První dojmy: NHL 2004 - návrat hokejového krále

"Vážení milovníci ledu, na vědomost se dává, že po roce již není třeba se obávati nastupujícího panovníka, neb ten prokázal svou dávku schopností a umu. Své protivníky lehce na hlavu porazil a zlé jazyky umlčel." Ptáte se, co tento nadpis znamená? Jednu jedinou věc. NHL 2004 vypadá opravdu velice slibně.

Jen se přiznejte, milí fanoušci hokejoví, kdopak věřil všem slibům, které o nadcházejícím ročníku vypustili v létě autoři? No tak, nebojte se a přihlaste se. Á, tam ten pán ve třetí řadě? Ne, pardon, on se jen protahoval. Tak ta slečna vzadu? Opět mýlka, pro změnu posílá svého pejska něco aportovat. Takže NIKDO?! Po pravě řečeno, nedivil bych se. Zvláště loňský ročník byl pro mnohé z nás nepříjemným překvapením, které jsem konkrétně já jen těžko překonával. V souladu s přirozenou lidskou nedůvěřivostí jsem tak velký zázrak od NHL 2004 neočekával. Nicméně teď musím docela rád přiznat, že jsem tvůrce podcenil.

Vždyť je to hokej!

Právě teď řeknu hrozné klišé, ale nedá se nic dělat: "NHL je zkrátka hokejovější než kdy jindy". Neznamená to však, že z branek padají lahve brankářů s občerstvením ani, že bitky už nejsou rychloklikačkami s ubývajícími "životy". Míním tím fakt, že dění na obrazovce se opět přiblížilo tomu, co většinou sledujete na obrazovkách s logem ČT, Novy či Galaxie.

     

"Nenápadné" přidržení * Tak kdo bude slavit dnes? Kačeři nebo Ďáblové? * Rozcvičení je důležité, to vám potvrdí každý učitel tělocviku

Co z toho vyplývá je jasné. Akčnímu pojetí odzvonilo a virtuální hokejová střetnutí už nejsou přehlídkou desítek tvrdých bodyčeků v každé třetině, po nichž soupeř odlétne o pěkných pár metrů dál nebo se v lepším případě zaboří do vlastní střídačky. Ani se nedočkáte tolika samostatných nájezdů, po kterých budete svému forvardovi spílat, že nedovedl tuto vyloženou šanci úspěšně do konce. Rozloučit se budete muset i s většinou úžasných akcí na jeden dotek, po kterých dezorientovaná obrana nechá dva hráče samotné před brankářem. Proč toto všechno musíte oželet? Protože hra je mnohem, MNOHEM reálnější.

Je to tak. Akce jsou upachtěnejší, mnohdy každá druhá nahrávka skončí na hokejce protihráče a riskantní přihrávky jsou opravdu riskantní - neúprosná statistika říká, že z deseti nahrávek napříč soupeřovým brankovištěm projdou tak maximálně dvě a když jednu spoluhráč na druhé straně zachytí, je to skoro zázrak. A to nemluvím o obejití jednoho či nedejbože dvou protivníků, což je pro hokejistu úkol takřka nadlidský.

A betonujem!

Obrana v NHL 2004 dostala do vínku velkou rozmanitost. Už si nevystačíte s jedním či dvěma tlačítky, ale budete potřebovat pěkně hbité prstíky, abyste zvládali všechny činnosti umožňující vám čistě či s faulem odebrat soupeři puk. V prvé řadě tu máme klasický bodyček. Náraz do protivníka a následně  jeho přesun blíže k zemskému povrchu je sice možnost velice efektní, ale méně už efektivní, protože trefit se do hbitého útočníka za plné rychlosti není vůbec lehké. Navíc, i když se trefíte, nikde není psáno, že protihráč musí jít automaticky k zemi - takové vazby jako Stevens a spol. něco vydrží a krom chvilkového nekontrolování puku náraz ustojí.

Další možností je puk protihráči vypíchnout. Zde už je šance uzmout kotouč mnohem větší, avšak vše záleží na tom, zda-li se k puku, který jste právě vyrazili ze soupeřovy hole  dostanete dřív než najíždějící útočníci. Často se stane, že sice protihráče takto zbavíte puku, ale ten se pak stane kořistí dalšího "nájezdníka".

     

Když už jiného nepomůže, je tu odvážný skluz * Diváci se dočkali rozmanitějších pohybů * Tohoto týpka je neradno si rozhněvat

Poslední a velice inzerovanou obrannou činností je využití mantinelu. Po deseti letech konečně autoři došli na to, že prostory ohraničující kluziště nejsou jen pro odrážení puku, ale také na masírování zad troufalých útočníků. Pokud se protihráč nachází v blízkosti mantinelu, můžete ho na něj přimáčknout a tím jej plně zbavit možnosti kontroly puku. Bohužel tím zneschopníte i obránce, jež jej u mantinelu přidržuje, takže potřebujete ještě někoho dalšího, kdo uklidí kotouč do bezpečí. Rozhodně je to vítaným rozšířením repertoáru obránce, avšak pokud čekáte tradiční přetlačování o zašlápnutí puku ala česká liga, musím vás zklamat - tak daleko NHL nejde.

To byl faul!!!

Nicméně všelijakých háčků a přidržování se v novém ročníku dočkáte vrchovatě. Právě ony mohou za to, že se ve většině případů neprosadíte ve hře jeden na jednoho. Ne že by vám obránce takto sebral puk, takové kouzelnické kousky ještě nedokáže, ale pěkně vás zpomalí či na chviličku nazvedne hokejku a puk pak neškodně dopluje do připravené lapačky brankáře.

Chvilku jsem experimentoval s nastavením přísnosti rozhodčích, avšak vypadá to, že i při nejtvrdším posuzování zákroků (krycí název Colina ;-) podobné zbržďování a hákování povolují, takže rozjet se přímo proti dvěma obráncům se rovná skoro sebevraždě a potupné ztrátě puku. Celkově však nutno uznat, že posuzování zákroků je autentičtější a když rozhodčí něco zapíská, tak až na výjimky byl opravdu nějaký faul spáchán.

Nahrávka do volného prostoru

V útočné fázi se nejvíce změn událo okolo nahrávek. Onen ukazatel, který vidíte takřka na každém obrázku kolem aktivního hráče, neslouží, jak jste se možná domnívali, k ukázání síly střely ale nahrávky! Pro ty máte hned dvě tlačítka - jedno pro nahrávání po zemi, druhé vzduchem. Heslo "nahrajte jednoduše kamkoliv na ledě" sice úplně tak neplatí, ale i tak se dají v zápase vyvádět zajímavé kousky. Můžete si puk jen kousek popostrčit, vyhnout se obránci a opět si jej vzít. Stejně tak nahrávání o mantinel není žádný problém.

     

Ukázka z hokejové učebnice, jeden obránce drží útočníka, druhý bere puk *  Čištění prostoru před brankou * A další háček

Nový systém spočívá v tom, že hra už tolik nevyhledává nejbližší volné spoluhráče, na které pas nasměruje, ale jednoduše když držíte tlačítko doleva, tak prostě doleva nahraje. Když se v daném prostoru někdo nachází, tak trochu napomůže tomu, aby se dostala do správných rukou, ale jinak je vše na vaší přesnosti a odhadu. Zezačátku tak budete mít problémy zvyknout si, že musíte přesně určit, kam chcete kotouč nasměrovat, až si však zvyknete, určitě vás širší možnosti rozehrání potěší.

Skóruje celá rodina

Odpověď na obligátní otázku "Jakým způsobem padá nejvíc gólů?" mi bohužel zůstala zatím skryta. Počítači se celkem dařili one-timery, ale já jsem dával góly všelijak - střelou, nájezdem, dorážkou, bekhendovým blafákem, ale nic z toho nepřevažovalo. Problém ani není v tom, že by se šance těžko proměňovali, problém je se do nich vůbec dostat. A tak povětšinu času zkoušíte, co jde.

Útoky vůbec nekončí tak jasnými šancemi jako dřív, častokrát se ke střele ani nedostanete, protože neprostřelíte klubko hráčů před vámi. Je sice smutné, že už se nehraje pořád nahoru dolů, ale na druhou stranu - viděli jste někdy takový zápas v reálu? Pokud se ale náhodou stane, že jedete sami na gólmana (hodně daleko od hokejek obránců), procento úspěchu je vyšší než kdy předtím. Odhadl bych to na dva ze tří bez přílišného tréninku či pilování určitého blafáku.

Technické zpracování

Každoroční vylepšení grafiky se tentokrát moc nekoná nebo jsem si ho nevšiml. Jediné, co mě zaujalo je chování diváků, kteří jsou pohybliví i v průběhu hry, a tak pěkně mávají, křičí a povzbuzují. Nic extra důležitého, nicméně alespoň to příliš nezvyšuje HW nároky na váš stroj.

Daleko větší změny jsem zaznamenal po stránce fyzikálních vlastností. V minulých letech jste si po pár desítkách zápasů nemohli nevšimnout, že hráč přijímá často kotouč naprosto nepochopitelným způsobem. Letí za ním, pak mu škrtne o brusle a najednou jej má na hokejce. Takovéto bugy byly naprosto minimalizovány a nejsou výjimkami situace, kdy si neposedný kousek gumy snaží zkrotit hned několikero hráčů.

     

Ale no tak, jste přece dospělí! ? Pane učiteli, to byl Horáček. Já ho viděl * Kdo zas zmáčkl ten vypínač?

Kdy?

Nová NHL zkrátka opravdu zaslouží přívlastek nová. Společně s dalšími zlepšeními po stránce manažerské a možností okusit atmosféru některých evropských lig to vypadá po roce zase na kvalitní zábavu. Samozřejmě nelze usuzovat z několikadenního hraní. Kvality sportovních her prověří až čas, kterého budeme mít určitě dostatek před recenzí, kterou očekávejte v nejbližších týdnech.

Související informace (NHL 2004):
Vývojář: EA Black Box/EA Sports
Vydavatel: EA
Distribuce v ČR: Cenega
Homepage: http://www.easports.com/games/nhl2004/
Datum vydání: 26. září 2003

Stáněte si od nás demoverzi: Download (74 MB)

Diskuze (9) Další článek: Pětice obrázků hry Halo

Témata článku: , , , , , , , , ,