První dojmy: Heroes of Might and Magic 5 - třetí rozměr nevadí

Stratégové vždy lamentují nad novými hrami, že zbytečně přidělávají třetí rozměr v grafice. Pátý díl Heroes of Might and Magic jej přibral také, zachoval však cestu, kterou se vydal. A jaká to je? Nahlédněte a uvidíte.

Platforma: PC
Žánr: Tahová strategie
Výrobce: Nival Interactive -
http://www.nival.com
Vydavatel: Ubisoft - http://www.ubi.com
Homepage: http://www.mightandmagic.com

 

Už slyším fanoušky legendární série, jak na mě pořvávají, co jsem to za kacíře, ale já se na nové Heroes of Might and Magic 5 (zkráceně HoMaM 5) těším, i když autory nebudou staří známí 3DO. Nival Interactive, kteří pátý díl tvoří, totiž ukázali v Etherlords, že si důvěru na poli strategií zaslouží. Ve chvíli, kdy jsem dostal možnost vyzkoušet si HoMaM 5 na vlastní kůži v beta testu, jsem se zaradoval a nadšeně se pustil do hraní.

Ale ouha, kosa narazila na kámen, pomalu začínám chápat, proč ve čtvrtém díle tak dlouho chyběla možnost hry více hráčů na více počítačích. Beta verze je totiž hratelná pouze prostřednictvím služby Ubisoftu proti živým lidem. To s sebou, mimo některých výhod, přináší i různé problémy; jako třeba že si sami moc nezahrajete a pořád jen čekáte. Není se tak čemu divit, že mnozí z hráčů si stěžovali na různé problémy a vydání hry muselo být odloženo.

Heroes? Neznám

Vysvětlovat staromilcům, co že jsou to HoMaM, by bylo nošením dříví do lesa; protože se však mezi námi občas vyskytuje i herní historií netknutá generace, zopakuji základní principy. HoMaM jsou tahovou strategií, v níž se vaše jednotky pod vedením hrdinů vydávají obsazovat fantasy svět. V tomto světě se nachází města, jež vám po obsazení produkují další jednotky a, pokud chcete, tak i další hrdiny. Jakmile hrdina narazí na protivníka, dostane se do tahového souboje.

  
Kdo se v tom má vyznat? * Truhly já mám nejraději * Sedláci dostávají co proto

První otázkou každého znalce série pak jistě je, jaká že města nás potkají tentokrát. Počet jednotlivých kultur se ustálil na čísle šest, takže nás opět čekají mágové z Akademie, podzemní příšery strany Dungeon, přírodní zázraky z Rezervace, nemrtví pocházející z Nekropole a samozřejmě klasická dvojice andělíčků a satanášů. Jak je vidět, někteří staří známí se s námi rozloučili, ale žádná revoluce se nekoná, alespoň tedy na poli výběru stran si můžeme být jisti, do čeho jdeme.

Ke každé straně samozřejmě patří její město a zde asi začne největší diskuze o nutnosti třetího rozměru. Malebné vísky z předchozích dílů nahradily zpočátku nepřehledné metropole z polygonů. Je to samozřejmě pouze otázka zvyku, ale na první pohled si postesknete nad ztrátou pohádkové atmosféry, kterou vám jednotlivá města nabízela. Dle mého by městům pomohla spíše kreslená grafika, ale zase pokud se člověk podívá na herní mapu, podiví se, proč nemohou vesničky vypadat tak pěkně.

Raději z města ven

Jakmile se totiž z města vrátíte zase do strategického pohledu, přijde vám hra hned hezčí. A nebo alespoň povědomá. Vše vypadá přesně tak, jak tomu bylo dříve, jen se můžete podívat z více stran, prohlížet si jednotlivé větve stromů a tyčky u plotu. Přitom je ale základem opět čtvercová mřížka políček, po kterých se armády pohybují, takže se nemusíte bát, že se ztratíte. Opět narazíte na klasické doly, obelisky a truhly - přesně tak, jak tomu bývalo dříve. Duch série se prostě nezapře a po nahlédnutí do města je to velká úleva.

Nejzajímavější však bude boj, který se dočkal v posledních dílech nemalých změn. Položíme-li si základní otázku, zda je hrdina tentokráte opět na bojišti, zjistíme, že tvůrci vše vyřešili šalamounsky. Hrdina stojí mimo boj, takže nemůže být zasažen, ale na druhou stranu zase do soubojů zasahuje výrazně více, než u starých dílů. Má totiž možnost útočit kamkoliv na bojiště, což oceníte proti běžným příšerám, ale budete nenávidět v bojích proti jiným hrdinům.

  
Drobná armádička připravena k boji * Nekromanti nejdou vůbec zlí * Zase jen ochranáři mají parohy

Z Etherlords si vývojáři vypůjčili jednu zajímavou část bitvy - nenarazíte na celistvé tahy, ale podle rychlosti postupně jednají všichni v jednom velkém proudu akcí. Je tak možné, že se rytíři stihnou pohnout dvakrát, zatímco zombie se bude jen tupě dívat, než konečně udeří. Navíc se toto pořadí průběžně upravuje podle různých efektů jako je zpomalení třeba otřesení jednotky po zásahu. Trochu překvapující je jen umístění bojů na čtverečky namísto obvyklých šestiúhelníků, protože čtverce znamenají sníženou přesnost.

Polepšíme si

Po boji samozřejmě následuje příděl zkušeností pro vašeho hrdinu. Jeho armáda sice zkušenosti nezískává, ale vrátila se k dřívějšímu modelu povyšování jednotek ve městě. Každá tak má dva stupně, základní a vylepšený, čímž se rozšiřují nejen taktické možnosti, ale také koutky úst stratégů do slastného úsměvu. Na druhou stranu mnohým však zatuhne úsměv při počítání kouzel, kdy jednotlivých stupňů ubylo.

Dle mého názoru udělal Ubisoft velkou chybu, že není ve beta testu možno hrát proti počítači. Zbytečně tak ztrácí síly při opravování té části hry, kterou alespoň z počátku hráči tolik nevyužijí. Je však pravda, že hra je v současné chvíli plná různých chyb, ať už drobností, kdy můj hrdina podle výpisu porazil vlastní armádu, nebo důležitějších problémů s během hry. Třetí rozměr totiž výrazně přidal na hardwarové náročnosti a ani testovací sestava (Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, GeForce 6600 GT) nezvládala nějaké rozumnější detaily.

Na co se těšíme
  • Dva stupně jednotek
  • Pohádková atmosféra na mapě
  • Klasická pravidla
  • Singleplayer
Čeho se bojíme
  • Nepřehlednosti měst
  • Agresivních soubojů
  • Táhlého multiplayeru

Do vydání však čas ještě zbývá, takže je skoro jisté, že alespoň ty největší problémy budou vychytány. Zatím však vše ukazuje na schopného nástupce celé série, která postupně přechází od pohádkových bitev ke klasickým fantasy masakrům. A i když se pátý díl ve většině nápadů vrací před změny ze čtverky, pohádka stále ustupuje modernímu pojetí. Ač mi bude chybět ručně malovaná grafika, stejně se na další HoMaM těším jak dítě na Vánoce.

Jak se těšíme: 95 %

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Tahová strategie
Výrobce: Nival Interactive | Webové stránky hry
  • Heroes of Might and Magic
  • Skvělá čeština
  • Návrat ke starším dílům
  • Multiplayer již v základu
  • Technická stránka (hudba, zvuky, grafika)
  • Časem zdlouhavé
  • Podobnost armád a měst jedné rasy
  • Čtvrečky v boji
Diskuze (9) Další článek: Série Command and Conquer za babku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,