První dojmy: Firestarter - krvavá jatka v arénách smrti

vytisknout velikost písma
Hry z východních zemí Evropy si neberou servítky. Krev, násilí i zabíjení - vše zobrazují věrně, navíc doplněné o hektolitry zábavy. Firestarter se od svých kolegů příliš neliší. Nabízí rychlou akci, krev tekoucí proudem a bohužel také trochu nezáživný singleplayer. I tak by však bylo chybou, pokud byste se s tímto nadějným titulem osobně neseznámili. I arkádové FPS totiž mohou mít své kouzlo.
První dojmy: Firestarter - krvavá jatka v arénách smrti

Letošní podzim měl být největším dostaveníčkem akce (a zabíjení) v historii herního průmyslu - těšili jsme se na Doom 3, Half-Life 2, Maxe Payna 2, Call of Duty i mnohé další tituly. Jak je již z letmého výčtu patrné, někteří tvůrci zklamali a svůj titul odložili, jiní nikoliv. I tak jsme byli svědky zřejmě nejnabitějších podzimních měsíců posledních let. A co více - celé dobrodružství ještě zdaleka nekončí. Rozvířit poklidné vody totiž hodlá po boku komiksové akce XIII také zástupce východní školy, arkádová střílečka FireStarter. Jaké jsou její zbraně v nelehkém souboji se západní konkurencí? A přesvědčila nás o svých kvalitách?

Propracovaný příběh? Kdeže!

Hra bez příběhu je jako člověk bez duše - plytká, povrchní, bez nápadu, atmosféry i faktorů, které člověka v první okamžik osloví a zaujmou. Firestarter se nepokouší konkurovat ostatním hrám žánru děním plným zvratů a nečekaných událostí. Staví vás tak přes jednoznačný a jednoduchý cíl - přežít útoky a souboj s desítkami zmutovaných nepřátel v bizardním virtuálním světě a ještě bizardnějších arénách. To vše v roce 2010. Možná je to mou zmlsaností dobrými příběhy, přesto mi absence hlubšího smyslu z plnění úkolů i procházení architektonicky dobře zpracovaných (a zároveň mnohdy odporných) arén kazila zážitek ze hry. Firestarter je bez nadsázky titul pro ty z vás, kteří si chtějí odpočinout a vyřádit se. Byť výtvor ruských tvůrců musí bezpodmínečně počítat s bohatou konkurencí, která v mnohém disponuje modernějšími zbraněmi.

   
Bitva započíná * První zmutovaný nepřítel na dohled! * Nestihl jsem včas sebrat důležitý artefakt - i to se ale někdy stává

Na první pohled vás na Firestarteru zaujme grafika - není špatná, není výborná, tedy zlatý střed. Východní tvůrci již několikrát potvrdili, že v otázce grafického enginu mohou bohatším západním týmům konkurovat. Ani Firestarter není v tomto ohledu žádnou výjimkou. Grafika však přesto v porovnání s přímou konkurencí v podobě série Unreal Tournament a dalších lehce zaostává. Věrni heslu "grafika netvoří základ hry" se však pojďme prokousat také dalšími pasážemi a prvky tohoto titulu.

Kovové klece plné lidského masa

Vaším domovem se ve hře Firestarter stávají rozlehlé arény. Pro všechny však platí pravidlo jednoduchosti a jednolitosti - tunely a rozlehlejší místnosti, vše se prakticky neliší, což je dáno také kovovým zpracováním všech arén. Přestože se autoři snažili seč mohli stvořit fascinující a rozmanité lokace, v zásadě se jim podařil pravý opak - prostředí je jednotvárné a nikterak nezaujme i přes rozličnost použitých barev, které alespoň částečně vynahrazují jinak nepříliš dobrý dojem z tohoto "kovového království". Arény nepotěší svým vzhledem a bohužel ani stavbou levelů - i po této stránce tak lokace působí velmi podobně a stereotypně.

   
Lokace působí hrůzně, stejně jako hra samotná * Tenhle nepřítel mi byl ze všech nejsympatičtější (asi to bude jeho povedenou zbraní) * Prohlédněte si příšery pěkně v detailu

Za dobrý nápad však považuji rozděleni arén do několika částí, které se zpřístupní až v průběhu hry. Vaším základní úkolem v každém levelu i misi akce FireStarter je totiž jediné - přežít! Odolat útokům krvežíznivých nepřátel tak musíte po stanovený limit, během nějž jsou vám zadávány další úkoly, včetně sběru speciálních artefaktů a likvidace nespočtu stvůr a monster. Každá z misí tak startuje základním briefingem, po němž následuje vhození vaší osoby do žhoucího pekla každé arény - počátečních 15 sekund je vám darováno k nutné přípravě (zisk lepší zbraně, nábojů, brnění) a poté již přichází čas na velkou bitvu.

Tuhá obtížnost

Velmi mazaně jsou rozděleny zdroje munice i zdraví, nelze se tak v aréně opevnit na jediném (samozřejmě výhodném) místě a čelit nájezdům nepřátel odtud - brzy byste se totiž potýkali právě s nedostatkem nábojů. Rozmanitost a zpracování zbraní (a to po všech stránkách!) hodnotím rozhodně kladně, budete se bránit základní pilkou, ručním kulometem, brokovnicí i její větší kolegyní, přijde však také čas raketometu a dalších výtvorů z pera designérského. Při používání zbraní jsou patrné efekty jako je zpětný náraz, povedené a realistické je jejich ozvučení. Co se týče vybavení a arzenálu, prospívá Firestarter na výbornou!

   
Mnohdy se stává, že čelíte nájezdům mnoha a mnoha nepřátel * Dostanu ho obyčejnou pilkou? * Rychle, rychle, utíkáme pro artefakt!

Tisíce nábojů samozřejmě nebudete střílet do vzduchu, ale do těl odporně vypadajících nepřátel. Ti si berou za vzor příšery jiných her i žijící zvířata, konečný výsledek rozličných mutantů působí skvěle a přesně zapadá do scénáře "virtuální reality roku 2010". Mě osobně pak potěšil skromný efekt rozhození obrazu ve chvíli, kdy vás zraní některý z nepřátel - střelba i orientace v prostoru je pak díky "kývající se" kameře ztížená a hráč nabývá dojmu, že je skutečně nepřáteli zraněn (rozhodně více, než v případě červených fleků na obrazovce symbolizujících zranění).

Hra více hráčů je to pravé ořechové!

Boj na život a na smrt si můžete v každé aréně zpestřit různorodou obtížností - těch je k dispozici několik (a konečně v některých případech také sympaticky pojmenovaných) a i na tu zhola nejlehčí není Firestarter zábavou pro nezkušené hráče. Za tuto skutečnost vděčíme především obrovským skupinám nepřátel, které vás v pokročilejších fázích hry vítají na každém rohu a jejichž likvidace se často zvrhává v úprk hráče a zběsilé střílení do všudypřítomných pronásledovatelů. Bojím se však, že poněkud vyšší nároky na schopnosti uživatele se mohou v konečném součtu obrátit proti pánům tvůrcům - mnohé jednoduché a arkádové akční hry těží ze své přístupnosti i začínajícím hráčům, FireStarter si tak pravděpodobně klade vyšší cíle - uspokojit náročnou skupinu hardcore hráčů.

   
Briefing před zahájením bitvy v jedné z arén * Efekty raketometu jsou opravdu povedené * Navíc lze využívat různé druhy raket, mezi kterými libovolně přepínáte

Singleplayer a herní kampaň sice nenabízejí nikterak záživné dění, o kvalitách hry vás však bude chtít přesvědčit především multiplayer. Měl by nabízet veškeré arény singleplayerové části a navíc množství herních módů. Jak je ostatně pravidlem, souboje se živými protivníky mají svou šťávu a po této stránce by náš přítel z východu mohl západní konkurenci rozhodně minimálně potrápit.

Útok na výsluní?

Z několika hodin strávených po boku jedné z posledních verzí hry mám vskutku rozporuplné dojmy. Absence hlubšího příběhu i atmosféry uštědřila singleplayeru nezacelitelnou ránu a tak se procházení jednotlivými arénami v kůži osamoceného hráče stává spíše utrpením než skutečnou a žádanou zábavou. Zaujme rozhodně přítomnost RPG prvků a vývoj postavy hlavního hrdiny, kterým se FireStarter částečně odlišuje od ostatní konkurence. Malou záchranou je tak právě multiplayer - se svou bohatou nadílkou módů i map by mohl a měl zaujmout i zkušenější z řad hráčů, prosadit se mezi elitu však nebude pro tento výtvor studia GSC Game World nikterak jednoduchým úkolem. Ale kdo ví, třeba se mýlím a plná verze hry mě v mnohém překvapí - odpovědi na nejzákladnější otázku kvality bychom se v případě titulu Firestarter měli dočkat již brzy.

Homepage hry: http://www.firestarter-game.com
Výrobce: GSC Game World (http://www.gsc-game.com/)
Vydavatel: Russobit-M (http://www.russobit-m.ru/)
Vydavatel v ČR: US Action
Předpokládané datum vydání: GOLD (v obchodech již brzy)

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pastvu pro oči

Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pa…

Grand Theft Auto 5 má za sebou již spoustu grafických modifikací. Ta nejnovější ale nastavuje novou laťku grafických orgií.

4.  8.  2017 | | 2 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |