První dojmy: King Kong - hra pro hru

King Kong, to není jen filmová klasika, miliónkrát opakovaná a nezapomenutelná. Není to jen obří opice, co stojí na věži Empire State Building s bezbrannou dívkou v ruce. Není to jenom nový film Petera Jacksona. King Kong je i novou hrou společnosti Ubisoft, kterou připravují na motivy filmu a kterou hodlají uvést na pulty obchodů v době premiéry.

Stejně jako vypadá skvěle připravovaný film King Kong, který již podle traileru ohromil ohromnou spoustu lidí a nadchnul je, vypadá i hra jako něco, co rozhodně stojí za zahrání. V případě filmu to je pochopitelné - je to nejnovější počin Petera Jacksona, režiséra trilogie Pán Prstenů. Hra by ale neměla jen tupě sledovat dějovou linii filmu s tím, že tu či onu pasáž uvídíte formou animace a zbytek si poctivě odběháte sami. Nemá to být lákadlo vydané před premiérou, aby vás natěšila na film samotný, jak tomu bylo například u Star Wars. Naopak. Tvůrci se pokoušejí o zcela nový přístup a chtějí vytořit hru, pro niž bude film představovat pouze jakýsi předkrm.

  

Na pohled nenápadný stánek King Konga * Hratelná ochutnávka stála za to... * ...jak jsem se sám přesvědčil

Atmosféra jako z učebnice

Základem má být dokonale filmová atmosféra, jíž je ve hře podřízeno takřka vše. Žádný lifebar, žádné radary, žádné indikátory počtu nábojů... Nic. Chápete, o čem mluvím? Na obrazovce vidíte opravdu jen to, co byste viděli svýma očima.

A jak něco takového vypadá v praxi? Graficky samozřejmě výborně, o tom není pochyb. Otázkou je spíš jaký to má vliv na hru. Co jsem měl možnost odzkoušet, tak povětšinou dobrý. Jste-li zraněni, na chvíli začne vibrovat ovladač, nemáte příliš kontrolu na chováním postavy ve hře, vše zrudne... A postupně se to uklidní a vrátí zpět do normálu. Pro navození atmosféry perfektní.

Nicméně ona "filmovost" má i své stinné stránky. Například z pohledu třetí osoby, kterou vám hra nabídne v roli King Konga, se budete muset smířit s fixní kamerou, která je sice dokonalá co se týče kompozice záběru, ale ne vždy vám ukáže přesně to, co byste potřebovali. Podobně je tomu i v King Kongových bitkách - všechny údery vypadají perfektně a efektně (měli byste vidět, jak jsme všichni se zatajeným dechem sledovali živou prezentaci hry v těchto pasážích), nicméně pokud se začnete zabývat herní stránkou věci, zjistíte, že je de facto jedno, co mačkáte. Výsledek sice vypadá jinak, ale vede více méně k témuž závěru. Je-li to dobře či ne ukáže ale až čas a výsledek snažení vývojářů.

  

Filmová atmosféra dýchá i z pouhých screenshotů

Já a ty

Možná jsou vám v tomto okamžiku předchozí řádky tak trochu podezřelé. Chvíli mluvím o "tom, co vidí vaše postava" a v zápětí se oháním "pohledem třetí osoby u King Konga". Ne, nemám v hlavě zmatek. To je tou hrou. Budete totiž střídat hru za lidské hrdiny filmu s rolí King Konga.

V lidské "podobě" vás čeká akce z pohledu první osoby, která je velmi atmosférická, poměrně obtížná a která jako by z oka vypadla jiné hře Ubisoftu - Brother in Arms. Základ je stejný a myslím, že i engine. Jen prostředí se liší - zákopy a bunkry vystřídají džungle, jeskyně a strašidelné chrámy; a německé vojáky nahradí dinousauři a divocí domordci.

Naopak v případě King Konga vás kromě pohledu třetí osoby čeká styl akční adventury a nejeden z hráčů si v těchto pasážích vybaví Prince of Persia - rovněž od Ubisoftu. Plošinky, lezení po stěnách, skákání, boje... To vše už tu de facto bylo, ale tentokrát je to takové... Jiné. A nejspíš i lepší.

  

Pravěká fauna bude tvořit základ vašich nepřátel

Jedním slovem pa-rá-da

Ovšem nejen herní styl a prostředí tvoří onu hutnou atmosféru, kterou vás King Kong doslova pohltí. Svůj podíl na tom má i grafická stránka celé hry. A to i přes to, že poprvé za celou dobu začnu hanět.

Jak totiž celé prostředí a nepřátelé (nemluvě o King Kongovi) vypadají skvěle, vaši lidští průvodci jsou jako ze dřeva. Snad to tvůrci ještě do vydání nějak doladí, nicméně v Lipsku prezentovaná verze hry se vyznačovala postavami, které se pohybovaly naprosto nepřirozeně a dřevěně, ale které především "klouzaly" po povrchu. Nejde jen o to, že délka a rychlost jejich kroků nekorespondovaly s rychlostí jejich chůze, ale jde mi především o otáčení do stran, které se dělo klasickou formou rotujícího panáka. Jinými slovy, postava se točí, nohy stojí. Obvzláště ve dřepu či předklonu to vypadá enormně podivně.

Nicméně to je po grafické stránce asi jediné, co se dá pomlouvat. Prostředí je perfektně zpracované a přirozené, stejně jako vaši (zejména) prehistoričtí nepřátelé. Budete se pohybovat v jeskyních, prodírat pralesem, sjíždět divokou řeku, prozkoumávat prastaré chrámy... A přitom si celou dobnu budete připadat, že jste opravdu TAM.

Tento dojem podporují určité detaily, které jsou povětšinou v základu jednoduché - ale takové je vše geniální. Příkladem může být okamžik, se kterým se setkáte ne na každém kromu, ale několikrát za hru - Tyranosaurus Rex vám zařve doslova do obličeje. Hra se v tom okamžiku rozmaže podobným efektem, jako když v Need for Speed použijete nitro. Jednoduché, a při tom úchvatné. A takovýchto detailů ve hře najdete celou řadu.

  

Ne, toto nejsou artworky. Toto jsou screeny přímo ze hry

Oštěp patří do ruky

Zajímavý model připravili autoři i co se týče bojů. Vaše postava sice může mít celou řadu zbraní od pistole po samopal (ovšem pozor, jsou třicátá léta a tomu odpovídá i vzhled a účinnost vašeho arzenálu), ovšem když se pokusíte vystřelit, narazíte na drobný zádrhel. Zbraň držená v pravém dolním rohu obrazovky v pozici klasické pro všechny FPS sice jde použít, ovšem kam střílí moc neodhadnete. Pokud potřebujete zamířit, musíte to skutečně udělat. Změní se poloha hlavně, uprostřed obrazovky se objeví zaměřovač - ovšem vaše možnosti pohybu se výrazně omezí. Jednoduché, důmyslné, elegantní...

Ovšem nejen střelbou přežívá člověk, obvzláště když nábojů není neomezeně. Proto je potřeba se nejednou spolehnout na to, co džungle dá či domorodci ztratí. Zeména na oštěpy. A zde je další zajímavost hry. Oštěpy jde házet, ale poté znovu zvednout a použít. Navíc nepřátelé se chovají vcelku přirozeně, takže například po zásahu do nohy se jejich pohybové možnosti značně omezí. Škoda jen, že ve verzi, kterou jsme měli možnost hrát, se tento model omezoval pouze na použití oštěpů a že se nepřátelé ze zásahů až překvapivě rychle vzpamatovávali.

Poslední zajímavostí je variabilita hry a jejího prostředí. Pokud si například zraněný ptakoještěr usmyslí, že se před vámi schová do vysoké trávy a tam se vyléčí, může se šeredně přepočítat. Stačí jedna louče, jeden oštěp a výsledkem je nejen zraněný, ale i popálený ptakoještěr, navíc zcela bez úkrytu. Otázkou je, kolik takovýchto možností a vychytávek finální verze hry nabídne...

Celkově mi nezbývá než konstatovat, že King Kong je hra, která svými ambicemi málem převyšuje svoji filmovou předlohu. Autoři plánují nabídnout hutnou atmosféru, skvělou grafickou prezentaci a dvě hry v jedné - střílečku a akční adventuru. A kdo by takovému mixu mohl odolat, obzvláště když mu ho pod nos cpe obrovská, ne právě vlídně se tvářící gorila?

Download: Trailer (50 MB)

Váš názor Další článek: Star Sonata - život hvězdné flotily

Témata článku: , , , , , , , , , , ,