První dojmy: Skate – vyzyvatel Tony Hawka na vlastní kůži

Tony Hawk není jen skateovou hrou, je TOU skaterovou hrou – napsal jsem jednou o donedávna jediné velké hře o skateboardingu. Skate ale mění vše od základů, staví veškeré herní mechanismy na hlavu. Konečně jsem si jej v klidu pořádně zahrál a nestačil jsem se divit. Tady zjistíte, proč.
První dojmy: Skate – vyzyvatel Tony Hawka na vlastní kůži
Objednejte si na shop.doupe.cz
Skate
  • PS3: 1699 Kč
  • Xbox 360: 1699 Kč
  • Platforma: Xbox 360, PS3
    Typ hry: simulátor skateboardingu
    Výrobce: EA Black Box
    Vydavatel: EA Games
    Distributor v ČR: EA Czech
    Homepage:
    http://www.electronicarts.cz/skate
    Datum vydání: 21. září (Xbox 360), 5. října (PS3)

    O Skate jsme psali nedávno, proč se tedy k němu vracet tak brzy? Odpověď už jednodušší být nemůže – po mnoha preview, rozhovorech a prezentacích se do našich drápků dostal Skate tak, jak si ho již brzy budete moct zahrát sami. Konečně jsme tak mohli poznat, jak jinak jdou dělat skateboardové hry, jak virtuální jízda na prkně nemusí být o vymačkávání krkolomných kombinací tlačítek.

    Nemusíme dlouho chodit kolem zlomeného prkna, Tony Hawk’s Underground, jeho pokračování a následující American Wasteland se vzdálil od skateboardingu, jak to jen šlo. Naštěstí poslední dva díly směřují zase zpátky k tomu, čím si Pro Skater před lety získal své fanoušky. To však nic nemění na tom, že Tony Hawk vždy představoval ryze arkádový zážitek z jízdy v až nerealisticky zpracovaném prostředí, kde každý kousek architektury představoval prvek, na němž bylo možné dělat bláznivé triky.

      

    Skate sám sebe prohlásil za jedinou opravdovou simulaci skateboardingu, nabídnul mnohem realističtější a uvěřitelnější prostředí, stejně jako věrohodněji působící triky, a zcela zásadní změnu v ovládání. A skutečně mi vyrazilo dech, jak se Skate vlastně hraje; pokud vám to náhodou uniklo, dovolím si malé připomenutí. Základem Skate jsou dvě analogové páčky, přičemž pravou ovládáte prkno a levou svého skatera. Na odrážení využijete tlačítka X a A a pomocí triggerů zase chytíte board při grabu. Jak to ale funguje?

    Základem všeho je ollie, zapomeňte však na to, že by na něj jako v Tony Hawkovi stačilo ťuknout do nějakého tlačítka. Prkno je na pravé páčce, zatáhněte ji tedy k sobě (skrčíte se) a následně s ní prudce pohněte od sebe (vyškočíte). Chcete se u ollie otočit? Tělo má na starost levá páčka, rotace tedy bude na ni. Flipy pak děláte zcela přirozeně tak, že při ollie netrhnete páčkou čistě od sebe, ale uhnete kousek stranou. No – a to je vlastně všechno. Jaký potenciál to však má, si netroufám zodpovědně říct ani po několikahodinovém hraní. Rád ale některé možnosti naznačím, udělejte si názor sami (aspoň do doby než vám přineseme vyčerpávající recenzi).

      

    Mezi oblíbené triky patří jízda po zábradlí a podobných plochách (tedy grind, případně rail). Jinde by vám stačilo jedno tlačítko na ollie a druhé na to, abyste se svezli po zábradlí. Ve Skate ale budete muset správně odhadnout skok a následně pravou páčkou otočit prkno podle toho, jak chcete dopadnout na zábradlí. A nakonec byste neměli zapomenout srovnat se zpět do směru jízdy, tentokráte levou páčkou, protože tento pohyb má i v reálu na svědomí vaše tělo.

    Jak vidíte, tvůrci se snažili jednoduchou koncepcí ovládání co nejvíce přiblížit mechanice skutečné jízdy na skateboardu. Zejména mě v tomto ohledu zaujaly manuály, tedy jízda po předních nebo zadních kolečkách (jízdu po jednom kolečku vynechám, nejsem Rodney Mullen :o)). Pokud pravou páčku přitáhnete nebo odtáhnete jen trochu a pomalu, dostanete se do manuálu – pořád ale funguje vše, co jsem psal dříve, jinými slovy i z manuálu můžete skočit do triku. A co víc, trik jde dopadnout do manuálu, když před dopadem správně vychýlíte páčku; už tedy jistě tušíte, jak se budou ve Skate svazovat prvky do komb. Podobně intuitivně fungují i další pohyby: na switch stačí prudce smýknout s levou páčkou, zdržení prvku vyrobíte tak, že až následným pohybem po ollie určíte trik atd.

      

    Na druhou stranu musím říct, že první pořádné hraní ve mě také zanechalo spoustu pochybností a obav. Originální systém ovládání bych přirovnal ve srovnání s Tony Hawkem k pocitu, jako byste devět let hráli Need for Speed a pak si sedli k Richard Burn’s Rally. Nezvykle je kamera umístěna blíže ke skaterovi a především jeho prknu, ovládání vám dává pocit simulace, nikoli odpočinkové arkády.

    Skate vás vrátí do dětských let, kdy jste se učili chodit a jezdit na kole či bruslích, nebo vám možná připomene hodiny strávené v autoškole. Jednoduše se všechno budete učit od začátku a budete rádi za každý kousek tutoriálu, na který ve hře narazíte. Rovněž nesmíte zapomenout na to, že hra není tak tolerantní k vašemu kontaktu s herním prostředím; každá prkotina vás smete z boardu jako vítr sfoukne podzimní listí, musíte být mnohem přesnější v načasování i provedení triků. Nakolik tohle bude či nebude překážkou v přijetí hry, ukáže další hraní a naše recenze.

      

    Co mě ale bezezbytku překvapilo příjemně, byly některé aspekty vizuálního zpracování. Konkrétně tvorba postavy doprovázená hraným filmečkem s několika úsměvnými situacemi, ale také maniakálně detailní ztvárnění kousků oblečení. Pro někoho je možná katalog aktuálních modelů předních streetových značek laciným product placementem, na mě ale zatím působí výborně (ačkoli důvodem může být, že ke zmiňovanému stylu mám dost blízko a některé kousky z „ingame wearu“ vídám denně na svých přátelích).

    Na první poslech rozhodně nezklamala ani hudební složka hry, jež je klasickým mixem skateové kultury: vede hip-hop a punk, doplněné trochou rocku, ska a podobných stylů. Přestože jsem zatím soundtrack blíže nezkoumal, už teď u mě mají autoři malé plus za starý hit Express Yourself od N.W.A. (a vůbec nevadí, že se track už dříve objevil v sérii Tony Hawk`s).

    Jak tedy vidíte, Skate mě dokázal opravdu zaujmout, a já věřím, že to dokáže udělat komukoli jinému. Otázkou zůstává, zda nezvykle realistické zpracování nebude více ke škodě než k užitku a kolik hráčů a na jak dlouho bude hrou fascinováno nebo aspoň zabaveno. Na vynášení soudů je ještě brzy, ale nebude trvat dlouho a na Doupěti se dočtete, jestli má vyzyvatel dosud jediné skateové hry v rukávě dost triků na porážku ostříleného veterána.

    Předběžné hodnocení: 87 %

    Dostupné pro: X360, PS3
    Žánr: Simulátory, Sportovní
    Výrobce: EA Black Box | Webové stránky hry
    Začátek prodeje: 28. září 2007 (X360), 5. října 2007 (PS3)
    • Revoluční ovládání
    • Příjemné audio-vizuální zpracování
    • Licencované značky, časopisy, soutěže
    • Příliš vysoká cena
    • Místy zatraceně těžké
    • Čas od času kamera
    Jízdní řády Bileto

    NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

    Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

    Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

    Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

    13.  9.  2018 | | 8 N/A
    K boji proti lootboxům se připojují další země, nechybí ani ČR

    K boji proti lootboxům se připojují da…

    20.  9.  2018 | | 26 N/A
    F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

    F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

    Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

    16.  9.  2018 | | 3 N/A
    Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

    Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

    Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

    12.  9.  2018 | | 3 N/A
    Za malý poměr hráček si může herní průmysl sám, říká Alžběta Trojanová

    Za malý poměr hráček si může herní prů…

    11.  9.  2018 | | 15 N/A