První dojmy: Final Fantasy Crystal Cronicles – návrat domů

Veleúspěšná sága japonských RPG s názvem Final Fantasy opsala kruh a po letech se vrací zpátky na konzoli Nintenda, kde se původně narodila. Chcete vědět, jak Crystal Cronicles vypadá a jak se hraje? Abych vás nalákal, prozradím hned na úvod, že grafika předvádí v rámci konzolového světa nevídané věci, zatímco třeba hudba a atmosféra hry mají duši, která chyběla FFX-2. Chcete vědět víc?
První dojmy: Final Fantasy Crystal Cronicles – návrat domů

„Chystá se nová, ještě větší válka konzolí, velké firmy se budou předhánět v tom, kdo bude mít na svém systému lepší grafiku a více exkluzivních titulů. Nebude snadné se rozhodnout. Naštěstí pro mne je volba nádherně jednoduchá – koupím si tu konzoli, na kterou půjde Squaresoft. Sakra, vždyť oni by klidně mohli vyrobit i konzoli vlastní a lidi by si jenom kvůli sérii Final Fantasy kupovali!“

Ondřej Kozina, redaktor Doupěte, soukromý rozhovor, rok 1999

Netvrdím, že můj kolega patří mezi osvícené vizionáře, ale jistou osudovost za jeho slovy vidím. I když měl tenkrát na mysli souboj konzolí od Segy, Nintenda a Sony, dnešní situace není jeho výrokům tak docela vzdálená. Jeden hráč se změnil (Sega je pryč, nastoupil Microsoft), ale válka konzolí zuří přesně podle Ondrových slov a síla Squaresoftu zůstává i po těch dvaceti letech stejně mocná.

Mile pohádkový design romanticky zasněné Final Fantasy Crystal Cronicles

Předpokládám, že drtivá většina z vás, kteří jste tento článek otevřeli, jste fanoušky Final Fantasy ságy a hledáte v textu odpověď na otázku, sžírající nás všechny již od oznámení Crystal Cronicles (dále jen FFCC) před dvěma roky. Ta otázka zní: je to „plnohodnotná Final Fantasy nebo jen nějaké „zneužití jména“, jako jsme to viděli u FF Tactics či Chocobo Racing?“. Abych vás netrápil, vyjasním něco hned v úvodu: FFCC není v žádném případě nějakým bočním dílem klasické příběhové ságy. Hra je natolik jiná formou, hratelností, využitím příběhu i jeho hloubkou, že se prostě vůbec nedá vedle FF 1 – 10 postavit. Přesto ale nabízí některé z atributů, které na FF sáze tolik milujeme - a odpověď, zda se vyplatí její koupě fanouškovi, který třeba navíc ještě nemá ani GameCube, nebude vůbec jednoduchá.

Jednoduše nádherná

Trochu se to dalo poznat již z trailerů, nicméně teprve naživo si uvědomíte, jak je FFCC graficky úchvatná. Znovu musím zopakovat, že grafická karta ATi, kterou GameCube využívá, je v některých funkcích citelně nadřazená oběma konkurentům a pokud uvidíte jakoukoliv větší vodní hladinu v FFCC (nebo si zahrajte Resident Evil Zero:-)), dáte mi za pravdu. Voda ve FFCC je až nápadně podobná FC (slovní hříčka nenápadně naznačuje podobnost s aktuální technickou revolucí na PC, která dobývá peněženky hráčů pod krycím jménem Far Cry:-)) a skutečně jde o efekty vlnění, odlesků a průhlednosti, které bez pořádných pixel shaderů neuvidíte.

  

Artworky Final Fantasy patří tradičně k vyhledávaným dílům japonské manga kultury

Hra si je toho velice dobře vědoma a proto využívá vodu od prvního okamžiku: když si odmyslíme vaši domovskou vesnici, hned první lokací je okolí klikatého toku řeky s mnoha mosty. Ještě údernější je hra v pozdějších fázích, kdy se dostanete do vodních jeskyní nebo dokonce na otevřené moře. Aby toho nebylo málo, úchvatné efekty vodní hladiny byly v upravené formě (s vylepšenými barvami a světelnými efekty:-)) použity také na všudypřítomný efekt smrtící energie přezývané Miasma, která zaplavuje herní svět. Některé průchody jeho koncentrovanou energií vás znehybní úžasem – podobné světelné efekty prostě dokáží vytvořit jenom mistři ze Square.

Jedna kapka zachrání miliony

Příběhu se chci více věnovat až v recenzi, nicméně povězme si základy. Předně je dobré vědět, že svět FFCC je mnohem více přirozenou fantasy, než v klasických dílech ságy. Zkuste si představit FF9 a odmyslete si závěr hry – máte pohádkový svět, plný lesů, louk, vesniček, hradů, tajemných jeskyní a podobně. Žádná věda, žádné vesmírné lodě nebo pušky.

  

Národy ve FFCC mají svůj rázovitý folklór * Krystal na náměstí uprostřed vesnice zadržuje Miasmu * První lokací ve hře je nádherné okolí řeky

V tomto světe se vynořila děsivá síla v podobě tajemné smrtící energie, nazvané Miasma. Jediná obrana proti této energii (něco jako kombinace elektřiny a mlhy, která zaplavuje svět) jsou magické krystaly, které ji zapuzují. Každá vesnice má takový krystal ve svém středu, každé město má jeho větší variantu (dosah ochranné bariéry je přímo úměrný velikosti krystalu). Nicméně krystaly časem slábnou, jejich záření a síla nejsou tak silné a je tedy třeba hledat posvátnou „živou vodu“, přezdívanou Myrrh. Tato se samozřejmě nachází v hlubinách jeskyní, hlídána nevídanými nestvůrami.

Z úplně každé vesnice nebo města vyráží každý rok takzvaná krystalová karavana, která má za cíl najít nové kapky Myrrhu pro domácí krystal. Jak si asi domyslíte, vydáváte se v příběhu hry na svoji první výpravu s krystalovou karavanou – a cesta to bude nepochybně dlouhá, nebezpečná - a nezapomenutelná.

Herní systém

Vzhledem k tomu, že za hrou stojí docela nový tým tvůrců (patří sice pod Square Enix, ale říkají si The Game Des!gners Studio, obsahují výběr talentovaných lidí ze Square i Enixu, ale Sakaguchiho ani Uematsua mezi nimi nehledejte), nepřipomíná FFCC žádnou z dosud vydaných FF pro PlayStation.

  

Krystaly k Final Fantasy patří * Hra je plná obtížných soubojů s bossy * Kruh kolem postav je bezpečné území, chráněné jejich malým krystalem

Hra je sice podobně komplexní, pokud jde o management vybavení, zbraní, kouzel, předmětů, statistik postav atd., nicméně samotný herní systém je mnohem přímočařejší – pohybujete se po herním světě realtime a souboje řešíte bez přechodů do nějaké zvláštní arény, vlastně to hodně připomíná Vagrant Story. Jen je to rychlejší, akčnější a jednodušší. V zásadě by bylo možné přirovnat herní mechanismy k nějaké moderní 3D plošinovce, viděné z nadhledu – nebýt oné komplexní hloubky, definované kouzly, vlastnostmi postav a tak dále. Mimořádným překvapením pro vás asi bude, že v případě hry jednoho hráče neovládáte skupinu postav, ale jediného dobrodruha.

Je to Final Fantasy?

Ona je totiž FFCC zcela nepokrytě zaměřena na multiplayer, takže všechny ty obrázky z obalu, screenshoty, artworky, videa a podobně, kde vidíte skupinu různorodých hrdinů, pochází ze hry více hráčů. Nutno dodat, že absence skupiny postav jednoznačně nahrává slabšímu příběhu a odstraňuje jeden ze základních stavebních kamenů FF ságy.

Přesto se neobracejte zády a vězte, že oběť multiplayeru byla extrémně promyšlená, takže máte možnost hrát na jednom GameCube s připojenými čtyřmi GameBoy, přičemž nejen že budete každý ovládat svoji postavu, ale na „radaru“ GameBoy budete mít vlastní radar, ukazující každému hráči jiný druh užitečných údajů, dále je možné za pomoci displeje GameBoye obsloužit kompletně celý management postavy (nastavení, čtení soukromé pošty, výběr výzbroje nebo používání předmětů, atd.), aniž byste tím „obtěžovali“ ostatní spoluhráče na samotné obrazovce televizoru. Hra FFCC ve více lidech se tak stává unikátním zážitkem a dost možná nejambicióznějším konzolovým multiplayerovým RPG. Pokud jste hráli remake prvních FF nebo FF9, které multiplayer podporovaly, možná si dokážete představit, jak ohromná zábava může cestování světem Final Fantasy ve více lidech být.

Cesta teprve začíná

Pokud jste sečetli všechny ty smajlíky v tomto článku, musí vám být jasné, že jsem v dobré náladě. Ano, je to tak, FFCC vykouzlila na mé tváři úsměv, protože něco tak milého, nádherného, melancholického, roztomilého - a vůbec: jednoduše pěkného, jsem zkrátka hodně dlouho neviděl. FFCC je oáza klidu, výlet do nádherné země s úžasnou přírodou a milými postavami, cesta naprosto odporující komerčním paskvilům typu Final Fantasy X-2.

Svět FFCC, skromný příběh, lidsky obyčejné i pohádkové postavy, nádherná hudba a klasicky návyková FF hratelnost mne pohltily překvapivě snadno, když zvážím, jak mne některé zásadní rozdíly a novinky vyvedly z rovnováhy. Nezbývá tedy, než si dobrodružstvím projít až na jeho konec a vrátit se zpět k vám s podrobnou recenzí. Každopádně soudě podle stavu na stránkách distributora (www.gamehouse.cz) je každá nová várka FFCC, kterou do ČR doveze, okamžitě rozprodána, takže mnoho z vás zřejmě o kvalitách hry nepochybovalo a nyní již objevují kapky Myrrhy na vlastní kůži.

Homepage: http://www.nintendo-europe.com/microsite/ffcc/enGB/

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
10 českých her, které úspěšně prorazily i do zahraničí

10 českých her, které úspěšně prorazil…

Ačkoli se nemůžeme měřit s většími zeměmi, pár skvělých her od nás se do světa podívalo. Pojďme se podívat na ty největší šťastlivce.

6.  9.  2017 | | 12 N/A
Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický fotoseriál z výpravy

Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický …

Destiny 2 je hra plná rozporů. Po několika desítkách hodin strávených v jejím světě vám ale můžeme říct jedno. Budete nadávat, ale nebudete se moci odtrhnout.

9.  9.  2017 | | 2 N/A
Herní agenda: konec okurkové sezóny

Herní agenda: konec okurkové sezóny

Tak jsme přežili letošní okurkovou sezónu a pomalu ale jistě se k nám dostávají tituly, na které jsme se takovou dobu těšili. Je libo strategii, čistokrevnou akční jízdu nebo pohodovou adventuru? To všechno se objevilo během minulého měsíce.

8.  9.  2017 |
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A
GTA 5, Fortnite a další herní pecky ve slevové akci digitální distribuce

GTA 5, Fortnite a další herní pecky ve…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku her na PC? Green Man Gaming má pro vás parádní slevy!

13.  9.  2017 |