První dojmy: Far Cry - exotický ráj akčních her!

Exotické prostředí malebných ostrůvků smíchané se slunečným počasím, vlahým oceánem, ale také litry krve a desítkami mrtvol. Tak nějak vypadá "akční ráj" v představách německého studia Crytek, jehož herní prvotina okouzlila svět. Far Cry není jen návykovou a skvěle vypadající hrou, která chytne a nepustí. Je živoucí nirvánou a rájem všech akčně-pozitivních hráčů!

Vesmír, budoucnost či alternativní realita. Herní prostředí, která známe v tisících variantách i zpracováních, podobách lákavých i odpudivých, coby součást desítek kvalitních i podprůměrných her. Nejsou tedy ničím prazvláštním, ba neobvyklým. Myslíte si, že všechny nápady pánů tvůrců již bylo vypotřebovány? Kdeže! Doslova do písmene živoucím rájem se v porovnání se svými kolegy stává exotické prostředí tichomořských ostrůvků, které bylo ještě donedávna neposkvrněno proudy krve. Až teprve německé studio Crytek je navždy zbavilo počestnosti, aby nám všem nabídlo výlet do země zaslíbené - na exotické ostrovy, jež obtékají oceány průzračné vody a jejichž flóra připomíná ráj, ale které se po vašem příjezdu promění v peklo na zemi.

   
Tak tohle je ráj na zemi... * Nepřátelé operují okolo ostrova na svých člunech * Náš hlavní hrdina samozřejmě umí i plavat

Grafický ráj

Nechoďme kolem horké kaše. Far Cry je jednou z mála her, pro níž nebyl základním stavebním kamenem propracovaný scénář a příběh překračující naše nejtajnější přání. Německé studio Crytek proslulo grafickou prezentací X-Isle, jejíž ceněný grafický engine stál v pozadí před dvěma roky ohlašovaného projektu Far Cry. Titulu, o kterém se dlouho nemluvilo, ale který si vaši pozornost právem zasloužil. Podepsala se nezkušenost tvůrčího týmu na hře negativně? Hned v prvním okamžiku stráveném po boku hry zjistíte, že podobně opovážlivé tvrzení je na hony vzdálené realitě. A přesto bude tím prvním (ovšem nikoliv jediným), co vás na Far Cry uchvátí, právě grafika.

Úchvatná, okouzlující, s drobnými šrámy na kráse. Taková je grafika, takový je dojem, který ve vás procházka po písečných plážích tichomořských ostrůvku zanechá. Far Cry je letos prvním grafickým skvostem na poli akčních her a důkazem, že nás čekají neobvykle chutné hody. Grafika září barvami a pozitivní náladou, animace postav či efekty (až na pár drobných výjimek) jsou na špičkové úrovni. A prostředí! Darmo povídat, to se prostě musí vidět. Opěvovat vizuální stránky hry však budou moci jen ti, kteří disponují dostatečně silným hardwarem. Sám za sebe přiznám, že Far Cry je první hrou, kvůli které jsem po dlouhé době ochoten investovat do upgrade svého plechového miláčka. Tak silný dojem ve mě německý výtvor zanechal.

   
Ani drsný výraz tě nezachrání od krchova! * Dal by si někdo kousek žraloka, mimochodem velmi uznávané pochoutky? * Nepřátelé si dobře všímají jakéhokoliv pohybu a v případě vašeho vylodění jsou na místě během několika okamžiků

Volnost versus linearita

"Pořád se mluví jen o vizuálním zpracování, grafika sem, grafika tam. To už pro nikoho není důležitá hratelnost?" Přiznám se, že vyřknout podobnou výtku na adresu akce Far Cry se rovná sebevraždě a zločinu nejhrubšího zrna. Grafika je tím, co vás osloví na první pohled, nikoliv však věcí, kterou si na německé akci vychutnáte nejvíce. Far Cry se řadí do bohaté škatulky first-person stříleček, kterou obohacuje nejen svým prostředím a taktickými prvky, ale také volností, kterou nabízí hráčům. Chcete-li, můžete vše řešit likvidací desítek nepřátel - na nejlehčí obtížnost se toto řešení zdá být tím nejsnazším, výstřely a hluk však logicky přivolají posily. A věřte mi - Far Cry není v žádném případě hrou, v níž by byl váš hrdina nezničitelným Supermanem se silou Terminátora.

Existuje mnoho způsobů, jak se nepřátelům vyhnout. Můžete plavat pod vodou, pomalu se plížit ve všudypřítomné flóře či dokonce využívat dopravních prostředků (člunů či džípů, o nich však později). Far Cry si zachovává pozůstatky lineárního přístupu (pro akční hry tolik typického) - ke splnění úkolu však přesto vede řada cest, jejichž objevení závisí především na vás samotných, vaší představivosti i schopnosti improvizovat. Něco podobného nám tvůrci slibovali již od samotného ohlášení projektu a jak se můžete sami přesvědčit z hratelné demoverze, dané slovo dodrželi. Snad nám plná verze v tomto ohledu nabídne ještě lepší a rozmanitější zážitek.

   
I na opuštěném ostrově může havarovat letadlo * Střelba do hlavy je nejúčinnější způsob, jak se zbavit nepřátel * Kdo je na hoře, ten má navrch!

Taktika na úkor řežby

Vybalancování lineárního postupu i volnosti však z Far Cry nečiní hru, která by se na první "ohmatání" výrazně lišila od své konkurence. Jako u každé správné FPS, i tady tvoří jádro veškerého dění boj - nekompromisní zabíjení a krvavá jatka správně okořeněná desítkami rozmanitých zbraní. Na adresu vašeho soupeření s nepřátelskými vojáky mohu podotknout jediné - vše funguje přesně tak, jak má. Jak jsem zmínil, hlavní hrdina Jack nepřežije přesně mířenou palbu více nepřátel naráz, se zvyšující se obtížností se vše dále násobí. Na řadu proto přicházejí i taktické prvky. Zabíjet každého nepřítele je možná "sranda", nikoliv však dobrý nápad, chcete-li další ostrov opustit živi a zdrávi. Pokud to tedy podmínky dovolí a zabíjení není nezbytností, na řadu přichází pomalé plížení a snaha vyhnout se problémům. Takový je skutečný boj a taková je i hra Far Cry.

K likvidaci nepřátel máte samozřejmě odpovídající zázemí, které tvoří nejen pomocník na druhé straně aparátu (v tomto případě vysílačky), ale především vaše vlastní výzbroj. Nečekejte žádné výstřelky, tvůrci se snažili být maximálně realističtí a výsledek tomu odpovídá. Klasické pistole, rychlé samopaly, raketomet i klasické granáty, využívat však můžete také těžkých a napevno zabudovaných kulometů, které byly vybudovány k obraně mnoha pevností či ostrovů. Nosit můžete pouze omezené množství zbraní (celkem čtyři kousky), pryč jsou tedy časy nadlidsky silných hlavních hrdinů. Akci Far Cry samozřejmě nechybí ani pohled "přes rameno", který lze využít pro přesnější střelbu. Efektní je roztřepání obrazu při zásahu hlavního hrdiny či výbuchu granátu ve vašem okolí, ten však navíc na chvíli otupí také váš další smysl – sluch. Tím bych výčet základních prvků ukončil, jak jste se mohli sami přesvědčit, ani v tomto ohledu výtvoru studia Crytek nic nechybí.

   
Trojice krásně seřazených mrtvol * Posily dorazí takřka vždy okamžitě vrtulníkem * Polorozbořená pevnost je pro nekalou činnost jako stvořená

Motorový člun, džíp i rogalo!

Nadstandardní výbavou jsou pak pojízdné prostředky. Pokusů o jejich zabudování do akčních her bylo nespočet, jen málokterý se však skutečně povedl. Přestože se nemá chválit dne před večerem, podle všeho se Cryteku tato sázka vyplatila. Již ve dříve zveřejněném traileru jste mohli mimo jiné spatřit netradiční rogalo (nemohu se dočkat okamžiku, kdy si jej sám vyzkouším), v čerstvě zveřejněné demoverzi jsou k dispozici dva pojízdné prostředky – klasická bugína a motorový člun. Bez rozdílu si v jejich případě tvůrci vyhráli s každým detailem a své výtvory náležitě ozbrojili. Chování člunu i džípu je bez výjimky realistické, bugína je navíc vybaven pohyblivým zavěšením kol a při jízdě tak věrně kopíruje povrch terénu. O významu veškerých vozítek netřeba pochybovat, pro přepravu na delší vzdálenost jsou ideální, k dobru pak musíme přičíst jejich palebné schopnosti. Jistě je pak oceníte také při hře více hráčů.

Každá hra obsahuje prvky, které její hratelnost kazí. U akce Far Cry se podobné výtky nehledají snadno, přesto mému hnidopišství neutekly zřejmé chyby v umělé inteligenci nepřátel. Jako celek jí hodnotím vysoko nad průměr - nepřátelé jsou pozorní, dokáži se chytře rozmístit a pokud jim to prostředí dovolí, zároveň také využít přečíslení. I oni se však čas od času potýkají s výpadkem mozkové činnosti (a to doslovně), obecně však jejich schopnost a rychlost reagovat na aktuální situaci závisí od zvolné obtížnosti - na tu nejlehčí tedy nečekejte realisticky se chovající vojáky. Far Cry se také pyšní mnohokráte použitou fičůrkou vybalancování AI na základě hráčových schopností - zda-li a jak funguje v praxi, to si prozatím nedovolím odhadnout.

   
Nepřátelé po vás budou mimo jiné také střílet rakety, vy jim můžete oplatit stejnou mincí * Skvostný efekt světla, které se po zásahu ze zbraně rozhoupá * Tady se kují pikle aneb interiér nepřátelské základny

Březen 2004 – měsíc zaslíbený akci Far Cry

Far Cry. Název, který se bude skloňovat dlouho po definitivním vydání této očekávané akční pecky – na to bych vsadil krk! Už hratelná demoverze totiž ukázala, že naděje vkládané do tvůrců hry nebyly jen projevem unáhleného úsudku, ale dobrým vkladem do budoucna. Akce Far Cry se nám v hratelné ukázce prezentovala coby hra oplývající úžasnou grafikou, návykovou hratelností, dokonalou atmosférou a prostředím exotického ostrůvku. Její vada na kráse? Snad jen přehnaná hardwarová náročnost. Těšme se tedy společně na měsíc březen, který by měl být (a bude) zaslíben jediné hře – exotickému zástupci světa akčních her, titulu Far Cry německého studia Crytek.

Download (demo, 465 MB): Doupě

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | FPS
Výrobce: Crytek | Webové stránky hry
  • Variabilita herních postupů
  • Rozdílný zážitek z hry v exteriérech a interiérech
  • Pojízdné prostředky
  • Vybroušená AI
  • Atmosféra
  • Grafika
  • Multiplayer
  • Nevyvážená obtížnost některých misí
  • Přehnané hardwarové nároky
Diskuze (41) Další článek: Nová konzole Nintenda bude mít dva displeje!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,