První dojmy: Firestarter - krvavá jatka v arénách smrti

Hry z východních zemí Evropy si neberou servítky. Krev, násilí i zabíjení - vše zobrazují věrně, navíc doplněné o hektolitry zábavy. Firestarter se od svých kolegů příliš neliší. Nabízí rychlou akci, krev tekoucí proudem a bohužel také trochu nezáživný singleplayer. I tak by však bylo chybou, pokud byste se s tímto nadějným titulem osobně neseznámili. I arkádové FPS totiž mohou mít své kouzlo.
První dojmy: Firestarter - krvavá jatka v arénách smrti

Letošní podzim měl být největším dostaveníčkem akce (a zabíjení) v historii herního průmyslu - těšili jsme se na Doom 3, Half-Life 2, Maxe Payna 2, Call of Duty i mnohé další tituly. Jak je již z letmého výčtu patrné, někteří tvůrci zklamali a svůj titul odložili, jiní nikoliv. I tak jsme byli svědky zřejmě nejnabitějších podzimních měsíců posledních let. A co více - celé dobrodružství ještě zdaleka nekončí. Rozvířit poklidné vody totiž hodlá po boku komiksové akce XIII také zástupce východní školy, arkádová střílečka FireStarter. Jaké jsou její zbraně v nelehkém souboji se západní konkurencí? A přesvědčila nás o svých kvalitách?

Propracovaný příběh? Kdeže!

Hra bez příběhu je jako člověk bez duše - plytká, povrchní, bez nápadu, atmosféry i faktorů, které člověka v první okamžik osloví a zaujmou. Firestarter se nepokouší konkurovat ostatním hrám žánru děním plným zvratů a nečekaných událostí. Staví vás tak přes jednoznačný a jednoduchý cíl - přežít útoky a souboj s desítkami zmutovaných nepřátel v bizardním virtuálním světě a ještě bizardnějších arénách. To vše v roce 2010. Možná je to mou zmlsaností dobrými příběhy, přesto mi absence hlubšího smyslu z plnění úkolů i procházení architektonicky dobře zpracovaných (a zároveň mnohdy odporných) arén kazila zážitek ze hry. Firestarter je bez nadsázky titul pro ty z vás, kteří si chtějí odpočinout a vyřádit se. Byť výtvor ruských tvůrců musí bezpodmínečně počítat s bohatou konkurencí, která v mnohém disponuje modernějšími zbraněmi.

   
Bitva započíná * První zmutovaný nepřítel na dohled! * Nestihl jsem včas sebrat důležitý artefakt - i to se ale někdy stává

Na první pohled vás na Firestarteru zaujme grafika - není špatná, není výborná, tedy zlatý střed. Východní tvůrci již několikrát potvrdili, že v otázce grafického enginu mohou bohatším západním týmům konkurovat. Ani Firestarter není v tomto ohledu žádnou výjimkou. Grafika však přesto v porovnání s přímou konkurencí v podobě série Unreal Tournament a dalších lehce zaostává. Věrni heslu "grafika netvoří základ hry" se však pojďme prokousat také dalšími pasážemi a prvky tohoto titulu.

Kovové klece plné lidského masa

Vaším domovem se ve hře Firestarter stávají rozlehlé arény. Pro všechny však platí pravidlo jednoduchosti a jednolitosti - tunely a rozlehlejší místnosti, vše se prakticky neliší, což je dáno také kovovým zpracováním všech arén. Přestože se autoři snažili seč mohli stvořit fascinující a rozmanité lokace, v zásadě se jim podařil pravý opak - prostředí je jednotvárné a nikterak nezaujme i přes rozličnost použitých barev, které alespoň částečně vynahrazují jinak nepříliš dobrý dojem z tohoto "kovového království". Arény nepotěší svým vzhledem a bohužel ani stavbou levelů - i po této stránce tak lokace působí velmi podobně a stereotypně.

   
Lokace působí hrůzně, stejně jako hra samotná * Tenhle nepřítel mi byl ze všech nejsympatičtější (asi to bude jeho povedenou zbraní) * Prohlédněte si příšery pěkně v detailu

Za dobrý nápad však považuji rozděleni arén do několika částí, které se zpřístupní až v průběhu hry. Vaším základní úkolem v každém levelu i misi akce FireStarter je totiž jediné - přežít! Odolat útokům krvežíznivých nepřátel tak musíte po stanovený limit, během nějž jsou vám zadávány další úkoly, včetně sběru speciálních artefaktů a likvidace nespočtu stvůr a monster. Každá z misí tak startuje základním briefingem, po němž následuje vhození vaší osoby do žhoucího pekla každé arény - počátečních 15 sekund je vám darováno k nutné přípravě (zisk lepší zbraně, nábojů, brnění) a poté již přichází čas na velkou bitvu.

Tuhá obtížnost

Velmi mazaně jsou rozděleny zdroje munice i zdraví, nelze se tak v aréně opevnit na jediném (samozřejmě výhodném) místě a čelit nájezdům nepřátel odtud - brzy byste se totiž potýkali právě s nedostatkem nábojů. Rozmanitost a zpracování zbraní (a to po všech stránkách!) hodnotím rozhodně kladně, budete se bránit základní pilkou, ručním kulometem, brokovnicí i její větší kolegyní, přijde však také čas raketometu a dalších výtvorů z pera designérského. Při používání zbraní jsou patrné efekty jako je zpětný náraz, povedené a realistické je jejich ozvučení. Co se týče vybavení a arzenálu, prospívá Firestarter na výbornou!

   
Mnohdy se stává, že čelíte nájezdům mnoha a mnoha nepřátel * Dostanu ho obyčejnou pilkou? * Rychle, rychle, utíkáme pro artefakt!

Tisíce nábojů samozřejmě nebudete střílet do vzduchu, ale do těl odporně vypadajících nepřátel. Ti si berou za vzor příšery jiných her i žijící zvířata, konečný výsledek rozličných mutantů působí skvěle a přesně zapadá do scénáře "virtuální reality roku 2010". Mě osobně pak potěšil skromný efekt rozhození obrazu ve chvíli, kdy vás zraní některý z nepřátel - střelba i orientace v prostoru je pak díky "kývající se" kameře ztížená a hráč nabývá dojmu, že je skutečně nepřáteli zraněn (rozhodně více, než v případě červených fleků na obrazovce symbolizujících zranění).

Hra více hráčů je to pravé ořechové!

Boj na život a na smrt si můžete v každé aréně zpestřit různorodou obtížností - těch je k dispozici několik (a konečně v některých případech také sympaticky pojmenovaných) a i na tu zhola nejlehčí není Firestarter zábavou pro nezkušené hráče. Za tuto skutečnost vděčíme především obrovským skupinám nepřátel, které vás v pokročilejších fázích hry vítají na každém rohu a jejichž likvidace se často zvrhává v úprk hráče a zběsilé střílení do všudypřítomných pronásledovatelů. Bojím se však, že poněkud vyšší nároky na schopnosti uživatele se mohou v konečném součtu obrátit proti pánům tvůrcům - mnohé jednoduché a arkádové akční hry těží ze své přístupnosti i začínajícím hráčům, FireStarter si tak pravděpodobně klade vyšší cíle - uspokojit náročnou skupinu hardcore hráčů.

   
Briefing před zahájením bitvy v jedné z arén * Efekty raketometu jsou opravdu povedené * Navíc lze využívat různé druhy raket, mezi kterými libovolně přepínáte

Singleplayer a herní kampaň sice nenabízejí nikterak záživné dění, o kvalitách hry vás však bude chtít přesvědčit především multiplayer. Měl by nabízet veškeré arény singleplayerové části a navíc množství herních módů. Jak je ostatně pravidlem, souboje se živými protivníky mají svou šťávu a po této stránce by náš přítel z východu mohl západní konkurenci rozhodně minimálně potrápit.

Útok na výsluní?

Z několika hodin strávených po boku jedné z posledních verzí hry mám vskutku rozporuplné dojmy. Absence hlubšího příběhu i atmosféry uštědřila singleplayeru nezacelitelnou ránu a tak se procházení jednotlivými arénami v kůži osamoceného hráče stává spíše utrpením než skutečnou a žádanou zábavou. Zaujme rozhodně přítomnost RPG prvků a vývoj postavy hlavního hrdiny, kterým se FireStarter částečně odlišuje od ostatní konkurence. Malou záchranou je tak právě multiplayer - se svou bohatou nadílkou módů i map by mohl a měl zaujmout i zkušenější z řad hráčů, prosadit se mezi elitu však nebude pro tento výtvor studia GSC Game World nikterak jednoduchým úkolem. Ale kdo ví, třeba se mýlím a plná verze hry mě v mnohém překvapí - odpovědi na nejzákladnější otázku kvality bychom se v případě titulu Firestarter měli dočkat již brzy.

Homepage hry: http://www.firestarter-game.com
Výrobce: GSC Game World (http://www.gsc-game.com/)
Vydavatel: Russobit-M (http://www.russobit-m.ru/)
Vydavatel v ČR: US Action
Předpokládané datum vydání: GOLD (v obchodech již brzy)

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

5.  12.  2017 | | 17 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

30.  11.  2017 |
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A
Xbox One vs Xbox One X: grafický pokrok nebo bláboly? (galerie)

Xbox One vs Xbox One X: grafický pokro…

Xbox One X vyšlo nedávno a mezi vylepšeními jasně dominuje grafika. Rozhodli jsme se, že několik her detailně porovnáme v galerii.

29.  11.  2017 | | 30 N/A
Playstation přichází se speciální nabídkou oblíbených herních titulů

Playstation přichází se speciální nabí…

Vánoce se blíží, tak šup do obchodu pro pořádné PS4 hity.

27.  11.  2017 | | 4 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A