První dojmy: Star Trek Online - Live long and prosper

Ve vesmíru mezi hvězdami, kde Borgové a Federace pálí phasery, se ukrývá dlouho očekávané MMO.
Kapitoly článku

Headyho pocity

Po zapnutí hry jsem byl více než příjemně překvapen. Tvorbě postavy prostě nelze nic vytknout. Kořeny v Champions Online se nezapřou. Tvorbou postavy jsem strávil dobrou hodinu, což se mi zatím s žádnou hrou nikdy nestalo. Zkoušet všemožné možnosti, variace a alternativy – perfektní. Když jsem si tedy vytvořil svou postavičku, dostal se do hry, propuknul smích, poté facepalm a poté vypnutí hry.

Co se stalo? Nejdřív jsem zkoušel jednotlivé pohyby postavy, základní animace vypadaly plynule, svižně. Pak jsem zkusil vyskočit a smíchy jsem si z toho poplival monitor. Tak to bylo první faux pas.

startrekonlinemmogames_08.jpg startrekonlinemmogames_09.jpg

Facepalm přišel, když jsem se dostal ke ground combatu. Vy totiž nestřílíte, ale „používáte skill“ phaseru. Combat je celkově dost nepřehledný, kvůli nemožnosti jednoduchého aimu. K dispozici sice je jakýsi „aim mód“, ale ten je spíše k smíchu. Ale celá věc není úplně katastrofální, skutečná katastrofa teprve přijde.

Celá věc není úplně katastrofální, skutečná katastrofa teprve přijde

Rozměry např. průzkumných lodí ve světě Star Treku se pohybují okolo 400 metrů jak na šířku, tak na délku a okolo 100m na výšku. Představte si, že řídíte takový kolos ve vesmíru, stojíte na kapitánském můstku. A teď se vraťte zpět do hry. Představte si, že řídíte takový kolos - proporce nastavené ve hře tomu rozhodně nenapovídají, připadáte si spíš, jako byste řídili hračku, nebo model.

startrekonlinemmogames_07.jpg

A jak že se taková kolosální vesmírná loď ovládá? WASD, plyn QE a střelba mezerníkem. Ano, to je vše. Tak z legrace jsem po chvíli poletování s lodičkou (pojmenoval jsem ji USS Heavy Toaster) mezi troskami zkusil své meziplanetární plavidlo nabořit nosem do nějakého skalnatého tělesa (asi 10x většího, než můj Toaster), abych se podíval na destrukční animaci. A čeho jsem se nedočkal, moje asi 3 tisíce tun vážící plavidlo se zabořilo špičkou do meteoritu a odrazilo se zpátky jak tenisový míček. Tím pro mě hra skončila, vypnul jsem ji a těžko mě něco přesvědčí, abych ji začal někdy hrát.

Tarisův pohled

Po spuštění bety Star Trek online jsem se na chvíli vylekal. Na loadovací obrazovce se objevilo logo Crypticu (což jsem tak nějak i čekal), ale fonty a progress bar byly téměř identické s tím, co jsme viděli ve všech jejich starších hrách o superhrdinech. Ovšem po ne moc dlouhém loadu se mé obavy rozplynuly. Star Trekovská hudba, Star Trekovské fonty a design a já se po výběru strany (Federace) vrhl na tvorbu hrdinného avatara.

startrekonlinemmogames_10.jpg

Jak již zmínil Heady, vytvořit s trochou fantazie můžeme téměř libovolnou humanoidní kreaturu a po dlouhých minutách v editoru jsem se připojil do hry. Děj začíná v momentě, kdy je loď U.S.S. Khitomer napadena Borgy a vy jediní je formou tutoriálu můžete vyhnat z lodi a v pokračování mise i udělat z jejich lodí rubikovy kostky (ve smyslu zpřeházení jednotlivých komponentů). Pozemní boj, ač se tak netváří, je prakticky kopií již zažitého MMO systému zaměř-zmáčkni skill. Každá zbraň má dva různé útoky a třetím skillem je útok nablízko, který se vám bude při útocích Klingonských válečníků setsakramentsky hodit. Vaše postava je chráněna štíty, a jakmile ty selžou, veškeré útoky se projeví na vašem zdraví.

Každá zbraň má dva různé útoky a třetím skillem je útok nablízko, který se vám bude při útocích Klingonských válečníků setsakramentsky hodit

Díky tomu je dobré se vybavit všemožným health packy, obnovovači štítů a váš charakter může disponovat i různými druhy equipu (zbroj, štít, zbraně- prostě klasika), které se vyplatí často měnit v závislosti na dané situaci. Souboj si můžete jednou za čas zapauzovat  a přidělit rozkazy ostatním spolubojovníkům, kteří se skládají z členů posádky vaší lodě, což dobře pomáhá zorientovat se v lehce nepřehledném souboji.

startrekonlinemmogames_11.jpg startrekonlinemmogames_13.jpg

Po násilném vylodění Borgů z Khitomeru jsem byl transportován na vlastní loď a vydal jsem se je pronásledovat. Loď je ovládána pouze v 2d rovině -můžete letět všemi směry, ale žádné vývrtky a lopasy nečekejte, prostě loď na záda neotočíte. Boje ve vesmíru jsou jednoznačně efektní a je zde i místo pro taktiku- některé lodě jsou více odolné proti některým útokům a samozřejmě můžete využit vystřelením všeho najednou (mezerník), ale tím většinou pouze zničíte štíty nepříteli a než se vám dobíjí zbraně, jeho štít se dobije také. Štíty můžete přesměrovat podle toho, z které strany na vás protivník útočí a je to velice důležité, neboť na zádi můžete mít jak silné štíty chcete, ale když vám nepřítel střílí na nechráněný bok, nic už vám napomůže

startrekonlinemmogames_14.jpg

Manévrování s loděmi mi připomnělo námořní bitvy v Empire: Total War, neboť lodě mají velkou setrvačnost a než přejdete z plného chodu do reversu, tak to chvíli trvá, stejné jako otočení o 360 stupňů, proto je důležité přemýšlet, kam to vlastně chcete letět. Škoda jen té nemožnosti kolize s prostředím, průlet asteroidovým pásem by byl hned trošku napínavější, ale autoři mají stále dva měsíce před launchem a tak se třeba dočkáme.

Škoda jen té nemožnosti kolize s prostředím, průlet asteroidovým pásem by byl hned trošku napínavější

Jakmile se prokoušete tutoriálem, je už jen na vás, kam se vrhnete. Můžete plnit zábavné epizody, napadat náhodné nepřátele, účastnit se bitev, průzkumu a mohl bych pokračovat ještě dál. Jakmile se dostanete do warpu, objeví se pod vámi téměř strategická mapa s různými solárními systémy a vy si můžete vybrat, kam se vydáte.

startrekonlinemmogames_12.jpg

Vaši loď na této mapě ovládáte stejně jako v bojích a taková normální cesta mezi Sluneční soustavou a tou Vulkánskou trvá zhruba dvě minuty a mezitím se může odehrát spousta věcí- napadení nepřítelem, nouzová volaní… Epizody (neboli questy) získáte buď na vesmírných stanicích, nebo zavoláním na vedení federace (popřípadě Klingonského impéria). Jejich délka se liší - některé jsem zvládl za 20 minut a některé mi trvaly třeba 3 hodiny a musím uznat, že příběhově se dají opravdu porovnávat s epizodami seriálu a doufám jen, že většina se nebude opakovat…

Příklad jedné z Epizod:

Velitelství federace mě oslovilo, zda bych mohl převézt jednoho Vulkánského velvyslance ze Sluneční soustavy na planetu, kde se nachází jeden důležitý Vulkánský chrám. Po příletu na onu planetu mě napadli Klingonské lodě, s tím, že velvyslanec je vlastně měňavec a ať jim ho vydám. Rozhodl jsem se na ně za to zaútočit a většinu z nich jsem zničil. Transportoval jsem se na povrch planety, kterou již okupovali další Klingoni, a mě nezbylo nic jiného, než se prostřílet až k onomu důležitému chrámu. V momentě, kdy jsem si myslel, že už bude vše v pořádku, jsem obdržel zprávu od velení, že velvyslanec byl na zemi nalezen mrtev a Klingoni měli pravdu. Měňavec na mě zaútočil, a když už byl skoro mrtvý, zaútočily na mě Klingonské hlídky a měňavec uprchl do své lodě, která už čekala na orbitě. Zbývající Klingony jsem pozabíjel a rychle jsem se transportoval zpět do své lodě. Započala vesmírná bitka mezi mnou a měňavcem, ovšem on měl o několik tříd lepší loď- mé zbraně ho téměř nemohly poškodit. Zavolal jsem posily a snažil jsem se protivníka zabavit, aby neprchl, ale zároveň aby mě nezničil. Po dlouhých minutách přiletěla část Federační flotily a společnými silami jsme nepřítele pokořili…

Diskuzi a anketu ke hře najdete na stránkách MMOGames.cz

MMOGames banner

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,