První dojmy: Sword of the New World – trochu jiné MMORPG

V dnešní době se v herním průmyslu najde již jen málo nápadů, které ještě nikoho nenapadly; a zbývá již jen málo myšlenek, které dosud nikdo nevymyslel. A poté, co světlo světa spatřilo MMOPRPG Sword of the New World (neboli Granado Espada), jich je zas o něco méně.
První dojmy: Sword of the New World – trochu jiné MMORPG

Platforma: PC
Žánr: MMORPG
Výrobce: imc Games
Vydavatel: K2 Networks (
http://www.k2network.net/)
Homepage:
http://www.swordofthenewworld.com/
Předpokládané datum vydání: léto 2007

Jen málo her získalo v Koreji cenu za online hru roku. Ostatně – každý rok se to povede jen jednomu titulu. Vždy se jednalo o nějakou opravdu skvělou hru; cenu v minulosti získaly klenoty jako Ragnarok Online či Lineage 2. Ale jen jediný titul dosud získal naráz korejské ceny za hru roku, za technologický přínos a za nejlepší grafiku. Tím titulem byla hra Granado Espada, která nyní přichází do Evropy pod názvem Sword of the New World.

  
Banda teploušů... * ...nebo základ skvělé zábavy? * Je to přeci jen beta...

Ačkoli se v principu jedná o fantasy titul, děj je zasazen někam do 17. století a odehrává se ve fiktivní, nedávno objevené zemi, kterou je nyní třeba kolonizovat. Davy dobrodruhů nadšeně vyrážejí za vidinou slávy, bohatství a šlechtických titulů. Důležité ovšem není proč, ale jak, respektive jací hrdinové.

Settingu 17. století se tvůrci hry důsledně drží, takže bojovníci sice mohou mít meče nebo kopí, ale užijete si dosyta i elegantních rapírů či smrtících šavlí. Střelci zase používají muškety a pistole. S dobou jde samozřejmě i oblečení – ačkoli před čtyřmi sty lety by si dámy asi neoblékli sukně s předním rozparkem od klína až na zem, celkové ladění oblečení odpovídá dané době. Tedy pokud přistoupíte na fakt, že kouzelnice a šermířky se do dungeonů hrnou v šatech vhodných na královský ples či na čaj o páté ve vybrané společnosti.

Stylizace nepřátel se ke zvolenému tématu také hodí. Pokud znáte sérii Soul Calibur, pak vás jistě nepřekvapí, kolik Voldových zvrhlých kamarádů po cestě potkáte. Kromě nich vás ale čeká spousta odporných mutantů, polostrojů, parostrojů, gargojl a dalších chrličů – a jiných, k celkové atmosféře výborně navržených odporností, které si v ničem nezadají s úchylností nepřátel třeba z her série Final Fantasy.

  
Krásné dámy * Jak to, že tři mušketýři byli čtyři? * Koukněte na to, lidi! Je to pták? Je to letadlo?

Grafika, vzhled a atmosféra jsou jednoznačně jedněmi z nejsilnějších deviz SotNW. Říkejte si co chcete o teploušských chlapečcích a prsatých ženštinách, odhodíte-li stranou své předsudky a zkusíte-li se do hry alespoň na chvíli ponořit, uvidíte sami.

Ovšem největší novinkou, kterou tahle hra nabízí, je možnost hrát ne jen za jednoho, ale klidně až za tři hrdiny naráz. Myslím, že není třeba příliš napovídat, abyste sami přišli na možný potenciál takovéto party. Ovšem to, co se na první pohled zdá být obrovským kladem, je ve výsledku pro mnohé i nepřekonatelným problémem.

Hraní SotNW se totiž nepodobá ničemu, co byste dosud mohli vyzkoušet. Asi hlavním problémem totiž je fakt, že tam, kde v jiných MMORPG musíte pečlivě sledovat své okolí, plánovat každý krok a pečlivě vážit, zda na tuhle jednu potvoru máte dost sil či ne, SotNW boje připomínají spíše šílenou strategii. Váš tým zcela běžně zvládne pět, šest nepřátel naráz, a pokud jste schopní, často jdou jejich počty i do několika desítek.

  
Možná ponuré, ale zato atmosférické

Pokud se pustíte do takovýchto extrémů, výsledkem samozřejmě nevyhnutelně bude obrovský zmatek na obrazovce. Jeho řešení je sice prosté, pro mnohé ale nepřekousnutelné: Vaším úkolem není pečlivě plánovat každý jeden sek, ale spíše takticky sledovat vývoj bitky, vhodně rozmísťovat své svěřence a takticky používat plošné útoky – a o zbytek se už postarají vaši svěřenci sami. Teprve v případě, že se na scéně objeví nějaký boss či elitní potvora, přijdou na řadu útoky zaměřené na likvidaci protivníků po jednom.

A zde je skryt další problém téhle hry. Vaše postavy totiž nečekají na konkrétní pokyny (tedy mohou na ně čekat, pokud si to nastavíte; ovšem ve většině případů se jedná o zbytečnost), ale sami aktivně vyhledávají nepřátelé ve svém okolí a – podle vámi zvoleného módu – na ně aktivně útočí nebo se jim alespoň sami brání. To sice na první pohled vypadá v pohodě, ale co takhle nechat své svěřence někde odložené, ať sami útočí na všechno, co se kolem nich pohne?

I takhle se totiž dá SotNW hrát. Jde sice o taktiku určenou neschopným hráčům a věčným lamám, ale jde o fungující taktiku. Jistě – tam, kde já na levelu 30 zabíjím nepřátele na 34. úrovni, vy si budete muset vystačit s „ubožáky“ někde kolem 25. Ale co z toho, hrát to tak jde – a mnozí hráči nejsou lákání „nenáročného“ expení s knížkou v ruce schopni odolat. Ovšem podle toho také jejich výsledné názory na tuhle „hloupou hru pro blbečky“ vypadají.

  
O krásné scenérie není ve hře nouze...

Ovšem SotNW může být vším možným, ale určitě ne hloupou hrou. Už jen třeba díky své neuvěřitelné variabilitě v možných kombinacích nejen různých povolání v týmu, ale i různých postojů jednotlivých charakterů... Cože, já ještě nezmínil postoje? Aha, to je třeba rychle napravit.

Každé ze základních pěti povolání (odolný bojovník, střílející mušketýr, kouzlící čaroděj, na plošné útoky zaměřený elementalista a bojovník/pastičkář/léčitel skaut) se může naučit obrovské množství různých postojů. Každý postoj je vázán k určité zbrani či kombinaci dvou zbraní; většinou platí, že jedna kombinace podporuje jeden postoj, ale v mnoha případech jich můžete mít více naráz.

Každý stance při tom nabízí jiné výhody a nevýhody (jeden má silnější útok, jiný lepší obranu... Ale možností je mnohem víc), ale i jiné skilly. Postupem času si pravidelným používáním jednotlivé postoje levelujete, čímž do nich získáváte skillbody, které pak rozdělujete do jednotlivých útoků a schopností v daném stancu.

Výsledkem je nejen fakt, že hráči se specializují na různé kombinace povolání, ale navíc i trénují různé postoje – a v jejich rámci si zlepšují různé schopnosti. Variabilita je obrovská – a ve skutečnosti ještě mnohem, mnohem větší. To protože kromě základních povolání si můžete za různé questy do své družiny verbovat i mnohá NPC.

  
Portál do pekel.. Ehm, do dungeonu * Vás je jen dvacet? Nuuudaaaa... * Tady si někdo honil ego, co?

Ta pak s vámi nejen všude chodí, ale i levelují a zlepšují se. A co víc – každé NPC nabízí zcela unikátní kombinaci různých skillů a stanců, pro hráče nedostupných (příkladem může být třeba kouzlící léčitel); případně se mohou naučit speciální postoje či dokonce používat unikátní zbraně (ať žije dělo a brokovnice). Vezmeme-li v úvahu, že takovýchto NPC se ve hře nachází několik desítek a že každé z nich je něčím unikátní a rozdílné od základních postav... No, myslím, že si to již domyslíte sami.

Já jen dodám, že questy na jednotlivá NPC jsou různě náročné, takže první z nich můžete získat již po pár hodinách hraní, zatímco na ty nejsilnější budete muset hrát několik měsíců, než vůbec dostanete možnost zkusit je získat. Ovšem náročnosti jejich získávání odpovídá i počáteční level jednotlivých NPC, takže pokud vás některé z nich zaujme, nemusíte se bát, že až ho třeba na levelu 64 získáte, budete mít mezi svými dvěma namakanými bijci jednoho suchara k ničemu.

Teď by ovšem mohlo ledaskoho napadnout, jak je to vlastně s těmi postavami. V týmu jich můžu mít naráz maximálně tři, základních povolání je pět... A během hry můžete postupně získat několik desítek hratelných NPC? Situace je vcelku jednoduchá. Vaše rodina začíná s rodinným sídlem, v němž je místo pouze pro čtyři (libovolné) postavy. Postupem času ale můžete za peníze či za questy zvýšit počet sídel až na čtyři a počet volných míst v každém z nich až na osm, což dává dohromady 32 různých postav.

A propos, rodiny. Díky tomu, že nehrajete za jednu postavu, ale za celý tým, nereprezentují vás ve hře ani jména jednotlivých charakterů, ale vaše rodinné příjmení. Všechny vašep ostavy mají společný inventář, společné questy... A bez ohledu na to, se kterou z nich hrajete, i společné jméno, podle nějž vás ostatní hráči mohou poznat a přes které s vámi mohou chatovat.

Na co se těšíme
  • Nebývalá porce originality
  • Tým tří postav
  • Neuvěřitelná variabilita při tvorbě teamu
  • Barokní MMORPG
  • Krásná grafika
  • Skvělá zábava
Čeho se bojíme
  • Tahle hra nesedne každému

O SotNW by se – stejně jako o jakékoli jiné kvalitní MMORPG – popsat celé stohy papíru. Mohl bych zde rozebírat, jak hra umožňuje stejně dobře levelovat pouhým zabíjením potvor či pouhým plněním questů. Mohl bych mluvit o výrobě předmětů, unikátních kostýmech; nebo třeba o tom, jak (podobně jako v Diablu) téměř každá konkrétní věc ve hře má náhodně generované vlastnosti, což hru neskutečně zpestřuje. Mohl bych mluvit třeba o skvělém a díky více postavám v týmu originálním PvP či o tom, jaká sranda to je, když jdete s pár kamarády... A po obrazovce pobíhá dvacet postaviček.

O SotNW by se dalo psát skutečně dlouho. Už jen protože je to po dlouhé, dlouhé době skutečně originální hra, která dokáže ledasčím překvapit; a mnohé i pozlobit. Ovšem pokud máte rádi MMORPG a pokud vás již nebaví všechny ty World of Warcraft, Everquesty 2, Lineage 2 a jim podobné, zkuste open betu právě této hry. Dost možná, že najdete novou lásku...

Jak se těšíme: 98 %

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: IMC Games | Webové stránky hry

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

18.  1.  2018 |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

13.  1.  2018 | | 7 N/A
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A