První dojmy: Freedom Fighters - boj za svobodu v ulicích New Yorku

Svět se změnil. Studená válka neskončila smírem, snahu o rozvoj vzájemných vztahů vystřídala invaze sovětských vojsk. Amerika definitivně podlehla! Naděje však stále žije a skupinky odboje se nevzdávají. Okusili jsme, jaké je to osvobozovat nejvýznamnější mocnost světa v podání tvůrců známé série Hitman. Chcete také vědět, jak vypadá nejnadějnější týmová akce posledních měsíců?

Věříte v existenci alternativní reality? Světa, který je na první pohled k nerozeznání od našeho a přesto je díky drobné změně historie tak odlišným? Planeta Země je ve hře Freedom Fighters prakticky totožná té, kterou vídáváme při pohledu z oken našich domovů - kvetoucí zeleň, pralesy, obrovská města i vojenské konflikty jsou denním chlebem. Vše s jedním malým rozdílem - hlavní roli politického života již nadále nehrají Spojené státy americké. Nedošlo k rozpadu Sovětského svazu, ruští bratři vládnou světu i po svobodě toužící Americe. Malé skupinky odvážlivců však nadále podkopávají suverenitu sovětské vlády a snaží se navrátit své zemi jediné - svobodu! Dokážete coby charismatický vůdce dovést USA i svůj lid k samostatnosti?

Pouliční feťák nebo vůdce odporu?

Na první pohled obyčejný chlápek a tuctový obyvatel obrovského a zároveň tak neosobního New Yorku - takový je Christopher Stone, ocelový muž se srdcem vojáka. Sovětská nadvláda však přinesla změnu pro každého a tak se náš hrdina neočekávaně staví mezi jedny z nejaktivnějších osobností odboje. Válku však nevyhrává jedinec - klíčem k vítězství je odhodlaná armáda cílevědomých a schopných bojovníků. Toho jste si coby vůdce dobře vědomi a tak započínají nejen první akce proti ruskému velení, ale také usilovné hledání těch správných spojenců.

   
Ukázka menu hry * Trojice odhodlaných bojovníků * První přestřelka - jak vidno, spolubojovníci mají kuráž

Už z konceptu Freedom Fighters je patrné, že vývojářské studio IO Interactive se v podání své poslední hry pouští do nových, prozatím neprobádaných vod. Jejich simulace nájemného vraha Hitmana stavěla na osvědčených akčních principech, přinesla však také množství inovací a zasvěcený pohled na možnosti využití third-person pohledu (do té doby tak často a mylně opomíjeného). Na základech předešlé hry i z dosavadních zkušeností vychází nový projekt - narozdíl od svého nevlastního bratra vás však nečeká singleplayer hra v pravém slova smyslu. Ovládat totiž budete až dvanáctičlennou jednotku vojáků! Zodpovědnost tak získáváte nejen za vlastní život, ale také životy spolubojovníků pod vaším vedením.

12 spolubojovníků a získávání rekrutů

Autory proklamovaná možnost získat až 12 rekrutů, kteří stanou po vašem boku, mě mile i nemile překvapila. Proč? Začněme samozřejmě příjemnější stránkou celé problematiky. Jak je jistě patrné, podobně početná skvadra schopných a odhodlaných vojáků může být velmi účinnou silou - jejíž služeb tak lze využít nejen pro malé a nevýznamné sabotážní mise, ale také k přepadení významných pozic nepřátel, zničení základny, námořní lodě či k provedení mnoha dalších úkolů. Představivosti se meze nekladou a tak bude jistě zajímavé sledovat, jak se s ní poperou sami tvůrci - před několika dny zveřejněná demoverze je ukázkou tuctové a pro mnohé také nezajímavé mise hry. Čeká vás tak ničení pošty coby základny sovětských vojáků, perličkou na samém závěru je akt vyvěšení americké vlajky.

   
Mrtvoly sovětských vojáků * Pohled přes mříže * Rychle, rychle, utíkejte!

Pomalu se dostáváme k další jedinečné inovaci hry. Vaše vůdcovské schopnosti se totiž projevují také při získávání rekrutů. K jejich naverbování do svých řad je totiž potřeba více, než stisknout jedinou klávesu (byť právě demoverze by svědčila o pravém opaku). Freedom Fighters staví na novém systému charisma. Christopher Stone tak postupem hry získává dar výřečnosti i velitelských schopností a stává se stále výraznější osobností - právě tyto faktory hrají důležitou roli při získávání (či chcete-li přemlouvání) budoucích spojenců. Vaše charisma roste po splnění různých úkolů či záchraně důležitých osob a má mít významný vliv na vnímání vaší osoby v očích ostatních postav. Přesto bych celý systém zpestřil o propracovanější dohody, kdy přízeň skupinky vojáků získáte formou služby na oplátku. Uvidíme, co konkrétně si pro nás tvůrci přichystali v plné verzi svého výtvoru.

Bojovníci s vlastním rozumem

A teď k mým obavám, či chcete-li možným pochybnostem o kvalitě hry v souvislosti se skupinkou až 12 NPC bojovníků. Na první pohled problematické se mi (a jistě ne pouze mé osobě) jeví ovládání rozverné skupinky vojáků. Většina týmových akcí se při použití sofistikovanější umělé inteligence potýkala s naprostým chaosem ve vlastních řadách, coby neuspokojivé řešení se jeví také desítky tupě zírajících a slepě vaše příkazy plnících postav. Naštěstí má oběma podobným situacím zabránit stěžejní část celé hry, propracovaná AI. Podle příslibů tvůrců se budou spolubojovníci řídit nejen rozkazy, ale také vlastním rozumem - mají se tak přesouvat na vhodná místa pro střelbu, krýt i využívat rozmanité palety nabízeného arzenálu zbraní. Sliby, chyby? Je tomu tak i ve skutečnosti?

   
Bomba připravena, přijde výbuch * A slibovaná detonace je zde! * Další pohled na plápolající zbytky benzínové pumpy

Zdá se, že ano. Rekruti pod vašim vedením se sice při pohybu lokacemi drží zadní partie hlavního hrdiny jako otravné klíště, v akci jsou však užitečnými pomocníky. Aktivně se zapojují do přestřelek, snaží se vhodně rozmístit po lokaci i informovat kolegu o blížícím se nebezpečí. Chování bojovníků v boji můžete sami ovlivňovat několika příkazy (útok, obrana pozice, vyslání průzkumníka atd.), které jsou rozsety po různorodých klávesách. Skromnou pochvalu nutno směřovat také na vaše nepřátele - nedočkali jsme se tupých protivníků, těm ve hře Freedom Fighters nechybí pud sebezáchovy, snahy o krytí a využití větší palebné síly. Výtku by si z mého pohledu vysloužily jen některé specifické momenty, například vykukování nepřátel zpoza stěny, překážky či rohu. Doufejme, že v závěrečné fázi testování se je podaří s úspěchem najít a odstranit. Zajímavé bude také sledovat ohlasy na obtížnost hry, která (soudě dle mnoha ohlasů na zahraničních fórech) dělala v demoverzi našim herním kolegů z ostatních států Evropy potíže.

Hlavní hrdina v boji

Bývá zvykem, že se významní vůdci bitev osobně neúčastní - důkazů jsou stovky, typických úkazů také. Existují však světlé výjimky v podání českého krále Jana Lucemburského i dalších postav historie. Christopher Stone rozhodně není taktikem, který by posedával v bezpečí úkrytu a strategickými pokyny naváděl své vojáky až k jejich cíli. Veškeré akce se tak dle očekávání účastníte také vy, coby velitel a člen jednotky bojovníků. Dánské studio IO Interactive se v případě hlavní postavy drželo zavedených standardů a tak celou scénu sledujete z pohledu třetí osoby.

   
Zvláštní a osobitá mapa hry * Hlavní hrdina Christopher Stone v celé své kráse * Pustit se do přestřelky s větším počtem nepřátel není chytrý nápad

Nový je však pohled přes rameno a tím i detail zamířených objektů, který se provádí stiskem pravého tlačítka myši. Novinka je dobře patrná na několika okolních obrázcích a tak slovy doplním již zřejmé - pohled s sebou přináší zejména užitečné přiblížení před vámi se nacházejících vojáků či jiných předmětů. Je tak velmi praktická a dobře použitelná pro mířenou střelbu. Vraťme se ale k dalšímu popisu hlavního hrdiny. O jeho aktuálním stavu vás samozřejmě informuje několik indikátorů na obrazovce (jeden reprezentuje zdraví, další zmiňované charisma a další v neposlední řadě o stavu spolubojovníků), příjemným zpestřením je také drobné či silnější zčervenání obrazovky v případě, že je Christopher Stone zraněn (ať již kulkou či výbuchem). O zdraví hlavního hrdiny musíte pečlivě dbát z mnoha různorodých důvodů - tím nejpodstatnějším je v IO Interactive tolik oblíbená absence ukládání v průběhu hry. Mise, kterou jsem si díky demoverzi vyzkoušel, však nabízela dostatek potřebného lékařského vybavení.

New York z té nejhorší stránky

New York není nejkrásnějším městem světa, imponuje snad pouze svou velikostí a počtem obyvatel. Proč tvůrci zasadili svůj výtvor právě do těchto končin, je však nad slunce jasné - rozmanité ulice města, jeho zapadlé končiny i světoznámá socha svobody jsou tím nejvhodnějším místem pro boj za osvobození amerického národa. Z mých vlastních zkušeností a dojmů vyplývá, že vývojářský tým nezůstane nic dlužen pečlivosti, která jej proslavila v případě série Hitman. Čekají nás tak do detailů zpracované uličky, doplněné o nezbytné zbytky krabic i jiných předmětů, přeplněné kontejnery, grafity na zdech, rozmlácená okna a mnohé další. Také interiéry se zdají být zpracovány velmi solidně, nechyběly ani na jednom obrázků viditelné šachy (zřejmě pro rozptýlení sovětských vojáků). Na můj vkus však domy poskytují jen minimum volnosti - silnou většinu dveří nelze otevřít a logicky jsou tak za nimi ukryté místnosti nedostupné. Titul Freedom Fighters však sází na přímočarou a rychlou akci, pro kterou by byla podobně nelineární zpestření spíše vadou na kráse.

   
Další místnost vyčištěna * Poslední přeživší (a nebojácný) voják útočí * Je libo šachy?

Kladné hodnocení by se pak dostalo také další inovaci Freedom Fighters. Podle slov tvůrců se bude tvář prostředí měnit s postupem času (včetně ročních období – hru tak zahájíme v létě, čeká nás však také mrazivá zima), rostoucí mocí odboje i přibýváním krvavějších a ničivějších potyček. Vysoké a konfliktem nezasažené mrakodrapy tak zřejmě vystřídají trosky nejvýznamnějších budov New Yorku a z vítězství se budou partyzánské skupinky odboje radovat na zbytcích a ruinách původního města. Představují si páni vývojáři právě takto konec svého výtvoru? Kdo ví - možná je můj tip daleko od pravdy, možná ne. Dozvíme se to již velmi brzy.

Oživování spolubojovníků

Na ničení New Yorku se budou podílet nejen rabující sovětští vojáci, ale také příslušníci odporu - boj za svobodu si žádá svou oběť a tak vás v rámci 18 misí nemine ani ničení ohromných budov či další, neméně nebezpečné úkoly. K dispozici je tak rozsáhlý arzenál zbraní čítající nejen samopaly, kulomety či pistole, ale také granáty, oblíbené Molotov koktejly a mnohé další. Samostatnou kapitolu tvoří výbušniny - základem je klasická a nezaměnitelná C4, chybět nemá ani malá napalmová bomba. Po jednotlivých úrovních jsou navíc rozsety těžké kulomety, které lze po odstranění přítomné ostrahy snadno použít proti početnější přesile. Aby toho nebylo málo, proti vám se postaví také transportéry či tanky.

   
epřátele jsou skvěle ukryti za bednami * Jak vidno, o nedostatek sovětských vojáků nemusíme mít obavy * Právě jsem vyléčil zraněného spolubojovníka

V záporném slova smyslu mě překvapilo také tzv. oživování nepřátel. I ti nejagilnější a nejaktivnější rekruti se čas od času dostanou do křížové palby, překvapí je granát či jiná akce vycvičených sovětských vojáků. Přestože jsem proklamovanou demoverzi dohrál hned několikrát, z mých mužů nikdo v boji za matičku vlast nepadl! Ano, mnohokráte došlo k jejich zranění, oživení a ošetření ran je však věc veskrze jednoduchá - stačí vlastnit klasickou lékárničku, která vše zařídí za vás a kterých se v okolí povaluje dostatek. Jistě nejsem jediný zastánce názoru, že by více realismu v žádném případě neškodilo! Stanou-li se vaši spolubojovníci podobně nesmrtelnými, ztrácí na kráse a originalitě jedinečný systém jejich verbování a charisma.

Glacier engine a split-screen multiplayer

Dánské studio IO Interactive staví veškeré své projekty na vlastním enginu Glacier, který laickou i odbornou veřejnost uchvátil v obou dílech série Hitman. O vizuální požitek je tak bez nadsázky postaráno, mé první setkání s hratelnou verzí Freedom Fighters tak domněnku i pocit získaný ze skvěle vypadajících videí a obrázků do puntíku potvrdilo. Po orchestrálních seancích po boku druhého dílu Hitmanových dobrodružství nemusíme mít obavy ani o hudební stránku nového titulu. Uspokojivé se zdá býti ozvučení (byť jsou některé specifické zvuky totožné či minimálně velmi podobné právě Hitmanovi), dabing nikterak nezklamal, ba ani díky minimální přítomnosti nezaujal. Suma sumárum mohu již nyní zodpovědně prohlásit, že v otázce zpracování poslední výtvor dánského týmu IO Interactive prospěl. Zda-li s vyznamenáním, to nám prozradí až plná verze hry.

   
Ta hvězda na bednách mi leze na nervy! * Poslední nepřítel odstraněn * Sovětskou vlajku nahradila americká zástava

Tak trochu nečekaná je podpora multiplayeru - zklamání mohou být v tomto ohledu pouze majitelé PC, kterých se hra více hráčů netýká. Naopak majitelé konzolí Playstation 2, Xbox a Gamecube se mohou těšit na split-screen mód až pro čtyři hráče, kdy se živí soupeři utkají coby zastánci jedné ze stran konfliktu. Jim samotným pak bude sekundovat skupinka dalších NPC vojáků.

Boj za svobodu započíná

Freedom Fighters je jednou z mála solidních, hratelných a především atmosférických týmových akcí poslední doby - díky zakomponování nezvyklého third-person pohledu nabízí odlišný (mnohými označovaný až za takřka unikátní) zážitek. Proklamovaná propracovaná umělá inteligence se neukázala být jen planými řečmi skupinky nadšených vývojářů, příjemné překvapení v sobě skýtá také detailní prostředí, jedinečný systém získávání rekrutů (charisma) i skvělé technické zpracování. Přestože tedy hlavní roli podzimního představení (jak jinak také nazvat to, co nás již brzy čeká) ztvární nadupané akční FPS tituly (herecké obsazení skýtá takové skvosty jako Far Cry, Half-Life 2 či Max Payne 2), ve vedlejší roli již nyní exceluje talentovaný týmový kolega z Dánska. Kdo tedy získá herního Oscara za nejlepší výkon?

Homepage hry: http://www.eagames.com/official/freedom/
Výrobce: IO Interactive (http://www.ioi.dk)
Vydavatel: Electronic Arts (
http://www.ea.com)
Vydavatel v ČR: Cenega (
http://www.cenega.cz)
Datum vydání: 19. září 2003

Hratelná demoverze: Doupě

Váš názor Další článek: Postava zloděje v krátkém videu Commandos 3: Destination Berlin

Témata článku: , , , , , , , , , ,