První dojmy: Painkiller - projděte očistcem v pekelné akční řežbě!

vytisknout velikost písma
Zemřel a přesto zůstal živ. Daniel Garner uvíznul mezi peklem a nebem, byl odsouzen živořit a bojovat o svou existenci v nekončícím očistci. Právě vy jste byli vybráni, abyste mu cestu utrpení pomohli překonat! To vše ve hře Painkiller, která nám předvádí chutnou směsici akčních jatek i úžasných efektů fyzikálního enginu. A co je hlavní – okořeněnou hutnou porcí hororové atmosféry.
První dojmy: Painkiller - projděte očistcem v pekelné akční řežbě!

Lidský život nabízí spoustu radosti i utrpení, ať již fyzického či psychického rázu. I tak je však pouze slabou předzvěstí toho, co potká vyvolené po smrti. Peklo či nebe, jatka nebo ráj? Těžko říci, co nás čeká, zda-li posmrtný život skutečně existuje. O pravdivosti racionálním rozumem vyvratitelného se však jeden člověk přesvědčil. Daniel Garner uvíznul mezi peklem a nebem, v čase a prostoru, který je zmítán nejhoršími bestiemi lidských představ. Studio People Can Fly nám nabízí vlastní představu světa, který není nirvánou, nýbrž zhmotněním těch nejhorších obav i naší fantazie. A k tomu všemu přidává zbraně, kterým fanoušci arkádových stříleček snadno podlehnou.

Hřbitov i ulice prošpikované bestiemi

Příběh nebývá u arkádových FPS stěžejní částí hry a já si nedovolím odhadnout, jakou porci zajímavých zvratů si pro nás tvůrci v případě Painkillera připravili. Jisté je, že počáteční zápletka vypadá zajímavě a výlet do tajemného světa mezi nebem a peklem, do tzv. očistce, na mě působí přinejmenším lákavě. Jak navíc potvrdily všechny tři levely singleplayerové kampaně, které tvůrci v okem lahodícím obalu připravili pro náruživé novináře, nejen fakta (ale i činy) hovoří ve prospěch jejich titulu.

   
Kvalitní grafika vás přivítá již v menu * První bestie, kterou jsem na svých cestách potkal – a brzo mrtvá bestie! * Samostříl je překvapivě účinnou zbraní

Příchuť hororu a očistce dává lidem z People Can Fly poměrně mocnou zbraň, jejichž předností využívají v každém ohledu. Lokace všech tří misí byly totiž přinejmenším působivé. Strašidelnou atmosférou nasáklý hřbitov je v každém koutě prolezlý středověkými rytíři (ano, slyšíte správně), čarodějnicemi i další havětí, která touží po jediném - vaší krvi! Dostat se až do útrob kostela a přežít první cestičku v ohavném výletě za očištěním vlastní duše je povzbudivý úspěch, za dveřmi však číhá další nebezpečí. Druhou z dostupných misí tvůrci ztvárnili coby noční ulici města, ve kterém nepotkáte živou duši (za to o po krvi toužící bestie není nouze) a pokud mě právě první level svou atmosférou i nábojem usadil napevno do židle, druhý jeho dílo dokonal.

Hordy nemrtvých

Základní úkol hry je veskrze prostý, nepřekvapí, ale zároveň není hodný kritiky - Painkiller je arkádovou střílečkou, ve které jde o zabíjení a tak je likvidace nepřátel tím jediným, co by vás mělo zajímat. Mimo klasické levely nechybí ani ty, ve kterých na vás sféry pekelné vyšlou jednoho ze svých nejschopnějších bojovníků. I mise s jedním z bossů na střeše ohromné budovy byla neméně působivá a já musím skromně uznat, že sympatický poletující dráček se zkrvavenýma očima na mě mile zapůsobil. A na jakou porci akce se tedy můžeme těšit? Celkem 19 klasických a 5 bonusových arén s obrovskými bossy. Tvůrci slibují jedinečnou podívanou a z toho, co jsem měl zatím možnost vidět (tedy hratelnou ukázku i sérii dalších videí), se nejedná o plané řeči!

   
Prohlédněte si dva nepřátele v detailu! * Na hřbitově se ale dějí věci… * A další partička rytířů, která odejde na věčnost

Projít očistcem musí ve svém životě každý (berte prosím tuto poznámku nadneseně, ať jste již ateisté či věřící) a tak nám v přípravě na poslední etapu naší existence pomůže pohled na nepřátele, kteří před vámi budou stát. Hordy nemrtvých mají svůj reálný základ ve středověkých rytířích, kteří se divoce ohánějí meči, i čarodějnicích, které se vás snaží uhranout (některé jsou dokonce obdařeny magickými schopnostmi a umí létat na koštěti). Překvapit by vás neměla ani ohyzdná těla zombie, kteří nevynikají rychlostí, za to hojně a rádi používají jakékoliv předměty, které po vás mohou mrštit (včetně vlastního srdce).

Fyzikální hrátky

Před útokem nepřátel vás samozřejmě neochrání pouhá modlitba (náš hlavní hrdina ztratil víru a tak by se k ní jen ztěží uchýlil). Nouze proto nebude o zbraně, byť právě jejich počet je poměrně omezený. Autoři tak nejspíše usoudili, že další kousky arzenálu nenajdou využití a nám nezbývá, než jim důvěřovat. Ale zpět k "prostředkům zabíjení". Základem je jakýsi otočný řezák, kterým můžete roztrhat nepřátelé na miliardy kousků, společnost mu však dělají také další užitečné kousky - spokojit se budeme muset s klasickou a oblíbenou brokovnicí, využití najde také samostříl či léty prověřený raketomet.

   
To je ale krasavice! Chcete její telefonní číslo? * Ve hře nechybí ani speciální power-up, který z vás udělá polovičního boha * Zrcadlo nebo průchod do další pasáže mapy?

Život si žádá improvizaci a i ta vám může při boji pomoci. Na poli arkádových stříleček se totiž hlavním lákadlem Painkillera stává Havoc 2 engine, který se pyšní stále známějšími rag-doll efekty. Pokud jste žasli nad jeho zakomponováním v Maxi Paynovi 2, pak vás Painkiller doslova uchvátí - vybuchující i odlétávající předměty vás vítají na každém kroku, nepřátelské bestie po vás hází vším, co mají po ruce. Vy můžete na oplátku rozstřelovat vybuchující bedny či je svalit na nepřátele. Není nouze o padající sloupy, stěny a další efekty, které si jen umíte představit. Bestie navíc realisticky umírají, trhnou s sebou či odletí při zásahu či výbuchu. Dobře patrné zůstávají i takové maličkosti jako zásahy do mrtvol - v ulicích zmíněného města můžete pověšenou skupinku lidí zkrášlit dřevěnými šípy, které v mrtvolách pevně drží (zůstávají zde však jen po omezenou dobu). 

Hororová atmosféra i multiplayer

Obvyklou zbraní hororových her je tma, grafika, stíny i podezřelé zvuky. Painkiller není v tomto ohledu jiný. Hordy nepřátel působí strašidelně, ať již svou vizáží či počtem, který je jejich nejsilnější zbraní (AI není revoluční, pro hru podobného ražení však postačující). O detailnosti a propracovanosti prostředí jsem se zmínil a přidáme-li k tomu parádní grafiku, ozvučení i hudbu, která reaguje na aktuální dění, je vzorec pro vytvoření parádní a nervy drásající atmosféry na světě.

   
Vystřelené šípy zůstávají zapíchnuté ve stěně * Hordy nemrtvých i jejich pán obdařený magickými schopnostmi * Vítá vás milý dráček!

O délce singleplayerové kampaně můžeme pouze spekulovat, hodnotným přídavkem po jejím dokončení se však stane multiplayer. Ten nabídne množství rozdílných lokací a právě dvě jsem si mohl v detailu prohlédnout v hratelné ukázce! Zatímco mapa Unseen nabízí zápolení v několikapatrovém domě, ve kterém není nouze o do stěn vytesané podobizny žen i překrásně zdobené sloupy a podlahy, level Sacred vás zavede do interiéru polorozbořeného hradu. Oba levely jsou již na první pohled určeny pro divokou řežbu a zejména klasický Deathmatch, nouze však nebude ani o další módy - klasiku v podobě Free For All či prozaicky nazvaný výtvor People Can Fly, v němž si to rozdá dvojice odvážlivců muž proti muži (navíc se stejnou zbraní - raketometem). Své příznivce si pak jistě najde také Voosh - mód, ve kterém budou všichni hráči disponovat stejnou zbraní, která se automaticky po čase zamění za jinou. Posledním zástupcem na poli multiplayeru je The Light Bearer, v němž hraje důležitou roli jakýsi speciální předmět ve tvaru čtverce - kdo jej má u sebe na konci časového limitu, vyhrává! 

Klíč k úspěchu? Parádní grafika!

Přiznám se - těžko se mi hledají chyby a nedostatky, které bych snad mohl zmínit. Jedním z těch nejvýraznějších je nevyvážená hardwarová náročnost v některých pasážích hry, ve kterých se hra začala bez zřejmého důvodu ošklivě škubat (a nezabránilo tomu ani výrazné snížení rozlišení a detailů). Právě v těchto pasážích je patrné, co jinak z velké části dokončenému titulu chybí – řádný betatest a následné vyladění hry, které podobné nedostatky definitivně odstraní. A propo! Když jsem se zmiňoval o hardwarových nárocích, narozdíl od své přímé konkurence (to jest titulů Serious Sam, Will Rock či FireStarter) je Painkiller nepochybně náročnější. Všech jeho skvostů si tak užijí pouze majitelé výkonných strojů. Podobná daň se platí za kvalitu a nás může těšit, že tu nám tvůrci po grafické stránce skutečně nabízejí!

   
Zlikvidovat podobnou bestii dá i za pomoci raketometu zabrat * Krásný grafický efekt a také váš východ ze současného levelu * Statistiky aneb jak se mi dařilo?

Jejich klíč k úspěchu má jméno PAIN a jedná se o vlastní engine studia People Can Fly, který disponuje všemi nejmodernějšími výstřelky – a jako bonus také mnohé vlastní vylepšení samotných tvůrců. Jedním z těch nejpodstatnějších má být použití ohromného počtu polygonů na každou postavu a jak se můžete přesvědčit z několika obrázků, o detailní a propracované charaktery skutečně nebude nouze! Do temna laděné prostředí je tvořeno kvalitními texturami i dobrým stínováním. Právě ty potvrzují již na první pohled zřejmé - Painkiller svou konkurenci ve světě arkádových FPS deklasuje v oblasti vizuálního dojmu rozdílem třídy!

Očistcem projdeme příští rok v březnu!

Painkiller mi v průběhu několika hodin zvěstoval jen malou porci svých tajemství i pochutin, které nám v plné verzi nabídne - a přesto mě již dnes uchvátil! Na poli arkádových stříleček nám tak pomalu dospívá hra, která smete veškerou konkurenci. Čímže? Báječným příběhem, bohatým a rozličným prostředím, nervy drásající atmosférou, báječnou grafikou i efekty enginu Havoc 2, které ji zřejmě nejvíce zviditelní v očích laické veřejnosti. Málem bych zapomněl zdůraznit další podstatnou skutečnost - nehledě na výše zmíněná fakta se Painkiller především báječně hraje. A pokud bude takový i v době svého vydání příští rok v březnu, projdu očistcem s úsměvem na tváři!

Homepage hry: http://www.painkillergame.com
Výrobce: People Can Fly (http://www.peoplecanfly.com)
Vydavatel: DreamCatcher (
http://www.dreamcatchergames.com)
Distribuce v ČR: Cinemax (
http://www.cinemax.cz)
Předpokládané datum vydání: Březen 2004 (PC) & Někdy v roce 2004 (Xbox)

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 6 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |