První dojmy: Final Fantasy XII – velké změny

vytisknout velikost písma
Final Fantasy je jednou z nejsledovanějších herních sérií na světě již více než 20 let. Nyní se otřásá v základech: po dlouhých pěti letech přichází dvanácté plnohodnotné pokračování... A je to jiná hra. Zakladatel webu finalfantasy.cz (a nejen on) se s vámi podělí o své dojmy z nedávno vydaného hratelného dema.
První dojmy: Final Fantasy XII – velké změny

Žánr: Japonské RPG
Platforma: PS2
Homepage:
www.ff12.com
Vývojář: Square-Enix (www.square-enix.com)
Vydavatel: Sony (
www.playstation.com)
Distributor v ČR: neznámý
Datum vydání: Japonsko 16.3.2006 / USA: 2Q 2006 / Evropa: ?

Sága Final Fantasy je jedním z nejžhavějších kandidátů na nejvýraznější herní sérii všech dob. Jen velice málo herních titulů se může pochlubit již dvanáctým pokračováním, anime filmem i seriálem, desítkami vydaných soundtracků a v neposlední řadě dvěma celovečerními filmy. Za zmínku stojí i fakt, že přes velký počet pokračování sága Final Fantasy dosud neztrácí na kvalitě, posouvá vždy technologickou laťku o něco výše a pravidelně se šplhá na přední místa prodejních žebříčků. Jedna z moderních klasik však říká, že "vše co má svůj začátek, má i svůj konec". Nebylo tímto koncem pro sérii FF desáté pokračování ságy? Odpověď zní ano, ale nepředbíhejme.

  

Filmové pasáže z Final Fantasy her nesnesou srovnání s ničím jiným v herním průmyslu

Desátý díl ságy - i když to v době jeho vydání tak nevypadlo - je v historii celé ságy významným mezníkem. V prvé řádě jde o poslední díl vydaným pod značkou Squaresoft, všechny další díly série vycházejí pod značkou Square-Enix. Tato skutečnost by nemusela být z hlediska hráče až tak podstatná; Final Fantasy X je ovšem na několik let (a možná i na věky) hrou, která se stále (a to i přes značnou modernizaci) držela původního konceptu ságy. Společnost Square-Enix pokračovala vydáním Final Fantasy XI - On Line, což je čistě onlinové MMORPG, akční Final Fantasy - Chronicles pro Game Cube a kontroverzním pokračování desátého dílu ságy Final Fantasy X-2, která na první pohled vypadalo jako seriozní pokračování, avšak na pohled druhý nabídlo pouze průměrný příběh se slabým scénářem, běhání po světě známém z desátého dílu a plnění prapodivných (a někdy i vtipných) misí. Plnohodnotné pokračování určené pro singleplayer s propracovaným emotivním příběhem tedy od dob Final Fantasy X dosud nevyšlo.

Vynucený odchod otce série

Final Fantasy XII má navázat na tradiční koncept série, jak jej známe z dob do desátého dílu ságy. Nyní se asi ptáte, proč jsem tedy Final Fantasy X nazval mezníkem a možná poslední Final Fantasy tak jak ji známe. Odpověď je jednoduchá:

Během vývoje FFXII opustil společnost Square-Enix samotný otec celé série Hironobu Sakaguchi.

  

Ani in-game grafika se nemusí stydět, zvlášť když na rozdíl od předchozího dílu je teď prostředí zcela 3D a máte kameru pod svou kontrolou

Důvodem jeho odchodu ze společnosti nebylo bohužel nic menšího než neshody týkající se vývoje a celkového konceptu právě dvanáctého dílu ságy, z nějž jsou postupně vyřazovány tradiční japonské prvky a je primárně vyvíjen pro západní (americký) trh. Hironobu Sakaguchi není zrovna z těch, kteří mají problém najít si nové místo a v současné době se věnuje vývoji zcela nových titulů (Blue Dragon a Lost Odyssey) pro Xbox 360. Vydání dvanáctého dílu ságy se však nezadržitelně blíží a s releasem doslova za dveřmi bylo pro nedočkavce a fanoušky uvolněno hratelné demo, které se v nejbližších týdnech dostane i na území Evropy.

Jaké jsou první dojmy z hraní Final Fantasy XII? Jak moc velký vliv měly na dvanáctý díl ságy výše vypsané události? Na tyto otázky se po důkladné analýze hratelného dema pokusím odpovědět.

Nová hratelnost

Světlem ve stínu temných událostí je fakt, že vývoj dvanáctého dílu mají v rukou lidé, kteří stojí za tvorbou velice kvalitního RPG Vagrant Story, které je však od Final Fantasy zcela odlišné - a možná právě v tom je problém. Final Fantasy XII totiž obsahuje takové množství změn, že s původní sérií má minimálně z hlediska samotného hraní společného již jen pramálo.

Nejvýraznější novinkou je absence náhodných bitev, což mnozí hráči jistě uvítají. Tato zásadní změna má vliv nejen na pravidla boje, ale i na celé provedení hry. Vzhledem k tomu, že protivníci se pohybuji volně po celé mapě není již kamera v rukou tvůrců, ale je kontrolována hráčem. V praxi to vypadá tak, že zatímco jednou analogovou páčkou ovládáte směr chůze hlavního hrdiny (vaši společníci vás následují, ale naštěstí už ne tak slepě jako ve Final Fantasy VIII, pokud se tedy rozhodnete motat dokolečka, počkají společníci stranou až se domotáte:-), druhou páčkou ovládáte kameru.

V momentě, kdy narazíte na protivníka, se nekoná žádné přepnutí do "arény", jak tomu bylo dosud zvykem, ale samotný souboj probíhá přímo na mapě. Díky této změně může dojít i k situaci, že když už si myslíte, že máte vyhráno, vpadne do bojové zóny další protivník, který měl zrovna cestu kolem - nebo naopak budete bojovat na tak širokém prostranství, že se vám někteří útočníci z dosahu ztratí.

  

FF XII bude zřejmě obsahovat mnoho leteckých bitev

Další zásadní změnou, kterou jsem naznačil v předchozí větě, je fakt, že při soubojích již postavy nestojí pevně na místě. Hráč po dobu akce ovládá pouze vedoucího skupiny, kterého si sám zvolí a který má možnost společníkům, jenž se boje účastní, vydávat rozkazy - pokud rozkaz nevydá, jsou společníci řízeni umělou inteligencí jak tomu bylo například u Kingdom Hearts. Pro RPG maniaky je zde možnost umělou inteligenci vypnout a ponechat si kontrolu nad všemi charaktery. Díky této novince můžete uhýbat před některými útoky protivníků a nebo si najít bezpečné místo odkud budetekupříkladu sesílat magii nebo střílet.

V případě, že je vedoucí skupiny vyřazen z boje (kouzlem, smrtí...), hra vyzve hráče, aby si zvolil nového vedoucího.

Každý akční pokyn, který hráč během boje zadá, vyžaduje určitý čas, takže nelze provádět útoky nepřetržitě jeden za druhým (jedna z mála věcí, která byla převzata z původních dílů série FF). Používání kouzel během bojů změny nepřineslo a pod rozdělením na bílou, černou, zelenou a časovou magii najdete stará dobrá tradiční kouzla. Při používání magie jste dokonce limitování tak tradiční věcí jakou jsou MP body.

Všechny výše vypsané změny přežili bez úhony Summonnové, takže pokud patříte mezi milovníky těchto pomocníků, ve Final Fantasy XII si jich užijete jako nikdy před tím. Po vyvolání Summona, kterého lze aktivovat i mimo boj, se bytost neobjeví pouze na okamžik, jak tomu bylo u starších dílů, ale nahradí vaše společníky a poslušně vás následuje kamkoli půjdete, dokud nepředvede svůj útok. Po útoku jsou společníci pochopitelně zpět a Summon zmizí.

  

Další filmové pasáže... a copak je to na třetím obrázku? Že by "nějaký" krystal?

Demo nenabízí bohužel náhled na tabulku, v níž můžete měnit atributy postav či volit taktiku vašich společníků (pokud tedy bude tato volba v plné verzi obsažena), takže o dalších podrobnostech se bohužel rozepsat nemohu.

Za zmínku ještě stojí, že jsem byl během hraní několikrát svědkem řetězení útoků a krytí postav. Přes veškerou snahu se mi nepodařilo zjistit, čím jsou tyto úkony řízeny, takže snad u plné verze... Bojový systém Final Fantasy XII rozhodně není špatný, když do něj proniknete a má rozhodně své kvality. Již nyní je však jisté, že vzhledem k nárůstu akční složky boje již nebude tolik prostoru pro taktizování, jako u starších dílů. Se změnou bojového systému se bohužel vytrácí nádherná vizuální stránka soubojů, která byla pro sérii FF typická. Řadu akcí vašich společníků možná ani neuvidíte, protože to prostě všechno kamerou "nepochytáte".

Grafika a příběh

Z technického hlediska grafické zpracování v demu bohužel nepřináší nic, co bychom již neviděli v několik let staré Final Fantasy X či Final Fantasy X-2. Naopak lze enginu některé věci i vytknout. Asi nejvýraznější vadou na kráse je fakt, že protivníka spatříte pouze pokud se k němu přiblížíte na určitou vzdálenost - přitom samotný engine vykresluje krajinu do opravdu velkých dálek. Možná bych si této věci vůbec nevšiml, pokud by neměla vliv na hratelnost. V druhé části dema je vašim úkolem najít velkou želvu, která skrývá klíč. Pohlédnete do chodby, vidíte až nakonec a je prázdná. Logicky ji tedy ignorujete a hledáte dále. Problém je v tom, že pokud se do této chodby vydáte (i když vidíte, že v ní nic není) protivník se objeví.

  

Final Fantasy tradičně nabízí roztomilá zvířátka

Stylizace Final Fantasy XII se od původní ságy liší minimálně stejně jak bojový systém a má blíže k Vagrant Story (podobnost s Vagrant Story není náhodná - vizuální stránku má na starost Akihiko Yoshida, zodpovědný právě za toto RPG), neboť Tetsuya Nomura, který nejednou šokoval originalitou a měl vzhled charakterů ve správě již od sedmého dílu ságy, měl plné ruce práce s dokončením filmu Final Fantasy VII: Advent Children a pokračováním své vlastní série Kingdom Hearts. Grafika je navíc podřízena americkému trhu, takže má celkově blíže ke Star Wars než Final Fantasy.

O hudbu se tentokrát stará dvojice autorů Nobuo Uematsu a Hitoshi Sakimoto. Podíl více hudebních autorů na jednom díle ságy je již u Final Fantasy v současné době běžnou věcí a věřím, že plná verze nabídne soundtrack nadprůměrné kvality, jak je tomu u Final Fantasy zvykem.

Celé demo je celkem nešikovně rozděleno na dvě části. Autoři bohužel nezvolili postup, který byl použit u dema Final Fantasy X, kde první část byla zaměřena na příběh a druhá na boj, ale udělali obě části bojové. V první části navštívíte prosluněné pobřeží společně s hlavním hrdinou Vaanem, jeho přítelkyní lučištnicí Penelo a údajným zrádcem Baschem. Druhá část dema se odehrává v klasických ruinách a kobkách, které každý RPG hráč miluje. Zde kontrolujete princeznu Ashe, piráta Balthiera a jeho ušatou společnici Fran. Tyto části se liší pouze v tom, že v ruinách vám běží čas i když jste v inventáři či menu kouzel.

  

Ještě jednou in-game grafika: postavy jsou tradičně plné detailů a dokonale animované

Děj dvanáctého dílu ságy je zde bohužel prezentován pouze dvěma filmovými klipy. První z nich uvidíte po spuštění a druhý po úspěšném dohrání dema. Vzpomínám si, jak jsem v době vydání dema Final Fantasy X netrpělivě dumal nad nástinem příběhu o Sinovi a ze srdce jsem se těšil, až budu moci odhalit celou záhadu a hlavně neuvěřitelně originální destrukcí Zanarkandu.

U Final Fantasy XII vás nic takového nečeká, protože zápletka prezentovaná v traileru a animacích neobsahuje nic co bychom již 100x neviděli někde jinde. Z mladého vládce, který je plný ideálů, se stane zlý císař, který vytvoří zlé impérium a začne zabírat jedno království po druhém. Vzdorovat mu bude mladý blonďatý hrdina, který touží po dobrodružství, zkušený vzdušný pirát a mladá princezna plná politických ideálů. Ukázka byla také plná soubojů ve vzduchu, které provází efektní výbuchy čí jízdu na vznášedle, jež vypadá jako motorka bez kol... Ehm... Také vám to přijde povědomé?

  

Opravdu vám to nepřipomíná novou trilogii Hvězdných válek?

Další názory:

Martin Zavřel: Když jsem na E3 v rámci konference vývojářů poslouchal vyprávění Sakaguchi-sana o tom, jak odmítnul přetvářet FF XII pro americké publikum na úkor tradičně nespoutané japonské fantazie a byl tedy následně z firmy (kterou založil) odejit, bylo mi hodně smutno. Říkal jsem si, že se díky tomuto výjimečnému člověku (Sakaguchi Final Fantasy nejen vymyslel, ale stál také u zrodu příběhu a designu každého plnohodnotného dílu) začínám více těšit na Xbox 360, pro nějž nyní Hironobu Sakaguchi připravuje dvojici nových her. A když jsem si teď vyzkoušel hratelné demo FF XII, všechny mé obavy se potvrdily: je to úplně jiná hra.

Přesto si umím velice snadno představit, že to bude hra výborná; dokonce jedno z nejlepších RPG za posledních pět let. Především proto, že zůstala jedna z hlavních zbraní série: oborvské umělecké a finanční zázemí. FF XII je natolik výpravná, že vás každá upoutávka na ni spolehlivě ohromí (jinou věcí ovšem je, že vznášedla, architektura i design se až nápadně podobají Hvězdným válkám). Příběh zatím vypadá jako jedno velké klišé, ale pokud budou postavy a jejich vývoj dobře podané, nemuselo by to možná vadit.

Co ale budu postrádat zcela určitě je tradiční bojový systém, který jsem prostě miloval. S možností volného pohybu jsou souboje ve FF XII mnohem bližší arkádové Kingdom Hearts než tradičnímu a klidnějšímu RPG pro přemýšlivé. Nuže, nová generace konzolí a her si žádá své oběti. Doufejme, že Final Fantasy zemřela jenom proto, aby se jako Fénix znovuzrodila jiná, svěží a ještě lepší.

 

Karel Kališ: Z dvou krátkých herních fragmentů dema si lze vytvořit solidní představu o bojovém systému a grafice, ale to je tak všechno. V obou misích máte za úkol najít a zabít bosse, což mě navádí k domněnce, že se nejedná o žádnou část vytrženou ze hry, jako u dem na minulé díly, ale speciálně vytvořené úkoly zasazené do herních lokací. Hra ze všeho nejvíc připomíná offline MMORPG, kamera tentokrát není fixní, lze s ní manipulovat pravým analogem.

Konečně odzvonilo náhodným soubojům a přepínání do speciálního bojového módu. Mě osobně se to hodně líbí, striktně tahový systém minulých, kdy jsou postavičky vyrovnané v řadě a vždy jen zasadí úder a vrátí se na výchozí pozici mě už omrzel. FF X-2 na tom byla už trochu lépe, ale tohle je jiná liga. Na druhou stranu nejedná se o full-real-time, jako třeba u Star Ocean. ATB zůstaly, ovšem můžete příkazy zadávat už během doby, kdy se nabíjejí, a postava příkaz provede až se naplní.

Ve wait módu si vše můžete pěkně pauznout a naplánovat. Postavy umí solidně bojovat i samy, nemusíte stále mačkat Attack, což se v boji s běžnými příšerami rozhodně hodí. Systém Gambit, který vlastně stanovuje AI, se bohužel v demu nedal nějak víc prozkoumat. Ale vypadá solidně, postavy třeba samy léčí a používají taková kouzla, na která má nepřítel slabost. Espery nemůžete nijak ovládat, což je možná škoda.

Jsem docela zvědavý, kterak bude ve hře probíhat pohyb po světě - zda budou jednotlivé lokace na sebe navazovat a celý svět bude vymodelován, ale tomu bych moc nevěřil. Spíš bych čekal jednoduchou mapu ala FF X a X-2.

Postavy vypadají výborně a detailně, i prostředí je zřejmě nejlepší, jaké se dá ze staré PS2 dostat. Hudba je tradičně výborná, samozřejmě nechybí známé melodie z FF, třeba vítězná fanfára:-). Tu jste v demu mohli slyšet po dohrání jednotlivých úrovní, spolu s tradiční vítěznou animací.

Shrnuto podtrženo, vše zatím vypadá super, takže pokud bude skvělý i příběh, není se čeho bát:-). Z těch pár ukázek, které jsou v demu k vidění, to zatím vypadá docela realisticky. Snad se dočkáme nějakých zvratů, na které jsme ze všech FF zvyklí, a nebude se jednat o "§běžný" válečný epos, jako třeba v sérii Suikoden. Tedy nic proti Suikodenu!

 

Lenka Vlková: Po dohrání očekávaného dema Final Fantasy XII mnou zmítají rozporuplné dojmy. Na jedné straně úžasná grafika, spousta zajímavých inovací, zbrusu nový bojový systém... Ale přece jen se člověk musí zeptat – kde je Final Fantasy? Každá Final Fantasy měla na svou dobu úžasnou grafiku, každá FF měla jedinečný bojový systém. Jenže tohle nikdy nebylo hnacím motorem. Tím byl v první řadě příběh, propracovaná psychologie postav, hluboké emoce. Moc mě mrzí, že v demu na FF XII autoři předvedli pouze dvě obyčejné bojové mise (při slově mise a vzpomínce na FF X-2 mě mírně zamrazí v zádech).

Trailery (úvodní stejně jako bonusový po dohrání obou misí) jsou sice pěkné, ale s otevřenou pusou jako na tanec Yuny z FFX nebo ples ve FF VIII na ně nekoukáte. Zlomky příběhu, které jsou v nich odkryty, připomínají mix známých věcí - Star Wars a FF IX... Kam se poděla originální, strhující zápletka? I přesto pořád doufám, že autoři se nerozhodli následovat FF X-2 a že budeme nakonec spokojeni i s novým bojovým systémem (i když mi určitě budou chybět velkolepá kouzla a útoky, kterých si člověk při těchto zběsilých akčních bitvách moc neužije).

Nad FF XII jsem rozhodně nezlomila hůl, autoři si možná stále schovávají to nejlepší pro sebe a z FF XII se možná nakonec vyklube ta pravá „Final Fantasy“ a ne pouze další z obyčejných japonských RPGček.

  

Těšíme se
  • Další díl Final Fantasy
  • Grafika, animované sekvence
  • Nobuo Uematsu
  • Více akce
  • Možnost pohybu i v bojích
  • Absence náhodných bitev
  • Vysoká hratelnost
  • Epický příběh o obrovském konfliktu
  • Změny
Bojíme se
  • Méně přehledné bitvy
  • Společníci ovládáni A.I.
  • Méně strategie
  • Konceptu určeného primárně pro západní publikum
  • Absence tradičních východních prvků
  • Klišé v příběhu
  • Absence Hironobu Sakaguchiho
  • Změny

Jak sami vidíte, první dojmy z hraní dema Final Fantasy XII jsou poněkud rozpačité, neboť především obrovské množství změn, které Final Fantasy XII obsahuje, ve vás nutně navodí pocit, že hrajete úplně jiné RPG a nikoli další díl ságy FF. Pokud bych nesledoval dění kolem tohoto titulu a demo bych dostal s tvrzením, že je o pokračování Vagrant Story, uvěřil bych tomu. Abych ale nebyl ve finále špatně pochopen - demo CD jednoduše obsahuje hratelnou ukázku kvalitně prezentovaného a (po proniknutí do herního systému) dobře hratelného RPG, které má ovšem se sérií Final Fantasy společný pouze název. Změny odnesly řadu věcí, které od Final Fantasy hráč čeká… ale řada možností se tím naopak otevírá.

Jaká hra bude, zda bude příběh plný ohraných klišé (jak je prozatím naznačováno) a zda změny budou k lepšímu či horšímu… na to si budeme muset ještě počkat. Již teď vám však mohu jedno zaručit. Final Fantasy XII bude úplně jiná než předchozí díly.

Jak se těšíme: 96%

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pastvu pro oči

Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pa…

Grand Theft Auto 5 má za sebou již spoustu grafických modifikací. Ta nejnovější ale nastavuje novou laťku grafických orgií.

4.  8.  2017 | | 2 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |