První dojmy: TOCA Race Driver 3

Nacpěte si ochrannou přilbu na hlavu, zahoďte placku s posledními Need for Speedy a pokuste se o něco, co nedokázal ani Míša Šumachr.
První dojmy: TOCA Race Driver 3

Platforma: PC, Xbox
Typ hry: závodní simulace
Výrobce: Codemasters
Vydavatel: Codemasters
Homepage:
http://www.codemasters.co.uk/
Datum vydání: 6. 2. 2006 (prozatím)

Potřetí o titul

Už je tomu nějakou dobu, co Codemasters vtrhli na trh se svým závodním zelenáčem a s drzostí sobě vlastní začali bořit mýty o tom, že jedinou správou cestou jsou herní koncepty typu Carmageddon či Need for Speed. Uplynulo pár let, během kterých se o hře napsala spousta slov, a páni vývojáři obrušují pořád ten stejný diamant…

  

Soudě podle kupy slibů, tentokrát jej hodlají vybrousit co nejblíže dokonalosti. Slovy tvůrců se pro nás chystá 35 automobilových disciplín velmi rozmanitého charakteru, 50 skutečných tratí v nejrůznějších kratších i delších verzích a v rámci hlavního příběhu ještě možnost vyniknout v jedné ze sedmi úzce profilovaných kariér. Disciplíny budou tradičně smíchané do kompletního závodního guláše, na kterém si posledně s chutí pochutnali především univerzálové. Aby taky ne, na screenshotech se mihly cestovní vozy, několik historických kousků, všemožné formule nebo třeba tahače. Hratelnost by měla opět inklinovat spíše ke skutečnosti než arkádě, což je vzhledem ke snaze autorů vytvořit co nejrealističtější simulátor všemožných závodů pochopitelné.             

Donington Park

Tento pořádně starý okruh (postaven r. 1931) patří ve Velké Británii společně se Silverstone a Brands Hatch ke třem okruhům, které po desetiletí psaly dějiny závodění na ostrovech. Je umístěn v malebné přírodě pod hradem Donington poblíž města Derby. Léta se úspěšně držel v kalendáři různých formulí, dnes jej můžeme ve sportovních šotech vidět především v souvislosti s motocyklovým odvětvím. Celkově rychlá trať je ke konci rozdrobena trojicí ostrých zatáček, kde se zapotíte jak vy, tak skuteční jezdci.

Taková malá ochutnávka

Po herní stránce už tak barevnou zimu nám Codemasters osvěžili hratelnou ukázkou příjemně malé velikosti a nepříjemně chudého obsahu. Ano, opravdu jsem napsal „chudého“. Dnes popisované demo vám totiž nabídne toliko jeden šampionát v kokpitu jednoho vozu (co na tom, že v různých barvách) na jedné trati, kde absolvujete kvalifikaci a tříkolový pidizávod. Druhé demo, které vyšlo o něco později, nabídlo sice tratě tři a X aut, ale dojmy z něj jsou prakticky totéžné. 

  

Sliby? V popisu práce…

Teď trochu cynismu ke slibům developerů – asi nejvíce se mluvilo a mluví o rozsáhlém systému poškození. Jednu z kvalifikací jsem věnoval stylu můra v lucerně – kolébání od svodidel k svodidlům. Svůj efekt to skutečně mělo. Zrcátka upadávaly, skla praskaly, pneumatiky se jen tak tak držely ráfku a autu se po čase do žádných extrémních rychlostí nechtělo. Nicméně podobné věci se děly už minule a na obrázky nahoře rovnou zapomeňte, podobná situace (alespoň v demu) určitě nenastane. Takový loňský Flatout je v tomhle pořád dál.

Každé auto ve hře se má pod vašimi prsty chovat jinak, ale suďte podle dema… Přibyly rovněž rozmanité vylaďovací & tuningové vychytávky, zřejmě pro navození atmosféry pořádné racingovky. Jestli to ale hře ve finále prospěje, za to bych klávesnici do ohně nedal.

Bratři za volantem nejsou hloupí

Umělá inteligence je svými manýry docela podobná živým předlohám, snad až na přehnanou opatrnost v zatáčkách. Zbytečně neblbnou, k ostatním účastníkům provozu se chovají tvrdě, ale čistě. To proto, že stejně tvrdě vystupují i traťoví komisaři, kteří vám hned v prvních metrech přespříliš dravé jízdy vysvětlí, že tentokrát se žádné zkracování, vytlačování z trati a podobné vylomeniny konat nebudou. Jestliže jste tedy Doningstonské esíčko v takovém S.C.A.R. řezali přes anglický trávník, tady nad svým činem raději nejprve popřemýšlejte.

  

Budiž hře přičteno k dobru i to, že vás nenechá odfláknout ani kvalifikaci (ta se v sérii kupodivu teprve zabydluje), protože prokousávat se dvacítkou ambiciózních virtuálních duší je místo od místa složitější. Tuhle jsem se probíjel před závodníka na sedmém místě, za které jsou např. ve Formuli 1 solidní tři bodíky, s domněnkou, že na rovince vychladne – chyba lávky. Tak to má být.

Virtuální krása?

Grafická stránka hry je taková, aby odpovídala standardům doby (byla podobná už ve dvojce). Jako obvykle je jejím velkým pomocníkem rychlost vašeho monopostu, ve které se ztratí nepříjemnosti jako kartónoví diváci, nadšeně rozesetí všude kolem trati. Auta vypadají dobře a stejně dobře na tom je i jejich destrukční systém. Všechny tyto plusy i mínusy jsou schopny hýbat se na každé trochu normální sestavě, nutno však dodat, že velký provoz před vámi slabším strojům nijak neprospívá a menší optimalizace by vzhledem k lehce nadprůměrné grafice prospěla.

Těžké závěry

Všechno to, o čem jsem básnil, má oficiálně vyjít začátkem února pod několika různými názvy - v USA je to TOCA 2006, v Německu DTM race driver... Zajímavé je, že se Codemasters i potřetí rozhodli vyhnout horkým předvánočním termínům. Přitom to málo, co jsem měl možnost vidět, až na pár drobných chyb splňuje mé představy o kompaktní a dokončené hře. Že by měli strach z přílivu velké arkádové vody Need for Speed? A je se vůbec čeho bát? PC kolbiště je přece dost veliké na to, aby se v kurzu udrželi dva tak odlišní kohouti…

Na co se těšíme
  • Pořádný průlet celou automobilovou scénou
  • Kvalifikace, ladění vozu a správný rej v boxech
  • Poctivé závody
  • Všechny ty megalomanské sliby
Čeho se bojíme
  • Kupy nenaplněných slibů
  • Po čase se dostavujícího stereotypu
  • Některých slabších disciplín

Toto pokračování zřejmě nepřinese nic tak extra originálního, ale to snad u závodní hry nikdo nečeká. Navíc série si už od svých prvních krůčků udržuje dostatečně barevný obraz. Vzhledem k bujným představám autorů o třetím díle bude zajímavé sledovat, kolikrát se v případných pokračováních zvedne už tak šílené číslo různých šampionátů, vozů, okruhů – abychom se jednoho krásného dne nedočkali třeba závodů koloběžek rozdělené do tří kubatur – a jestli něco tak přehnaného může být ještě zábavné. Na druhou stranu nevidím žádný zvláštní důvod autorům nevěřit, zvláště když mají do konce zimy dost času zapřemýšlet nad případnou kritikou. Už dvakrát nás dokázali příjemně překvapit.

Jak se těšíme: 80%

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

5.  12.  2017 | | 18 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

30.  11.  2017 |
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Xbox One vs Xbox One X: grafický pokrok nebo bláboly? (galerie)

Xbox One vs Xbox One X: grafický pokro…

Xbox One X vyšlo nedávno a mezi vylepšeními jasně dominuje grafika. Rozhodli jsme se, že několik her detailně porovnáme v galerii.

29.  11.  2017 | | 30 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |