První dojmy: Homeworld 2 - unikátní vesmírná strategie

Když se v roce 1999 na pultech prodejen s hrami objevila real-time strategie Homeworld od tehdy neznámých Relic Entertainment, způsobila revoluci. Poprvé byl vesmír prezentovaný ve strategii skutečně 3D. Hra skloubila mnoho faktorů patřících k dobré strategii s novátorským přístupem, čímž si získala srdce mnoha hráčů po celém světě. Dvojka právě klepe na dveře.

Jen si vzpomeňte na to pozdvižení, na to všeobecné nadšení všech stratégů. Ta tam byla všechna nevysvětlitelná omezení, která dělala z vesmírných strategií do značné míry jen jakousi podivnou frašku. Do té doby byl sice třeba v některých hrách vesmír vymodelován moc pěkně, ale stejně byl hráč omezen přítomností pouhých dvou rozměrů (Star Trek: Armada, například). Homeworld tohle všechno zbořil.

 

Známé mlhovinové pozadí * Á konečně posily!

Skvěle navržené ovládání spolu s (na svou dobu) špičkovým grafickým zpracováním bylo asi hlavní devizou hry. Poměrně zajímavý příběh vyprávěný hojnými in-game animacemi rovněž přispěl ke kladnému přijetí Homeworldu. Obtížnost nebyla z nejmenších, ale parádní hratelnost a taktické orgie při plánovaní útoku či obrany s využitím pokud možno optimálních formací a kombinací jednotek hnaly hráče neustále dál až k závěrečnému filmečku.

Příběh

Pojďme si nyní v kostce připomenout děj prvního dílu, neboť ten druhý na něj přímo navazuje. Na počátku nalezli obyvatelé dávno opuštěného světa starou tabulku, která odhalovala jejich pravý původ. Po vybudování ohromné mateřské lodi, jež pojala na svou palubu tisíce kolonistů, vyrazili na dalekou a nebezpečnou cestu s cílem najít domovský svět (homeworld) svých předků. To se nakonec zdařilo a mohlo by to být fajn, nebýt blížícího se konfliktu…

 

Intro vám připomene první Homeworld

Nyní Hiigariané spolu s velitelkou Karan S’jet čelí nebezpečnému klanu z východního okraje galaxie, který využívá pravěké síly k ničení svých protivníků. Znovu se tedy máme stát svědky bojů uprostřed tiché mrazivé prázdnoty nekonečna o holé přežití celé jedné rasy. Majestátná mateřská loď opět bude představovat jediné zázemí v boji proti mocnému nepříteli. Na našem rozhodnutí bude záviset osud všech lidí toužících po svém vlastním domově, místě, jenž bylo vždy jejich a jeho osudem je o něj svést další urputný boj. Pod naším velením Hiigariané prozkoumají nejstarší částí vesmíru a objeví pravdu o svém vyhnanství…

Dvojka na první pohled

Na první pohled vás upoutá intro, které je, v duchu původní hry, podáno formou černobílé, spíše statické animace, jež vám zlehka převypráví první Homeworld a připraví vás na jedinečnou atmosféru dvojky. Hlavní menu je jednoduché a účelné, avšak zdařilé. Po lehké úpravě nastavení (detaily na maximum:-)) vám již nic nebrání vrhnout se přímo do hry (či do tutorialu, záleží na vás).

 

Pracující sběrač surovin * Do útoku! (Z přesily si hlavu nedělejte...:-)

Velmi brzy po začátku mise si všimnete razantní změny v pojetí stavby a manipulace s jednotkami. Již nemusíte stavět zdlouhavě letadélko po letadélku a doufat, že jich aspoň pár nasyslíte, než přijde první nepřátelská ofenzíva. Většina jednotek se totiž dodává rovnou ve formě malé letky (například v případě bombardérů je to pět kousků). Vypadá to tedy, že se v pozdějších fázích hry dočkáme majestátných bitev několika desítek strojů od malých interceptůrků až po mohutné fregaty.

Dvojka na druhý pohled

Rozhodně vám však nemůže ujít ohromný grafický posun. Vesmír již nepůsobí zdaleka tak prázdně a pustě, jako v jedničce (a jako ve skutečnosti:-)), nyní je stále na co koukat. Scenérii zdobí blízké i vzdálené hvězdy, rozličné planety, vesmírné základny či vraky všeho druhu (ostatně stačí se podívat na okolní obrázky).

 

Některé textury zvláštní * Rovněž na modelech je patrný technologický pokrok

Objekty pobraly o hodně více polygonů, výrazně se zvýšilo rozlišení i nápaditost textur. Po pravdě řečeno v mém případě tohle vylepšení znamená i výrazné zvýšení obtížnosti, jelikož nějak nemám při tom všem prohlížení nádherných strojů čas řádně se věnovat svým velitelským povinnostem…:-)
 
S přítomností letek místo samotných letadýlek souvisí i logická změna v pojetí formací. Tyto lze totiž tvořit z jednotlivých letek, což působí na stratégovo oko velmi dobře. Po lehkém průzkumu tak naplánujete ideální útok na protivníka, obklopíte ho ze všech stran... nebo raději zvolíte mocný, rychlý útok z jednoho směru, jenž nedá nepříteli šanci uniknout? S výsledkem bitvy to asi mnoho společného mít nebude, ale vyberete si, kterou takřka filmovou scénu právě tvoříte…

Dvojka na třetí… tentokrát na první dotek

Zdá se, že styl hraní se od jedničky příliš nezměnil. Více jednotek je hlavně optickou změnou, čili novinky v hraní se moc nekonají. Opět těžíte pouze asteroidy, aby vám přibyly RUs, tedy resource units, kteréžto investujete do stavby jednotek či výzkumu. Nakolik bude škála jednotek bohatší než ta, kterou již důvěrně známe z jedničky, budeme moci posoudit až z finální verze hry, nechte se tedy překvapit recenzí.

 

I styl hraní vyvolává vzpomínky. Na druhou stranu, proč měnit něco, co výborně funguje a navíc si to získalo srdéčko nemalého množství hráčů po celém světě? Hra je jednoduchá, svižná, na nic se zbytečně nečeká, boje jsou rychlé, atraktivní a akční, co vlastně můžeme chtít víc? Znovu nám ale nezbývá než konstatovat: počkáme si na konečnou podobu hry, co vlastně přinese nového, zdali nebude jen pouhým datadiskem v hávu plnohodnotné gamesy.

Pocity v srdci hráče

Možná může naše preview vyznívat lehce nedůvěřivě, ale věřte, že přesně takové naše pocity ohledně Homeworldu 2 jsou. Ostatně jako když se chystá jakékoli pokračování kterékoli kvalitní hry. Vždy je namístě jistý pocit nejistoty, ve vzduchu vznášející se otázka „Co mi asi s mým miláškem udělají?“ Proč by tedy situace zde měla být jinačí, že ano?

Každopádně na závěr se vám musím s něčím svěřit. Uvědomil jsem si to až teď, na konci psaní, kdy od vypnutí Homeworld 2 uplynula nějaká doba. Zvláštní mrazení v zádech, ježení chloupků na šíji a známé lupání v koleni, které nasvědčuje, že se možná blíží Hra…

Hlavní rysy hry:

  • plně 3D zpracovaný vesmír nabízející hráči absolutní svobodu v jeho strategickém rozletu
  • úchvatná grafika nabitá fantastickými světelnými efekty
  • jednoduchý herní systém zaměřený na boje desítek vesmírných letounů
  • příběh podávaný spoustou in-game animací
  • výroba jednotek po letkách

Oficiální stránky hry: http://homeworld2.sierra.com
Výrobce: Relic Entertainment (http://www.relic.com)
Vydavatel: Sierra (http://www.sierra.com)

Stahujte demo (147 MB): Doupě

Diskuze (7) Další článek: Spuštěny stránky datadisku Dungeon Sige: Legends of Aranna

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,