První dojmy: Tomb Raider Legend – sedmý hřích

Nejslavnější žena v historii videoher to na nás zkouší již posedmé. Vzhledem k zoufalé úrovni posledních dvou pokusů jí ale tentokrát fasádu oprášil docela nový tým. Jak Lara Croft prokoukla a kdo se na její nové dobrodružství má důvod těšit, to vám napoví naše první dojmy.
První dojmy: Tomb Raider Legend – sedmý hřích

Platforma: PS2 (dále PC, Xbox, X360 a PSP)
Žánr: akční adventura
Multiplayer: ne
Výrobce: Crystal Dynamics
Vydavatel: Eidos
Distributor v ČR: Cenega (
www.cenega.cz)
Homepage:
www.tombraider.com

„Královna je mrtvá… ať žije královna!“

Aktuální slogan fanoušků Larvy Krofkové                        

Málokdo si už dnes vzpomene na rok 1996, kdy vyšla první hra ze série Tomb Raider. Určitě ještě méně lidí si pamatuje, že jako první zasáhl tento revoluční kousek tehdejší konzolovou královnu, konzoli Saturn od Segy - teprve o měsíc později přišla PC verze a potom ta pro Playstation. Pamatuji se na úžas a ohromení, se kterými jsem tenkrát po boku krásné archeoložky (ehm, spíše za jejím pozadím:-)) sestoupil do první jeskyně, do první prastaré kobky skrývající nesčetné pasti a cenný poklad na konci. Ten úžas z ohromující atmosféry nebyl nepodobný pocitům dnešních hráčů z hraní Oblivion. Holt každá éra má své revolucionáře.

Byla to královna

Jistě, velkou roli vedle (na tehdejší dobu ohromující) grafiky tenkrát sehrála zcela unikátní herní kamera, která se vznášela za vaší postavou a vytvářela dojem, že „sledujete akční film“ místo abyste se na postavičku dívali tradičně z boku či jejíma očima. Vzpomenete si dnes vůbec ještě, že právě Tomb Raider byl zakladatelem a prvním skutečně masově úspěšným reprezentantem dnes tak profláknutého žánru „her z pohledu třetí osoby“? Kromě živoucí grafiky a revoluční kamery nabízela hra další unikátní vlastnosti, díky kterým si obratem získala srdce mnoha hráčů – a ti jí byli věrnými fanoušky napříč deseti roky i šesti pokračováními klesající kvality.

  

Každý záběr ze hry působí jako nádherný obraz - a vzbuzuje touhu se tam vydat (pozn. obrázky jsou z různých platforem)

Jednak to byla chytrá volba prostředí, splňujícího nároky na pravou exotiku a tajné sny všech dobrodruhů (podobně chytrou volbu učinili v poslední době například tvůrci Far Cry): divoká panenská příroda plná dravé zvěře, složité labyrinty jeskyní s podzemními vodopády či jezery, zasněžené vrcholky romanticky majestátných hor a především: ruiny chrámů a podzemních labyrintů dávno mrtvých civilizací, jejichž tajemství i poklady jsou stále stejně lákavé - a stále stejně smrtelně nebezpečné. Vhoďte do tohoto atmosférického mixu slušný příběh s provokativními prvky nadpřirozena… a nakonec charismatickou osobitou hrdinku, přitažlivější než všechny ty vyumělkované nádhery z obálek Playboy (ale se stejnými mírami:-)). Mix na jedinečný herní trhák je na světě!

Téměř zázračné vzkříšení

Je až s podivem, jak tvůrci původního – bez nadsázky geniálního – díla mohli tak strašlivým způsobem sejít ze správné cesty během následujících let. Tomb Raider 2 byl sice ještě slušný, ale trojka už byla nepochopitelně obtížná a nelogická, čtverka se potácela někde na pomezí, pětka byla směšně krátkým a nesouvislým datadiskem… a šestka? To je snad nejdokonalejší případ herního propadáku pod sluncem. Také původním autorům, týmu Core Design, vynesla vyhazov. Navzdory nepodařením pokračováním (a dvěma poněkud kontroverzním filmům) ale série stále disponovala dostatečnou přitažlivostí - nejen pro armády jejích fanoušků. Takže ji dostali do rukou Crystal Dynamics (kromě jiného autoři série Blood Omen, proslulé na herní poměry neuvěřitelně komplexním příběhem). A ti dokázali hře vrátit všechno to, co ji na začátku činilo tak úžasnou.

  

Čistá akce tvoří jen asi čtvrtinu hry... ale když už na ni dojde, tak stojí za to!

Tomb Raider Legend se ve všech ohledech blíží původní hře. Jde především o překonávání prostředí: hledání cesty napříč (zdánlivě) otevřenou a komplexní krajinou, plnou přírodních překážek jako jsou propasti, skaliska, divoké řeky atd. Do toho se postupně zapojují smrtelně nebezpečné labyrinty ruin pradávných civilizací. Většinou končí jednotlivé pasáže hry v útrobách nějaké té soustavy podzemních chodeb, plné smrtelných pastí a více či méně složitých prostorových hádanek. Vedle prostorových a klasických puzzle ovšem zaplňuje asi čtvrtinu hry také klasická akce – většinou nejste sami, kdo se snaží ten nebo onen historický artefakt získat.

Stejně - ale lépe

Akce je v Tomb Raider Legend hodně podobná prvnímu dílu série (zdá se, že autoři a vydavatel hru víceméně pojali jako remake nahrazující předchůdce, čemuž by napovídal i fakt, že po zadání adresy „tombraider.com“ do prohlížeče se vám objeví stránka pouze s touto novou verzí hry – prezentace minulých dílů je pryč). Lara tedy opět střílí primárně ze svých dvou masivních pistolí (další zbraně ale můžete sbírat po padlých nepřátelích), s nataženýma rukama a bez nějakých zvláštních vychytávek.

  

Převlékání bohužel není jednou z interaktivních složech hratelnosti

Můžete přitom kolem nepřítele skákat nebo dělat rychlé úkroky, ale v zásadě to moc k ničemu není. Stejně jako zbytek hry, těží střelecké pasáže z vylepšeného systému ovládání (ten kromě jiného zahrnuje možnost nechat kameru klesnout za vaše rameno pro přesnější míření – podobně jako to známe z Resident Evil 4 nebo Cold Fear). Navíc je nyní možné během přestřelek využívat mnohem více interaktivní prostředí, takže například sestřelováním různých předmětů můžete nepřátele zbavit krytu nebo je za pomoci padajících břemen apod. rovnou zabít.

  

No nechtěli byste tam být s ní? Panenská příroda v hlavní roli...

Když už je řeč o chytrém ovládání, je potřeba zmínit, že celý herní design prošel modernizací, vylepšující každý jeho aspekt stejně jako samotnou grafiku. V praxi je tedy hlavní hrdinka mnohem šikovnější (= nové pohyby a animace, poskytující Laře rozšířený repertoár přirozenějších akrobatických kousků) a velkou zásluhu na tom má také hráč sám - za pomoci mnohem citlivějšího ovládání. Pryč je neblaze proslulý „čtvercový systém“, kterým trpěl poněkud strojový a šablonovitý design úrovní ze starých dílů série. Navzdory zvýšené citlivosti je přitom ovládání stále vysoce intuitivní (Lara se například sama chytne okraje, pokud nedoskočí tak daleko, jak měla). K novinkám patří také příjemné vychytávky, jakou je třeba možnost pomocí tlačítek urychlovat ručkování vaší postavičky – které zároveň vypadá mnohem méně strojově a tudíž působí lidštějším dojmem.

Nové hračky

Lepší zážitek ze hry podporuje dále moderní vybavení, které má Lara k dispozici. Třeba takový dalekohled může znít jako drobnost, ale radikálním způsobem zlepšuje vaše šance při pohybu rozlehlými úrovněmi. To samé se týká magnetického háku, na který designéři připravili chytře a přehledně rozmístěné chytáky (hák je možné zaseknout do každého předmětu, který se specificky kovově leskne). Dalším důležitým nástrojem pro pohyb v temných jeskyních je samonabíjecí svítilna. A po vzoru nejedné akční hry budete mít k dispozici commlink, jehož prostřednictvím si bude Lara vyměňovat informace s jejími pomocníky (tyto rozhovory jsou zdrojem nejednoho kvalitního vtipu – dialogy v celé hře jsou na velmi dobré úrovni). Nechybí ani tradiční kompas nebo PDA, shrnující přehledně všechny potřebné informace.

  

Amanda je Lařina sokyně... a nesnáší vtipy o blondýnkách

Výsledný dojem ze hry vedle kvalitní hratelnosti, designu a grafického zpracování (například samotná postava Lary má na Xboxu 360 dohromady 20.000 polygonů a 24MB textur – ještě nikdy nevypadala tak dobře!) značně zlepšuje také špičková prezentace, která ostatně patří ke Crystal Dynamics. Díky tomu obsahuje Tomb Raider Legend řadu výborných filmových animací (kromě jiného se dozvíme detaily z Lařiny minulosti, popisované doposud pouze stručnými větami v manuálu hry). Hned úvod, vykrádající záběry a hudbu z filmů Batman Begins či Mission Impossible 2, vás spolehlivě zaujme.

Na ničem se nešetřilo

Hudba samotná je přitom skutečné mistrovské dílo, které se jak po melodické, tak i po zvukové stránce drží těch nejvyšších hollywoodských standardů. Až poprvé uslyšíte chorály zpívající na titulní obrazovce ústřední melodii, dáte mi jistě za pravdu. Navíc hudba hraje mnohem častěji a déle, než jsme byli zvyklí z minula. Příběh tradičně ozvláštňují nadpřirozené prvky (slogan hry zní „uvidět znamená uvěřit“, navíc trailery obsahují prapodivné démonické bytosti), nechybí ale tradičnější příběhové koření v podobě bývalé kolegyně Lary, z níž se po jisté nehodě stane sokyně na život a na smrt.

Těšíme se
  • Nádherná grafika
  • Vyšperkovaná hratelnost
  • Filmová prezentace
Bojíme se
  • Žádná revoluce
  • Snad až příliš jednoduchá
  • Ovládání na klávesnici se nedoporučuje

Cílem tvůrců je udělat z Lary opět tu svůdnou a rafinovanou sexy archeoložku, kterou byla na začátku. Pryč je ta bezvýrazná akční figurka hledající špatně viditelné páky na různých stranách Londýna, jak ji známe z pozdějších dílů. Lara se vrací ve velkém stylu a zcela očividně má našlápnuto na nejlepší představení ve své historii. Fakt, že hra vyjde zároveň skoro pro všechny myslitelné platformy jasně naznačuje, nakolik vydavatel věří v úspěch této mimořádně financované hry. Tato víra je ještě o kousek patrnější díky odvážnému konceptu multiplatformového hraní: podle Eidosu si uživatel koupí hru pro PS2 i PSP a bude ji hrát střídavě doma i na cestách díky tomu, že hry jsou identické (ačkoliv PSP má několik miniher navíc) a je možné napříč těmito dvěma platformami sdílet uložené pozice. První recenze ale varují před podobným přístupem s ohledem na údajnou jednoduchost a krátkost hry. Nezbývá tedy, než vám doporučit, abyste si počkali na náš verdikt. Jako přísného fanouška série, který Laru miloval už od začátku (nicméně šestý díl jsem nedokázal dohrát ani s největším sebezapřením), mne ale Tomb Raider Legend během prvních hodin hraní více než příjemně překvapuje.

Předběžné hodnocení: 8,6/10


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance zdarma – unikátní příležitost získat hru bezplatně!

Kingdom Come: Deliverance zdarma – unikátní přílež…

Hru Kingdom Come: Deliverance si může každý dopřát zdarma. Unikátní příležitost má jen týdenní trvání, ale hra vám zůstane už napořád.

13.  2.  2020 | | 56 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: Assassin

Hry zadarmo nebo se slevou: Assassin's Creed zdarm…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

21.  2.  2020 |
Marku Hamillovi byla nabídnuta role Vesemira v netflixovém Zaklínači

Marku Hamillovi byla nabídnuta role Vesemira v net…

Pokud se jedná o pravdivou informací, rozhodně je nač se těšit.

15.  2.  2020 | | 7 N/A
Xbox Series X: vše, co víme o nové generaci konzole Microsoftu

Xbox Series X: vše, co víme o nové generaci konzol…

Microsoft konečně přišel s dalším odhalením ohledně jeho nové generace konzolí. Co nového jsme se dozvěděli?

24.  2.  2020 |
Hráči RDR 2 přišli na to, jak zamezit smrti při pádu z výšky. Stačí zvracet

Hráči RDR 2 přišli na to, jak zamezit smrti při pá…

Kdo by si pomyslel, že to bude tak jednoduché?

24.  2.  2020 | | 3 N/A