První dojmy: Tabula Rasa – Richard Garriot větrá zatuchlost současných onlinovek

Černý kůň moderních MMORPG s pohlednou sci-fi hřívou není v hledáčku příznivců žánru pouze díky jeho otci, jímž je sám autor prvního novodobého online projektu Ulima Online. Tabula Rasa láká atraktivním zasazením, soubojovým systémem a netradičním vývojem postavy, které se společně představují v dojmech z betaverze.
První dojmy: Tabula Rasa – Richard Garriot větrá zatuchlost současných onlinovek
Objednejte si na shop.doupe.cz
Tabula Rasa 
  • PC: 1 099 Kč
  • PC (sběr. ed.): 1 399 Kč
  • Platforma: PC
    Žánr: MMORPG
    Výrobce: Destination Games (
    http://www.destination-games.com/)
    Vydavatel: NCsoft (
    http://www.ncsoft.com)
    Homepage:
    http://www.playtr.com/
    Datum vydání: 19. října 2007

    Vývoj současných online her uvízl na mrtvém bodě, pokud zrovna nejde o malé projekty typu retrospektivně diablovských Dungeon Runners a jim podobných. Náklady na spuštění velkého MMORPG jsou příliš vysoké, než aby se výrobci odvážili experimentovat – i Lord of the Rings Online byl přes své notorické příběhové pozadí pouhou kopií World of Warcraft zaručující zastaralým systémem soubojů a tradičními úkoly úspěch. Není se čemu divit, originální projekty typu Matrix nebo Anarchy Online skomírají ještě dříve, než stačí do systému naťukat číslo své kreditní karty první milión hráčů, a tak skutečná revoluce dodnes čekala na samotného stvořitele žánru v jeho moderní podobě. Kdysi středověkem posedlý Richard Garriot opustil svůj online klenot Ultima Online a již několik let tvoří nové koncepty, soubojová pravidla a dokonce i vlastní jazyky, které nyní uvádí ve sci-fi hře, která má s tradičními online projekty společné pouze obrysy.

       

    Od orků ke hvězdám

    První, co překvapí nováčky a vytrhne stávající hráče online her znuděné nošením piva trpaslíkům a dupáním po kostech znepřátelených skřetů, je příběhové zasazení. Nejenže se Tabula Rasa odehrává v budoucnosti prošpikované hypermoderními vynálezy, mimozemšťany a atraktivním prostředím cizáckých planet, ale představuje rovněž plnohodnotnou zápletku, která dává všem živým hráčům určitý cíl – přežít. Existuje zde pouze jedna frakce, ochránci svobody celé galaxie, jež je aliancí všech přítomných ras spojených v obraně proti pohromě z vesmíru nazvané Zhouba (v originále Bane). Krvelační nájezdníci jsou paralelou nemrtvých z fantasy světů – putují od planety k planetě, rozsévají smrt a nákazu, přičemž přímo ve hře například obsadí celou vesnici a její mrtvé obránce probouzejí k životu, aby rozsely další smrt v řadách jejich bývalých bratrů. Výprava funguje dobře již po prvních krocích herní říší. Ta je natvrdo ve válce a kromě několikaminutového tutoriálu se žádné procházky po idylických lesících nekonají, jde se do akce.

      

    Jen agilní přežívají

    Tabula Rasa nechápe souboj jako klidovou seanci nutící hráče tisknout neměnné sady speciálních schopností překrývajících celý výhled na pestrý svět jako kokpit americké stíhačky. Herní interface je minimalistický, aby mohl hráč sledovat dění, což je prioritou k úspěchu. Souboje lze připodobnit k akci z pohledu třetí osoby, nicméně klasická střílečka se ze hry nestává. Stále lze jako v obdobných MMORPG jednoduše nakliknout protivníka, čímž se na něj uzamknou mířidla zbraní hráčova avatara, a ten do něj začíná pálit jednu dávku za druhou. Taktizování probíhá v rovině pohybu a volbě zbraní či speciálních schopností připravených v desetimístné liště na obrazovce – první polovina pozic je vyhrazena palnému arzenálu, druhá magickým silám vzniklým kombinací runových písmen Logos nebo předmětům z inventáře. Úspěšnost při přestřelkách závisí zejména na krytí hráče. Koncept stání na místě a čekání, komu spadnou životy na nulu dřív, je překonán, Tabula Rasa přímo na obrazovce ukazuje, jak daleko od nepřítele by měl hráč stát, aby měla jeho zbraň co největší účinek apod. Rovněž voják kryjící se za pařezem má šanci přežít o něco déle než jeho kolega vystavující se ve vitríně volného prostoru. Ovšem pozor, aby se mu počítačem řízený protivník nedostal do zad, odkud se zase počítají bonusy v jeho prospěch!

    Součástí bojového umění je rovněž volba zbraní platících vždy a pouze na určitý druh protivníků. Úvodními pistolemi lze z počátku upižlat většinu odporu, nicméně záhy na scénu přihopsají nebo přilétnou zlouni s energetickými štíty, na které již konvenční projektily nestačí. Nemá hráč po ruce přichystánu elektromagnetickou zbraň? Pak může zkusit štěstí metáním blesků, jednou z prvních schopností Logos, kterou obdrží na počátku všichni. Autenticky působí zejména někteří protivníci, kteří mají vyhraněnou obrannou funkci. Poletující generátory štítů je nejdřív nutné deaktivovat a až pak se odkryjí voje běžných pohůnků střílejících z dočasného úkrytu.

      

    Ten umí to a ten zas tohle - ale ne hned!

    Kooperativní charakter má rovněž plnění úkolů, jež jde mnohem lépe ve skupině. Ačkoliv misí je v každé zóně dostatek, posílají hráče z jedné báze do druhé a nenásilně jej vedou k postupnému prozkoumávání lokací a výpravám hlouběji do herního světa, ve více lidech jde vše rychleji a především zábavněji, když kombinují svá povolání. K razantní diferenciaci profesí, kdy se projeví jejich skutečná síla, se však hráči dostanou až později ve hře. V Tabula Rasa se není možné na počátku rozhodnout „nyní si založím válečníka,“ je zde pouze rámcové zaměření útočného vojáka a podpůrného specialisty. Že po mimozemských světech pobíhají stovky totožných postav? V počátečních zónách skutečně ano. Až po několika úrovních (první desítku lze pokořit za den poctivého hraní) se otevírají první možnosti voleb, vojáci se stávají odstřelovači a specialisté třeba inženýry zaměřenými dále na určitý druh vědy. Ačkoliv je nyní v zárodečné fázi těžké odhadnout, nakolik se od sebe budou postavy efektivně lišit za dalších deset úrovní, hráči alespoň nebudou narážet na kvanta generických buildů vyvinutých pouze za účelem být nejlepší.

    Tabula Rasa nádavkem částečně eliminuje faktor „zkonil jsem si postavu,“ charakteristický pro MMORPG typu Ragnarok Online apod. Garriot uvádí systém klonování, kdy je typicky před klíčovým výběrem z několika talentů vhodné navštívit genovou banku, udělat si zálohu avatara a v případě neúspěchu nebo jednoduše touhy prozkoumat nové možnosti postavu vyvolat z terminálu a vrátit se k ní.


    Renderovaný úvod do bezútěšné budoucnosti

    Magie slov

    Samostatnou kapitolu tvoří Garriotova chlouba, kterou tvořil po večerech se svou ženou – písmo Logos. Nejenže dává existující abeceda (skutečně se jí lze naučit a používat jako alternativu k naší latince) herní historii punc uvěřitelnosti, ale jednotlivé runy a jejich kombinace působí jako obdoba magických schopností. Jelikož se ve hře neobjevuje tolik brnění s +5 na sílu a 20% ochranou proti padajícím šiškám, jsou to právě runy, které lákají hráče k plnění úkolů a skupinovému navštěvování instancí coby uzavřených minisvětů vyhrazených jen pro partu, která do nich v daném okamžiku vstoupí. Až tam lze najít nejsilnější Logosy, které se od úvodního metání blesků dostanou třeba k materializování automatických věží a mnoha dalším. Podobně gradují i zbraně, ovšem je potřeba volit s rozmyslem. Není nic horšího, než když si hráč koupí plasmovou pušku a poté zjistí, že nemá finance na v tu chvíli relativně drahou munici.

    Na co se těšíme
    • Soubojový systém
    • Postupná specializace a klonování postavy
    • Nelineární a zajímavé úkoly
    • Po dlouhé době sci-fi MMORPG
    Čeho se bojíme
    • Budou pohybově aktivní souboje bavit stovky hodin?
    • Vyváženost povolání a kombinací specializací

    Soudit kvalitu online hry z betaverze nelze, dá se však odhadnout její kurs. Tabula Rasa má napnuty plachty k pevnině úspěchu z několika důvodů. Vedle technické bezproblémovosti (na betaverzi řídký jev) je zde především na první kontakt chytlavý soubojový systém, jenž vyžaduje hráčovu skutečnou účast, postupně se odhalující specializace a rovněž nelineární mise, úkoly, jež se pozvolna vinou světem a často dávají hráči možnost volby. Zda je Richard Garriot stále při síle a správně odhadl tužby současné online komunity, se dozvíme již brzy po spuštění ostrého provozu.

    Jak se těšíme: 85 %

    NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

    8 největších herních zklamání roku 2017

    8 největších herních zklamání roku 201…

    Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

    9.  1.  2018 | | 9 N/A
    10 největších herních překvapení roku 2017

    10 největších herních překvapení roku …

    Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

    11.  1.  2018 | | 3 N/A
    PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

    PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

    Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

    13.  1.  2018 | | 8 N/A
    Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

    Herní projekt AQP City: když chcete GT…

    Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

    18.  1.  2018 |
    Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

    Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

    Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

    8.  1.  2018 | | 3 N/A
    Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

    Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

    Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

    15.  1.  2018 | | 3 N/A
    DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

    DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

    Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

    12.  1.  2018 | | 4 N/A
    PlayerUnknown

    PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

    Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

    12.  1.  2018 | | 8 N/A