První dojmy: Killzone: Liberation – VÁLKA míří na PSP

Killzone uchvátila spoustu milovníků syrové a brutální akce. Ač by se mohlo zdát pokračování pro PSP pouhým levobočkem série, autoři dokázali, že jejich designérské umění má multiplatformní charakter. Liberation je povedená, neméně akční a hlavně – originální!
První dojmy: Killzone: Liberation – VÁLKA míří na PSP

Platforma: PSP
Žánr: Akce viděná z izometrického nadhledu
Výrobce: Guerilla
Vydavatel: Sony
Homepage:
http://www.killzone.com
Datum vydání: Listopad 2006


Zdá se to jako protimluv, že? Originální pokračování… Nová Killzone ovšem rozhodně nekráčí ve stopách předělávek „velkých her“ z PS2, nenabízí totéž, pouze zabalené do kompaktnější a stylové kapesní krabičky. Místo toho nám z Guerilly přišel balíček, který je šitý opravdu na míru možnostem a přednostem PSP. Není to ultrahypermoderní FPS, ale „obyčejná“ akce ovládaná z pseudoizometrického nadhledu. Akčnímu zážitku to však na intenzitě neubírá.

VÁLKA pokračuje!

Killzone: Liberation přímo navazuje na svého předchůdce. Dočkáte se tedy opět charakteristicky rudě žhnoucích „očí“ nájezdníků z Helghastu i skoro stejných "lidských" hrdinů, kteří jim s pomocí vašich hbitých rukou zabrání v drancování Země. Na rozdíl od původní hry však mezi nimi nebudete promiskuitně přebíhat, ale ztotožníte se s Templarem, vedoucím týmu a také hlavním hrdinou předchozích bojů. V boji vám často pomůže i ostřílený válečník Rico Velasquez, roli koordinátora z týlu naopak převezme Lugar.

   
Ovládání spolubojovníka je jednoduché * S tankem je sranda (pokud jej tedy ovládáte vy) * Akční pohled, který však ve hře neuvidíte

Charaktery postav jsou však načrtnuty jen střídmě, hlavní roli totiž bez všech pochybností převezme akce. A to od samého počátku! Killzone: Liberation možná na první pohled (evokující spíše strategii) nevypadá bůhvíjak přitažlivě, jenže stačí pár prvních kroků mezi troskami na frontě a ovládne vás pocit nelítostného konfliktu. První z misí vás zavede přímo do zákopů, kde vás Lugan trochu cynicky (mezi umírajícími vojáky a vybuchujícími pumami) zasvětí do tajů válečného umění.

TAKTIKA se vrací!

Ovládání je na první pohled trochu komplikované, po chvíli si však na pohyb pomocí analogu a využití všech zbývajících tlačítek (včetně šipek) zvyknete. Jedním z tlačítek střílíte, druhým (po zobrazení trajektorie hodu) vrháte granáty, další slouží k aktivaci nabízené akce (zvednutí předmětu atp.). Shifty zaklekáváte a úkrokujete, jednou z šipek řídíte svého spolubojovníka. Chaos je to správné slovo. Hra vás však učí novým akcím postupně a navíc každá funkce má své opodstatnění, takže se nelze na autory zlobit.

Ono je totiž něco jiného klasická FPS či akce z třetího pohledu a izometrická Liberation, která vám dovolí opravdu si užít taktických radostí, přebíhání od překážky k překážce či koordinaci svých a spolubojovníkových kroků. Díky přehledu o vašem okolí (neexistuje tu žádný fog of war) se můžete snažit protivníky obejít, před útokem vyhledat nejlepší pozici, rozvrhnout si lépe jednotlivé akce. Kouzlo hry se skrývá v tom, že vše se děje naprosto PŘIROZENĚ!

  
Válka je i o procházení nevábných kaluží a bažin* Dvakrát střílej, jednou se ptej * Vypadá to jako Matrix efekt, jde však "jen" o brokovnici

Není to jako v jiných hrách o rozhodnutí „tak a teď se budu chovat takticky a využívat každého rohu“, Killzone vás k tomu ani nemusí nutit – i v nejtěžších přestřelkách budete taktizovat, uvažovat kudy se protivníkovi dostat do zad, případně aspoň tak, že zůstane z určitého směru nekrytý. Všechny přestřelky jsou v zásadě o ostřelování zpoza překážek, kdy prohrává ten, kdo v nevhodný okamžik vykoukne, případně se ocitne bez krytí (nebo v blízkosti odjištěného granátu).

Pokud bojujete po boku Rica, můžete mu pomocí jednoduché ovládací obrazovky přikazovat, kam se má přesunout či na koho zaútočit. A i když mu nic nezadáte, bude vás následovat a poměrně inteligentně si vybírat cíle. I protivníci nestojí tupě na místě, ale kryjí se, hází po vás granáty případně se snaží dostat do výhodnější palebné pozice.

PROSTŘEDÍ se mění

Tvůrci z Guerilly v Liberation ukázali, že jim designérské umění není vůbec cizí. Každá z osmi misí novinářské preview verze byla vypiplaná do nejmenších detailů, a to jak po stránce grafické, tak po stránce obsahové. Pořád se něco děje. A když se neděje, sami vytušíte, že je něco špatně a že na vás za chvíli naběhne tlupa vojáků nebo se v dálce objeví tank. Přestože jsou mise veskrze lineární, na rozdíl od Killzone to není moc poznat, po bojišti se pohybujete přirozeně vpřed, a ačkoliv by hnidopichové pár kritických okamžiků našli, nebudete se cítit uměle omezováni ve svém pobíhání (holt když je někde v příkopě hořící vrak, tak tudy cesta nevede).

   
I válečníci mají své samoobsluhy * Když zelenáč pokládá C4ku * 1 vs. 1 – že netušíte, kdo vyhraje?

Prostředí jsou navíc plná různých překážek, kráterů, beden, které do něj přirozeně zapadají a nekřičí: „Halóóó, tady se skryj a pak přeběhni na druhou stranu za to zábradlí“. Naopak, člověk má možnost zvolit si svůj postup sám, krýt se a ustupovat podle momentální nálady, přičemž hra mu „jen“ nabízí realisticky se tvářící bojiště.

To se navíc dynamicky mění, za doprovodu neméně vrtošivé náplně. Po veleakčním pročesávání úrovně s Ricem (a jeho kulometem) v zádech, se pustíte sami do zachraňování VIP, načež si o chvíli později vyzkoušíte pocit pána silnic v zánovním tanku s neomezeným střelivem. Ocitnete se před branami pečlivě střežené základny, do níž se musíte infiltrovat, čas od času budete muset projít cestou bez zpozorování… Killzone: Liberation představuje špičku v designu akčních her. A to ještě nebyla řeč o stabilních kulometech, které vám pomohou zlikvidovat vícero nepřátel „jedním tahem“, ale jež stejně tak mohou představovat velké nebezpečí pro vaši tělesnou schránku, když jej použijí vojáci Helghastu.

Těšíme se
  • Netradiční pohled rozvíjí taktické aspekty
  • Rozmanité mise
  • Adrenalinové přestřelky plynule přecházející v sólové infiltrace či jízdu v tanku
  • Bohatá prostředí
Bojíme se
  • Zpočátku komplikované ovládání
  • Vyšší obtížnost
  • V současné verzi je občas problematické zamířit

VYDÁNÍ se blíží

Mohli bychom si tu povídat ještě o zbraních, kterých je spousta, držet ale můžete jen jednu, takže musíte dobře vybírat. Větší zmínku by si zasloužil i kooperativní multiplayer, v němž si můžete celou kampaní projít spolu se svým kamarádem (na dvou přístrojích). Nebo také grafika, která je při své titěrnosti plná pěkných detailů, ale proč se opakovat? Killzone: Liberation vypadá na opravdovou akční pecku a i když se možná mnohým bude zdát zpracování ve stylu izometrické střílečky poněkud archaické, pohled umožňuje hře zvýšit rozmanitost zážitku. Hra sice momentálně není bez chyb (občas je například problematické na analogu zamířit), nicméně i kdyby dnes vyšla „pouze“ preview verze, najde si rozhodně spoustu oddaných příznivců. Vzhledem ke kvalitám týmu však plná verze slibuje být nejen větší, ale také kvalitnější a rozmanitější akční zábavou. VÁLKA ještě nikdy nebyla na vaší PSP taktičtější.


Jak se těšíme: 90 %

Dostupné pro: PSP
Žánr: Akce | Akce viděná z izometrického nadhledu
Výrobce: Guerrilla | Webové stránky hry

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 3 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
South Park: The Fractured But Whole – sprostí hrdinové v akci (recenze)

South Park: The Fractured But Whole – …

Důvodem, proč lidé milují South Park, je už samotný fakt, že si v dnešní době nebojí dělat srandu z černochů a nacistických krav. A v tomhle ohledu naštěstí nezklame ani nová hra.

19.  10.  2017 | | 2 N/A