První dojmy: Sony PSP - walkman 21. století

Právě takové označení pro svůj nejnovější produkt, PlayStation Portable aka PSP, využívá herní divize Sony. A dané pojmenování rozhodně sedí! Podle nás se totiž tahle neuvěřitelně vyspělá „hračka“ rozšíří mezi lidmi se stejně drtivým úspěchem, jako walkman v minulém století. Pojďme si říct, proč PSP obrátil naši redakci naruby a co je na něm tak úžasného.

Předmět: nové přenosné herní zařízení
Jméno: PlayStation Portable (PSP)
Výkon: srovnatelný s PlayStation 2
Zobrazování: na úrovni velkých televizorů
Termín uvedení na trh v Evropě: jaro 2005
Předpokládaná cena: 5.000 – 7.000,- Kč

Nemohu o sobě prohlásit, že bych byl fanouškem hraní na přenosných zařízeních. Nikdy jsem si neuměl nijak zvlášť užít hraní na GameBoy a už vůbec ne na mobilních telefonech či palmtopech. Možná to souvisí s tím, že od roku 1997 (vyšla Final Fantasy 7) nehraji hry ani tak pro samotnou zábavu z hraní, jako pro zážitek ze silného interaktivního příběhu. Nicméně v posledním roce nebo dvou jsem začal měnit názor. Jak jsem na GameBoy Advance objevil konverze starých Final Fantasy nebo Metal Gear titulů, začal jsem hrát na handheldech nejen ve vlaku ale také na dovolených či dokonce doma (při výpadku elektřiny si člověk může udělat černou hodinku se svými blízkými, koukat do tmy nebo hrát na GameBoy Advance díky podsvětlenému displeji:-)). Uvědomil jsem si, že dnešní handheldy již dosáhly takové technické vyspělosti, že herní zážitek jimi nabízený je často téměř srovnatelný s hraním na „velké“ konzoli nebo PC. A to jsem ještě nevěděl, co na nás chystá Sony.

PSP a jeho elegatní design

Každý konzolista, PC hráč nebo zastánce jiné platformy musí uznat, že Sony do značné míry vděčíme za moderní tvář hraní jako takého a jeho celkové rozšíření ve světě, přijetí médii i veřejností. Proč? Než Sony prorazila svojí bezkonkurenční marketingovou kampaní na trh s první PlayStation, byly hry skutečně „jen“ hry, veřejnost je vnímala jako zábavu především pro děti a asociální jedince. Nicméně Sony udělala z konzolí poslední výkřik techniky, patřící do každé moderní domácnosti a obzvláště v posledních letech navíc mění tvář her nejen směrem k vyspělé kulturní zábavě pro dospělé hráče, ale především také pro celou rodinu (Eye Toy, SingStar… ).

  

Fotografie PSP ve vysokém rozlišení: račte kliknout

S podobným přístupem se nyní Sony vrhla na VELMI lukrativní (a s posledními roky stále lukrativnější) trh handheldů, který hned na první pokus zasáhla se stejně drtivým úspěchem, jako před deseti lety trh s domácími konzolemi. Připadá vám takové tvrzení odvážné? Jen čtete dál a uvidíte, že Sony přišla s natolik nádhernou, technicky vyspělou a geniálně designovanou „hračkou“, že jí prostě není možné odolat. Nečekejte ovšem, že vám dokáži sdělit to opravdové kouzlo PSP psanými řádky neb obrázky. Celé to pochopíte až v okamžiku, kdy PSP poprvé vezmete do ruky. Jak se pravilo v Matrixu: „Nikomu nemůže být vysvětleno, co přesně je Matrix (PSP:-)) zač, to musíte zažít a odhalit sami“.

Hračka pro dospělé

Zmiňoval jsem to už v článku o Nintendo DS, ale nezbývá, než si hlavní těžiště přitažlivosti PSP zopakovat. PSP je na první pohled designovaný jako maximálně elegantní kus špičkové elektroniky, což o jediném konkurenceschopném produktu (nový handheld NDS, který právě dorazil na český trh – launch bude zítra, tedy 11.3.) prohlásit nelze, jelikož ten je tradičně neforemnou „roztomilou krabičkou zaměřenou na roztomilé hry především pro děti“. Oproti tomu černý obelisk PSP s liniemi připomínajícími nejmodernější automobily na vás ještě před zapnutím dýchne svojí vážností a vyspělostí. Bravo.

PSP v pohledu "zespodu"

Dojem z PSP ale zapadne na své místo teprve v okamžiku, kdy na něm poprvé spustíte pořádnou hru. V současnosti je ideálním titulem pro tento účel Ridge Racers. Již úvodní filmové intro vám vyrazí dech (nejen DVD kvalitou obrazu i zvuku, ale také svým stylovým obsahem), avšak když poprvé vstoupíte do hry, rozeřve se zpívaná píseň a vy pohlédnete na 3D svět s detailností, světelnými efekty, speciálními efekty (odlesky apod.) a rozlišením na úrovni špičkových PS2 titulů, spadne vám čelist, ať už vás někdo varoval a nebo ne.

Nádherné intro Ridge Racers v kvalitě DVD filmu...

...a tohle už je grafika samotné hry

První dojem z výkonu „kapesní konzole“ a kvality/detailnosti/ostrosti zobrazení je zkrátka šokující. Troufám si tvrdit, že takovýto skok ve výkonu jsme zažili v herním světě jen třikrát – ze starých počítačů typu ZX Spektrum na Amigu/PC, podruhé při přechodu z 16bitových konzolí na 32bitové a potřetí z neakcelerovaných PC her na 3Dfx tituly. Jinými slovy, první pohled na výkon PSP je šok a rozhodně jste ještě nikdy nedrželi v rukou něco podobného. V Tokijském metru funguje PSP jako absolutní „seznamovací“ nástroj (začnete hrát a během 10 minut máte deset fanoušků/pozorovatelů/přátel:-)).

Jak jsem ochutnal

PSP se na trh dostal v Japonsku ještě před vánoci a největší fanoušci si jej mohli objednat i u nás (buď přes specializované obchody v Londýně nebo přes jistý český internetový obchod). Jeden takový kousek se dostal i k nám a s ním asi desítka her, z nichž ovšem většinu lze označit za „jednoduché startovní tituly“, s výjimkou již vyzdvihovaného Ridge Racers. V současné době však nejspíš už nemá cenu si importovaný přístroj shánět, protože má regionální kódování (tzn. že americké nebo japonské tituly nespustíte na evropském přístroji a naopak… stejně jako u PS2) a podle některých zdrojů (Oficiální český PlayStation 2 magazín, Play) se na českém trhu PSP objeví již během tohoto nebo příštího měsíce (Sony Czech odmítá situaci a termín komentovat, pravděpodobně sází na určité „zaskočení“ konkurence).

Můj první dojem z (vypnutého) PSP byl, že přístroj je příliš lehký a tenký na to, aby něco pořádného dokázal. Zároveň jsem si uvědomil, o kolik lépe se drží oproti konkurenčním handheldům (maximální zoufalost byla Nokia N-Gage). Z ovládacích prvků mne zaujaly líbivě průhledné shifty a především naprosto unikátní analogové směrové tlačítko, které není ničím jiným, než revoluční analogovou páčkou zapuštěnou do nitra přístroje. Ovládání hry za jeho pomoci je naprosto senzační, tomu říkám „potěšení z dotýkání“:-).

  

Uznalému úsměvu na tváři se při setkání s PSP neubráníte * Displej je možné chránit prakticky neviditelnou samolepící fólií * Další screenshot prozrazující kvality grafiky

Po zapnutí jsem si chvíli hrál s elegantním a moderně stylizovaným základním uživatelským rozhraním (zde si vybíráte, zda chcete měnit nastavení přístroje či přehrávat data jako mp3 nebo MPEG4 z paměťové karty Memory Stick, jejíž velikost může jít až do GB), než jsem spustil samotnou hru. K UMD diskům bych rád zmínil, že jsou sympaticky zabudované do plastikových pouzder, nicméně s docela valkou odkrytou plochou na zadní straně (proč tam není odsouvací krytka jako na disketě?).

Následoval šok, který vykazovali i všichni členové redakce (zapnutí PSP víceméně „ukončilo“ konstruktivní fázi jedné velké porady redakce Doupěte) i náhodní civilní svědkové. Výsledkem onoho šoku z technické kvality PSP her jsou všechna ta superlativa a sebejistá prohlášení výše v textu. Kromě vynikající Ridge Racers mne zaujal například návykový puzzle Lumini (skládáte bloky jako v Tetris a tím ovlivňujete hrající moderní hudbu). O hrách pro PSP si nicméně budeme povídat v samostatném článku.

Možné problémy, budoucnost PSP

Vypořádejme s největším bubákem, který uměle vyrobila některá senzacechtivá média a který je naprosto k smíchu. Zmiňovaná poruchovost přístroje, kterou po uvedení do prodeje v Japonsku rozmazávaly titulky některých webů, se nekoná. Jinými slovy, šlo o kachnu založenou na přibližně jednom procentu vrácených PSP. Pokud jste se někdy pohybovali okolo prodeje elektroniky (já ano), pak víte, že každý, sebedražší a sebeznačkovější produkt má určité procento vadných kusů. Procento u PSP není o nic větší, než u jiných přístrojů, spíš naopak. Takže zmiňované poruchy křížového ovladače nebo vypadávání UMD disků z mechaniky jsem samozřejmě nezaznamenal ani já, ani mí ostatní známí či kolegové z českých herních médií.

Dále je třeba také zmínit výdrž baterie, která při největší námaze (nejsložitější hra s největším množstvím nahrávání apod.) dosahuje asi pěti hodin, což je na cesty až až. Nahrávací časy (z UMD disku do paměti přístroje) se u testovaných her pohybovaly v rozmezí asi 3-7 sekund, u mnoha titulů lze ovšem očekávat technologii plynulého streamovaní, známou z PS2. Displej přístroje se sice může teoreticky snadno poškrábat (nemá kryt), nicméně v prodeji již jsou speciální ochranné samolepicí fólie, které po nasazení nebudete vůbec vnímat a poškrábání spolehlivě zabrání.

 

Specifikace Sony PSP

Jméno produktu: PlayStation Portable (PSP)
Barva: Černá 
Rozměry: 170 mm (délka) x 74 mm (šířka) x 23 mm (výška) 
Váha:  260 g (s baterií)
CPU: PSP CPU (Systémový procesor o frekvenci 1~333MHz) 
Hlavní paměť: 32MB 
Embedded DRAM: 4MB 
Displej: 4.3 inch, 16:9 widescreen TFT LCD
480 x 272 pixelů (16.77 miliónů barev)
Reproduktory: zabudované stereo 
Hlavní Input/Output: IEEE 802.11b (Wi-Fi), USB 2.0 (Target), Memory Stick™ PRO Duo, IrDA, IR Remote (SIRCS)
Disková mechanika: UMD Drive (Playback only) 
Profily médií: PSP Game, UMD Audio, UMD Video 
Hlavní konektory: DC OUT 5V, Terminál pro nabíjení zabudované baterie, Headphone/Microphone/Control konektory
Tlačítka/přepínače: Směrová tlačítka (Nahoru/Dolů/Vpravo/Vlevo), analogová páčka, ovládací tlačítka (triangl, kolečko, křížek, čtvreček), levý a pravý shift, START, SELECT, HOME, POWER On/Hold/Off přepínač, Brightness control, Sound Mode, Volume +/-, Wireless LAN On/Off přepínač, MD Eject
Zdroj: zabudovaná lithium-ion baterie, AC adaptér
Omezení přístupu:  Regionální kódování, rodičovský zámek
Příslušenství: stojan, sluchátka s dálkovým ovládáním, sluchátka s dálkovým ovládáním a mikrofonem, externí battery pack, pouzdro, popruh, E3 Prototyp:  USB Camera for PSP, USB GPS for PSP, USB Keyboard for PSP

UMD Disc - specifikace:
Velikost: 65 mm x 64 mm x 4.2 mm 
Váha: 10g 
Disc Diameter: 60 mm 
Maximální kapacita:  1.8GB (Single-sided, dual layer)
Laser: 660nm (Red laser)
Encryption: AES 128bit 
Profil:  PSP Game (všechny funkce)
UMD Audio (codec ATRAC3plus, PCM, (MPEG4 AVC))
UMD Video (codec MPEG4 AVC, ATRAC3plus, Caption PNG)

 

 

Pro odborníky (bez překladu)

PSP Media Engine

MIPS R4000 32-bit core
128-bit bus
1-333MHz (1.2V)
4MB eDRAM submemory
I-Cache, D-Cache
90nm CMOS

PSP Graphics Core

1-166MHz (1.2V)
256-bit bus
2MB eDRAM (VRAM)
5.3Gbps bus bandwidth
664 million pixels per second pixel fill rate
3D curved surface and 3D polygon engine
Support for compressed textures, hardware clipping, morphing, bone, tessellation, bezier, b-spline (NURBS)
Maximum of 33 million polygons per second
24-bit full color (RGBA)

Sound Core

VME (Virtual Mobile Engine)
Reconfigurable DSP
166MHz (1.2 V)
128-bit bus
5 giga operations per second
CODEC capabilities
3D sound, 7.1 channels
Synthesizer, effecter, and other abilities
ATRAC3 plus, AAC, MP3 for audio

 

A pokud jde o budoucnost PSP? Již od prvního představení odborné veřejnosti mu všichni zasvěcení novináři, vývojáři a analytici prorokovali drtivý úspěch. Ani já o něm nepochybuji. Na jedné straně bude podpořen tradičně vynikající marketingovou strategií Sony, na straně druhé bohatou nabídkou titulů a všestrannou víceúčelovostí (nejen hudba a filmy, ale také příslušenství jako GSP nebo kamera). I když v Japonsku zatím v prodejních číslech vede NDS, na území USA a Evropy v rámci tradičních trendů očekávám přesně opačný vývoj situace. Pokud máte dojem, že tady celou dobu plácám a přeháním, počkejte se svým verdiktem, než se vám PSP dostane poprvé do rukou. Na tohle vás prostě nic nepřipraví!

Redakce děkuje za zapůjčení přístroje firmě Illusion Softworks

Diskuze (70) Další článek: Co chystá Warren Spector?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,