První dojmy: TOCA Race Driver 3

Nacpěte si ochrannou přilbu na hlavu, zahoďte placku s posledními Need for Speedy a pokuste se o něco, co nedokázal ani Míša Šumachr.
První dojmy: TOCA Race Driver 3

Platforma: PC, Xbox
Typ hry: závodní simulace
Výrobce: Codemasters
Vydavatel: Codemasters
Homepage:
http://www.codemasters.co.uk/
Datum vydání: 6. 2. 2006 (prozatím)

Potřetí o titul

Už je tomu nějakou dobu, co Codemasters vtrhli na trh se svým závodním zelenáčem a s drzostí sobě vlastní začali bořit mýty o tom, že jedinou správou cestou jsou herní koncepty typu Carmageddon či Need for Speed. Uplynulo pár let, během kterých se o hře napsala spousta slov, a páni vývojáři obrušují pořád ten stejný diamant…

  

Soudě podle kupy slibů, tentokrát jej hodlají vybrousit co nejblíže dokonalosti. Slovy tvůrců se pro nás chystá 35 automobilových disciplín velmi rozmanitého charakteru, 50 skutečných tratí v nejrůznějších kratších i delších verzích a v rámci hlavního příběhu ještě možnost vyniknout v jedné ze sedmi úzce profilovaných kariér. Disciplíny budou tradičně smíchané do kompletního závodního guláše, na kterém si posledně s chutí pochutnali především univerzálové. Aby taky ne, na screenshotech se mihly cestovní vozy, několik historických kousků, všemožné formule nebo třeba tahače. Hratelnost by měla opět inklinovat spíše ke skutečnosti než arkádě, což je vzhledem ke snaze autorů vytvořit co nejrealističtější simulátor všemožných závodů pochopitelné.             

Donington Park

Tento pořádně starý okruh (postaven r. 1931) patří ve Velké Británii společně se Silverstone a Brands Hatch ke třem okruhům, které po desetiletí psaly dějiny závodění na ostrovech. Je umístěn v malebné přírodě pod hradem Donington poblíž města Derby. Léta se úspěšně držel v kalendáři různých formulí, dnes jej můžeme ve sportovních šotech vidět především v souvislosti s motocyklovým odvětvím. Celkově rychlá trať je ke konci rozdrobena trojicí ostrých zatáček, kde se zapotíte jak vy, tak skuteční jezdci.

Taková malá ochutnávka

Po herní stránce už tak barevnou zimu nám Codemasters osvěžili hratelnou ukázkou příjemně malé velikosti a nepříjemně chudého obsahu. Ano, opravdu jsem napsal „chudého“. Dnes popisované demo vám totiž nabídne toliko jeden šampionát v kokpitu jednoho vozu (co na tom, že v různých barvách) na jedné trati, kde absolvujete kvalifikaci a tříkolový pidizávod. Druhé demo, které vyšlo o něco později, nabídlo sice tratě tři a X aut, ale dojmy z něj jsou prakticky totéžné. 

  

Sliby? V popisu práce…

Teď trochu cynismu ke slibům developerů – asi nejvíce se mluvilo a mluví o rozsáhlém systému poškození. Jednu z kvalifikací jsem věnoval stylu můra v lucerně – kolébání od svodidel k svodidlům. Svůj efekt to skutečně mělo. Zrcátka upadávaly, skla praskaly, pneumatiky se jen tak tak držely ráfku a autu se po čase do žádných extrémních rychlostí nechtělo. Nicméně podobné věci se děly už minule a na obrázky nahoře rovnou zapomeňte, podobná situace (alespoň v demu) určitě nenastane. Takový loňský Flatout je v tomhle pořád dál.

Každé auto ve hře se má pod vašimi prsty chovat jinak, ale suďte podle dema… Přibyly rovněž rozmanité vylaďovací & tuningové vychytávky, zřejmě pro navození atmosféry pořádné racingovky. Jestli to ale hře ve finále prospěje, za to bych klávesnici do ohně nedal.

Bratři za volantem nejsou hloupí

Umělá inteligence je svými manýry docela podobná živým předlohám, snad až na přehnanou opatrnost v zatáčkách. Zbytečně neblbnou, k ostatním účastníkům provozu se chovají tvrdě, ale čistě. To proto, že stejně tvrdě vystupují i traťoví komisaři, kteří vám hned v prvních metrech přespříliš dravé jízdy vysvětlí, že tentokrát se žádné zkracování, vytlačování z trati a podobné vylomeniny konat nebudou. Jestliže jste tedy Doningstonské esíčko v takovém S.C.A.R. řezali přes anglický trávník, tady nad svým činem raději nejprve popřemýšlejte.

  

Budiž hře přičteno k dobru i to, že vás nenechá odfláknout ani kvalifikaci (ta se v sérii kupodivu teprve zabydluje), protože prokousávat se dvacítkou ambiciózních virtuálních duší je místo od místa složitější. Tuhle jsem se probíjel před závodníka na sedmém místě, za které jsou např. ve Formuli 1 solidní tři bodíky, s domněnkou, že na rovince vychladne – chyba lávky. Tak to má být.

Virtuální krása?

Grafická stránka hry je taková, aby odpovídala standardům doby (byla podobná už ve dvojce). Jako obvykle je jejím velkým pomocníkem rychlost vašeho monopostu, ve které se ztratí nepříjemnosti jako kartónoví diváci, nadšeně rozesetí všude kolem trati. Auta vypadají dobře a stejně dobře na tom je i jejich destrukční systém. Všechny tyto plusy i mínusy jsou schopny hýbat se na každé trochu normální sestavě, nutno však dodat, že velký provoz před vámi slabším strojům nijak neprospívá a menší optimalizace by vzhledem k lehce nadprůměrné grafice prospěla.

Těžké závěry

Všechno to, o čem jsem básnil, má oficiálně vyjít začátkem února pod několika různými názvy - v USA je to TOCA 2006, v Německu DTM race driver... Zajímavé je, že se Codemasters i potřetí rozhodli vyhnout horkým předvánočním termínům. Přitom to málo, co jsem měl možnost vidět, až na pár drobných chyb splňuje mé představy o kompaktní a dokončené hře. Že by měli strach z přílivu velké arkádové vody Need for Speed? A je se vůbec čeho bát? PC kolbiště je přece dost veliké na to, aby se v kurzu udrželi dva tak odlišní kohouti…

Na co se těšíme
  • Pořádný průlet celou automobilovou scénou
  • Kvalifikace, ladění vozu a správný rej v boxech
  • Poctivé závody
  • Všechny ty megalomanské sliby
Čeho se bojíme
  • Kupy nenaplněných slibů
  • Po čase se dostavujícího stereotypu
  • Některých slabších disciplín

Toto pokračování zřejmě nepřinese nic tak extra originálního, ale to snad u závodní hry nikdo nečeká. Navíc série si už od svých prvních krůčků udržuje dostatečně barevný obraz. Vzhledem k bujným představám autorů o třetím díle bude zajímavé sledovat, kolikrát se v případných pokračováních zvedne už tak šílené číslo různých šampionátů, vozů, okruhů – abychom se jednoho krásného dne nedočkali třeba závodů koloběžek rozdělené do tří kubatur – a jestli něco tak přehnaného může být ještě zábavné. Na druhou stranu nevidím žádný zvláštní důvod autorům nevěřit, zvláště když mají do konce zimy dost času zapřemýšlet nad případnou kritikou. Už dvakrát nás dokázali příjemně překvapit.

Jak se těšíme: 80%

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 3 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
South Park: The Fractured But Whole – sprostí hrdinové v akci (recenze)

South Park: The Fractured But Whole – …

Důvodem, proč lidé milují South Park, je už samotný fakt, že si v dnešní době nebojí dělat srandu z černochů a nacistických krav. A v tomhle ohledu naštěstí nezklame ani nová hra.

19.  10.  2017 | | 2 N/A