První dojmy: F.E.A.R. Extraction Point – hororová vřava

Další hororové nadělení, další strašidelné scény. Báli jsme se před rokem, bojíme se zase. Pro strašpytle velká příležitost, jak konečně zatnout tipec velkému strachu. Zkuste to, třeba nebudete litovat.

Platforma: PC
Typ hry: akční
Výrobce: TimeGate Studios (
http://www.timegatestudios.com/)
Vydavatel: Vivendi Games (
http://www.vivendigames.com/)
Distributor v ČR: CD Projekt (
http://www.cdprojekt.cz/)
Homepage:
http://www.whatisfear.com/
Datum vydání: 24. říjen 2006
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Nedávno jsme vás seznámili s mladším bráškou strachu, s F.E.A.R. Combat. Multiplayerové řádění zdarma však zanedlouho vystřídá F.E.A.R. Extraction Point, pravý odvar konceptu původní hry ve vylepšeném kabátku. Z hratelné demoverze šlo poznat ledacos a nadšení do hry bylo odměněno slibnými prvními dojmy. Posuďte sami.

  
Klasický úkaz krvavých scén * Jako z popele * Výborné ohnivé efekty

Pokud autory z TimeGate Studios neznáte, připomínám, že na svém kontě mají například rozpustilou strategii Kohan 2: Kings of War, to však neznamená, že původní tvůrci (Monolith Studios) zůstali ladem. Jejich hlavní náplní je dohlížet na všechny práce svých kolegů a nedovolit jim, aby příliš vykročili ze základná linie. Na první pohled vše vypadá nadějně, dokonce snad směřuje k lepšímu. Je tomu již rok, co jsme se kochali základní verzí F.E.A.R., kde každý hráč mohl poznat, jak vypadá opravdový strach. Mimo jiné i příběhová část obstála na výbornou – strašidelná dívenka dokázala svou němou povahou vyvést z míry i ty, kteří během hraní poslouchali pořádný rokec a okenní žaluzie nechali rozevřené. Ani Extraction Point se v tomto ohledu nemusí stydět.

  
Zkrátka úchvatný model protivníků * Adrenalinové počínání * Nepřátelská muška nade vše

Scénář vypráví o známé holčině jménem Alma, které se podařilo uniknout ze zajetí. Ačkoliv by mohla zapátrat v paměti a vzpomenout si, kolik nevinných lidí díky svým hrůzným skutkům uvrhla do zapomnění, vůbec tak nečiní. Ani po svém vysvobození si nedá pokoj a znovu tropí lidské populaci velké potíže; znovu povolá své nejvěrnější bestie, které již značně vyhládly, jejich vnímavost bude značně vylepšena, obranné a taktické vlastnosti vyšperkovány a nesmím zapomenout ani na nové, účinnější zbraně. Jak se zdá, příběh bude navazovat tam, kde skončil. Pro někoho radost, pro jiného nutné zlo.

Město je zničeno, lidé umírají, všude je spoušť. Hráč se svým týmem prolétá nad celým územím, aby poznal strašlivé skutky záhadné Almy. Vše se pokazí v tom okamžiku, kdy její síla nechá vrtulník s celou posádkou spadnout k zemi. Někteří naštěstí přežili, ačkoli každý z nich se ocitá na jiném místě. Postupem času se ale všichni sejdou a vytvoří elitní tým; ostatně tímto způsobem začíná hratelná demoverze, o které si budeme dnes vyprávět. Demo je velice krátké, což se nedá říci o finálním datadisku, jenž má nabízet více jak osm hodin neotřelé zábavy. Ihned po vžití se do vojákovy kůže jste vybaveni samopalem, který z předešlého dílu moc dobře znáte. Asi v polovině putování narazíte na horkou novinku, a to rotační kulomet. Nutno říci, že jeho parametry jsou špičkové: nejenže dokáže rychle střílet, ale jeho účinnost se rovná raketometu, se kterým se v demíčku také spřátelíte. Ovšem pokud beru zbraně jako celek, jsem zklamán, protože jsou naprosto totožné s arzenálem, který známe z dřívějška.

  
Plně interaktivní, destruktivní a pestré prostředí

Během krátké pouti se dáte do křížku s několika druhy nepřátel: sehrané komando, hrdina s raketomety a nově i tajemné obludy, u kterých se na chvíli zastavím. Strašidelný zevnějšek má rysy menšího človíčka, jenž namísto oční bulvy upřednostňuje svítivá očička rudé barvy. Obludy se nejraději potloukají stínem, o čemž svědčí také jejich síla, která nestojí ani za psí štěk. Ovšem pokud bereme v potaz vytváření hororové atmosféry, nevidím sebemenší problém, neboť si příšery vedou parádně. Šeptavým zvukem upozorňují na svoji přítomnost a nějaká ta převrácená židle či shozená plechovka naznačuje brzkou návštěvu toalety.

  
Skoro neviditelní duchové * Stínem se ovšem prozradí * Tak tady je naše nevinná dívčina

Co se týče hratelnosti, musím ocenit důkladnou optimalizaci, která je ve světě F.E.A.R. vítaným prvkem, umožňujícím nerušeně si vychutnat parádní hratelnost ve vynikajícím grafickém opojení. Škoda jen, že se změn nedočkal hlavní hrdina. Stále si neumí lehnout a dělat pokročilejší věci, které jsou pro zkušeného vojáka charakteristické. Uvítal bych například možnost odražení se od zdi, popřípadě obyčejný kotoul. Čemu se však náš rek nevyhnul, jsou halucinace. I v demoverzi jich pochytí hned několik, přičemž závěrem pak spatří Almu osobně, jejíž přívrženci se ani tentokrát nevyznačují slušným chováním. Bez slova „fuck“ neudělají ani krok, což může mladičké části publika připadat směšné, ovšem ostatní jen naštvaně mávnou rukou, podobně jako já.

Za zmínku jistě stojí grafická stránka hry. Dokonalé prostředí jde jen stěží popsat. Designéři v tomto ohledu sklidí zaslouženou pochvalu, stejně jako všemožné efekty, kterých jsem spatřil víc než dost. Podobně na tom je prostředí. Po podrobném a nijak neuspěchaném proslídění každé místnosti zjistíte, že vše vypadá jinak, tudíž stará písnička obsahující několik stolků a počítačů je již dávno pryč. Rozhozené kancelářské papíry konečně vypadají jako pravý nepořádek, rozbité počítače zase jako po nájezdu afrických slonů a takto bych mohl pokračovat dále.

Těšíme se
  • Další hororové scény
  • Stará dobrá Alma
  • Příznivá hrací doba
Bojíme se
  • Málo zbraní
  • Stará dobrá Alma

Hratelná demoverze F.E.A.R. Extraction Point ukázala, jak vypadá pravý datadisk. Pokud opomenu délku, tak jsem byl velmi spokojen a nemohu se dočkat finálního vydání, které je stanoveno na 24. října letošního roku. Pro všechny milovníky drsného hororu milá povinnost.

Jak se těšíme: 75%

Diskuze (1) Další článek: Galerie: Guild Wars: Nightfall

Témata článku: , , , , , ,