První dojmy: Neverwinter Nights 2 – perla žánru nebo hřebík do jeho rakve

S velkými jmény se pojí velká očekávání, často následovaná větším či menším zklamáním. Letos to už známe: Oblivion, Gothic 3 – vynikající hry, jež však často vysoké nároky hráčů nedokázaly naplnit. Jestli Neverwinter Nights 2 bude kráčet v jejich šlépějích či nikoli, vám napoví naše první dojmy z hraní.

Platforma: PC
Typ hry: RPG podle stolních pravidel AD&D
Výrobce: Obsidian Entertainment (
http://www.obsidianent.com/)
Vydavatel: Atari (
http://www.atari.com/)
Distributor v ČR: Seven M (
http://www.sevenm.cz/)
Homepage:
http://www.atari.com/nwn2
Datum vydání: 31. říjen 2006
Objednat hru na shop.Doupe.cz
Objednat hru na shop.Doupe.cz - sběratelská edice

Neverwinter Nights patří ke klenotům žánru RPG. Klidně můžu přejít, že má jeden z nejhezčích názvů, jakými se kdy hra honosila, ale kvality prokázané časem a přízní spousty fanoušků nejde nevidět. NWN spolu s datadisky Shadows of Undrentide a Hordes of the Underdark nabídly desítky hodin skvělé singleplayer zábavy, hromadu zajímavých postav a úkolů a především propracované a fascinující příběhy.

Přitom jádro hry vůbec nespočívá v prožitku osamoceného hráče. NWN nabídly především téměř dokonalé převedení pravidel slavného pen-and-paper RPG Advanced Dungeons & Dragons do počítačové podoby. Jeden z hráčů může snadno pomocí editoru vytvořit dobrodružství pro ostatní a sám při tom funkčně vykonávat práci Dungeon Mastera (česky Pána Jeskyně). Herní zážitek se tak dostává do zcela nové roviny.

  
Tvorba postavy se spoustou možností - zde ukázaná na rase Tiefling * Některé modely se vysloveně nepovedly * Slavnost ve West Harboru je příjemným a zábavným tutorialem

Snad jen ještě zbývá uvést, že na úspěchu NWN se elegantně a osobitě svezla další dvě RPG: oba díly Star Wars: Knights of the Old Republic. Vystavena na podobném engine, v pozadí takřka totožný RPG systém... přesto byla hratelnost zase kousek dál a na kvalitní kostře autoři vytvořili další perly mého oblíbeného žánru. Mimochodem stejně jako v přípravě druhého dílu KotOR přebral štafetu od studia Bioware Obsidian Entertainment, i nyní se tito talentování vývojáři snaží o pokračování oblíbené hry. Zadaří se stejně, jako ve světě Star Wars?

Na definitivní zodpovězení otázky je ještě brzy, hra jako NWN2 vyžaduje opravdu důkladné zahrání. Ovšem rád se s vámi podělím o několik dojmů, jež provázely první chvíle strávené s hrou.

Strhující intro nikterak nekoresponduje s dějem (stejně jako v původní hře), jen má navodit atmosféru a vcelku se mu to daří. Zdařilé hlavní menu přímo vyzývá k rozjetí nové kampaně a tentokrát bude chvíli trvat, než se do hry podíváte. Není to způsobeno dlouhými loady či podobnými nepříjemnostmi – naopak. Tvorba postavy je mnohem detailnější než dřív a dává vzpomenout na zlaté doby RPG.

  
Tahle noc bude dlouhá... * Kvalita textur je parádní, i dialogy jsou zdařilé, ačkoli to z tohoto příkladu nepoznáte :-) * Tradičně na začátku spatříte souboj zkušených mágů

Výběr ras je tradiční, ovšem přibyla zajímavá rasa odrážející zkřížení lidí z démonickými bytostmi. Nově má většina ras také určité „podrasy“, jinými slovy jste-li elf, můžete si vybrat, jestli jste měsíční elf, lesní elf, temný elf a tak podobně. Stejně tak máte mnohem víc možností v úpravách podoby vašeho avatara. Výběr obličeje, účesu, barvy očí a vlasů ovšem ve hře oceníte jen v některých dialozích – jinak budete vděčni maximálnímu zoomu kamery kvůli přehledu.

Volba povolání hned od začátku upozorňuje na takzvané „prestige classes“, ted prestižní povolání, k nimž se dostanete jen za určitých podmínek. Mezi klasická povolání přibyl například Warlock – mág oblečený do lehkého brnění a čarující pomocí usměrňování energie, co mu proudí v těle, tedy prakticky bez tradičního omezení počtu seslaných kouzel denně.

Už při tvorbě postavy ovšem narazíte na prvního červíka, jenž se vám nevratně zahlodá do mozku a časem k sobě dokonce přizve kolegy. Výběr hlasu postavy je zcela totožný s prvními NWN, což mi přijde zcela nepřijatelné. Oba díly třeba Fallout nebo KotOR byly prakticky totožné, ovšem autoři se všemi silami snažili hráči nepřímo říct „změnili jsme, co jsme mohli, i když jsme ponechali (výborně fungující) základ“. Zde jakoby znělo „byli jsme moc líní měnit takovéto banality, a vytvořit tak dojem, že hrajete víc, než datadisk“.

  
Obrana vesnice je zábavná i díky autonomním spolubojovníkům z řad milice * Bažiny - spousta komárů, nepřátel a trocha pokladů * Ehm... Bevile? Jdi první, jo?

Ale to už jste ve hře a seznamujete se s poklidnou vesničkou West Harbor (nebo přepadenou vesničkou West Harbor, přeskočili-li jste tutorial). Grafický engine doznal notného vylepšení, to je pravda, lokace jsou vskutku propracované i do malých detailů, svět působí mnohem přirozeněji než místy sterilní lokace prvních NWN. Přesto se nejedná o technologický zázrak – jak po stránce vizuální, tak i technické.

Design lokací je tedy zdařilý, grafické provedení místy pokulhává, což je způsobeno tím, že nadšení z podoby prvních screenshotů nemůže při stejné kvalitě zůstat stejné i po pár letech. Technická stránka věci je větší problém. Hra se zatím tváří jako špatně optimalizovaná, nároky rozhodně neodpovídají konečné kvalitě. Dojem také sráží místy nepovedené modely postav (byť potažené krásnými texturami).

Samotná hratelnost je hodně podobná zážitku z prvních NWN, čemuž napomáhá i podobný interface, vývoj postav, charakter úkolů i prezentace příběhu. Nově jsou členové party zcela ovladatelní hráčem, stejně tak ale můžete jen nastavit model jejich chování. Podobnost s původní hrou jde tak daleko, že je ve hře celá řada shodných zvuků (otevírání truhel a podobně), ba dokonce stejných hudebních tracků, což beru zcela na rovinu jako urážku hráčů. Soundtrack NWN je kvalitní, to ovšem rozhodně neospravedlňuje jeho vykradení pro účely nového dílu od nových vývojářů. Je-li toto nový trend herního průmyslu, pak se o něj začínám bát.

  
Nu a takhle nějak by to mělo vypadat, až se dostanu dál. Docela se na to těším

Mám-li shrnout prvních několik hodin hraní, pak jsem rozčarovaný. Pokud by neexistovaly žádné NWN a jejich datadisky, pak mám před sebou parádní RPG, u nějž se nedostatky dají svést na review verzi, jenž oproti finální holt obsahuje určité bugy. Ale NWN tu už byly a jsou stále živé a NWN2 se zatím tváří jen jako jejich předělávka to kabátku, který se na první pohled tvářil hezky, aby při bližším prozkoumání odhalil několik děr a ne zcela příjemný zápach.

To vše však ještě může zachránit kvalitní příběh a další průzkum nových a nových lokací v okolí severské výspy civilizace – města Neverwinter. Na finální verdikt si tedy budete muset počkat do recenze a přes mé pochybnosti myslím není důvod ji vyhlížet s extrémními obavami. Jen bude možná dobrý nápad zbavit se iracionálního očekávání – je lepší být nakonec překvapený příjemně, než naopak.

Předběžné hodnocení: 7-8,5/10

Diskuze (22) Další článek: RTS Warhammer: Mark of Chaos hotova

Témata článku: , , , , , , , , , , ,