První dojmy: Lionheart - magický zázrak na poli RPG

Černý kůň na poli letošních RPG a magická fontána alternativní reality, fantazie, nevyzpytatelného osudu. Taková je do morku kosti hra Lionheart z dílen tvůrců ID2, Baldur´s Gate či Fallout. Po měsících čekání a odkladů jsme si hratelnou demoverzi tohoto ambiciózního výtvoru vyzkoušeli i my - v dnešním článku vám tak nabízíme souhrn prvních dojmů, jako vždy obohacený o nadílku nových screenshotů.

Black Isle Studios mají za sebou bohatou historii, na svém kontě nespočet význačných, ba i výjimečných a pro svůj žánr revolučních titulů. Není tedy divu, že pod jejich dohledem vyvíjenému RPG Lionheart: Legacy of the Crusader byla věnována taková pozornost – realtime podání jedinečného SPECIAL systému dopředu slibovalo skvostný zážitek, který má podtrhnout unikátní příběh, skvělé grafické zpracování a spousta dalších, pro hratelnost však významných drobností. Plná verze hry již brzy dorazí na pulty světových obchodů. Je se tedy nač těšit? Odpovězte si sami po přečtení našich prvních dojmů.

 
Úvodní menu je ve hře v několika variantách lišících se podkladem (obrázkem) * Fáze tvorby vlastní postavy

Osudový den

Den, který změnil osud miliónů a sebral život tisícům dalších. Fascinující historická událost, v jejímž průběhu usmrtil samotinký Richard Lví Srdce přes 3000 zpupných protivníků! Tím vším je bitva o Acre, historický mezník, který navždy oddělil dějiny naší reality a hry Lionheart. Ač zbožňován či nenáviděn, hlavní osobností i postavou tohoto rozkolu byl právě Richard Lví Srdce - král i vládce, který nedbale vyvolal Rozdělení, rituál, který navždy pozměnil strukturu reality a uvolnil magii do lidského světa. Zavládl chaos, duchové světla a temnoty se rozutekli do všech čtyř koutů Země. Nastalo období temna, do kterého se po 400 letech probíráte právě vy!

Barcelona bylo překrásné město, obdivované pro své historické památky i jedinečnou strukturu. Tak tomu bývalo kdysi v dobách, kterou si ani naši pradědečkové nepamatují. Nyní se píše rok 1588, na zbytcích původní Barcelony vzniklo nové město Nueva Barcelona. Magie však stále ovlivňuje celý svět, nikdo není v bezpečí. Ocitáte se v kůži potomka Richarda Lví Srdce, který ve svých rukou drží a ovládá ohromnou moc - možnost změny.

 
Poprava hlavního hrdiny? * Jsem uvězněn, ovšem ne na dlouho!

Čtveřice ras - Lidé, Sylvanté, Demokinové a Feralkinové

Být potomkem tak význačné a proslulé postavy je nejen ohromná čest, ale také zodpovědnost. Právě tu musíte projevit již na samém počátku při návrhu a tvorbě vlastní postavy. Státi se člověkem či zástupcem rasy mu na pohled podobné, v jádru však zcela odlišné? Lionheart nabízí čtveřici rozdílných ras - krom lidí, jež snad netřeba představovat, se tak můžete stát zástupcem jedné ze specifických lidských odrůd. Pojďme si je konkrétně představit.

Sylvanté jsou stvoření, která dokáží nejvíce využívat výhod magie. Jsou potomky lidí a elementárních duchů, vlastní tedy unikátní fyzikální výhody, jako například kovově zbarvené vlasy nebo pleť. Demokinové jsou kombinací lidí a duchovních bytostí, často dávají najevo své fyzické rysy (špičaté uši či ostré zuby), jsou však natolik chytří, aby dokázali splynout s čistokrevnými lidmi. Na vzhledu Feralkinů jsou patrné znaky magického původu, které získali díky některému ze zvířecích démonů. Mají divoké rysy, špičaté zuby a ruce opatřené drápy.

 
Tady se nám kluci perou * Konečně na svobodě!

Sedm základních atributů

Stát se člověkem, nebo snad Feralkinem? Těžká volba, která je však pro tvorbu vlastní postavy pouze prvním rozhodnutím. Přeskočíme-li odívání a pojmenování vašeho charakteru, dostáváme se k základu všeho - tím je sedm hlavních atributů, z jejichž prvních písmen (samozřejmě v angličtině) také vzniklo pojmenování SPECIAL pro celý skill systém hry: řeč je síle, vnímání a postřehu, výdrži, charisma, inteligenci, hbitosti a štěstí. Mezi tyto oblasti smíte na samém počátku rozdělit několik přidělených bodů. Krom nich je vám však dovoleno zvolit trojici základních skillů - vybírat můžete nejen z magických odvětví, ale také rozdílných bojových schopností (využívání jednoručních a dvojručních zbraní, boj holýma rukama atd).

Alternativní realita Lionheart byla ovlivněna nejen roztříštěním struktur světa, ale také magií - není tedy divu, že se na povrchu planety usadily mnohé duchovní a mocné bytosti. Na Zemi nemají tato stvoření sama o sobě žádnou moc, což je nutí hledat vhodného hostitele. I vy v kůži hlavního hrdiny jste podobně charismatickým stvořením obdařeni - na výběr jsou tři, každé se zaměřením na jiný okruh magie. Připadá-li vám tvorba postavy složitá a komplikovaná, využít můžete také několik připravených charakterů

 
Boj, boj, boj! * Další rozhovor s mým spirituálním já

Magie coby základní stavební kámen

Mysl, Kmen a Duch - trojice magických kruhů, nabízejících v součtu na 16 řadů a celkově 58 rozličných kouzel. Stejně jako je Gandalf nedílnou součástí fenomenálního Pána prstenů, je i magie úzce spjata s každým vaším krokem hrou. Rozmanitost kouzel nezná mezí - budete tak léčit sebe i své druhy, útočit ohnivými i ledovými paprsky, vyvolávat na pomoc nemrtvé i ovládat svého nepřítele. Důležitou roli však nehrají pouze vaše kouzelnické schopnosti, ale také bojovnický um. Zveřejněná demoverze je podle slov tvůrců zaměřena především na boj a soudě dle mých zkušeností je toto tvrzení do puntíku pravdivé. Přestože je magie účinným bojovým prostředkem, pohotové vytasení meče je z pravidla rychlejší (byť ne tak elegantní) způsob boje. Celkově systém boje nijak nepřekvapil - nepřehledné shluky nepřátel se masírují zbraněmi, stereotyp čas od času zmírní kouzelnické triky. Nic víc, nic míň. Doufejme však, že plná hra nebude tak akční jako právě demoverze. Právě tato skutečnost by mohla titulu Lionheart definitivně zlomit vaz.

S likvidací monster nepřímo souvisí také obrovské spektrum předmětů - desítky štítů a brnění z různých materiálů (dřevo, kůže, železo a další kovy), mnohé se pyšnící různorodými bonusy. Samozřejmostí jsou magické předměty (náramky, náhrdelníky, prsteny), svitky s kouzly, stejně jako lektvary. Z útrob nepřátel i na okrajích lesů a budov lze pak objevit také jakési shluky duchovní energie, které vám částečně doplní pro kouzlení nezbytnou manu i zdraví.

 
Krásný efekt * Za chvíli vás bando vyřídím do jednoho!

Naprostá volnost rozhodování

Učit se a vzdělávat, to je mottem lidského života. Každým dnem, ba i každou sekundou získáváme neocenitelné zkušenosti, které se projeví na našem chování, rozhodování i schopnostech v budoucnu. Na stejném principu je také postaven systém SPECIAL, který je stěžejní částí nového RPG Lionheart. Jakékoliv zlikvidování nepřítele vám tak na konto přičte cenné body, díky kterým (jejich přesně určeném počtu) postoupí herní postava na další level svého vývoje, další specifické období života (přirovnáno k reálnému světu). Jako odměnu získáte několik cenných zkušenostních bodů.

Body můžete přidělit kterémukoliv z mnoha okruhů skillů. Právě obrovská volnost rozhodování a beztřídní zařazení postavy symbolizuje hru Lionheart. Přidělení bodů se v praxi projevuje různými způsoby - zvýšením účinnosti seknutí či kouzla, jeho delším trváním či procentuální úspěšností zásahu. Toužíte si vypěstovat postavu, po jejímž pohledu nepřátele zkamení? Vypiplejte si všechny bojové skilly až k dokonalosti. Přestane-li vás absence magie v životě dobrodruha bavit, můžete se kdykoliv zaměřit na vylepšení této stránky osobnosti. Vždy a všude záleží pouze a jen na vaší volbě. Důkazem budiž právě před několika dny zveřejněné demo, odkaz na její stažení najdete níže.

 
Právě jsem objevil cosi skrytého * Slušná kořist na nováčka

Pustá divočina a rozbořeniny dávných staveb

Historie podle Black Isle Studios

1095 - 1101 : První křížová výprava
1119 : Vytvoření řádu Templářů
1145 - 1147 : Druhá křížová výprava vedená Ludvíkem VII
1188 - 1192 : Třetí křížová výprava vedená králem Richardem řečeným Lví Srdce
1192 : Rozdělení
1193 : Anglie vtrhla do severní Francie a ustanovuje Británii
1194 - 1243 : Temné křížové výpravy - čtvrtá křížová výprava proti Zuřivým drakům
1336 - 1389 : Pátá křížová výprava proti Nekromancerům
1401 - 1420 : Šestá křížová výprava proti Padlým duchům
1586 : Vražda krále Filipa II.
1588 : Současnost, španělská Armáda chystá invazi do Anglie

Číst každou informaci o Lionheart je jako prodírat se obsáhlou knihou, která má přesně zavedená a stanovená pravidla. Na papíře vše vypadá až neskonale dobře, je tomu však také ve skutečnosti? Black Isle ve spolupráci s Reflexive Entertainment znovu projevili dostatek tvůrčích schopností, což je patrné na každé stránce a pasáži hry. K jejímu ovládání téměř dokonale postačí pouhopouhá myš - levé tlačítko využijete k pohybu postavy i útoku zbraněmi, pravým aktivujete vybrané kouzlo. Využít lze také četné klávesové zkratky, které jsou k nezaplacení zejména při boji s větší skupinkou nepřátel.

Apokalyptické dění se podepsalo na tváři krajiny - pustina a vyprahlá zem, stejně jako bující a stromovinou překypující končiny, to vše doplněné o sutiny a zbytky pradávných staveb. Taková je alternativní Evropa 16. století, alespoň v rámci ukázky, kterou jsme na vlastní kůži otestovali. Příroda svou tvář změnila k nepoznání, je mnohem rozmanitější, například stromy pokrývají obrovskou část všech lokací. Takřka na každém kroku španělskými končinami však číhá nebezpečí v podobě mnoha rozdílných druhů nepřátel - osamocen jsem za několik probděných hodin narazil na více než desítku bytostí, zvířenou počínaje a magickými bytostmi konče. Čelit a prohrávat si tak budete s agresivními gobliny, kostrami, lidskými bandity, vlky i silnými medvědy. A to není ani zdaleka vše.

 
Projedeme se lodí? * Další partička lelkujících kostlivců a další havěti zničena

Chyby, chybičky?

Nejen pět chválu lze na adresu posledního výtvoru RPG králů z Black Isle Studios, jejichž práci však z větší části přebralo studio Reflexive Entertainment. První okamžiky strávené po boku "lvího srdce" mi znovu připomněli RPG Icewind Dale - nádech atmosféry se nevytratil ani po několika hodinách. Nepříliš uspokojivě je vyřešen váš výhled po krajině. Na můj vkus je kamera až příliš přiblížena k zemi, poskytuje tedy menší výhled - čas od času jste tak zmatečně a v ohromné rychlosti přepadeni rychlonohým nepřítelem, o jehož přítomnosti ve vašem okolí jste nemohli mít sebemenší tušení. Některé bytosti (typicky vlci) mi všeobecně připadají až neskutečně rychlí a díky všudypřítomné fauně a temnému podání grafiky je lze velmi snadno přehlédnout.

Zatímco kontakt s vlkem se často rovnal marnému úprku, na ostatní, běžecky méně vybavené soupeře, pak postačila proslulá hra kočky s myší. Neustálým odbíháním a využíváním překážek lze udolat i mnohem zdatnějšího soupeře, kterému se čas od času nevyhne ani pověstné zaseknutí o keřík či strom. Pochválit musím autory za ozvučení, zejména pak výjimečnou specialitku - o útoku nepřítele na vaši postavu jste vždy informováni typickým zvukem, který vám dává alespoň minimální čas přípravy na boj.

 
Pohled na přehlednou mapu * Rozdělení bodů mezi jednotlivé skilly

Dobře se to hraje a dobře to také vypadá. Díky tentokráte patří izometrickému Velocity enginu, který hra používá k renderování 2D pozadí, zatímco v reálném čase převádí 3D modely postav na 2D obrázky – ve výsledku se to vše projevuje skvěle vypadajícími efekty i animacemi. Příjemné jsou hardwarové nároky, mé domácí PC (Athlon 2000x, 512 MB RAM, GF4 Ti4200) zvládalo všechny pasáže hry bez sebemenších problémů. Stejně by tomu však mělo být i u mnohem slabších konfigurací s procesorem o frekvenci zhruba 1 GHz.

Revoluce? Nikoli

Čtyřicetihodinovou porci kvalitní zábavy, přesně to a mnohé další slibuje RPG Lionheart. Sliby to jistě nejsou plané a přestože hratelná demoverze naznačuje spíše akční pojetí hry, plná verze by se podle slov tvůrců neměla zvrhnout v pouhou pouhá jatka - čekají nás komplexnější a napínavější questy, které řádně prověří vaší představivost a částečně také mozkové závity. Každé vaše rozhodnutí totiž bude mít na průběh hry nemalý vliv - můžete se vydat cestou dobra, zla či neutrálním způsobem a čeká vás také odpovídající konec. Uspokojeni tedy zřejmě budou notoričtí příznivci i odpůrci poameričtěných happy-endů.

 
Obři jsou záludní a velmi silní nepřátelé * Konečně jsem dorazil do Barcelony!

Lionheart nebude revoluční hrou - bude však nepochybně kvalitním titulem, který se (doufejme) nezařadí po bok čistě akčních her na pomezí svého žánru. Ambice tvůrců i jejich výtvoru zůstávají nadále vysoké a trůn letošního krále RPG není pro Lionheart nereálným snem. Do karet hraje "lvímu srdci" také relativně slabě vyhlížející konkurence.

Související informace (Lionheart: Legacy of the Crusader):
Homepage: http://lionheart.blackisle.com
Výrobce: Reflexive Entertainment & Black Isle Studios
Vydavatel: Interplay
Distributor v ČR: CD Projekt
Předpokládané datum vydání: Srpen & Říjen (ČR)

Download (demo, 151 MB): Doupě

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | Izometrické RPG
Výrobce: Reflexive Entertainment | Webové stránky hry
  • První polovina hry a její questy
  • Historické postavy (Leonardo Da Vinci, Nostradamus)
  • Rozmanité lokace (zejména Barcelona)
  • Příběh v celé své kráse
  • Český překlad
  • Nadabování postav, zvuky
  • Rychlé a nešťastně zpracované souboje
  • Úpadek do stereotypu v druhé půli hry
  • Nezáměrné znevýhodnění některých herních postav
  • Interface
Diskuze (6) Další článek: Tony Hawk`s Pro Skater 4 pro PC je GOLD!

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,