První dojmy: The Club – nabijte další zásobník

Perfekcionismus. To je charakterová vlastnost, na které The Club staví. Nejde zde o žádný hlubokomyslný příběh ani o záchranu světa. Jediné, co musíte pro dobrý pocit udělat, je vystřílet a vyběhat si nejvyšší počet bodů. Dokážete to?
První dojmy: The Club – nabijte další zásobník
Předobjednejte si na shop.doupe.cz
The Club 
  • Xbox 360: 1 599,- Kč
  • PS3: 1 599,- Kč
  • Platforma: PC, PS3, Xbox 360
    Typ hry:  arkáda
    Výrobce: Bizarre Creations (
    http://www.bizarrecreations.com/)
    Vydavatel: Sega (
    http://www.sega-europe.com/)
    Distributor v ČR: CD Projekt (
    http://www.cdprojekt.cz/)
    Homepage:
    http://theclub.sega-europe.com/
    Předpokládané datum vydání: 19. únor 2008

    Krev na rukou některých zahraničních herních žurnalistů ještě ani nezaschla, když rozklepaným písmem zapisovali své první dojmy z očekávané akční řežby od Bizarre Creations. V zásadě říkali všichni do písmenka to samé – The Club je zajímavý. Jenže, v jakém smyslu? Pokud jste četli naše předcházející preview, zřejmě víte, že herní filozofie je spojením dokonalé arkády a závodů. Žádná úroveň není delší, než pár minut a vaším úkolem je nahrát co nejlepší skóre, „zajet nejlepší čas.“

    Zní to velice jednoduše, že? Přesto byl prý zajímavý pohled na spoustu zahraničních autorů, kteří zrovna dohráli jeden z levelů. Jakožto lidé, kteří se hraním her živí, by neměli mít žádný problém s jakoukoliv hrou. Tím méně je typické, aby se nějak pozastavovali nad The Club – v principu jde přeci jen o akční střílečku okleštěnou na kost. Věřte nebo ne, po prvním kole se ozývaly hlasy typu: „Potřebuji si dát na chvilku pauzu, vezměte to někde za mě...“

      
    Multiplayer má své kouzlo * Všechno lítá, co má peří * Hlášky jak z Unrealu

    Divíte se, proč se tak stalo? Proč to po pouhých třech minutách vypadalo, že většina žurnalistů jsou trosky před epileptickým záchvatem? Důvod je prostý, hra většinu z nich vyždímala natolik, že si museli před dalším kolem odpočinout. I když se to nezdá, hra zaměstná váš mozek jako nic předtím. Většina z nich si jistě během pauzy přehrávala právě odehraný level a přemýšlela, co udělat příště jinak. Sním své boty, pokud ne. Navíc, SEGA jako motivaci těmto autorům věnovala do soutěže o nejlepší skóre pár hezkých cen.

    Jak zabodovat u Klubu?

    Aby se vaše bodové ohodnocení alespoň blížilo stanoveným metám, je nutné si zapamatovat pár věcí. Zaprvé: rychlost je všechno. Sice nemáte ve všech herních módech na očích tikající hodiny, ale přesto je nutné běhat co nejrychleji. Skóre se totiž násobí podle počtu nepřátel, které jste zabili a tak je třeba si všechno co nejlépe načasovat. Zabití také může nahradit rozstřelení speciálních ornamentů (lebek), které se nachází na různých místech napříč úrovní.

      
    Teď už asi končím * Pohoda * A jak se mu ta lebka hezky rozprskla

    Zadruhé: Ani ten největší násobič nezachrání neefektní zabití. Pokud na nepřítele vyplácáte zásobník z půl metru a většinu střel zachytí ochranná vesta, nevypadá to moc dobře a samozřejmě se to podepíše na skóre. Důležité tak jak střílet přesně z dálky, nejlépe po provedení nějakého efektního pohybu. Pokusit se neminout. Zabít nepřítele posledním nábojem v zásobníku. Zabít nepřítele, který se krčí za pohovkou a cvaká zuby ze strachu před vámi.

    Nejlepší obraz získáte, pokud si představíte malou modelovou scénu. Máte místnost se čtyřmi muži – vašimi protivníky. Rozrazíte dveře, zabijete prvního. Ujdete pár kroků a přesnou střelou do hlavy zabijete dalšího. Dva zbývající samozřejmě nelení a uskakují do úkrytu, odkud opětují palbu. Vy stojíte u dveří a s pohrdlivým úsměškem za nimi posíláte jednu kulku. Ta projde jak hlavou jednoho tak druhého. Maximální body a styl, minimální námaha.

      
    Hlava nebo rameno, to je jedno! * Za dveřmi číhá nebezpečí, milé dětičky * Jsem prostě dobrý

    Problémem se pak stává fakt, že při tolika taktických finesách, zapomenete na to základní. Dobít zásobník, kupříkladu. Nezřídka se také stane, že padnete mrtvi k zemi s vytřeštěnýma očima. „Proč?“ budete se ptát. Za většinu smrtí přitom bude moci vaše nepozornost – zkrátka si nevšimnete ubývajícího zdraví a zapomenete si udělat zacházku pro lékárničku. Vždyť přece musíte zabít dalšího, abyste nepřišli o kombo!

    A obšírně řečeno, o tom je celá hra. Zní to šíleně, ale doopravdy to funguje. Nápad spojit akční hru a závody si bere to nejlepší z obou her. Vezměme si ideově tak trochu podobný Painkiller. V podstatě šlo jen o brutální násilí obalené působivými úrovněmi a zábavnou hratelností. To všechno The Club zachovává a přináší další trumf – časovou nenáročnost. Určitě znáte klasickou situaci – máte za dvacet minut důležitou schůzku, nemá cenu nic začínat a přesto chcete nějak zabít přebytek času. Závodní arkáda je pak ideální – jeden závod o třech kolech, každé trvá pár minut a vy plni sil vyrazíte. Výtvor Bizarre Creations aspiruje na dokonalou akční výplňkovou aktivitu, vždyť jedna úroveň také trvá jen chvilku! Problémem se ale může stát až přílišná chytlavost, takže místo o deset minut dříve přijdete o půlhodiny později :-) A vysvětlujte pak, že jste zabíjeli čas!

    Zápory se mění v klady?

    Pokud se ptáte, jak se dá v takhle zaměřené hře vyprávět příběh, ptáte se správně. Odpověď zní, že se nedá. Jak se vyjádřil jeden z autorů The Club, Ben Ward: „Myslím si, že ostatní tvůrci si nejdříve vymyslí příběh a úrovně, načež až potom začnou vymýšlet hru. My ne. Ve skutečnosti jsem nic takového neměli, kromě jediného – hry. Tu jsme prostě vymýšleli roky a teď jenom přidávali prostředí, která by mohla být pro hratelnost zajímavá.“

      
    Tomu se říká těžký kalibr * Nádraží, odstřelovač – skoro jako druhá světová * To nevypadá dobře

    Zbývá jen dodat: nejen prostředí. Samozřejmostí jsou i různé herní módy, které okusíte. Bizarre Creations sice zatím drží pod pokličkou ty multiplayerové, ale single player si můžeme zčásti představit a zčásti připomenout. Klasikou je Sprint, v němž proběhnete co nejrychleji z jednoho konce na druhý a snažíte se při tom udělat co největší škodu. Pokud se podaří i nějaká ta exploze, bude to další hezká třešnička na dortu. V časovce běháte kola po trati (to mi připomíná jak jeden vtip, tak i závodní hry) a mezitím zabíjíte vše, co vám přijde do mířidel. Čas získáváte právě za zabíjení nepřátel a pokud se vám to nepovede, ručička klesne na nulu a vy vybouchnete. Naopak, úspěch bude odměněn klasickým máváním šachovnicovou vlajkou. Dále jsou tu dva klasičtější módy. Siege a Survivor jsou v zásadě jen o získávání bodů na velmi malém prostoru.

    Level design není nijak nepodobný klasickým závodním hrám. Od začátku ke konci vede jen jedna cesta. Každá úroveň je ale jen malou ochutnávkou z osmi různých prostředí. Počínaje ostrovním vězením, železárnami, vilou, výletní lodí konče sovětským bunkrem, válečnou zónou a Benátkami. Ty se v realitě hry pomalu potápí a Klub si jen jejich část zakoupil, aby ji renovoval, takže působí jako zcela výjimečná charitativní organizace.

    Historky, jež lidé z Bizarre zažili během prozkoumávání míst, které si vybrali jako předlohu zní skutečně zajímavě. Kupříkladu vila se náhodou ukázala být kolejí plnou osmnáctiletých Američanek v pyžamech. V železárnách si prý zas celý tým vyzkoušel, jaké je to dělat železo a ve Východní Evropě, kde hledali inspiraci pro válečnou zónu, si všichni uvědomili, že se doopravdy nechtějí přidat k armádě. Na úrovních je ale důkladná práce tohoto týmu znát. Třeba věznici zdobí bohaté graffiti, zbytky z jedné ze vzpour a pokochat se přitom můžete výhledem na prosluněný dvůr.

    Jedním dohráním nic nekončí

    I přes propracovanost úrovní si je možné stěžovat na jejich nízký počet. Celou hru je ve skutečnosti možné prosvištět za hodinku a pak zbývá jen hrát znovu. Zachraňují to jak naprosto různorodí hlavní hrdinové, tak i speciální závěrečná animace pro každého z nich.

    Na co se těšíme
    • „Ještě pár bodů a jdu spát!“
    • Novodobý Mortal Kombat
    Čeho se bojíme
    • Krátká herní doba
    • Obtížnost

    Těchto bonusů se ale ve hře nachází relativně málo. Pokud je u The Club nutné být skeptický je to právě kvůli nedostatečné motivaci pro další hraní. Ano, vyzkoušení si jiných postupů zabere pár večerů a multiplayer bude zcela jistě nářez, ale k čemu pak zkoušet nejtěžší obtížnosti a vytvářet co nejlepší skóre? Můžeme jen doufat, že nad tímto problémem v Bizarre přemýšleli a naservírují nám na pesimismus odpověď, nad níž budete moci jen sklapnout ústa.

    Tak či tak, nynější verze je prý skvěle hratelná a působí svěžím dojmem. Uvidíte, jestli na ni budete vzpomínat jako na jeden z milých experimentů, či na hru, která založila nový žánr. Osobně doufám v druhou možnost.

    Jak se těšíme: 85%

    NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

    Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

    Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

    Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

    6.  10.  2017 | | 25 N/A
    Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

    Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

    Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

    13.  10.  2017 | | 13 N/A
    Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

    Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

    Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

    11.  10.  2017 | | 4 N/A
    Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

    Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

    Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

    3.  10.  2017 | | 4 N/A
    Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

    Herní agenda: zářijový výběr jako před…

    První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

    4.  10.  2017 |
    Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

    Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

    Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

    8.  10.  2017 | | 3 N/A
    Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

    Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

    Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

    10.  10.  2017 | | 2 N/A
    Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

    Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

    Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

    6.  10.  2017 | | 3 N/A