První dojmy: Firestarter - krvavá jatka v arénách smrti

Hry z východních zemí Evropy si neberou servítky. Krev, násilí i zabíjení - vše zobrazují věrně, navíc doplněné o hektolitry zábavy. Firestarter se od svých kolegů příliš neliší. Nabízí rychlou akci, krev tekoucí proudem a bohužel také trochu nezáživný singleplayer. I tak by však bylo chybou, pokud byste se s tímto nadějným titulem osobně neseznámili. I arkádové FPS totiž mohou mít své kouzlo.
První dojmy: Firestarter - krvavá jatka v arénách smrti

Letošní podzim měl být největším dostaveníčkem akce (a zabíjení) v historii herního průmyslu - těšili jsme se na Doom 3, Half-Life 2, Maxe Payna 2, Call of Duty i mnohé další tituly. Jak je již z letmého výčtu patrné, někteří tvůrci zklamali a svůj titul odložili, jiní nikoliv. I tak jsme byli svědky zřejmě nejnabitějších podzimních měsíců posledních let. A co více - celé dobrodružství ještě zdaleka nekončí. Rozvířit poklidné vody totiž hodlá po boku komiksové akce XIII také zástupce východní školy, arkádová střílečka FireStarter. Jaké jsou její zbraně v nelehkém souboji se západní konkurencí? A přesvědčila nás o svých kvalitách?

Propracovaný příběh? Kdeže!

Hra bez příběhu je jako člověk bez duše - plytká, povrchní, bez nápadu, atmosféry i faktorů, které člověka v první okamžik osloví a zaujmou. Firestarter se nepokouší konkurovat ostatním hrám žánru děním plným zvratů a nečekaných událostí. Staví vás tak přes jednoznačný a jednoduchý cíl - přežít útoky a souboj s desítkami zmutovaných nepřátel v bizardním virtuálním světě a ještě bizardnějších arénách. To vše v roce 2010. Možná je to mou zmlsaností dobrými příběhy, přesto mi absence hlubšího smyslu z plnění úkolů i procházení architektonicky dobře zpracovaných (a zároveň mnohdy odporných) arén kazila zážitek ze hry. Firestarter je bez nadsázky titul pro ty z vás, kteří si chtějí odpočinout a vyřádit se. Byť výtvor ruských tvůrců musí bezpodmínečně počítat s bohatou konkurencí, která v mnohém disponuje modernějšími zbraněmi.

   
Bitva započíná * První zmutovaný nepřítel na dohled! * Nestihl jsem včas sebrat důležitý artefakt - i to se ale někdy stává

Na první pohled vás na Firestarteru zaujme grafika - není špatná, není výborná, tedy zlatý střed. Východní tvůrci již několikrát potvrdili, že v otázce grafického enginu mohou bohatším západním týmům konkurovat. Ani Firestarter není v tomto ohledu žádnou výjimkou. Grafika však přesto v porovnání s přímou konkurencí v podobě série Unreal Tournament a dalších lehce zaostává. Věrni heslu "grafika netvoří základ hry" se však pojďme prokousat také dalšími pasážemi a prvky tohoto titulu.

Kovové klece plné lidského masa

Vaším domovem se ve hře Firestarter stávají rozlehlé arény. Pro všechny však platí pravidlo jednoduchosti a jednolitosti - tunely a rozlehlejší místnosti, vše se prakticky neliší, což je dáno také kovovým zpracováním všech arén. Přestože se autoři snažili seč mohli stvořit fascinující a rozmanité lokace, v zásadě se jim podařil pravý opak - prostředí je jednotvárné a nikterak nezaujme i přes rozličnost použitých barev, které alespoň částečně vynahrazují jinak nepříliš dobrý dojem z tohoto "kovového království". Arény nepotěší svým vzhledem a bohužel ani stavbou levelů - i po této stránce tak lokace působí velmi podobně a stereotypně.

   
Lokace působí hrůzně, stejně jako hra samotná * Tenhle nepřítel mi byl ze všech nejsympatičtější (asi to bude jeho povedenou zbraní) * Prohlédněte si příšery pěkně v detailu

Za dobrý nápad však považuji rozděleni arén do několika částí, které se zpřístupní až v průběhu hry. Vaším základní úkolem v každém levelu i misi akce FireStarter je totiž jediné - přežít! Odolat útokům krvežíznivých nepřátel tak musíte po stanovený limit, během nějž jsou vám zadávány další úkoly, včetně sběru speciálních artefaktů a likvidace nespočtu stvůr a monster. Každá z misí tak startuje základním briefingem, po němž následuje vhození vaší osoby do žhoucího pekla každé arény - počátečních 15 sekund je vám darováno k nutné přípravě (zisk lepší zbraně, nábojů, brnění) a poté již přichází čas na velkou bitvu.

Tuhá obtížnost

Velmi mazaně jsou rozděleny zdroje munice i zdraví, nelze se tak v aréně opevnit na jediném (samozřejmě výhodném) místě a čelit nájezdům nepřátel odtud - brzy byste se totiž potýkali právě s nedostatkem nábojů. Rozmanitost a zpracování zbraní (a to po všech stránkách!) hodnotím rozhodně kladně, budete se bránit základní pilkou, ručním kulometem, brokovnicí i její větší kolegyní, přijde však také čas raketometu a dalších výtvorů z pera designérského. Při používání zbraní jsou patrné efekty jako je zpětný náraz, povedené a realistické je jejich ozvučení. Co se týče vybavení a arzenálu, prospívá Firestarter na výbornou!

   
Mnohdy se stává, že čelíte nájezdům mnoha a mnoha nepřátel * Dostanu ho obyčejnou pilkou? * Rychle, rychle, utíkáme pro artefakt!

Tisíce nábojů samozřejmě nebudete střílet do vzduchu, ale do těl odporně vypadajících nepřátel. Ti si berou za vzor příšery jiných her i žijící zvířata, konečný výsledek rozličných mutantů působí skvěle a přesně zapadá do scénáře "virtuální reality roku 2010". Mě osobně pak potěšil skromný efekt rozhození obrazu ve chvíli, kdy vás zraní některý z nepřátel - střelba i orientace v prostoru je pak díky "kývající se" kameře ztížená a hráč nabývá dojmu, že je skutečně nepřáteli zraněn (rozhodně více, než v případě červených fleků na obrazovce symbolizujících zranění).

Hra více hráčů je to pravé ořechové!

Boj na život a na smrt si můžete v každé aréně zpestřit různorodou obtížností - těch je k dispozici několik (a konečně v některých případech také sympaticky pojmenovaných) a i na tu zhola nejlehčí není Firestarter zábavou pro nezkušené hráče. Za tuto skutečnost vděčíme především obrovským skupinám nepřátel, které vás v pokročilejších fázích hry vítají na každém rohu a jejichž likvidace se často zvrhává v úprk hráče a zběsilé střílení do všudypřítomných pronásledovatelů. Bojím se však, že poněkud vyšší nároky na schopnosti uživatele se mohou v konečném součtu obrátit proti pánům tvůrcům - mnohé jednoduché a arkádové akční hry těží ze své přístupnosti i začínajícím hráčům, FireStarter si tak pravděpodobně klade vyšší cíle - uspokojit náročnou skupinu hardcore hráčů.

   
Briefing před zahájením bitvy v jedné z arén * Efekty raketometu jsou opravdu povedené * Navíc lze využívat různé druhy raket, mezi kterými libovolně přepínáte

Singleplayer a herní kampaň sice nenabízejí nikterak záživné dění, o kvalitách hry vás však bude chtít přesvědčit především multiplayer. Měl by nabízet veškeré arény singleplayerové části a navíc množství herních módů. Jak je ostatně pravidlem, souboje se živými protivníky mají svou šťávu a po této stránce by náš přítel z východu mohl západní konkurenci rozhodně minimálně potrápit.

Útok na výsluní?

Z několika hodin strávených po boku jedné z posledních verzí hry mám vskutku rozporuplné dojmy. Absence hlubšího příběhu i atmosféry uštědřila singleplayeru nezacelitelnou ránu a tak se procházení jednotlivými arénami v kůži osamoceného hráče stává spíše utrpením než skutečnou a žádanou zábavou. Zaujme rozhodně přítomnost RPG prvků a vývoj postavy hlavního hrdiny, kterým se FireStarter částečně odlišuje od ostatní konkurence. Malou záchranou je tak právě multiplayer - se svou bohatou nadílkou módů i map by mohl a měl zaujmout i zkušenější z řad hráčů, prosadit se mezi elitu však nebude pro tento výtvor studia GSC Game World nikterak jednoduchým úkolem. Ale kdo ví, třeba se mýlím a plná verze hry mě v mnohém překvapí - odpovědi na nejzákladnější otázku kvality bychom se v případě titulu Firestarter měli dočkat již brzy.

Homepage hry: http://www.firestarter-game.com
Výrobce: GSC Game World (http://www.gsc-game.com/)
Vydavatel: Russobit-M (http://www.russobit-m.ru/)
Vydavatel v ČR: US Action
Předpokládané datum vydání: GOLD (v obchodech již brzy)

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy E3 2018: je na co se těšit

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy…

Výstava E3 není jen o odhalení a novinkách. Také jsme se dočkali tuny nových obrázků z očekávaných her.

17.  6.  2018 | | 2 N/A
V God of War je tajemství, které ještě nikdo neobjevil, tvrdí studio

V God of War je tajemství, které ještě…

Podle kreativního ředitele studia Santa Monica, Coryho Barloga, je v God of War stále ještě ukryté něco, co zatím nikdo z více než pěti milionů hráčů na světě neodhalil.

4.  6.  2018 | | 6 N/A
E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii za střídání ročních období

E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat …

Na konferenci Microsoftu snad nesmí nikdy chybět Forza. Nová Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii a nabídne čtyři roční období.

13.  6.  2018 | | 2 N/A
Battlefield V se chlubí novým trailerem a slibuje režim Battle Royale

Battlefield V se chlubí novým trailere…

9.  6.  2018 | | 2 N/A
Nejžhavější trailery a videa z výstavy E3 2018: vše v pohybu

Nejžhavější trailery a videa z výstavy…

Obrazovou galerii máme za sebou, teď jsou na řadě ty nejlepší trailery. A že jich bylo.

17.  6.  2018 | | 1 N/A
Skvělá akční parodie Totally Accurate Battlegrounds dočasně zdarma

Skvělá akční parodie Totally Accurate …

Je to free, tak proč to nezkusit.

7.  6.  2018 |
Agony: přehnaně odporné (recenze)

Agony: přehnaně odporné (recenze)

Kdo ví, třeba každý z nás jednou skončí v pekle. A pokud to tam vypadá jako v Agony, rozhodně se nemáme na co těšit.

7.  6.  2018 | | 3 N/A
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

9.  6.  2018 | | 12 N/A