem než bude hráč moci jeho chodbami bezpečně projít, musí jej vyčistit od supermutantů a další havěti.

Pokud komplexní svět tvoří první polovinu hry, tu druhou představují statistiky. Klasické kolekci síly a životů dominuje zejména obratnost přímo spojená s bojem dirigovaným taktovkou pseudotahového systému V.A.T.S. Ostřelování jen tak nazdařbůh povede nanejvýš do mělkého hrobu, proto bude možné každý souboj zapauzovat, rozdělit akce dokud postavě nedojdou přítomné pohybové body a vyzrát nad protivníkem taktikou. Předností zastavení času je možnost jednak přesně zamířit na jednotlivé části těla nepřítele, čímž jej můžeme například střelením do ruky zcela vyřadit z boje, ale rovněž šance na kritický zásah.

Znalcům předchozích dílu netřeba připomínat, co kritická trefa znamená – ustřelená torza, vybuchnuté hlavy a amputované končetiny se z paměti jen tak nesmažou. V takovém režimu navíc kamera působivě obletuje nepřítele, a tak si lze prohlédnou všechny finesy moderní grafiky včetně vynikající mimiky postav, jež by při zběsilé přestřelce v reálném čase zanikly. Každý typ zbraně s sebou nese jinou spotřebu pohybových bodů stejně jako druh útoku (střelba od boku, zamíření). Když body nakonec dojdou a provedou se všechny akce, je nutné bojovat méně efektivně v reálném čase a čekat, než se stupnice v závislosti na hbitosti znovu naplní.

Další rovinu košatých statistik představují perky v roli virtuálních povolání. Lze se například naučit opravovat zbraně a stroje. Rozhrkanou brokovnicí hráč nestrefí ani supermutanta, natožpak radioaktivního štíra nebo dvouhlavou brahmínu (ano, všichni zmínění se ve třetím dílu vrací). Zbraně bude nutné udržovat, jinak se zaseknou v tu nejnevhodnější chvíli, nicméně k opravě defektního kousku potřebujeme náhradní díly. Kde jinde než z jiné zbraně stejného druhu rozmontované perkem opraváře je sehnat?

Zajímavě vypadá možnost nabourávat se do různých bezpečnostních systémů prostřednictvím důmyslné minihry. Tam, kde Bioshock představuje tupé a repetitivní skládání hydraulických trubiček, Fallout 3 zapojuje mozek. U všech počítačových systémů je klíčem k úspěchu znalost hesla. Jak jej získat? Na obrazovce se vždy objeví sada slov, které se hráč postupně snaží dosazovat, přičemž počítač mu vždy prozradí, kolik písmen z nakliknutého slova souhlasí s heslem. Je proto nutné oprášit abecedu a roztočit mozkové závity, aby bylo heslo uhodnuto do vypršení časového limitu, a pak již nic nebrání v otevírání elektronických bran nebo hackování bezpečnostních robotů.

Společnosti Bethesda jde o vytvoření maximálně silného zážitku z přežívajících trosek světa, proto zcela zahodila multiplayer a nahrazuje jej všudypřítomnou nadsázkou. Jak si všiml novinář ze serveru GamersInfo.net, pokud se hráč v metru naboural do obvodů robota-revizora, ten se opodál stojících mutantů zeptal, zda mají jízdenky. Po chvíli ticha neudělil pokutu, ale zrůdy bez mrknutí tranzistoru zavraždil. Věřme, že po dohrání hry budeme na pokraji smrti i my.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,