První dojmy: Final Fantasy X-2 – konec jedné éry

Nová Final Fantasy dorazila do redakce Doupěte. Vyhlaste státní svátek, nouzový stav, zastavte čas nebo cokoliv – musíme hrát! Ale... co se to děje? Final Fantasy X-2 nás neusadila do křesel na 50 hodin nepřerušované nirvány, místo toho jsme už po hodině zoufale běhali po redakci a rozčilovali se. Co se stalo? Sága Final Fantasy zemřela. Na jejím místě je nový hollywoodský McDonald´s.
První dojmy: Final Fantasy X-2 – konec jedné éry

Je to právě několik minut, co obrazovka potemněla a já sedím s otevřenými ústy, marně lapám po dechu a zírám na černou plochu, na které svítí nápis The End. Snažím se srovnat si v hlavě myšlenky, které se tam bláznivě motají jedna přes druhou a zanikají pod nekonečnými vlnami intenzivních pocitů, jaké dokáže v člověku vyvolat jen ten nejhlubší zážitek.

Martin Zavřel, Recenze FFIX - možná neexistujeme...

Vítejte doma, děti Final Fantasy!

Pokud sledujete Doupě již několik let, pak víte své. Konzolová sekce zde vždycky „trpěla“ přítomností jistého „úchylného individua“, který s hrdým nápisem Final Fantasy Fanatik na tričku zuřivě psal články, jaké se prostě nenosí. Přesvědčte se sami (doporučuji obzvlášť nejproslavenější recenzi na „devítku“):

Recenze Final Fantasy VIII: Osmý svého druhu

Recenze Final Fantasy IX: Možná neexistujeme

Final Fantasy X - poněkud odvázaná recenze

Tenhle člověk ale nebyl jediný, koho prazvláštní mánie posedla. Stačilo v uplynulých letech zavítat na fanouškovské stránky FF série zde na Doupěti, kde je dodnes vysoká koncentrace podobně postihnutých lidiček. Final Fantasy si již v dobách sedmého dílu (první, který se v ČR oficiálně prodával, někdy v roce 1996) vydobyla jejich srdce svojí hloubkou, nádherným a nezapomenutelným příběhem, postavami, se kterými se člověk smál i naříkal, rozmáchlou epikou, která neznala žádných hranic – ze všech nejméně pak respektovala jakékoliv doposud známé hranice fantazie jako takové. Právě tyto vlastnosti však nová FF postrádá. Minimálně prvních 20 hodin herní doby.

  

Hurá, to je přece Matrix ...nebo snad Noir? * Souboje jsou rychlé a zábavné * Grafika je současným vrcholem v rámci PS2

Je sice pravda, že když na scénu nastoupí první Aeon (pro zasvěcené: nebojte se spoilerů, tuhle scénu jsme všichni viděli již v prvním oficiálním traileru), je to silně emotivní chvíle (Yuna žila celý svůj život s jistotou, že jednou zemře na obětním oltáři se svými nelidskými strážci – Aeony - které všichni od konce FFX považovali za mrtvé... a najednou je jeden z nich zpátky, co to jenom může znamenat? Že období klidu bylo navzdory všemu zase jen přechodné? Že se temná proroctví naplní?... ). Souboj navíc doprovází teskná klavírní melodie v duchu Aeris Theme, která vehnala slzy do očí každému hráči FF7 a atmosféra Final Fantasy X-2 na pár minut silně nabere dech, jenže... pak je člověk zase zpátky v partě holek, které na sebe pokřikují stylem „Hej děvčata, jdeme na to? – Jupííí! Jasně, do toho holky!!!“ a vám je znovu na blití. Charlieho andílky zrovna lidé ze Square Enix vykrádal nemuseli.

Mnozí z vás si možná budou myslet, že FFX2 se položila na oltář pouze tužbám Američanů, ale nevěřte tomu. Ani Američani nejsou dost úchylní na to, aby v epických RPG chtěli scény, v nichž si hrdinky porovnávají ve spodním prádle (zastavily se uprostřed akční mise za záchranu světa v horách - pro koupel v horském jezírku s teplým pramenem) velikost ňader, nebo minihru, jejímž obsahem je masáž jedné z ženských postav, která čpí silným erotickým podtextem. Ne. Fakt je, že FFX2 se snaží v první řadě svézt na vlně moderní módy v Japonsku, takže všude je spousta tanečních pasáží a karaoke skřehotání, samé spodní prádlo a nekonečné záplavy nádherných „zajíčků“.

Problém je, že Square Enix takto sice stvořili přitažlivou hru, která jim nepochybně přivede mnoho nových fanoušků, jenže ty stávající naopak odradí. Protože po tom, co jsme na FF nejvíce milovali – epický příběh, dokonalé postavy – není ani stopy. Samozřejmě nová Final Fantasy vypadá nejlépe ze všech současných her na PS2, ale k čemu to je, když místo ohromující fantazie prezentuje jenom účelně vystavená ženská těla? Já i kolega Jakub máme za sebou nějakých 30% hry (20 hodin hracího času, hra má údajně 4 konce!), takže je pořád šance na změnu k lepšímu, ale... předchozí FF vás chytly už během první hodiny. Na to tady můžete zapomenout. První hodiny FFX2 dělají maximum pro to, aby vás odradily.

...a málem bych zapomněl: směju se autorům celkově strašného článku v dnes již mrtvém PSM2, kteří srovnávali FFX2 a Xenoságu s tím, že FFX2 je mnohem zajímavější.

Martin Zavřel

FFX-2: Pop nejhrubšího zrna

Když jsem byl naším šéfredaktorem a zároveň největším Final Fantasy fanatikem v redakci přizván ke spoluúčasti na tomto preview, nemohl jsem se dočkat vzájemné konfrontace našich názorů na další FF. Oba dva se považujeme za ortodoxní příznivce japonských RPG a jsme ochotní překousnout mnohé, jen abychom se na pár týdnů nechali pohltit emocionálně vypjatým příběhem, který v nás občas zanechá víc, než náš vlastní život. Takových "her" sice není mnoho, ale třeba Square byla pro mne firma, která mi tyto hry dokázala dopřát. Jenže vše krásné jednou končí a v případě FF série to bude nejspíš „díky“ FFX-2. Posuďte sami.

  

Je to Final Fantasy nebo katalog spodního prádla? * Design a architektura jsou nadále úžasné * Hurá, to je naše hrdinná kovbojka: GO GO Girl Power!

Jakmile se mi na televizní obrazovce rozehrály první sekundy pokračování desátého dílu FF, iluze mne opustily rychleji než Schumacher pole position. Yuna tančící a zpívající (za doprovodu dvou samčích tanečníků) na nezachránitelně slabounkou popovou písničku (hned si vzpomenete na nesrovnatelně vkusnější mainstreamové intro ke Kingdom Hearts) mi doslova vyrazila dech. To, že se koncert Yuny odehrává na Blitzballovém stadionu (pamatujete na Heavy Metalové intro z FFX?) jen umocňuje později dostavivší se pocit, že svět Spira byl násilně s nešetrně přetaven do jakési šlichty popu, komerce a amerického kýče.

Známý svět a zkažené postavy

FFX-2 se sice odehrává dva roky po původní FFX, ale z interiérů a exteriérů to nemáte sebemenší šanci poznat. Nejen že je prakticky vše na „svém“ místě, ale Square se ani neobtěžoval přeprogramováním kamer. Stejné úhly, stejné zoomy. A toto torzo je vše, co z FFX zbylo. Místo toho, aby autoři vzali stejné charaktery a zasadili je do jiného/staršího světa, udělali to přesně naopak. Svět ponechali naprosto totožný, ale změnili hlavní postavy. Jak je to možné, když dvě z hlavních postav jsou Yuna a Rikku? To opravdu netuším. Z manuálu se asi vytrousila vysvětlující větička: „Yuna a Rikku potkaly novou kamarádku Paine, se kterou dva roky fetovaly kokain - to je důvod, proč se teď chovají jako prostitutky ze střední školy“.

Tatam je vážná, intimně zamilovaná Yuna. Místo ní budete doslova válčit s „děvečkou odvedle“, která ne a ne zavřít … ústa. Ještě excentričtější Rikku vás bude vytáčet zrovna tak. Paine je charakterově okopírovaná Lulu, takže netuším, proč se s ní vůbec kdo obtěžoval. Tím výčet hlavních postav končí. Tedy alespoň v to doufám. Toužil jsem po návratu Aurona, ale teď se opravdu obávám, že ho někde potkám v kostýmu Michaela Jacksona. Děs běs.

Atmosféra vzala také za své. Příběh je roz_kous_ko_va_ný na pseudo-kapitoly a ty ještě naporcovány do naprosto úchylných „misí“, tudíž vás stále pronásleduje pocit, že nehrajete RPG, ale akční hru s (velkými) prvky RPG. Navíc, po každé „misi“ jste automaticky přeneseni na mateřskou loď, a proto se prozkoumávání dobojovaných území stává více než frustrujícím zážitkem.

Shrnutí: FFX-2 vypráví hodně plytkými dialogy primitivní a zmatený příběh o tom, jak se z Yuny a Rikku (+ nová Paine) staly lovkyně Spher, magických koulí, které se „rozsypaly“ po světě Spiry na konci FFX. V zásadě jsou něco jako tajné agentky a zlodějská gilda, ale tak nějak naopak. V těchto koulích Yuna uvidí svého milence, Tida, kterého ztratila na konci FFX. Proto začne „Sphery“ hledat ještě zuřivěji. Ve hře chodíte v drtivé většině po lokacích, které znáte z FFX a plníte konkrétní mise, s hodně dětinských zadáním (většinou jednou větou v duchu: „Jiní zloději nám ukradli naši kořist, musíme se pomstít a ukrást ji zpátky!“). Herní systém sám by nemusel být až tak trapný, nebýt naprosto dementní náplně jednotlivých misí a příběhu samotného.

Martin Zavřel

Nejlepší část hry: souboje a RPG prvky

Nejsilnější stránkou FFX-2 jsou asi souboje, na které by se nejlépe hodilo PC přízvisko „clickfest“. ATB systém byl puštěn ze řetězu, „time gauge“ se plní rychlostí splašeného koně a tentokrát se na nikoho opravdu nečeká, takže jednou holkou střílíte s pomocí R1, druhá je už u nepřítele a seká ho mečem, třetí zadáváte digitalem a křížkem povely ke kouzlení, a při tom všem se na vás se stejnou vervou vrhají emzáci. Mazec.

  

To je ale kostým, hmmm a ten obrázek na hrudi... * Yuno, my tě milovali! * Paine je něco jako samuraj v kalhotkách

Co se týče levelingu, ten také není vůbec špatný. Holky disponují jen klasickými vlastnostmi, ale schopnosti jako takové jsou uzamknuty do „uniforem povolání“ (nebo spíše do „diskotékových kostýmků“...), které můžete měnit přímo v boji – kompenzace za aeony. Jaká hrůza se ale začne na obrazovce dít, když chcete dívenku převléknout, to svět neviděl. Valná většina hadříků, které jsem měl tu čest zatím vidět, zapadá do konceptu východoněmeckého porno průmyslu – tedy naprosto nevkusné. Proč holce „oblečené“ do jobu „zloděj“ vylézají tanga z mini sukně? Proč je „warrior“ navlečen do podvazků? Proboha, já chtěl hrát Final Fantasy a ne Hentai Fantasy!

Co bude dál?

Abych nebyl jen kritický, tak musím uznat, že FFX-2 není herně špatná. Ve hře je snad nejvíce mini-her a subquestů co jsem kdy viděl, komplexní leveling uspokojí každého hračičku (kostýmů je více než dost) a nakonec FFX-2 není úplně nezábavná.

A právě v tom je asi zakopán pes mého rozhořčení. Hra se sice odehrává ve známých kulisách, ale Final Fantasy to prostě není – pokud za FF považuji emotivní příběh a do detailu propracované charaktery. Proto bude asi potřeba k FFX-2 přistupovat ne jako k dalšímu dílu výtečné ságy, ale jako k extra projektu, který se svými předchůdci sdílí jen jméno. Ale třeba se také může stát, že mi po 18 hodinách hry začnou na obrazovce rolovat titulky ukončující prolog a ta pravá FF teprve začne.

Jakub Koutný

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A