První dojmy: Hellgate: London – genetický dědic králů

Právoplatný následník zakladatele bezhlavých rubanic s RPG marinádou Diablo dorazil v plné verzi a se svým předkem má společného více než plamenné hordy pustošící svět. Fungují principy jedenáct let staré legendy i v dnes? Doupě se přesvědčilo na vlastní kůži, přičemž prvotní závěr je zajímavý.
První dojmy: Hellgate: London – genetický dědic králů
Objednejte si na shop.doupe.cz

Hellgate: London
  PC: 1 299,- Kč

Platforma: PC
Typ hry: Akční RPG
Výrobce: Flagship Studios (
http://www.flagshipstudios.com)
Vydavatel: Electronic Arts (
http://www.ea.com)
Homepage: http://
www.hellgatelondon.com
Datum vydání: 31. října 2007

 

Hodinové strojky patří i v dnešní době mikročipů k pozoruhodnému kusu techniky – vždyť ty ručně natahovací patří k nejdražším. Kouzlo je skryto v takřka dokonalé souhře desítek ozubených koleček, ovšem je scestné věřit, že po rozpůlení mechanismu vzniknou hodinky dvoje. Roku 2003 se z bezchybně fungujícího strojku jménem Blizzard oddělily kolečka zvané Bill Roper, Max a Erich Schaeferovi a David Brevik, které svého času rozpohybovaly pamětihodné RPG Diablo. Blizzardí odpadlíci mezi sebe zapřáhli nové převody a jali se revitalizovat myšlenku původní hry v moderní rubanici Hellgate: London, která přesouvá peklo ze středověku do naší doby a hodlá s jeho pohůnky vymést realisticky vymodelovaný Londýn. Ukazuje finální verze, která před několika dny dorazila do redakce, správný čas, nebo se z precizního mechanismu staly obyčejné trhovské digitálky?

 
Šulgoth je jeden z prvních tužších bossů v pekelné sféře * Jatka tupých nepřátel * Návštěva rudé dimenze... pekla, ne Číny!

Ve jménu živých!

První momenty hry nepřeklopí jazýčky vah ani na jednu stranu. Ačkoliv produkt beze zbytku splňuje sliby a tisková prohlášení tvůrců, celek působí v konečném stádiu šedě a pekelným démonům zatím chybí pořádné pařáty, kterými by hráče chytili za límec a drželi u monitoru, než dosáhne nové a nové zóny či úrovně. Jedna jistota je nicméně nezlomná – duch legendy Diablo a dalších her týmu Blizzard je patrný na každém kroku. Dokáže udržet skřípající kola v chodu?

Začátek se atraktivně snaží personifikovat hráče s virtuálním hrdinou. Kromě volby barvy vlasů, obličeje a konstituce postavy je klíčové zejména povolání, jež definuje celý následující styl hry. Obecně platí, že výběr templáře připomíná svým klikacím rautem v pohledu třetí osoby původní Diablo, zatímco lovec transformuje hru do podoby neortodoxní střílečky viděné vlastníma očima. Kouzelník představuje průlin předchozích dvou – magii na vizuální perspektivě nezáleží. Každá profese se dále větví na dva obory. Templáři mohou být bijci s mečem v každé ruce nebo obrannými ochránci vykrývajícími rány štítem a lovci se zase spoléhají buď pouze na střelné zbraně nebo ve variantě technika vloží svůj osud do rukou elektronických pastí či doprovodných robotů. Vyvolávač se svými astrálními pomocníky představuje parafrázi nekromanta z Diablo 2, kdežto černokněžník je přesně tím, co si lze vyložit pod popisem „staromilský mág uctívající hodnoty ohnivé koule a třikrát destilované many.“ Výběrem povolání se podařilo výrazně odlišit každou novou hru za jinou postavu, myšlenka nekončící znovuhratelnosti se tak přímo podbízí. Je zde však několik mnohatunových závaží s +10 na zranění rozdrcením, jež padají na její hlavu.

  
Copak vypadne z tohoto macka? * Vybavování postavy má něco do sebe * Vyprávění tisíce a jednoho tunelu

Odstíny šedi

Hellgate: London dokáže po pár minutách odradit prezentací. Tutoriál na nevýrazném Russel Square vysvětluje intuitivní prvky ovládání inspirované dvojicí Diablo/Diablo 2 a představuje první herní úkol. Tam, kde mělo nastat heroické burcování k záchraně lidstva před pohlcením peklem, jak jej představuje dlouhé, renderované intro, začíná rozvleklá mise za záchranou anonymního vědce Fawkese. Autoři mohutně podcenili výpravu, což se promítá do celé narativní stránky hlavního příběhu. Všechny postavy jsou například němé – po úvodní průpovídce nabídnou k prolistování několik stran nekořeněného textu, aby se hráč utápěl v pekelné agónii mlčení. Ano, takový postup může projít v obrovském MMORPG typu World of Warcraft s tisícovkami misí, nicméně ve výpravné kampani špičkového titulu to působí jako řečník s rakovinou hrtanu.

K World of Warcraft se lze vrátit v krátkém intermezzu zasvěceném kopírování. Hráči nejpopulárnějšího online titulu v Hellgate: London ihned poznají jeho geny. Není to pouze způsob umírání, kdy se po smrti běží v roli ducha k mrtvole pro oživení (nicméně zde lze rovnou zaplatit sumu za resurekci na místě skonu nebo zdarma procitnout v nejbližší základně spojenců). Totožné je rovněž schéma úkolů. „Jdi a přines osm klepet skořepného šokátora,“ „Zabij deset zombií v úseku nad stanicí Holborn,“ znějí povely vedlejších postav ve stanicích metra, jež fungují coby útočiště k načerpání zásob. Sbírací úkoly jsou již dnes přežitkem, přičemž po jakémkoliv větvení či nelinearitě nebylo v několika úvodních zónách ani stopy. O to více potěší narážky tvůrců na jejich předchozí tvorbu, jako například když sirotek v jedné ze základen shání kybernetickou náhradu za svou dřevěnou nohu (kdopak to postával za řekou ve vesničce Tristram, se znalci her od Blizzardu dovtípí). Věrna trouchnivějící tradici, noha smutně vypadne z bosse dlícího nečinně na jednom z nádvoří.

  
Fialový otazník nijak nenaznačuje sexuální orientaci. Ležérní póza již ano * Klasická ulice * Vymítání ďábla krucifixem je přežitek

Úkolům by se dala jejich šablonovitost odpustit, kdyby jim nebyl poplatný návrh herního prostředí. To se místo komplexního, organicky provázaného světa rozkouskovalo na malé dílčí zóny pospojované portály. Úseky těží z náhodného generování svých chodeb, tunelů, miniaturních místností nebo exteriérových prostranství a zároveň se jím ubíjejí. Strojově poskládané úrovně vypadaly působivě ve dvourozměrné grafice Diablo 2, ovšem polygonovému enginu Hellgate: London se nedaří zbavit stereotypu zoufale prázdných podzemních průchodů, které postrádají výrazné prvky strhující pozornost. Po vykouknutí na povrch z tunelů metra, v nichž se odehrává většina dění, je situace uspokojivější především díky obrovským poletujícím monstrům na horizontu a větším stavbám, nicméně 3D grafice se stále nepodařilo najít svatý grál náhodné generace architektury.

  
Vlevo úschovna věcí, vpravo neinteraktivní templářka * Idylka stanice metra * Exteriéry v akci

Vzpomínejte na mrtvé

Jeden z počítačů na letošním ročníku lipské výstavy Games Convention byl vybaven volně hratelnou verzí Hellgate. Lidé o něj nejevili zájem. Obrazovka totiž prezentovala nahnědlou chodbu, která v porovnání s novogeneračními hrami běžícími okolo evokovala spojený útok budgetovek. Ačkoliv výsledný produkt má určitý styl a grafika je plně funkční, s moderními technikami vizualizace nemá společný ani pixel, což platí o celé technické stránce. Pomine-li divák zasekávání i na stroji s GeForce 8800 GTX a dlouhé nahrávací časy, tedy chyby opravitelné optimalizačním patchem, jsou to především špatně navazující animace a protivníci zamrzající ve vzduchu během výskoku, kteří podřezávají potenciálnímu hitu achilovky. Ten padá na záda textur rozmazaných pekelným žárem – ne, kvůli grafice hráči pekelnou bránu z pantů nevytrhnout.

Testovací verze byla vybavena českou lokalizací veškerých textů. K překladatelským nočním můrám odedávna patří počešťování jmen jako Hatecrest Demon Vyletongue, jimiž se říše Hellgate hemží, přičemž zde ďáblova kosa přetnula česko-anglický slovník vedví. Názvy Vzácný ďáblík odstřelovač nebo Brigádníkovy montérky záchrany do vážného, apokalyptického dramatu nepatří, nehledě ke strojové účelovosti mnoha přeložených dialogů. Těm se dokonce nevyhnuly pravopisné chyby, takže když Hellgate, tak pouze v angličtině.

Na co se těšíme
  • Tři profese, tři rozdílné styly hry
  • Tisíce unikátních předmětů a desítky nepřátel
  • Místy působivá hudba
  • Mechanismy z Diablo mají co říci i dnes
  • Vývoj postav
Čeho se bojíme
  • Nudná výprava, minimum dabingu
  • Bezduché úkoly
  • Grafika a technické nedostatky
  • Náhodně generované úrovně jsou pusté
  • Rozporuplná lokalizace

Dokáže Hellgate v nějakém bodě překvapit? Bezesporu. Pod škraloupem jednoho z největších fiasek očekávaných titulů se skrývá stará dobrá mechanika prvního dílu Diablo. Protivníci se liší jeden od druhého, mezi řadovými zrůdami poskakují jejich modře nebo oranžově zbarvené tužší verze, z nichž vždy vypadne neobvyklý předmět. Napětí, jaké bonusy přidají modré kalhoty, než je hráč identifikuje zvláštním zařízením, má své kouzlo i po letech. Pravidla vývoje postavy se speciálními schopnostmi namapovatelnými na obě tlačítka myši nebo očíslovanou lištu mají rovněž co říci, stejně jako podhoubí dovolující modifikovat předměty, rozebírat ty magické a laborovat s vybavením u obchodníků ve stanicích metra. Zdali však mechanické prvky dokážou nastartovat upadající počátek zdemolovaný bídnou prezentací, ukáže teprve delší testování a brzká recenze.

Jak se těšíme: 65 %

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Je potřeba mít hardware nové generace, říká Sony o Playstation 5

Je potřeba mít hardware nové generace,…

Společnost Sony potvrdila, že již pracuje na další generaci herního hardwaru.

10.  10.  2018 | | 24 N/A
Fotografové vyrazili do Řecka, nafotili nádherné snímky v AC Odyssey

Fotografové vyrazili do Řecka, nafotil…

Stejně jako Origins i Odyssey nabízí propracovaný fotorežim. A umělecké kousky na sebe nenechaly dlouho čekat!

8.  10.  2018 | | 7 N/A
7 tipů na bláznivé hry, které překvapí i zabaví

7 tipů na bláznivé hry, které překvapí…

Což takhle dát si oddych? Což takhle zahrát si něco trochu méně seriózního?

10.  10.  2018 | | 2 N/A
Sony dnes startuje program odměn pro členy PS Plus

Sony dnes startuje program odměn pro č…

Ten rozšiřuje řadu výhod pro členy PS Plus o další skvělé slevy a nabídky od našich lokálních partnerů.

14.  10.  2018 |
Evropský PS Store láká na skvělé slevy, nechybí Detroit a God of War

Evropský PS Store láká na skvělé slevy…

Nejsou to jen malé hry, co dostanou slevy na Playstationu. Tentokrát jde o hity.

4.  10.  2018 | | 7 N/A